شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص چیست؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص یکی از شرکت هایی است به منظور کسب سود تقسیم خواهد شد که در ماده ۲۰ قانون تجارت به عنوان یکی از شرکت های تاسیسی برای کسب سود و تقسیم میان شرکا نام برده شده است. می توان گفت هدف اصلی تشکیل تمامی شرکت ها همین کسب سود و تقسیم میان شرکا می باشد. شرکای هر شرکت مسئولیت خاص خود را خواهند داشت پس برای انتخاب سرمایه گذاری در هر نوع از شرکت ها باید دقت کافی را داشته باشند. در ماده ۱ قانون تجارت تعریفی از شرکت سهامی ارائه شده است که به شرح زیر می باشد؛

به شرکتی گفته می شود که سرمایه تشکیل آن به سهام تقسیم خواهند شد و مسئولیت صاحبان سهام به مبلغ اسمی هر سهام آنها محدود خواهد شد. شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و سهامی خاص تشکیل خواهد شد که از ویژگی شرکت سهامی خاص بر اساس ماده ۲ اصلاحیه قانون تجارت این است که لازم نیست حتما فعالیت تجاری خاصی داشته باشد اگر فعالیت این شرکت نیز تجاری نباشد باز هم جزو انواع شرکت ها محسوب خواهد شد. پس شرکت سهامی یک شرکت تجاری و بازرگانی محسوب می شود حتی اگر فعالیت آن بازرگانی نباشد.

نحوه تشکیل شرکت سهامی خاص

برای تشکیل شرکت سهامی خاص باید شرایط تشکیل موجود باشد. یکی از شرایط تشکیل شرکت نیاز به حداقل سه نفر به عنوان شریک است. سرمایه تشکیل شرکت به شیوه ورقه سهام به وجود خواهد آمد و هر کس قصد شراکت در این شرکت را داشته باشد اقدام به خرید ورقه سهم خواهد کرد. سهامی این شرکت با نام یا بی نام هستند.

در تشکیل این شرکت بایستی واژه خاص را اول یا آخر نام شرکت آورده شود. موسسین این شرکت باید به انتخاب نام شرکت توجه کنند که دارای معنا و مفهوم باشد و با موازین فرهنگ اسلامی هماهنگ باشد و از نام های لاتین پرهیز نمایند. و در تمامی اعلامیه های تشکیل شرکت حتما به سهامی خاص بودن تاکید شود.

پس از تشکیل شرکت اساسنامه این شرکت باید توسط تمامی سهامداران امضا شود و در اساسنامه شرکت مدت زمان فعالیت، نام انتخابی شرکت و موضوع شرکت بایستی قید شود موضوع شرکت باید صراحتا اعلام شود که هدف از تشکیل این شرکت چیست. همچنین باید مبلغ و سرمایه شرکت در اساسنامه قید شود و محل و مکانی که شرکت در آنجا تاسیس شده است باید حتما قید شود و چنانچه شرکا بخواهند سهام ممتاز را ایجاد کنند باید حتما خصوصیات آن را قید نمایند.

تمام خصوصیات هر سهم اعم از قیمت سهام و نحوه واگذاری آنها و مبلغ دریافتی از خریداران سهام در مدت زمان مشخص تعیین شود.

نحوه تشکیل مجمع عمومی و تعیین و مشخص کردن مسئولیت سهامداران نسبت به آورده آنان بایستی مشخص شود. مدت مدیریت هر یک از سهامداران دو سال خواهد بود و پس از آن باید دوباره اقدام به انتخاب مدیریت و مسئولیت هر یک از سهامداران نمایند. بایستی نحوه انحلال شرکت و آغاز و پایان سال مالی و مشخص کردن امور حسابداری و ترازنامه ای و تعیین مامور بازرس در اساسنامه مشخص شود.

