آیا در صلح عمری سند منتقل می شود؟

آیا در صلح عمری سند منتقل می شود؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

آیا در صلح عمری سند منتقل می شود؟

آیا در صلح عمری سند منتقل می شود؟

صلح عمری چیست؟ صلح عمری چه کارکردی دارد؟ مهمترین آثار صلح عمری چیست؟ آیا به واسطه صلح عمری سند مالکیت نیز منتقل می شود؟ چرا از صلح عمری استفاده می شود؟ شرایط استفاده از صلح عمری چیست؟ مهمترین نکات قانونی در خصوص صلح عمری چیست؟ چه زمانی به واسطه صلح عمری امکان انتقال سند ایجاد می شود؟ مزایای صلح عمری نسبت به وصیت چیست؟ صلح عمری چه مزیت هایی نسبت به فروش دارد؟ صلح عمری در قانون چگونه تعریف می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص صلح عمری چیست؟ کدام مرجع در خصوص صلح عمری تصمیم گیری می کنند؟

صلح عمری یکی از انواع صلح هایی است که در قانون مدنی ایران پیش بینی شده است. بر اساس این صلح قراردادی میان طرفین منعقد می شود که انقضای این قرارداد به طول عمر یکی از طرفین یا شخص ثالث باشد. فرض کنید فرد الف ملک خود را بر اساس صلح عمری به فرد ب منتقل می کند. در این صلح قید شده است که مدت زمان این قرارداد و صلح اندازه عمر شخص الف خواهد بود. اما صلح عمری چه فایده ای دارد و شخص الف یا ب چه ابزارهایی را به واسطه آن می توانند در اختیار داشته باشند؟ این ها همه نکات مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. نکته ای که باید بدانید این است که اساسا صلح عمری یکی از قوی ترین قراردادهای موجود در جامعه محسوب می شود و بسیاری از افراد جامعه بر اساس نیاز قانونی که دارند می توانند از این نوع قرارداد استفاده کنند. در ادامه به جنبه های مختلفی از نوع قرارداد اشاره خواهیم کرد. با ما در ادامه همراه باشید.

صلح عمری یک قرارداد لازم است.

صلح عمری را می توان یک قرارداد لازم دانست. قانون گذار دو نوع قرارداد در قانون تعریف کرده است. قرارداد لازم و قرارداد جایز این دو قرارداد را تشکیل می دهند. قرارداد جایز قراردادی است که طرفین قرارداد می توانند بدون هیچ پیگرد یا پیش نیاز قانونی نسبت به انحلال یا فسخ آن اقدام کنند. اما قرارداد لازم امکان فسخ یا انحلال قرارداد بدون در نظر گرفتن شرایط محدود قانونی را ندارد. بنابراین اولین نکته ای که باید در خصوص صلح عمری بدانیم این است که این قرارداد لازم است و به سادگی امکان خروج از آن برای طرفین وجود ندارد. برای دانستن شرایط خروج از این نوع قرارداد می توانید از یک وکیل حقوقی بخواهید تا به شما این موارد را توضیح دهد.

نکته بعدی که باید در خصوص مفهوم صلح عمری بدانیم نوع کارکرد آن است. در واقع بیایید نگاهی به تعریف صلح عمری بیندازیم. بر اساس این صلح فرد الف ملک یا اموال خود را به فرد ب ( صلح گیرنده ) منتقل می کند. اما در این انتقال شرایط خاصی را برای منافع خود در نظر می گیرد. غالبا در این صلح به این موضوع اشاره می شود که ملک به فرد ب منتقل می شود با این شرط که فرد الف تا پایان عمر خود حق ماندن در ملک و استفاده از آن را دارد. بنابراین دو نکته بسیار مهم در خصوص کارکرد صلح عمری وجود دارد. نکته اول این است که اساسا به واسطه این صلح مالکیت از فرد الف به فرد ب منتقل می شود. اما فرد الف همچنان این اجازه را خواهد داشت که به اندازه عمر خود یا شخص دیگری مانند صلح گیرنده یا فرد دیگر از این ملک استفاده کند. بنابراین با وجود این که مالکیت ملک منتقل می شود اما همچنان بر اساس صلح عمری حق استفاده از منافع ملک در اختیار شخص الف قرار دارد. این ابزار کانونی کارکردهای بسیار مهمی در جامعه می تواند به همراه داشته باشد.

صلح عمری و انتقال سند

صلح عمری به دو صورت رسمی یا ساده قابل انعقاد است. حالت ساده یا غیر رسمی بدین ترتیب است که طرفین به صورت دستی و یا به صورت غیر رسمی صلح عمری را بین خود منعقد کرده باشند. در قانون غیر رسمی بودن سند بدین معنی است که در حضور نماینده رسمی قانون سند تدوین و ثبت نشده باشد. اما اگر این صلح در دفترخانه اسناد رسمی تدوین و ثبت شده باشد به عنوان یک سند رسمی در قانون شناخته می شود.

آن چیزی که در خصوص انتقال سند در صلح عمری اهمیت دارد این است که آیا این صلح به صورت رسمی منعقد شده است یا خیر. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که اساسا صلح عمری امکان انتقال سند رسمی مالکیت به صلح گیرنده را فراهم می آورد اما این در شرایطی است که صلح نامه به صورت رسمی و در دفتر خانه اسناد رسمی ثبت شده باشد. اساسا در زمان ثبت رسمی صلح عمری، انتقال سند مالکیت نیز صورت می گیرد.  این نکته بسیار مهمی است که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در هنگام انعقاد قرارداد صلح عمری به آن اشاره می کند.

آیا در صلح عمری سند منتقل می شود؟ (2)
آیا در صلح عمری سند منتقل می شود؟ (2)

صلح عمری و شرایطی که باید در نظر داشت

مسئله ای که وجود دارد این است که به واسطه صلح عمری مالکیت از فرد الف به فرد ب منتقل می شود. این انتقال مالکیت قطعی است. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این موضوع است که اساسا فرد فرد صلح گیرنده باید در خصوص مالکیت خود شرایط صلح نامه و منافع فرد الف را برای مدت زمان عمر او یا فرد مشخص شده رعایت کند. بنابراین حتی اگر اجازه فروش ملک به وی داده شده باشد فرد ب باید مصالح و منافع فرد الف را در نظر بگیرد. این مهمترین نکته ای است که در خصوص صلح عمری باید به آن توجه داشته باشیم.

صلح عمری مزیت های فوق العاده ای می تواند داشته باشد. از جمله مزیت های این قرارداد نسبت به وصیت نامه این است که در وصیت نامه محدودیت هایی برای تعیین وراث و میزان وراثت وجود دارد اما در صلح عمری این موضوع وجود ندارد. همچنین از مزیت های این قرارداد نسبت به یک معامله فروش ملک این است که با فروش ملک عملا فرد فروشنده امکان استفاده از منافع ملک را از دست خواهد داد در حالی که در صلح عمری این چنین شرایطی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×