تفاوت عوارض و مالیات

تفاوت عوارض و مالیات (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تفاوت عوارض و مالیات

پیش از بیان مهم ترین تفاوت عوارض و مالیات بد نیست اطلاعاتی در خصوص هر یک از آن ها داشته باشید. در یک تعریف کلی پرداخت پول از سوی مردم به دولت و یا اداره و یا ارگان خاصی است. عوارض در حالت کلی می توان گفت، عوارض زیر مجموعه مالیات است. از عواملی که باعث پیشرفت کشور های توسعه یافته و یا پیشرفت جوامع شده است، پرداخت و دریافت مالیات می باشد. همچنین باعث افزایش نقدینگی دولت ها و خرج آن برای رفاه بیشتر مردم می شود. به طور کلی مجموعه قوانینی که چگونگی عملکرد دولت ها در آن شرح داده شده است و قانون تفاوت عوارض و مالیات در پیرو همین قوانین است. باید برای تفهیم و دانستن تفاوت عوارض و مالیات، تعریف کلی و جامع از عوارض و همچنین از مالیات داشته باشیم. باید بدانیم که مالیات برای کل مردم جامعه وجود دارد و هر کدام در جایگاه خود مالیات یکسانی به دولت پرداخت می کنند. خرج مالیات و این درآمد دولت کامل مشخص نیست. حال آنکه عوارض مختص به عده ای از مردم جامعه و این درآمد خرج خدمت مشخصی می شود. در ادامه به تفصیل به تفاوت میان مالیات و عوارض خواهیم پرداخت.

نگاهی به تفاوت عوارض و مالیات

برای جواب دادن به این سوال که تفاوت عوارض و مالیات در چیست با ما در ادامه این نوشتار همراه باشید. مالیات درآمد دولت برای اجرای سیاست گذاری ها است. طبق مقررات و مالیه عمومی، پولی است که بلاعوض به دولت ها می پردازند تا صرف مخارج عمومی، چون ساخت اتوبان ها و جاده ها و گسترش رفاه و آسایش مردم شود. پرداخت مالیات برای مردم، اجباری است. درآمد و افزایش نقدینگی دولت های توسعه یافته بیشتر از راه گرفتن مالیات از مردم است. عوامل تشخیص دهنده مالیات، مبلغ مالیات، نرخ مالیات و منبع و منشا مالیات است. نرخ دریافتی مالیات توسط دولت به منبع مالیات و نرخ مالیاتی بستگی دارد.

در ادامه مبحث تفاوت عوارض و مالیات باید گفت عوارض اما پولی است که در ازای گرفتن و دریافت خدماتی از سوی مردم به دولت یا اداره ای پرداخت خواهد شد؛ مثلا استفاده از دستگاه عابر بانک، خدمتی است از سوی بانک ها برای رفاه بیشتر مردم که در هر ساعت از شبانه روز انتقال وجه و یا دریافت وجه نمایند، برای هر بار استفاده از این دستگاه، مقدار پولی را از حساب برداشته و به حساب بانک واریز خواهد شد. این پول در مقابل خدمات است. هیچ اجباری در پرداخت عوارض نیست. از دستگاه استفاده نشود، پولی هم به طبع دریافت نخواهد شد.

در یک نگاه دقیق تر به این موضوع خواهیم پرداخت که عوارض و مالیات از نظر ماهیت و مبنایی یکی هستند. می توان اظهار داشت که عوارض نوعی مالیات است.

همچنین اینکه عوارض و مالیات فقط برای دریافت خدمات و رفاه بیشتر نیست. انجام هر نوع فعالیتی که مربوط که در کشور انجام می گیرد، شامل عوارض و‌ مالیات می شود. انجام هر گونه فعالیت اقتصادی شامل پرداخت و دریافت عوارض و مالیات می شود.

چه کسانی مشمول عوارض و مالیات می شوند؟

آیا می دانید چه کسانی در زمره پرداخت عوارض و مالیات قرار دارند؟ سازمان توسعه اقتصادی تعریفی که راجع به تفاوت عوارض و مالیات ارائه داده اند؛ پرداخت اجباری مردم به دولت ها است. پرداخت مالیات از سوی شخصی حقیقی و حقوقی و یا یک موسسه و شرکت صورت می گیرد. دولت برای برخی از فعالیت ها مالیات سنگینی تعیین و تبیین کرده است و برای برخی دیگر مالیات کمتری تعیین شده است. در کل هر ایرانی که در ایران ساکن باشد و از خدمات اجتماعی استفاده کند، مالیات بر آنها واجب است. هر ایرانی که مالک ملکی باشد، به ازای ارزش ملک و یا ملک ها باید مالیات پرداخت کند. حتی ایرانی که در خارج از کشور زندگی کند ولی در ایران املاکی یا ملکی داشته باشند، پرداخت مالیات اجباری است. تمام اشخاص حقوقی در ایران و خارج ایران به شرط ایرانی بودن، مشمول پرداخت مالیات می شوند. شخص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی که در ایران مشغول فعالیت اقتصادی و درآمد داشته باشد، باید مالیات دهد. مالیات بر دو نوع مالیات مستقیم و غیر مستقیم است. همانطور که از اسم مالیات مستقیم مشخص است. مالیات از سوی شخص مودی (مالیات دهنده) به طور مستقیم پرداخت می شود؛ مانند مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی ها از مالیات های مستقیم است و هر کدام در این دو دسته نباشند، مالیات غیر مستقیم است. عوارض اما به کسانی تعلق دارد که خواهان و خواستار خدماتی باشند؛ مانند کسانی که خواهان صدور گواهینامه از آنجا هستند. برای این خدمات باید، مقدار پول مشخصی را پرداخت نمایند.

درصد عوارض و مالیات بر ارزش افزوده چند است؟

در کنار تفاوت عوارض و مالیات آنچه که حائز اهمیت است میزان درصد آن ها به ارزش افزوده است. به طور کلی اشخاص حقیقی و حقوقی از مهم‌ ترین مواردی قانونی که با آن سر و کار دارند، پرداخت عوارض و مالیات است. هر سال نرخ‌ و درصد مالیات و عوارض آن سال از سوی سازمان امور مالیات و دارایی مشخص خواهد شد. باید گفت که درصد و نرخ عوارض و مالیات، درصدی متغیر است. مالیات و عوارض ارزش افزوده یک نوع درآمد غیر مستقیم محسوب خواهد شد. مالیات ارزش افزوده به تفاوت است که بین خدمات و یا کالای عرضه شده با ارزش خدمات و کالاهای خریداری شده است. هر کالا یا خدماتی از تولید تا دست مصرف کننده، به صورت پله به پله و مراتب مشمول پرداخت عوارض و مالیات هستند. تعیین نرخ و درصد مالیات و عوارض بر ارزش افزوده بسیار مهم و حیاتی برای هر ارگان و شرکت و یا کارخانه ای است. در ابتدای هر سال بر اساس تورم سال گذشته نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده از سوی سازمان مالیاتی کشور، تعیین و سپس اعلام خواهد شد. پس تورم تاثیر مستقیم بر عوارض و مالیات ارزش افزوده خواهد داشت. مالیات و عوارض هر سال با سال بعدی یا قبلی متفاوت است. بدیهی است که عدم پرداخت این مهم از سوی اشخاص و ارگان ها موجب صدور جریمه هایی برای آنان خواهد شد.

مطالب مرتبط:

وکیل برای کلاهبرداری

وکیل متخصص تخلفات اداری

لایحه دفاعیه برای تخلفات اداری

نوشتن لایحه توسط وکیل

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×