موتورسواری بانوان چه حکمی دارد؟

موتورسواری بانوان چه حکمی دارد؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

موتورسواری بانوان چه حکمی دارد؟

موتورسواری بانوان چه حکمی دارد؟

موتورسواری بانوان در قانون چه حکمی دارد؟ آیا موتورسواری بانوان جرم است؟ شرایط موتورسواری بانوان در قانون چگونه است؟ موتورسواری بانوان چرا ممنوع است؟ مجازات موتورسواری بانوان چیست؟ آیا گواهینامه برای موتورسواری بانوان صادر می شود؟ شرایط صدور گواهینامه برای موتور سواری بانوان چگونه است؟ شرایط موتورسواری بانوان در شرع چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موتورسواری بانوان چیست؟ موتورسواری بانوان بدون گواهینامه امکان پذیر است؟

موتورسواری بانوان یکی از جدیدترین چالش های قانونی است که طی سال های اخیر گریبان قانون و مجریان قانون را گرفته است. تا به امروز گواهینامه ای برای موتورسواری بانوان در خیابان صادر نشده است. در کلام ساده تر بانوان می توانند به عنوان ورزش در پیست های موتورسواری شرکت کنند اما در خیابان های شهری امکان موتورسواری بانوان از نظر قانونی وجود ندارد. حال سوال اینجاست که مجریان قانون بر اساس کدام ماده قانونی مانع صادر شدن گواهینامه برای موتورسواری بانوان شده اند؟ آیا چنین قانون وجود دارد؟

با گذشت زمان و ورود بانوان به عرصه های مختلف اجتماعی عملا این انتظار می رفت که کم کم شاهد موتورسواری بانوان در سطح شهر باشیم. به هر حال بانوان امروز همگام با مردان مشغول فعالیت های شغلی هستند. از این رو زنان نیز می خواهند به موقع سر کار حاضر شوند و از امکان خوبی مانند موتور سواری استفاده کنند. در واقع موتور سواری همانند رانندگی خودرو یک امکان اجتماعی محسوب می شود. بر اساس قانون هر فردی که دارای گواهینامه باشد این امکان را دارد که از وسایل موتوری مانند موتور سیکلت و خودرو استفاده کند. اما طی سال های گذشته موتورسواری بانوان تبدیل به یکی از مهمترین چالش های اجتماعی شده است. حال می خواهیم بدانیم که آیا مجریان قانون به صورت خاص راهنمایی و رانندگی آیا این حق را دارد که به واسطه عدم صدور گواهینامه برای موتورسواری بانوان، مانع از این کار شود؟

موتورسواری بانوان در قانون

موتورسواری بانوان در دهه نود وارد جریان قانونی شد. در این دهه بارها مجلس قانونگذار از تصویب قانون صدور گواهینامه برای بانوان موتور سوار خبر داد اما بارها همین خبر تکذیب شد. در نهایت همچنان این قانون مسکوت باقی مانده و هیچ نهاد قانونی در این خصوص پاسخ روشنی برای افکار عمومی ندارد.

مهمترین نهاد اجرایی قانون در خصوص موتورسواری بانوان یعنی راهنمایی رانندگی معتقد است که به نص قانون عمل می کند و هیچ اعمال نظر شخصی در خصوص عدم صدور گواهینامه برای موتورسواری بانوان ندارد. اصلی ترین ماده قانونی که راهنمایی و رانندگی به آن استناد می کند یکی از تبصره های ماده 20 قانون راهنمایی رانندگی است که از عنوان ” مردان ” در صدور گواهینامه رانندگی برای موتور سواری استفاده شده است. بنابراین تبصره قانون راهنمایی رانندگی ملزم به صدور گواهینامه برای مردان موتورسوار است. اما سوال اینجاست که آیا این تبصره به معنی عدم صدور گواهینامه برای موتورسواری بانوان است؟

