معاونت در جرم جعل و مجازات آن

معاونت در جرم جعل و مجازات آن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

معاونت در جرم جعل و مجازات آن

معاونت در جرم جعل و مجازات آن

معاونت در جرم جعل همانند سایر جرایم، با توجه به شرایط معاونت با مجازات های متفاوتی همراه بوده که این امر به شرایط معاون جرم بستگی دارد. با این وجود ضروری است تمامی شرایط به طور جامع و دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. بی گمان با بررسی شفاف و همه جانبه، نتایج قابل توجهی حاصل می گردد. همان طور که احتمالا می دانید، معاونت در جرم جعل به یکی از موضوعات مهم حال حاضر تبدیل شده است. چرا که به دنبال تعیین حدوث جرم و معاونت در آن می باشد. بر همین اساس در صورتی که به دنبال کسب اطلاعاتی در خصوص معاونت در جرم جعل و نحوه مجازات آن در قانون می باشید، مطالعه این مطلب با نکات مفیدی برای شما همراه خواهد بود.

از معاونت در جرم چه می دانید؟

معاونت در جرم همواره یکی از موضوعات مهم در جامعه بوده که بیشتر پرونده های حقوقی به این موضوع پرداخته اند. علت توجه به معاونت در جرم از منظر قانون این است که گاهی اشخاص مختلف جرایمی را مرتکب می شوند که هیچ گونه اطلاع و آگاهی از عمل مجرمانه خود ندارند. همین موضوع سبب می شود که این قبیل مجرمان نسبت به عمل مجرمانه خود آگاهی یابند.

در بسیاری از موارد جرم معاونت کمتر از جرم مرتکب اصلی است. ولی چنانچه از روی ناآگاهی گرفتار چنین جرمی شده باشید، امکان گرفتاری مجدد شما وجود دارد. لازم به ذکر است توجه به عوامل و شرایطی که منجر به وقوع معاونت در جرم شده نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. احتمالا این موضوع را درک نخواهید کرد که معاونت در جرم چقدر می تواند به ضرر شخص تمام شود. به طور کلی معاونت در جرم در شرایط متفاوت با نتایج متفاوتی همراه است. حال ممکن است این سؤال مطرح شود که چه اشخاصی معاون در جرم شناخته می شوند؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت:

1. چنانچه یک شخص از هر راهی که ممکن است موجب سهولت در روند جرم شود.

2. شخصی که وسایل مورد نیاز جهت ارتکاب جرم و راه های رسیدن به مقاصد مجرمانه را برای شخص یا اشخاصی که اهداف مجرمانه دارند، فراهم سازد.

3. چنانچه شخصی با سوء استفاده از قدرت، فریب، تحریک، تطمیع و ترغیب، دیگری را وادار به ارتکاب اعمال مجرمانه نماید.

جرم جعل اسناد چیست؟

به موجب ماده 536 قانون مجازات اسلامی، جرم جعل اسناد به هرگونه دستکاری در اسناد و نوشته از قبیل خط خوردگی، تراشیدن، امحا، اضافه یا کم کردن نوشته ها و … گفته می شود. به طور معمول این جرم توسط افراد متخصص و با استعداد در امر چاپ به طور حرفه ای صورت می گیرد. به همین خاطر جرم جعل اسناد در بیشتر موارد با تطمیع و خواسته اشخاص انجام می شود. بر همین اساس قانونگذار، مجازات جرم جعل اسناد را برای آن دسته از افرادی که افراد دیگر را به جعل اسناد وادار می نمایند، در نظر گرفته است.

در توضیح جرم جعل اسناد می توان گفت، این جرم از منظر حقوقی دارای مجازات بوده و جاعل به موجب قانون مجرم تلقی می گردد. بر همین اساس اشخاصی که به معاونت در این جرم مبادرت می ورزند، معاون یا شریک جرم تلقی می شوند. در حقیقت جرم جعل اسناد شرایط خاصی داشته و هرگونه تغییر در اسناد و مدارک را شامل نمی شود. شایان ذکر است که جعل اسناد تنها به اسناد ملکی منحصر نمی شود و کلیه اسناد مالی، هویتی و … را نیز شامل می گردد.

منظور از معاونت در جرم جعل چیست؟

معاونت در جرم جعل از جمله جرایمی است که امروزه با مشکلات زیادی برای فرد همراه است. در حقیقت بسیاری از افراد تصور می کنند که معاونت در جرم جعل با مجازات کمتری از مجرم اصلی همراه خواهد بود. اما با این وجود این جرم نیز همانند بسیاری از جرایم به دیه و حبس تعزیری می انجامد. به طور کلی معاونت در جرم جعل زمانی اتفاق می افتد که شخصی فرآیند وقوع جرم را سهولت بخشیده و یا شرایط جعل اسناد را به گونه ای حرفه ای برای فرد آسان نماید. هم چنین هرگونه همکاری و مشارکتی در امر جعل اسناد، مصداقی از معاونت در جرم جعل می باشد. از این رو معاونت در جرم و همکاری با شخص جاعل با مجازات هایی برای معاون همراه است.

به طور مثال شخصی که اقدام به جمع آوری اسناد و مدارک برای جاعل نموده و یا دیگران را در خصوص امر جعل اسناد ترغیب و تحریک نماید، به موجب قانون معاون جرم و شریک جرم شناخته شده و قانون مجازات اسلامی برای معاونت در جرم جعل مجازات هایی را پیش بینی نموده است.

نگاهی به مجازات معاونت در جرم جعل طبق قانون مجازات اسلامی

قانونگذار در بسیاری از موارد برای معاونت در جرم جعل مجازات هایی از جمله دیه و حبس تعزیری در نظر گرفته است. در حقیقت مجرم به نسبت شرایط وقوع جرم مشمول مجازات خواهد شد. به موجب ماده 528 قانون مجازات اسلامی، چنانچه جرم جعل اسناد مربوط به اسناد رسمی موجود در نهادهای عمومی و مؤسسات و ادارت دولتی باشد، به تحمل حبس 6 ماه تا 3 سال منجر می گردد. اما در صورتی که یکی از کارکنان مراجع قضایی یا ادارات دولتی اقدام به جعل اسناد نماید مجازات متفاوت خواهد بود.

مطابق ماده 534 قانون مجازات اسلامی، مجازات این شخص پرداخت جزای نقدی سه تا هجده میلیون ریال یا تحمل حبس 1 تا 5 سال می باشد. هم چنین در صورتی که یک طبیب اقدام به صدور تصدیق نامه به منظور معافیت خدمت نظام وظیفه نماید، تحت تعقیب خواهد بود. از سوی دیگر این شخص به موجب ماده 539 قانون مجازات اسلامی، به پرداخت جزای نقدی سه تا دوازده میلیون ریال یا تحمل حبس 6 ماه تا 2 سال محکوم می گردد.

سخن پایانی

جرم جعل اسناد و معاونت در جرم جعل، از جمله جرایمی است که شیوه های ارتکاب آن متفاوت می باشد. به همین خاطر با در نظر گرفتن شخصیت جاعل، شرایط وقوع جرم و نوع سند مجعول، مجازات در نظر گرفته شده متفاوت خواهد بود. به طور کلی شریک جرم کسی است که با فراهم کردن اعمال مجرمانه، روند وقوع جرم را تسهیل می بخشد. بر همین اساس بند ت ماده 127 مجازات معاونت در جرم جعل را از مجازات جاعل اصلی پایین تر در نظر گرفته است. به گونه ای که مجازات این جرم قابلیت تبدیل شدن به مجازات های جایگزین حبس را خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×