شرایط وقف مال چیست؟

شرایط وقف مال چیست؟ (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شرایط وقف مال چیست؟

شرایط وقف مال چیست؟

شرایط وقف مال دقیقا به چه مواردی تقسیم می شود؟ شرایط وقف مال را چگونه می توان در جریا پرونده های حقوقی مورد بررسی و تحلیل قرار داد؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که با جریان پرونده های مربوط به شرایط وقف مال روبرو وید و ندانید که باید از چه کسی برای پیشبرد منافع خود در ای پرونده ها کمک بگیرید؟ آیا یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند اطلاعات لازم در مورد شرایط وقف مال را به افراد ارائه دهد و به آنها کمک کند تا اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهند؟

شرایط وقف مال در جریان پرونده های حقوقی امروز دارای اهمیت بسیار زیادی است و عدم توجه به شرایط و مباحث مربوط به صحت وقف اموال باث ایجاد چالش های مختلفی همچون تضییع حقوق مردم می گردد. افرادی که قصد دارند با شرایط وقف مال آشنا شوند و اطلاع دقیقی در مورد آن بدست آرند بهتر است از یک وکیل حقوقی که سالهای زیادی در این زمینه فعالیت کرده است کمک بگیرند تا بتوانند  از طریق راه های حقوقی در مراجع قضایی برای دفع از حق قانونی خود حاضر شوند.

شرایط وقف مال و اهمیت آن در جامعه

شرایط وقف مال به موارد متعددی تقسیم بندی می شود که عدم وجود هر یک از آنها باعث عدم صحت وقف می گردد. جالب است بدانید که در سال های اخیر بسیاری از افراد در مورد شرایط وقف مال اطلاع نداشتند و همین موضوع باعث شد تا تعداد زیادی از پرونده های مربوط به دعاوی اوقاف در دادگاه ها و دیگر مراجع قضایی مطرح گردد.

مال موقوفه به مالی گفته میشود که صاحبش منافع آن را برای امور عام المنفعه اختصاص می دهد و از طرفی دیگر خود مال موقوفه نیز که برای چنین امور خیری در نظر گرفته می شود به هیچ عنوان قال نقل و انتقال نیست. همانطور که از این تعریف مشخص است، شرایط وقف مال نسبتا پیچیده است و احتمال بوجود آمدن شکلات قانونی در آن بسیار زیاد است.

شرایط وقف مال را باید از طریق منابع مطمئن و قابل اعتماد شناسایی کرد. برخی از افراد به سراغ منابع نامعتبر برای کسب اطلاعات در مورد شرایط وقف مال می روند  همین موضوع باعث می شود تا زمان و هزینه آنها تا حد زیادی از دست رود و نتوانند و به درستی از احقاق حقوق خود دفاع کنند.

امروزه یک وکیل حقوقی تهران بهترین کسی است که می تواند در جلسات مشاوره حقوقی به تمامی افرادی که میخواهند در مورد شرایط وقف مال آگاهی کسب کنند کمک کند تا در مدت زمانی کوتاه تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند. یکی دیگر از مزایایی که این نوع وکیل دارد آن است که میتواند علاوه بر مشاوره حضوری انواع جلسات غیر حضوری را نیز برای اطلاع رسانی تشکیل دهد و به سوالات افراد پاسخ دهد.

شرایط وقف مال در قانون مدنی به چه مواردی تقسیم می شود؟

شرایط وقف مال در قانون مدنی به طور کامل شرح داده شده است که به صورت کلی به چند مورد از اساسی ترین و اصلی ترین انها اشاره می کنیم:

صحت وقفی که به علت اضرار دیان واقف واقع شده باشد منوط به اجازه دیان است. در اوقاف عامه که متولی معین نداشته باشد، اداره موقوفه طبق نظر ولی فقیه خواهد بود. هر گاه واقف برای اداره کردن موقوفه ترتیب خاصی معین کرده باشد متولی باید به همان ترتیب رفتار کند و اگر ترتیبی قرار نداده باشد ‌متولی باید راجع به تعمیر و اجاره و جمع‌آوری منافع و تقسیم آن بر مستحقین و حفظ موقوفه و غیره مثل وکیل امینی عمل نماید.

وقف بر مقاصد غیر مشروع باطل است. مالی که قبض و اقباض آن ممکن نیست وقف آن باطل است لیکن اگر واقف تنها قادر به اخذ و اقباض آن نباشد و موقوف ‌علیه قادر به اخذ ‌آن باشد صحیح است.

هر چیزی که طبعاً یا بر حسب عرف و عادت جزء یا از توابع و متعلقات عین موقوفه محسوب میشود داخل در وقف است مگر اینکه ‌واقف آن را استثناء کند به نحوی که در فصل بیع مذکور است. وقف بر معدوم صحیح نیست مگر به تبع موجود.

اگر وقف بر موجود و معدوم معاً واقع شود نسبت به سهم موجود صحیح و نسبت به سهم معدوم باطل است. وقف بر مجهول صحیح نیست. وقف بر نفس به این معنی که واقف خود را موقوف‌علیه یا جزء موقوف ‌علیهم نماید یا پرداخت دیون یا سایر مخارج خود را از منافع ‌موقوفه قرار دهد باطل است اعم از اینکه راجع به حال حیات باشد یا بعد از فوت.

شرایط وقف مال چیست؟ (2)
شرایط وقف مال چیست؟ (2)

نکته مهمی که باید در مورد شرایط وقف مال بدانید:

شرایط وقف مال دارای نکات حقوقی و جزئیات بسیار مهم و کلیدی بسیار زیادی است. وقف بر اولاد و اقوام و خدمه و واردین و امثال آنها صحیح است. در وقف بر مصالح عامه اگر خود واقف نیز مصداق موقوف‌ علیهم واقع شود میتواند منتفع گردد. واقف میتواند تولیت یعنی اداره کردن امور موقوفه را مادام ‌الحیوه یا در مدت معینی برای خود قرار دهد و نیز میتواند متولی دیگری ‌معین کند که مستقلاً یا مجتمعاً با خود واقف اداره کند. تولیت اموال موقوفه ممکن است به یک یا چند نفر دیگر غیر از خود واقف واگذار شود که هر‌ یک مستقلاً یا منضماً اداره کنند و همچنین واقف میتواند شرط کند که خود او یا متولی که معین شده است نصب متولی کند و یا در این موضوع هر‌ ترتیبی را که مقتضی بداند قرار دهد.

کسی که واقف او را متولی قرار داده میتواند بدواً تولیت را قبول یا رد کند و اگر قبول کرد دیگر نمیتواند رد نماید و اگر رد کرد مثل‌ صورتی است که از اصل متولی قرار داده نشده باشد. هر گاه واقف برای دو نفر یا بیشتر به طور استقلال تولیت قرار داده باشد هر یک از آنها فوت کند دیگری یا دیگران مستقلاً تصرف میکنند‌ و اگر به نحو اجتماع قرار داده باشد تصرف هر یک بدون تصویب دیگری یا دیگران نافذ نیست و بعد از فوت یکی از آنها حاکم شخصی را ضمیمه آنکه‌ باقی مانده است می نماید که مجتمعاً تصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×