قرار معاینه در امور کیفری به چه معنی است؟

قرار معاینه در امور کیفری به چه معنی است؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قرار معاینه در امور کیفری به چه معنی است؟

قرار معاینه در امور کیفری به چه معنی است؟

قرار معاینه محلی چیست؟ قرار معاینه به چه معنی است؟ چه زمانی از قرار معاینه استفاده می شود؟ قرار معاینه توسط چه مرجعی صادر می شود؟ قرار معاینه در امور کیفری چیست؟ چرا از قرار معاینه استفاده می شود؟ قرار معاینه محلی دارای چه شرایطی است؟ برای صدور قرار معاینه نیاز به ارائه لایحه یا دادخواست است؟ چرا قانون امکان استفاده از قرار معاینه را پیش بینی کرده است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قرار معاینه چیست؟ آیا در امور حقوقی نیز قرار معاینه پیش بینی شده است؟ مهمترین نکات مربوط به قرار معاینه چیست؟

قرار معاینه از جمله مهمترین ابزارهای قانونی در امور حقوقی و کیفری است. در کلام ساده تر هم در دادگاه های حقوقی و هم در مراجع کیفری ( دادسرا و دادگاه کیفری ) از این قرار استفاده می شود. پیش از آن که بخواهیم از قرار معاینه محلی و شرایط مختلف آن صحبت کنیم. بهتر است کمی مفهوم قرار در قانون را درک کنیم. در واقع می خواهیم بدانیم قرار چیست و چه تفاوت هایی با مفهومی مانند حکم دارد؟

قرار در واقع یک نوع رای در دادگاه محسوب می شود. این رای نظر موقت دادگاه و به شکل یک ابزار برای کنترل روند پرونده محسوب می شود. در واقع تفاوت اصلی قرار یا حکم در این است که حکم قاطعیت دارد و در خصوص موضوع دعوی صادر می شود. اما اگر یکی از این دو شرط وجود نداشته باشد رای صادر شده تحت عنوان قرار محسوب می شود. نکته دیگری که باید در خصوص قرار بدانید این است که دادگاه کیفری و حقوقی امکان صدور قرار و حکم را دارند. اما در بخش کیفری نهادی تحت عنوان دادسرا وجود دارد. این نهاد موظف به تعقیب جرم و کشف و اثبات آن را بر عهده دارد. این نهاد تنها امکان استفاده از قرار به عنوان ابزار قانونی را دارد. حال در ادامه می خواهیم به صورت اختصاصی تر در خصوص قرار معاینه محلی صحبت کنیم و شرایط مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

قرار معاینه محلی چیست؟

قرار معاینه بدین معنی است که قاضی یا دادستان بنا بر ضرورت پرونده  و یا خواسته یکی از طرفین پرونده، شخصا و حضوری از محل مربوطه بازدید کند و شرایط را مورد بررسی قرار دهد. در واقع با صدور قرار معاینه دادستان یا قاضی پرونده برای روشن شدن برخی از جنبه های پرونده و برای داشتن دید بهتر در صدور رای نهادی و حکم اقدام به بازدید از محل مربوطه می کند. این محل می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به پرونده ارتباط داشته باشد. نکته مهم این است که دادستان یا قاضی به این تشخیص رسیده اند که بازدید از محل و صدور قرار معاینه می تواند به حل پرونده و اتمام صحیح آن کمک کند.

اولین نکته مهمی که در خصوص قرار معاینه وجود دارد این است که قرار معاینه هم در آیین دادرسی مدنی و هم در آیین دادرسی کیفری بیان شده است. بدین ترتیب ما هم در دعوی های حقوقی و هم در دعوی های کیفری می توانیم از قرار معاینه استفاده کنیم. از این رو یک وکیل حقوقی نیز می تواند بر اساس نیازی که دارد از این قرار استفاده کند.

نکته مهم دیگر این است که قرار معاینه می تواند به خواست یکی از طرفین دعوی و یا بر اساس تشخیص دادگاه یا دادسرا صادر شود. به طور مثال خوانده یا خواهان بر اساس روند پرونده و بر اساس نیازی که دارند می توانند درخواست صدور قرار معاینه محلی را به دادستان یا قاضی ارائه دهند. از طرف دیگر خود قاضی یا دادستان بر اساس نیازی که پرونده دارد می تواند نسبت به صدور این قرار بدون خواست طرفین اقدام کند.

نکته دیگر در خصوص قرار معاینه و تفاوت آن نسبت به سایر قرارها این است که زمان و وقت معاینه به طرفین اطلاع داده می شود اما خود قرار به آن ها ابلاغ نمی شود. در واقع طرفین قرار نیست در خصوص این قرار کاری انجام دهند. این نکته ای است که می تواند از نظر فهم مفهوم قرار معاینه محلی به ما کمک بسیاری کند. این ها مهمترین نکات پایه ای و عمده ای بود که در خصوص این قرار می توانستیم بیان کنیم. برای این که در این خصوص بیشتر بدانید بهتر است از مشاوران حقوقی و یا وکلایی مانند یک وکیل کیفری کمک بگیرید. این افراد می توانند کمک بسزایی در فهم این دست از موارد به شما داشته باشند.

قرار معاینه در امور کیفری به چه معنی است؟ (1)
قرار معاینه در امور کیفری به چه معنی است؟ (1)

قرار معاینه چگونه اجرایی می شود؟

قرار معاینه را می توان ابزاری برای دلایل اثبات دعوی دانست. از این رو این مسئله می تواند بارها در دادگاه مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین شناخت اجرایی شدن آن می تواند بسیار مهم و کاربردی باشد. همانطور که بیان کردیم قرار معاینه تحت عنوان اخطاریه به اطلاع طرفین دعوی می رسد. این اخطاریه نیز تنها شامل زمان و مکان این قرار است و در خصوص نحوه اجرای آن حرفی زده نمی شود.

نکته مهم دیگر این است که اسباب لازم جهت بررسی محل و انجام این قرار باید توسط متقاضی این قرار آماده شده باشد. به طور مثال فردی که خواستار صدور این قرار بوده باید محل را آماده و امکان ورود دادستان یا قاضی را به آن فراهم کند. عدم ایجاد چنین دسترسی هایی و یا عدم فراهم کردن امکانات لازم باعث خروج محل از لیست مدارک و دلایل اثبات دعوی می شود. حال اگر خود دادگاه یا دادسرا بنا بر علم خود نسبت به صدور این قرار اقدام کند در دادگاه بدوی خواهان پرونده و در دادگاه تجدید نظر، طرف خواهان تجدید نظر موظف به فراهم کردن این امکانات است. این نکته مهمی است که باید در خصوص قرار معاینه و شرایط اجرایی آن به آن توجه کرد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم قرار معاینه از جمله قرارهای مهم در دادگاه های حقوقی و مراجع کیفری محسوب می شود. این قرار به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو بهتر  است پیش از ورود به پرونده های کیفری یا حقوقی در خصوص این قرار بیشتر بدانید. در اینجا سعی شد مهمترین نکات در این خصوص به شما داده شود اما بهترین کار این است که از یک فرد آگاه مانند کارشناس حقوق یا یک وکیل بخواهید که برای شما این مسائل را توضیح دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×