تبعات حقوقی ازدواج سفید در ایران چیست؟

تبعات حقوقی ازدواج سفید در ایران چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تبعات حقوقی ازدواج سفید در ایران چیست؟

تبعات حقوقی ازدواج سفید در ایران چیست؟

ازدواج سفید در قانون ایران چگونه تعریف شده است؟ ازدواج سفید چیست؟ تبعات حقوقی و قانونی ازدواج سفید چیست؟ ازدواج سفید از نظر قانونی چه حکمی دارد؟ فرزندان متولد شده از ازدواج سفید قانونی است؟ وضعیت ارث در ازدواج سفید چگونه است؟ حقوق مختلفی مانند مهریه و … در ازدواج سفید چگونه تعیین می شود؟ ازدواج سفید در ایران چه وضعیتی دارد؟ کارکرد وکیل حقوقی در خصوص ازدواج سفید چیست؟ مهمترین شرایط ازدواج سفید در ایران چیست؟ آیا ازدواج سفید در جهان مورد قبول است؟

ازدواج سفید از جمله جدیدترین مفاهیمی است که در جوامع مختلف بشری وارد شده است. به نوعی می توان گفت که ازدواج سفید شکل جدیدی از روابط زناشویی در جهان محسوب می شود. کشورها و جوامع مختلف هر کدام دیدگاه های خاصی نسبت به این موضوع داشته و دارند. برخی از کشورها ازدواج سفید را قانونی و رسمی تلقی کرده و برخی دیگر مانند ایران آن را غیر قانونی می دانند. بسیاری دیگر از کشورها واکنش خاصی نسبت به این موضوع از خود نشان نداده اند. اما ازدواج سفید چیست و از نظر حقوقی چه بار قانونی دارد؟ در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم که ازدواج سفید برای طرفین چه بار حقوقی دارد و آیا طرفین نسبت به این ازدواج می توانند حقی داشته باشند؟ آیا ازدواج سفید در ایران به عنوان یک جرم شناخته می شود؟ در ادامه سعی می کنیم به این دست از سوالات پاسخ دهیم.

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید بدین معنی است که زن و مرد بدون در نظر گرفتن هیچ پیش شرط قانونی و بدون رعایت کردن هیچ موازین اخلاقی و شرعی و عرفی شروع به زندگی زناشویی با یک دیگر می کنند. به نوعی می توان گفت که رابطه زناشویی میان آن ها توسط هیچ نهاد قانونی ثبت نمی شود. بنابراین از نظر قانون این رابطه عملا وجود خارجی ندارد و زندگی آن ها را نمی توان به عنوان یک زندگی زناشویی قانونی دانست.

در کلام ساده تر ازدواج سفید به رابطه ای میان زن و شوهر گفته میشود که هیچ سندیت قانونی و شرعی ندارد. حال سوال اینجاست آیا این چنین رابطه ای را می توان به عنوان یک رابطه رسمیت شناخت؟ در برخی از کشورهای اروپایی طرفین می توانند با اثبات رابطه خود آن را قانونی کنند. بنابراین فرزندان حاصل از این ازدواج می توانند با اثبات رابطه زناشویی بین پدر و مادر خودشان عملا از حقوقی مانند ارث و … برخوردار شوند. اما این مسئله در ایران کاملا متفاوت است. در واقع ازدواج سفید در ایران به هیچ شکلی قابل قبول نیست و قانون و شرع آن را به طور کامل حرام می داند.

تبعات حقوقی ازدواج سفید در ایران چیست؟ (2)
تبعات حقوقی ازدواج سفید در ایران چیست؟ (2)

ازدواج سفید در ایران چگونه است؟

همانطور که گفتیم ازدواج سفید بدین معنی است که زن و مرد بدون رعایت هیچ شرایط قانونی و شرعی با یک دیگر زندگی کنند. این در حالی است که بر اساس قانون ایران این نوع رابطه میان زن و مرد حرام و غیرقانونی اعلام شده است. این موضوع به جایی رسیده است که اگر اثبات شود رابطه ای به شکل ازدواج سفید بوده به عنوان جرم در دادگاه قابل بررسی است. در واقع اگر شاهدی در دادگاه حضور داشته باشد که نشان دهد زن و مرد رابطه ای غیر رسمی و تحت عنوان ازدواج سفید با یک دیگر دارند می توان آن را تحت عنوان جرم رابطه نامشروع در دادگاه مورد بررسی قرار داد. از طرف دیگر قانون فرزند حاصل از این ازدواج را تحت هر صورتی حرام و به نوعی زنا زاده می داند. بنابراین این فرزند نیز از برخی حقوق مانند ارث و … محروم می شود.

بنابراین در قانون ایران نه تنها ازدواج سفید عملی قابل قبول محسوب نمی شود، بلکه یک وکیل پایه یک دادگستری به خوبی می داند که این عمل در ایران به عنوان یک جرم شناخته می شود. این نکته مهمی است که در خصوص ازدواج سفید وجود دارد.

تبعات حقوقی ازدواج سفید در ایران چیست؟ (1)
تبعات حقوقی ازدواج سفید در ایران چیست؟ (1)

ازدواج سفید چرا غیر قانونی است؟

چرا ازدواج سفید در قانون ایران به عنوان یک عمل غیر قانونی محسوب میشود؟ نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که قانون سعی می کند روابط را تحت مفاهیم خاص و چارچوب هایی بیان کند. در واقع قانون زمانی می تواند کارایی خودش را حفظ کند که عملا بتواند تمام روابط اجتماعی و انفرادی را به خوبی مدیریت کند. یکی از مهمترین این روابط همان رابطه ازدواج است. از طرف دیگر قانون برای این که بتواند چارچوب های خوبی برای روابط ایجاد کند آن ها را تحت عنوان مهم قرارداد مورد بررسی قرار می دهد. در واقع همه روابط در قانون به نوعی تحت عنوان قرارداد مورد بررسی قرار می گیرد. این موضوع در خصوص ازدواج و قوانین خانواده نیز صادق است. در واقع یک وکیل خانواده به خوبی می داند که ازدواج قراردادی میان طرفین محسوب می شود همچنین بر اساس مفهوم قراردادها اساسا باید گفت که هر قراردادی شرایط صحت خاصی دارد. بنابراین زمانی یک رابطه صحیح است که بر اساس قراردادی قانونی استوار شده باشد. این نکته بسیار مهمی است که باید بدانیم.

زمانی که ازدواج سفید رخ می دهد بدین معنی است که افراد وارد رابطه ای بدون قرارداد  شده اند. در این رابطه تعهدات نسبت به یک دیگر مشخص نیست و اگر فردی در این بین متضرر شود عملا کسی نمی تواند آن را اثبات یا رد کند. در واقع زمانی که قراردادی برای رابطه میان دو انسان در نظر گرفته نشود عملا دیگر نمی توان از قانون انتظار داشت که بتواند این رابطه را مورد بررسی قرار دهد. از این روست که در قوانینی مانند ایران که اساسا به ذات قانون پایبند هستند ازدواج سفید یک عمل غیر قانونی و غیر شرعی محسوب می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص ازدواج سفید به آن اشاره کرد. در نهایت می توان اینگونه گفت که بر اساس قانون ایران هیچ وجهات و اعتبار قانونی را نمی توان برای ازدواج سفید در نظر گرفت. این نکته بسیار مهمی است که در این خصوص وجود دارد. همچنین فرزندان به دنیا آمده از این رابطه نیز شرعی شناخته نمی شوند و با مشکلات مختلف قانونی در آینده روبرو خواهند شد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×