زمانی که سهامداران اقدام به ثبت شرکت خود نمایند معمولا از زمان اقدام تا ثبت ۷ روز کاری تمام طول خواهد کشید و پس از آن باید نام و مشخصات شرکت در آگهی ها اعلام شود که معمولا با احتساب آن ۱۵ روز پروسه زمانی لازمه ثبت شرکت خواهد بود. سهامداران اصلی و هیئت مدیره اظهار نامه ای متشکل از مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت ها برده تا اقدامات اولیه انجام شود. این اظهارنامه باید به امضای همه سهامداران باشد و اساسنامه شرکت و گواهی تاییدیه بانک ضمیمه آن شود و در صورتی که مقداری از سرمایه شرکت غیر نقدی باشد بایستی اظهارنامه جداگانه ای در این خصوص تنظیم و تحویل داده شود. در اظهارنامه ارائه شده به مرجع مربوطه باید نام روزنامه کثیرالانتشار که آگاهی اعلام شرکت در آن درج شده است آورده شود. در نهایت نام مدیران و مدیریت اصلی و انتخاب بازرس که در صورتجلسه ای تنظیم شده است ضمیمه این اظهارنامه قرار بگیرد.

مشخصات شرکت سهامی خاص کدام است؟

در متن زیر خصوصیات شرکت سهامی خاص را بیان خواهیم کرد تا بیشتر با نوع شرکت آشنا شوید؛

نباید سهامداران این نوع از شرکت کمتر از سه نفر باشند.

حداقل سرمایه ای که برای ثبت این شرکت لازم است معادل ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال است. بعد از یک سال باید اقدام به افزایش سرمایه شود.

سهامی این شرکت قابل انتقال عمومی نخواهد بود اما سهامداران می توانند سهام خود را به یکدیگر انتقال دهند.

سهام این شرکت قابل نقل و انتقال در بازار بورس نخواهد بود. پس نمی توانند سهام خود را پذیره نویسی و یا در بانک عرضه نمایند و یا هر تبلیغ و ابلاغیه ای مبنی بر فروش سهام داشته باشد.

مسئولیت سهامداران در قبال بدهی شرکت مقدار و‌میزان سرمایه در جریان شرکت است.

در این نوع از شرکت اوراق قرضه قابل عرضه نمی باشد.

رای اکثریت کسانی که سهام بیشتری در این شرکت دارند ملاک تصمیم گیری است.

اوراق سهام این شرکت باید چاپی و متحدالشکل باشند و دارای شماره باشد و حداقل دو نفر آن را امضا کرده باشند.

تا زمانی که ثبت شرکت انجام نشده است صدور ورقه سهام و یا گواهی موقت سهم ممنوع می باشد. گواهی موقت زمانی صادر می شود که هنوز سهام افراد متقاضی صادر نشده باشد.

باید شرکت از طریق اعلامیه روزنامه تمام یا قسمتی از مبلغ پرداخت نشده را از سهامداران مطالبه نماید.

سهام بانام این شرکت باید در اداره ثبت شرکت به ثبت برسد.

در صورت قصد انحلال شرکت باید دادخواست انحلال را به دادگاه ذیصلاح ارائه شود.

نحوه انحلال شرکت سهامی خاص چگونه است؟

وجود دلایلی باعث انحلال شرکت سهامی خاص می شود که به شرح زیر است؛

هدف تاسیس شرکت محقق شود با از بین برود.

پایان تاریخ مدت اعتبار شرکت که در اساسنامه به آن اشاره شده است.

درخواست شرکا و تصمیم هیئت مدیره به هر دلیلی مبنی بر انحلال شرکت و اگر دو سوم مجمع شرکت تصمیم بر انحلال بگیرند این امر انجام می شود. 

در صورت ورشکستگی شرکت

درخواست طلبکاران انحلال شرکت از دادگاه

داشتن شاکی خصوصی و تحقق نشدن هدف و موضوع تاسیس شرکت پس از مدت مشخص

در صورت تشکیل نشدن مجمع عمومی سالانه و یا شش ماه سمت مدیریت بودن تصدی باقی بماند و مجمع عمومی شرکت برای انحلال شرکت جلسه انحلال تشکیل ندهند در این موارد دادگاه اقدام به انحلال شرکت خواهد کرد.

زمانی که شرکت منحل می شود این شرکت در وضعیت در حال تصفیه قرار می گیرد و همه جا بایستی در کنار نام شرکت در حالت تصفیه نوشته شود.          

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×