قرارداد کار موقت و مشکلات آن

قرارداد کار موقت و مشکلات آن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قرارداد کار موقت و مشکلات آن

قرارداد کار موقت و مشکلات آن

قرارداد کار موقت چیست؟ تفاوت اصلی قرارداد کار موقت با قرارداد کار دائم چیست؟ مهمترین نکته ای که قرارداد کار موقت دارد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص قرارداد کار موقت چیست؟ مزایای قرارداد کار موقت چیست؟ معایب قرارداد کار موقت چیست؟ قرارداد کار موقت در چه شرایطی منعقد می شود؟ شرایط قرارداد کار موقت چیست؟ قرارداد کار موقت به ضرر چه کسی است؟ قرارداد کار موقت به چه نوع قراردادی گفته می شود؟ قانون کار در خصوص قرارداد کار موقت چیست؟ قرارداد کار موقت برای یک کارگر چه معایب و مزایایی دارد؟ قرارداد کار موقت برای یک کارفرما چه مزایا و معایبی دارد؟

قرارداد کار موقت یکی از رایج ترین انواع قراردادها در اقتصاد هایی مانند اقتصاد ایران است. در این نوع اقتصاد بسیاری از افراد نسبت به آینده شغلی خود نا مطمئن هستند. یکی از علت های اصلی این مسئله را می توان همان قرارداد کار موقت دانست. بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم قرارداد کار موقت نوعی قرارداد است که به واسطه آن کارفرما و کارگر برای مدت زمان مشخص و محدود با یک دیگر وارد همکاری می شوند. بعد از اتمام زمان قرارداد هیچ کدام از طرفین نسبت به دیگری تعهدی ندارد. عمده مشکل این موضوع را می توان برای کارگر دانست. در واقع کارگر یا کارمند بر اساس قرارداد کار موقت نمی تواند نسبت به آینده شغلی خود مطمئن باشد.

از طرف دیگر کارفرمایان غالبا دوست دارند که از این نوع قراردادها استفاده کنند. چرا که برخی از مزایای مربوط به کارگری دیگر به آن ها تعلق نمی گیرد و کارفرما می تواند از پرداخت آن ها خودداری کند. از طرف دیگر کارفرما به خوبی می داند که در صورت بروز هر مشکلی می تواند قرارداد کاری را تمدید نکند و یا شرایط جدیدی برای آن قرار دهد. همه این ها از ویژگی های یک قرارداد کار موقت محسوب می شود که وکیل حقوقی به خوبی به آن ها آگاه است.

قرارداد کار موقت و تفاوت آن با قرارداد کار دائم

قرارداد کار موقت و قرارداد کار دائم هر دو از نوع قرارداد های شغلی و تجاری محسوب می شوند. بر اساس این قرارداد ها طرفین ( کارگر و کارفرما ) تعهداتی را نسبت به یک دیگر بر عهده می گیرند. تفاوت عمده ای که میان قرارداد کار موقت و دائم وجود دارد مسئله زمان دار بودن قرارداد است.

به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که در قرارداد دائم کاری محدوده زمانی وجود ندارد و کارگر می تواند تا زمانی که بازنشسته محسوب شود به کار خود ادامه دهد. کارفرما نیز نمی تواند بدون دلیل مشخص و قانونی نسبت به انحلال یا فسخ این قرارداد اقدام کند. اما در یک قرارداد کار به شکل موقت عملا هر اتفاقی که بیفتد در پایان زمان مقرر شده در قرارداد رابطه کاری میان کارگر و کارفرما قطع می شود. به نوعی یکی از مهمترین عوامل انحلال قرارداد کار موقت، اتمام زمان قرارداد است. با اتمام این زمان هیچ تعهدی میان طرفین وجود ندارد.

نکته بسیار مهمی که باید در خصوص این قرارداد ها بدانید این است که اساسا کارفرما موظف است در هر دو نوع قرارداد حق بیمه فرد را در زمان اشتغال او به کار پرداخت نماید. عدم پرداخت حق بیمه و مزایا مجازات های سخت و جریمه های سنگینی از سمت وزارت کار برای کارفرما به همراه دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا هر دو این قراردادها از نوع قراردادهای لازم در قانون است. از این رو نمی توان به این سادگی آن ها را منحل کرد و یا از آن خارج شد. بدین ترتیب هر کدام از طرفین این قرارداد تنها تحت شرایط خاصی توانایی خروج از قرارداد را خواهند داشت.

قرارداد کار موقت و شرایطی که باید در آن ذکر شود

فارغ از این که ذات قرارداد کار موقت به نوعی است که باعث می شود امنیت شغلی کارگر به خطر بیفتد، باید در انعقاد آن به نکات خاصی توجه کرد تا مشکلی در این بین ایجاد نشود. در واقع در انعقاد یک قرارداد کار به شکل موقت طرفین بر موقتی و محدود بودن آن مطلع هستند. اما با این حال لازم است که دیگر شرایط مهم و لازم برای انعقاد این نوع قرارداد مورد بررسی قرار گیرد تا اشکال خاصی در این بین پیش نیاید. معمولا گفته می شود که در تدوین و ثبت چنین قراردادهایی از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان استفاده شود. این کار می تواند عملا خیال طرفین را نسبت به سالم و مطمئن بودن قرارداد راحت کند.

به طور کلی در یک قرارداد کار موقت مانند قرارداد کار دائم لازم است برخی شرایط کاری ذکر شود. مهمترین این شرایط تعهداتی است که طرفین نسبت به یکدیگر دارند، ساعات کاری، روزهای کاری، محل کار، جزئیات دقیق از کاری که باید صورت بگیرد، تعطیلات و شرایط حقوقی آن، نحوه پرداخت حقوق، زمان پرداخت حقوق، میزان پرداخت حقوق. در کنار این ها در قرارداد کار موقت زمان پایان قرارداد نیز ذکر می شود. هر چه شرایط گفته شده دقیق تر و جزئی تر باشد می توان اطمینان بیشتری نسبت به پابرجا بودن این قرارداد داشته باشیم. چرا که جزئیات بیشتر می تواند طرفین را به تعهدات خودشان متعهد تر کند.

قرارداد کار موقت و مشکلات آن (2)
قرارداد کار موقت و مشکلات آن (2)

قرارداد کار موقت و چند نکته مهم

نکته اول در خصوص قرارداد کار موقت این است که ممکن است کارفرما بعد از اتمام قرارداد کاری نسبت به تمدید آن اقدام کند. برای این کار لازم است که قرارداد جدیدی تدوین شود. از طرف دیگر برخی فکر می کنند که تمدید چندین باره قرارداد می تواند حقی برای دائمی کردن آن ایجاد کند. اما چنین چیزی در قانون پیش بینی نشده است. بنابراین با تمدید چند باره قرارداد کار موقت امکان استفاده از موقعیتی برای دائمی کردن آن وجود ندارد.

مسئله دیگر این است که ممکن است کارفرمایی بدون هماهنگی یا اجازه از کارگر قرارداد دائم او را به قرارداد موقت تغییر داده باشد. در این حالت کارگر می تواند نسبت به این موضوع به دادگاه شکایت کند. به هر حال قرارداد دائم مزایایی دارد که یک قرارداد موقت فاقد آن است. همه این ها در کنار هم نشان می دهد که لازم است هر فرد پیش از انعقاد قرارداد نکات مهمی را در خصوص ان مطالعه کند و یا از یک وکیل یا مشاور بخواهد در این مسیر همراه او باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×