جانمایی پلاک ثبتی سند و شرایط آن

جانمایی پلاک ثبتی سند و شرایط آن (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جانمایی پلاک ثبتی سند و شرایط آن

جانمایی پلاک ثبتی سند و شرایط آن

جانمایی پلاک ثبتی سند چیست؟ روش جانمایی پلاک ثبتی سند چگونه است؟ ساده ترین روش جانمایی پلاک ثبتی سند چیست؟ چگونه می توانیم برای جانمایی پلاک ثبتی سند اقدام کنیم؟ هدف از جانمایی پلاک ثبتی سند چیست؟ چرا باید جانمایی پلاک ثبتی سند انجام شود؟ آیا برای جانمایی پلاک ثبتی سند دستور قضایی لازم است؟ آیا جانمایی پلاک ثبتی سند باید توسط دادگستری تایید شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جانمایی پلاک ثبتی سند چیست؟ مهمترین نکات جانمایی پلاک ثبتی سند چیست؟ چه زمانی برای جانمایی پلاک ثبتی سند باید اقدام کنیم؟

جانمایی پلاک ثبتی سند را اگر بخواهیم به صورت کاملا ساده و سریع توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که جانمایی پلاک ثبتی سند تعیین کننده محل و مختصات دقیق یک ملک یا زمین بر اساس پلاک ثبت شده آن است. به نوعی اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم در اسناد قدیمی ملک یا زمین تنها به بیان پلاک ثبتی آن اشاره شده است. از این رو برای کشف موقعیت دقیق ملک و استفاده از آن در اسناد جدید ( سند های تک برگ ) لازم است که مراحل جانمایی پلاک ثبتی سند انجام شود. توجه داشته باشید که در اسناد جدید ( تک برگ ) علاوه بر پلاک ثبتی، آدرس دقیق ملک و حتی نقشه و تصویر موقعیت ملک ثبت می شود. از این رو در مواردی از جمله تبدیل اسناد قدیمی به سند جدید و تک برگ لازم است که جانمایی پلاک ثبتی سند صورت بگیرد. حال سوال اینجاست که این کار چگونه اتفاق می افتد؟ در واقع جانمایی پلاک ثبتی سند به چه مواردی باید توجه کرد و برای این کار به کجا باید مراجعه کنیم؟ این ها از جمله مهمترین شرایطی است که می خواهیم در ادامه به آن بپردازیم. توجه داشته باشید که اگر می خواهید در این مسیر قدم بردارید بهتر است از یک متخصص در این حوزه مانند وکیل حقوقی با تجربه در کنار شما باشد.

جانمایی پلاک ثبتی سند و چگونگی انجام آن

جانمایی پلاک ثبتی سند غالبا به واسطه سیستم نقشه برداری انجام می شود. در واقع یک کارشناس متخصص نقشه برداری بر اساس پلاک ثبت شده و به کمک دستگاه های نقشه برداری مختصات دقیق ملک یا زمین را مشخص می کند. در ایران سیستم نقشه UTM به عنوان سیستم مورد قبول دستگاه های دولتی و قضایی شناخته می شود. از این رو کارشناس نقشه بردار بر اساس مختصات و ویژگی های این نقشه اقدام به جانمایی پلاک ثبتی سند می کند.

توجه داشته باشید که جانمایی پلاک ثبتی سند عمدتا به واسطه دستگاه های اندازه گیری بسیار دقیق صورت می گیرد که می تواند موقعیت ملک را تا صدم متر مربع مشخص کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. تصویری از نقشه UTM در انتهای سند تک برگ نیز درج می شود. این کار از این جهت صورت می گیرد که با تغییر شهری و یا تغییر در پلاک های ثبتی موقعیت ملک مشخص باشد و بتوان بر اساس آن تصمیم گیری های مختلفی را انجام داد. با استفاده از جانمایی پلاک ثبتی سند  – که به نوعی برای هر ملک یا زمینی که بخواهد از سند رسمی تک برگ استفاده کند الزامی است – دستگاه های دولتی و قضایی می توانند موقعیت ملک را برای همیشه در اختیار داشته باشند. از این رو نسبت به استفاده از جانمایی پلاک ثبتی سند اصرار دارند.

جانمایی پلاک ثبتی سند و لزوم استفاده از آن

جانمایی پلاک ثبتی سند در گذشته چندان مطرح نبود. اما با گسترش شهری و نیاز به تغییرات گسترده آن عملا مشکلات عدیده ای ایجاد شد. در برخی مواقع لازم است که تغییرات گسترده ای در بنیادی ترین حالت های شهری ایجاد شود. این موضوع حتی در خصوص پلاک های ثبتی نیز وجود دارد. اما به جز این مسئله مهمی که وجود دارد این است که پلاک ثبتی آدرسی نیست که هر کسی بتواند آن را متوجه شود و یا آن را به درستی درک کند. در واقع می توانیم اینگونه بیان کنیم که پیدا کردن ملک به واسطه پلاک ثبتی کار چندان ساده ای نیست. برای این کار لازم است که دستگاه هایی مانند شهرداری وارد کار شوند.

فرض کنید ملک یک متوفی به وراث او رسیده باشد. اما این وارثان سال هاست که در خارج از کشور سکونت دارند و موقعیت شهری را نمی دانند. از این رو برای دیدن ملک یا پیدا کردن آن به مشکل بر می خورند. اساسا زمانی که نتوان ملکی را پیدا کرد مسلما نمی توان مالکیتی هم بر آن داشت. از این رو استفاده از جانمایی پلاک ثبتی سند می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

از طرف دیگر جانمایی پلاک ثبتی سند امکان سوء استفاده و یا کلاهبرداری را کاهش می دهد. در کلام ساده تر جانمایی پلاک ثبتی سند کاری می کند که همه چیز در خصوص ملک به خصوص موقعیت مکانی و مختصات ملک به شکل واضح تری مشخص شود. این مهمترین کارکرد جانمایی پلاک ثبتی سند در قانون ایران محسوب می شود.

جانمایی پلاک ثبتی سند و شرایط آن (1)
جانمایی پلاک ثبتی سند و شرایط آن (1)

مدارک مورد نیاز برای جانمایی پلاک ثبتی سند

مهمترین مدارک مورد نیاز برای شروع جانمایی پلاک ثبتی سند مسلما اثبات مالکیت است. در واقع فرد برای این که بتواند نسبت به استفاده از کارشناس متخصص و ثبت آن توسط اداره ثبت و تایید کارشناس دادگستری اقدام کند باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک ثابت نماید. برای این کار ارائه سند قدیمی و یا قولنامه می تواند کارساز باشد. همچنین ارائه گواهی انحصار وراثت و یا … که ثابت کننده مالکیت فرد باشد الزامی است. این مسئله ای است که هر وکیل حقوقی تهران به آن واقف است.

مسئله ای که وجود دارد این است که جانمایی پلاک ثبتی سند بدون تایید کارشناس رسمی دادگستری نیز همچنان قابل استفاده است اما بهتر این است که برای ثبت در سند مالکیت و استفاده از آن در مسیرهای مختلف قضایی یا دولتی نتیجه و نقشه حاصل از جانمایی پلاک ثبتی سند را برای تایید به دادگستری ارائه دهید. حال پیشنهاد ما این است که برای کسب اطلاعات بیشتر از یک وکیل مجرب و با تجربه در این حوزه استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×