مراحل عرضه اولیه سهام

مراحل عرضه اولیه سهام (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مراحل عرضه اولیه سهام

کسانی که مازاد بازار بورس می شوند یکی از اصطلاحاتی که به آن آشنا می شوند اصطلاح عرضه اولیه سهام است که در مبحث سود دهی یکی از عنوان های جذاب برای خریداران سهام است زیرا نود درصد مواقع این سهام با سود دهی مواجه می شوند و برای خریداران سود قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. حال منظور از آن چیست؟ عرضه اولیه سهام سهامی است که یک شرکت برای اولین بار در طی فعالیت خود اجازه فروش سهام خود را در بازار بورس پیدا کرده است. به عبارتی هر شرکتی که در بازار بورس اوراق و کالا یا … قابل خرید و فروش است روزی برای اولین بار به بازار بورس وارد شده آمد و سهام خود را برای اولین بار در این بازار عرضه کرده اند. این اصطلاح در بازار های جهانی تحت عنوان IPO شناخته می شود. که در ادامه این مقاله سعی شده است تا کامل به موضوع مطرح شده پرداخته شود. تا پایان همراه ما باشید.

مزایای عرضه اولیه سهام

عرضه اولیه سهام به معنی عرضه سهام شرکتی برای اولین بار در بازار بورس می باشد. این به این معنی نیست که این شرکت ها در آغاز فعالیت حرفه ای خود هستند بلکه ممکن است سال ها پس از شروع فعالیت اجازه فروش و عرضه سهام خود را پیدا نماید. این شرکت ها برای اولین بار که اجازه فروش سهام خود را کسب می کنند پنج تا ده درصد کل سهام خود را در این بازار عرضه می کنند. شرکت های در بورس پذیرفته می شوند که آورده های مالی خوبی داشته باشند. زمانی که این شرکت های سهام خود را برای اولین در بازار عرضه می کنند فواید و مزایای برای این شرکت ها همچنین برای افراد خریدار خواهد داشت. هدف اصلی شرکت ها از ورود به بازار بورس تامین و جذب سرمایه است. پس این مهم مستلزم آن است که شرکت ها پس از ورود به این بازار باید در صورت های مالی خود شفافی ایجاد نماید که باعث کسب اعتبار بیشتری برای این شرکت ها خواهد شد. شفافی در امور حسابداری و حسابرسی و کسب اعتبار بیشتر باعث می شود تا شرکت ها بیشتر از تسهیلات بانکی برخوردار شوند. پس ورود به بازار بورس و عرضه سهام برای اولین بار چنین مزایایی را برای این شرکت ها در پی خواهد داشت.

عرضه اولیه سهام علاوه بر داشتن مزایا و فواید برای شرکت های عرضه کننده سهام مزایایی نیز برای خریداران سهام در پی خواهد داشت.  همانطور که در ابتدای متن گفته شد این سهام اولیه در کوتاه مدت برای افراد سرمایه گذار دارای سود دهی است. زیرا قیمت سهام اولیه نسبت به ارزش ذاتی آن کنار است و خریداران از آن استقبال خوبی خواهند کرد پس به علت تقاضای زیاد و خوب خریداران سهام، در کمترین مدت زمان رشد خوبی خواهد داشت. سال های اخیر همیشه سهام اولیه سود دهی خوبی داشته آمد پس کسانی که برای اولین بار وارد بازار بورس می شوند به دنبال سهام های خواهند بود که برای اولین بار عرضه می شوند.

در ادامه لازم است به چگونگی عرضه سهام و روش عرضه این گونه سهام ها و نحوه خرید و فروش آن در بازار بورس بیشتر آشنا شویم.

عرضه اولیه سهام به چه روشی انجام می گیرد؟

در بازار بورس عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش یا بوک بیلدینگ می باشد. منظور از روش بوک بیلدینگ این است که در بازار بورس در بازه زمانی مشخص افرادی حقیقی یا حقوقی که قصد عرضه سهام اولیه هستند باید در این بازه مشخص زمانی اقدام به ثبت سفارش در سامانه معاملاتی می کنند. مثلا از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ بعدازظهر در تاریخ مشخص سامانه ثبت سفارش فعال خواهد بود كه افزار متقاضی در این مدت زمان با ورود به سامانه اقدامات اولیه خود را برای عرضه سهام انجام می دهند. این سفارش ها بر اساس حداکثر تعداد سهام و سقف قیمت می باشد. پس در این سامانه تعداد سهام ارائه شده و افرادی که برای تقاضای آن اقدام کرده اند تقسیم می شود و به هر فردی تعدادی سهم تعلق می گیرد. به علت تقاضای زیاد خریداران از این سهام و محدود بودن تعداد سهام، اولویت با کسانی است که سقف قیمت بیشتری را در سامانه ثبت کرده باشند. اما کسانی که قصد خرید این سهام را دارند باید چگونه اقدام لازم را انجام دهند. در متن زیر به این موضوع می پردازیم.

نحوه خرید در هنگام عرضه اولیه سهام

برای خرید در زمان عرضه اولیه سهام از بازار بورس باید به ترتیب مراحلی را طی نمود. سامانه سجام سامانه ای است که افراد باید در آن ثبت نام نمایند و از کارگزاری های مجاز کد بورسی دریافت نمایند. پس قدم اول دریافت کد بورسی و ثبت نام در سامانه سجام می باشد. رمز عبور و کاربری که به شخص داده می شود اجازه ثبت خرید و فروش را به فرد خواهد داد.

قدم بعدی؛ اطلاع از عرضه اولیه سهامی باشد. معمولا دو روز قبل از عرضه این سهام از طریق نهاد های مختلفی عرضه خواهد شد. کارگزاری هر با ارسال پیامک به مشتریان خود و یا از طریق رسانه های مختلف زمان عرضه سهام برای اولین بار اعلام می شود. در زمان اطلاع تاریخ و ساعات عرضه و تعداد آن و بازه قیمتی هر سهم اولیه نیز آگهی خواهد شد. در اطلاعیه نیز حداکثر سهام قابل خریداری شده برای هر کد قابل تخمین می باشد. پس قدم بعدی؛ تخمین سهمیه هر کد بورسی است. تعداد سهام که در آگهی مشخص است و تعداد نفراتی که قبلا در عرضه اولیه شرکت کرده آمد نیز مشخص است و با برآوردی می توان این سهمیه را تخمین زد. بر اساس تخمین سهمیه می توان حساب نقدینگی را شارژ کرد. سپس در قدم آخر؛ سفارش خود را از طریق کارگزاری ها ثبت نماییم. زمانی که بازار به تعادل خود رسیده است و متقاضی برای سهم وجود نداد بهترین زمان برای فروش سهم خریداری شده است. پس عرضه و تقاضای سهام اولیه تعیین کننده زمان فروش آن است.زمانی که تقاضا برای سهم زیاد است و کسی حاضر به فروش آن نباشد در مدار سوددهی قرار خواهد گرفت. پس در نظر گرفتن زمان فروش یکی از موارد مهم در کسب سود از طریق سهام می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×