طلاق در دوران بارداری

طلاق در دوران بارداری (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق در دوران بارداری

طلاق در دوران بارداری چگونه است؟

طلاق در دوران بارداری چه شرایط قانونی دارد؟ آیا طلاق در دوران بارداری امکان پذیر است؟ شرایط طلاق در دوران بارداری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق در دوران بارداری چیست؟ طلاق در دوران بارداری در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ طلاق در دوران بارداری بر اساس کدام مواد قانونی صورت می گیرد؟ آیا وکیل کیفری در خصوص طلاق در دوران بارداری می تواند کاری انجام دهد؟ طلاق در دوران بارداری چه راهکارهایی دارد؟ برای طلاق در دوران بارداری باید چه کار کرد؟

طلاق در دوران بارداری یکی از چالش های اجتماعی در دنیای امروز محسوب می شود. در واقع با توجه به افزایش آمار طلاق در جامعه این سوال ایجاد می شود که آیا طلاق در دوران بارداری امکان پذیر است؟ اگر این امکان وجود دارد چه شرایطی دارد و چگونه می توان نسبت به طلاق در دوران بارداری اقدام کرد؟ تصوری که در عموم افراد جامعه وجود دارد این است که اساسا طلاق در دوران بارداری امکان پذیر نیست و دادگاه احتمالا تا زمان وضع حمل زن روند طلاق را به حالت تعلیق درمی آورد. اما آن چیزی که از نظر قانون وجود دارد این است که طلاق در دوران بارداری درست مانند طلاق یک زن عادی است. در کلام ساده تر طلاق در شرایط بارداری هیچ تفاوتی با شرایط عادی ندارد و از همان قوانین و شرایط پیروی می کند. اما با وجود این طلاق در دوران بارداری تفاوت های کوچکی با شرایط عادی دارد. در ادامه سعی می کنیم به این موضوع به طور دقیق تری نگاه کنیم.

طلاق در دوران بارداری چه تفاوتی با طلاق عادی دارد؟

طلاق در دوران بارداری به طور کلی تفاوت های زیادی با طلاق در شرایط عادی ندارد. طلاق در دوران بارداری دو تفاوت عمده  با طلاق عادی دارد. تفاوت اول در پرداخت نفقه توسط مرد است. در واقع مرد بعد از طلاق زن باردار خود همچنان موظف است تا پایان دوران بارداری و وضع حمل مادر، نفقه او را پرداخت نماید. بنابراین در طلاق در دوران بارداری بر خلاف طلاق عادی، نفقه با جاری شدن صیغه طلاق پایان نمی گیرد، بلکه پایان زمان بارداری ملاک قرار گرفته است.

تفاوت مهم دیگر طلاق در دوران بارداری نسبت به حالت عادی در این است که اساسا دوران عده زن تا زمان وضع حمل در نظر گرفته می شود. به عبارت بهتر در شرایط عادی زن باید مدت زمان مشخصی را صبر کند تا بتواند دوباره با فردی دیگر بعد از طلاق خود ازدواج کند. اما اگر زن در زمان طلاق باردار باشد، اساسا دوران عده تا زمان باردار در نظر گرفته می شود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص طلاق در دوران بارداری باید به آن توجه کرد.

طلاق در دوران بارداری به صورت توافقی

همانطور که گفتیم طلاق در دوران بارداری تمام شرایط طلاق عادی دارد. بنابراین می توان انتظار داشت که در دوران بارداری نیز زن و مرد با یک دیگر به صورت توافقی جدا شوند. بر این اساس دادگاه به این توافق احترام می گذارد و دستورات لازم را صادر می کند.

در این توافق طرفین در خصوص شرایط مختلف مانند پرداخت نفقه، مهریه، حضانت فرزندان و شرایط دیگر با یک دیگر به توافق می رسند. در خصوص طلاق در دوران بارداری به صورت توافقی طرفین می توانند در خصوص پرداخت هزینه بیمارستان، پرداخت نفقه و حضانت فرزند بعد از متولد به توافق برسند. دادگاه هم با توجه به توافقات انجام شده دستور طلاق را صادر می کند.

طلاق در دوران بارداری (4)
طلاق در دوران بارداری (4)

طلاق در دوران بارداری و مسئله ای به نام حضانت فرزند

طلاق در دوران بارداری با وجود این که شرایطی برابر با شرایط طلاق عادی دارد، اما همچنان برخی از شرایط در ابهام است. در واقع یکی از کارکردهای وکیل حقوقی این است که بتواند بر اساس مسئله حضانت فرزند متولد نشده را مشخص کند. در کلام ساده تر در دادگاه طلاق، دادگاه باید مشخص کند که حضانت فرزند بعد از تولد بر عهده چه کسی است. این مسئله خود به خود می تواند بسیار طولانی و زمان بر باشد. در حالت کلی اگر دعوی و مشکلی وجود نداشته باشد از زمان تولد تا هفت سالی فرزند نزد مادر باقی می ماند. در این مدت پدر باید نفقه فرزند را پرداخت نماید. بعد از این زمان، فرزند تا زمان رسیدن به سن شرعی ( دختران در 9 سال و پسران در 15 ) نزد پدر می مانند. بعد از این زمان است که خودشان می توانند در خصوص محل زندگی خودشان تصمیم گیری کنند. بنابراین در این جا نیز می بینیم که همه چیز دقیقا شبیه به شرایط عادی طلاق است.

طلاق در دوران بارداری (2)
طلاق در دوران بارداری (2)

طلاق در دوران بارداری از کدام نوع طلاق است؟

در قانون ایران دو نوع طلاق در نظر گرفته شده است. طلاق رجعی و طلاق بائن این دو نوع طلاق در قانون است. بر اساس تعریف قانون طلاق رجعی به طلاقی گفته می شود که مرد می تواند در دوران عده به همسر خود بازگردد اما این امکان در طلاق بائن وجود ندارد. با توجه به محدود بودن شرایط بائن می توان گفت که حامله بودن زن نمی تواند طلاق را بائن کند. از این رو طلاق در دوران بارداری از نوع رجعی محسوب می شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر زن بدون داشتن حق طلاق اقدام به جدایی کرده باشد و دادگاه بر اساس شرایط قانون اجازه طلاق از طرف زن را صادر کرده باشد، طلاق صورت گرفته چه در صورت حامله بودن زن و چه عادی بودن شرایط بائن محسوب می شود. این نکته مهمی است که در این خصوص باید به آن اشاره می کردیم.

در نهایت می توانیم اینگونه بیان کنیم که طلاق در دوران بارداری بر اساس قانون امکان پذیر است و شرایطی نزدیک به شرایط طلاق عادی را دارد. تنها تفاوت های طلاق در دوران بارداری با شرایط عادی در پرداخت نفقه و دوران عده زن است. به جز این موارد عملا نمی توان تفاوت های دیگری میان طلاق در دوران بارداری و حالت عادی در نظر گرفت. با این وجود پیشنهاد ما این است که برای حصول نتیجه ای بهتر حتما از یک وکیل مجرب در این حوزه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×