تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری در قانون ایران

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری چیست؟ مهمترین تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری چیست؟ تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری را چگونه می توان بیان کرد؟ شباهت ها و تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری چیست؟ مهمترین نکات در تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری کدام است؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری چیست؟ تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری بر اساس قانون چیست؟ تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری در عمل چیست؟

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری و فهم آن می تواند مسیر و روند قضایی دعوی ما را ساده تر کند. در واقع بسیار دیده شده است که افراد به سبب اطلاعات نادرست یا ناقص خودشان وارد مسیری شده اند که اساسا نتیجه ای برای آن ها نداشته است. به طور مثال فرد به هر دلیلی به دنبال شکایت کیفری از خوانده بوده، اما اساس پرونده و دعوی مطرح شده مربوط به دادگاه حقوقی است. همین عدم اطلاع باعث می شود که هزینه زمانی و مالی نسبتا قابل توجهی پرداخت شود و در نهایت نیز دادسرا یا دادگاه مربوطه پاسخی قابل پیش بینی نسبت به این دعوی ارائه می دهد. از این رو دانستن این مسئله که دادگاه کیفری و دادگاه حقوقی هر کدام در چه موقعیت هایی تشکیل می شود و چه زمانی می توانیم از این مسیرها استفاده کنیم، می تواند یک گام بسیار مهم و رو به جلو محسوب شود.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که مسیر کیفری و حقوقی به اندازه ای با یکدیگر متفاوت است که یک وکیل حقوقی با وکیلی در حوزه کیفری کارکردی کاملا متفاوت دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمام قوانین تدوین شده ایران ( هر آن چیزی که تحت عنوان قانون می بینید و یا می شنوید ) همه بر اساس یکی از این دو گروه بزرگ ( حقوقی یا کیفری ) عنوان شده است. بنابراین شناخت این دو گروه بزرگ به معنی شناخت تمام مسیر قانونی است.

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری، شناخت مسیر حقوقی

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری را زمانی می توانیم ساده تر درک کنیم که هر کدام از این دو زیرساخت بزرگ قانونی را به صورت مجزا بشناسیم. قانون در بخش حقوقی به چارچوب های مهم اجتماعی و فردی در جامعه می پردازد. در واقع قانون در این بخش مشخص می کند که یک فرد در جامعه از چه حقوقی برخوردار است. در واقع قانون مشخص می کند که این فرد چگونه می تواند در موقعیت های مختلف به این حقوق برسد. از طرف دیگر قانونگذار مشخص کرده است که فرد در جامعه باید چه چارچوب هایی را رعایت کند.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، قانون در این حوزه سعی کرده است روابط میان انسان های جامعه را به نوعی تنظیم کند که کمترین تعارضات میان افراد ایجاد شود. این در حالی است که جامعه و افراد باید بتوانند به اهداف خود در جامعه برسند. حال ممکن است اهداف فردی و اهداف اجتماعی در تعارض با یک دیگر باشند. این نقش قانون حقوقی است که نشان دهد در هر موقعیتی فرد باید کدام هدف را پیگیری کند و به کدام هدف اولویت بیشتری دهد.

همین موضوع اولویت و اساسا دادگاه حقوقی است. در واقع دادگاه های حقوقی تنها به دنبال احقاق حق طرفین دعوی و برطرف کردن تعارض های ایجاد شده در روابط است. یادتان باشد که در دادگاه حقوقی امکان صدور کیفر خواست و یا مجازات وجود ندارد. در این دادگاه ها تنها می توان برای رسیدن به حق جنگید. این دادگاه بر اساس تخلف صورت گرفته ممکن است جریمه ای در نظر بگیرد.

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری، شناخت مسیر کیفری

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری زمانی کامل می شود که ادامه ماجرا را از دید یک وکیل کیفری مورد بررسی قرار دهیم. در واقع ما باید مسیر کیفری را نیز به خوبی بشناسیم تا بتوانیم بر اساس این اطلاعات تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری را به درستی درک کنیم.

اگر بخواهیم بسیار ساده و سریع بیان کنیم، قانون در بخش کیفری ابتدا به اثبات جرم می پردازد. در واقع اولین کار قانون در این بخش این است که نشان دهد آیا جرمی اتفاق افتاده است یا خیر. اگر جرم اثبات شود دادگاه کیفری مسئول صدور مجازات متناسب آن است. در نهایت نیز در این مسیر مشخص می شود که این مجازات به شکلی باید اجرا شود.

بنابراین کل کارکرد قانون در مسیر کیفری به سه بخش اثبات جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات معطوف شده است. نکته ای که باید بدانید این است که اثبات یا رد جرم و اجرای مجازات بر عهده دادسرا است. تنها کارکرد یک دادگاه کیفری تعیین مجازات برای مجرم است. اگر ساده تر بخواهیم این روند را توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که یک دعوی یا دادخواست کیفری ابتدا به دادسرا ارجاع داده می شود. دادسرا با بررسی دعوی سعی می کند ادله کافی برای اثبات یا رد جرم ( ارکان سه گانه اثبات جرم ) پیدا کند. اگر جرم اثبات شود، مجرم و پرونده را همراه با کیفرخواستی به دادگاه کیفری صالح ( دادگاه کیفری یک، دو یا دادگاه انقلاب ) ارجاع می دهد. دادگاه کیفری مربوطه با بررسی کیفرخواست و دعوی مجازات لازم را صادر می کند. پرونده همراه با مجازات تعیین شده به دادسرا و دایره اجرای احکام ارجاع داده می شود. این کل روندی است که در مسیر کیفری طی می شود.

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری (2)
تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری (2)

تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری از دید کلی

برای فهم تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری مسیر کیفری و حقوقی را به صورت مجزا بررسی کردیم. همانطور که مشخص است دادگاه حقوقی از نظر بنیادی و دادگاه کیفری از نظر عملی و فردی بسیار اهمیت دارد. در دادگاه کیفری قانون بر اساس اثبات جرم این قدرت را پیدا می کند که بتواند در زندگی، جان یا مال افراد تاثیرگذار باشد. از این رو قانون در این بخش حساسیت و سخت گیری های بیشتری به خرج داده است. این مسئله را شاید بتوان یکی از مهمترین تفاوت های این دو مسیر قانونی بدانیم. در نهایت می توان اینگونه گفت که اصلی ترین تفاوت دادگاه حقوقی و کیفری را می توان در روند کلی دادرسی و اجرای قانون دانست. این تفاوت ها به اندازه ای عمیق و بنیادی است که باعث شده است وکلا به صورت کاملا تخصصی در هر کدام از این حوزه ها وارد عمل شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×