گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق به چه معنی است؟ در چه شرایطی امکان گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق وجود دارد؟ نکات مهم گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق چیست؟ آیا گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق امکان پذیر است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق چیست؟ روند گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق چگونه است؟ برای گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق باید چه نکاتی را رعایت کرد؟ شرایط گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق با گرفتن نصف اموال قبل از طلاق چه تفاوتی دارد؟

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق یکی از ابزارهای حمایتی است که قانون برای زوجه در زندگی مشترک در نظر گرفته است. به طور کلی بر اساس این ابزار قانونی در صورتی که طلاق به درخواست زوج بوده و وی نتواند در دادگاه سوء اخلاق و رفتار زوجه را اثبات کند، زوجه می تواند نسبت به گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق اقدام کند. البته باید در نظر داشته باشید که زوج باید در زمان نکاح بند اول شروط ضمن عقد ( شرط تنصیف اموال ) را امضا کرده باشد. در این صورت زوجه می تواند بعد از طلاق نسبت به گرفتن نیمی از اموال مرد اقدام کند.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق چه شرایطی دارد و دادگاه چه روندی برای این مسئله در نظر گرفته است؟ همچنین می خواهیم بدانیم که عنوان ” نصف اموال ” به معنی 50 درصد از اموال زوج است یا خیر؟ در ضمن در ادامه به این نکته نیز اشاره خواهیم کرد که دادگاه چه اموالی را در این روند مورد بررسی قرار خواهد داد. در ادامه با ما همراه باشید.

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق و بررسی مفاهیم

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق و شرایط مربوط به آن را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که با برخی از  مفاهیم و چارچوب های مربوط به آن آشنا شویم. مسلما در این خصوص نکاح و طلاق مهم ترین مفاهیم محسوب می شود.

درقانون ایران نکاح در قالب یک قرارداد عنوان شده است. در واقع در قرارداد نکاح، طرفین ( زوج و زوجه ) تعهداتی را نسبت به یک دیگر قبول می کنند. طرفین بر اساس این قرارداد می دانند که چه رفتارهایی باید نسبت به یک دیگر داشته باشند و چه مسئولیت هایی نسبت به زندگی مشترک دارند.

هر وکیل حقوقی می داند که هر قراردادی امکان انحلال و فسخ دارد، این مسئله در خصوص قرارداد نکاح نیز صادق است. بر اساس قانون زمانی که قرارداد نکاح بنا بر دلایلی منحل می شود، به این حالت طلاق گفته می شود. طلاق انواع مختلفی دارد. به طور مثال طلاق می تواند به شکل یک طرفه یا توافقی صورت بگیرد.

طلاق یک طرفه به حالتی گفته می شود که یکی از طرفین ( زوج یا زوجه ) بدون در نظر گرفتن رضایت طرف مقابل و بدون توافق با وی درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه می دهد. با توجه به این که زوج دارای حق طلاق بوده، راحت تر می تواند نسبت به استفاده از شرایط طلاق یک طرفه اقدام کند. از این رو دادگاه نیز در برابر چنین حقی، امکان استفاده زوجه از شرایط تنصیف اموال را دارد.

در کلام ساده تر قانون در طلاق یک طرفه با وجود این که حق طلاق را به زوج داده، برای زوجه نیز حقوق مالی مختلفی را در نظر گرفته است. در واقع زوج برای طلاق در چنین شرایطی باید مهریه، نفقه، اجرت المثل و نیمی از اموال خود را پرداخت نماید. بنابراین عملا این حقوق مالی مانند یک سد در برابر حق طلاق زوج قرار گرفته است. حال بر اساس این مفاهیم و شرایط می خواهیم در ادامه به این سوال پاسخ دهیم که زوجه چگونه می تواند نسبت به گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق اقدام کند و چه شرایطی برای استفاده از این ابزار وجود دارد؟

گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق (2)
گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق (2)

شرایط گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق از دید قانون

تا به این جا دانستیم که تنصیف اموال چیست و چرا قانون از این ابزار مهم در جهت حمایت از زوجه استفاده کرده است. حال می خواهیم بدانیم زوجه چگونه می تواند نسبت به گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق اقدام کند و چه روندی را باید طی کند؟

به طور کلی چند شرط اصلی برای استفاده از شرط تنصیف وجود دارد. اول این که زوج باید در زمان نکاح شرط ضمن عقد تنصیف را امضا کرده باشد. توجه داشته باشید که تنصیف اموال به عنوان شرط ضمن عقد بیان شده است. بنابراین زوج می تواند آن را قبول نکند.

شرط دیگر این است که طلاق به صورت یک طرفه و بدون توافق از سمت زوج اتفاق افتاده باشد. در کلام ساده تر در صورتی زوجه می تواند نسبت به گرفتن نصف اموال مرد بعد از طلاق اقدام کند که زوج بدون توافق با زوجه درخواست طلاق داشته باشد. همچنین از شروط مهم دیگر برای استفاده زوجه از این حق این است که زوج نتواند در دادگاه سوء رفتار و اخلاق زوجه را اثبات کند. در کلام ساده تر زوج نتواند دلیلی قانع کننده برای جدایی خود عنوان نماید.

در صورتی که تمامی این شرایط وجود داشته باشد زوجه می تواند نسبت به دریافت نیمی از اموال مرد اقدام کند. توجه کنید که این حق تنها در زمان طلاق و بنا بر شرایط گفته شده امکان پذیر است. از طرف دیگر این حق بنا بر درخواست زوجه قابل پیگیری بوده. نکته دیگر این است که تنها اموالی در این مسئله مورد بررسی قرار می گیرد که زوج بعد از ازدواج و نکاح به دست آورده باشد. ارائه لیست اموال و اثبات مالکیت آن ها بر عهده زوجه است.

همچنین در نظر داشته باشید که قانون همواره 50 درصد اموال معرفی شده را به زوجه نمی دهد. بلکه دادگاه بر اساس شرایط و فاکتورهای مختلف ممکن است از پایین ترین درصد ( نیم درصد ) تا سقف آن ( 50 درصد ) را برای زوجه در نظر بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×