در واقع بسیاری از حقوق دان ها مانند انواع وکیل حقوقی معتقد هستند که حتی اگر بخواهیم بر این ماده قانونی استناد کند کنیم عملا منعی برای صدور گواهینامه برای بانوان ذکر نشده است. در همین ماده قانونی ذکر شده است که رانندگی و موتور سواری برای هر شخص دارنده گواهینامه بلامانع است. بنابراین هم زنان و هم مردان می توانند نسبت به دریافت گواهینامه و رانندگی اقدام کنند. استفاده از عنوان ” مردان ” در این تبصره قانونی عملا نمی تواند به معنی اجازه عدم صدور گواهینامه برای زنان باشد. همین ابهام قانونی باعث شد که در سال 98 یک بانوی اصفهانی نسبت به عدم صدور گواهینامه موتورسواری به طرفیت سازمان راهنمایی و رانندگی به دادگاه شکایت کند. در دادگاه بدوی حکم به صدور گواهینامه برای این خانم صادر شد اما با اعتراض راهنمایی و رانندگی دادگاه تجدید نظر حکم را به نفع این سازمان صادر کرد تا همچنان بانوان از داشتن گواهینامه معتبر موتور سواری محروم باشند. حال همچنان سوال باقی است که چرا قانون و مجریان قانون از دادن چنین حقی به بانوان امتناع می کنند و مانع از این کار می شوند.

موتورسواری بانوان چه حکمی دارد؟ (1)
موتورسواری بانوان چه حکمی دارد؟ (1)

موتورسواری بانوان و مجازات آن

موتورسواری بانوان از دید قانون نه کار درستی و نه جرم محسوب می شود. در واقع قانون در خصوص موتورسواری بانوان سکوت کرده است. بنابراین عملا نمی توان موتورسواری خانم ها را جرم انگاری کرد. این نکته ای است که هر وکیل کیفری به خوبی به آن آگاه است. اما مسئله اینجاست که سازمان راهنمایی و رانندگی گواهینامه ای برای موتورسواری بانوان صادر نمی کند. از طرف دیگر رانندگی بدون گواهینامه خلاف قانون تشخیص داده شده است. بر اساس همین روند موتورسواری خانم ها از آن جهت که فاقد گواهینامه است عملا یک جرم حقوقی محسوب می شود و ضابط قانون توانایی جریمه کردن خاطی را دارد.

از طرف دیگر بر اساس قانون در صورتی که راکب فاقد گواهینامه باشد عملا بیمه نامه هایی مانند بیمه شخص ثالث و بدنه و … غیر فعال می شود. این ها از جمله مواردی است که عملا باعث شده است موتورسواری خانم ها در سطح شهر عملا غیر ممکن باشد.

حال سوال مهمتری که وجود دارد این است که آیا شرع و اسلام با این مسئله مخالفت دارد؟ مسلما در زمان پیامبر و صدر اسلام وسایل موتوری مانند موتورسیکلت وجود نداشته است. از این رو می توان نزدیک ترین وسیله به موتور را از نظر ظاهر و نحوه سواری آن اسب دانست. بنابراین اگر شرع نسبت به این موضوع مشکلی داشته باشد اصولا در آن دوران نیز باید مانع از سوار شدن بانوان بر مرکب ها می شد. این در حالی است که زن پیامبر ( عایشه ) بعد از جنگ جمل به واسطه اسب به زادگاه خود بازگردانده می شود و این کاری بود که امام علی ( ع ) دستور آن را داده بود. بنابراین به نظر نمی رسد اسلام مخالفتی با این مسئله داشته باشد مگر این که فقها تفسیری دیگر داشته باشند که تا به امروز فقها و مراجع تقلید در این خصوص نظر مشخصی و خاصی ندارند. از این رو عملا نمی توان پایه فقهی و شرعی در خصوص ممنوعیت موتورسواری بانوان بیان کرد. این نکته بسیار مهمی است که می توان در خصوص این مسئله به آن اشاره کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×