کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری

کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری

با پیشرفت شهرنشینی و افزایش نیاز به مسکن افرادی در صدد آنند که در خارج از محدوده ی شهری ساخت و ساز غیر قانونی انجام دهند. در این بین کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی که در محدوده بیرون شهری انجام می شود تشکیل شده است. کمیسیون فوق با حضور نمایندگان وزارت مسکن، قوه قضاییه و وزارت کشور است و در استانداری های انجام می شود. در ماده ۹۹ شهرداری باید تهیه مقررات برای تمامی اقدامات عمرانی از جمله قطعه‌ بندی و تفکیک اراضی‌، خیابان‌ کشی‌، ایجاد باغ و ساختمان‌، ایجاد کارگاه و کارخانه و همچنین تهیه مقررات مربوط به حفظ بهداشت‌ عمومی مخصوص به حریم شهر با توجه به نقشه عمرانی شهر عمل کند و تمامی این موارد را طبق قانون لحاظ کند. در زیر در باره این کمیسیون و ماده مرتبط با آن را بررسی خواهیم کرد.

لایحه کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری

به طور کلی می توان گفت کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری برای متخلفان عملیات ساختمانی غیرمجاز تشکیل شده است و در صورت تخلف افراد می توانند دستوری مبنی بر خراب کردن ساختمان و یا پرداخت جریمه های نقدی کنند. جریمه های این گونه تخلفات سنگین است و چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت اعیانی ملک می باشد.

آرای کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری قطعی است و خوانده حق اعتراض و تجدید نظر به آرا را نخواهد داشت. اینکه خوانده چقدر مهلت دارد و می تواند به آرا اعتراض کند و از دیوان عدالت اداری طرح شکایت کند. این زمان از تاریخ اعلام رای تا سه ماه می باشد و زمان داده شد تمدید و قابل اعتراض نیست.

مفاد مندرج در کمیسیون ماده 99 شهرداری

برای اینکه کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری به صورت واضح بیان شود ابتدا باید ماده ۹۹ موشکافانه بررسی و توضیح داده شود. طبق این ماده شهرداری ها موظف هستند برای تعیین محدوده حریم شهری مواردی را انجام دهند که این موارد تحت عنوان زیر هستند.

شهرداری های کل کشور موظف هستند که محدوده حریم شهر و نقشه جامع شهرسازی را تعیین کنند. در تعیین این حریم باید مواردی از قبیل گسترش و توسعه احتمالی شهر در نظر گرفته شود. در این ماده قوانینی وضع شده که برای تمام اقدامات عمرانی از قبیل خیابان کشی، قطعه بندی، تفکیک اراضی، ایجاد ساختمان و باغ، ایجاد کارخانه و کارگاه و حفظ بهداشت عمومی باید با توجه به یک نقشه مشخص و تایید شده و رعایت یک سری قوانین خاص اقدام کرد.

برای تعیین حدود شهرها از نقشه های جامع و تفصیلی استفاده می شود؛ که طبق بند ۴ از بند ۲ از بند ب هم همین دستورالعمل مورد تایید است که حریم شهر با استفاده از طرح های جامع ممکن است. در راستای همین موضوع قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین حد و حدود وظایف این سازمان تصمیم گرفته شده که طرح جامع یک طرح بلند مدت باشد که در این طرح به تعیین روش های بهره برداری از اراضی و ناحیه بندی مربوط به حوزه‌های صنعتی، اداری، مسکونی، بازرگانی، تاسیسات و تجهیزات، کشاورزی، بهسازی و نوسازی مناطق مختلف و در نهایت تسهیلات عمومی بر اساس اولویت های تعیین شده پرداخته شود. سپس تمام قوانین و حد و حدود هایی که مربوط به حفظ بنا و نما های تاریخی و مناظر طبیعی است تهیه و تنظیم گردد.

در طرح جامع با تعیین محدود استحفاظی شهری و تعیین محدوده ی مجاز برای ساخت و ساز ابنیه تمام دستورالعمل ها صراحتا بیان شده است.

شهرداری موظف هستند در مورد حریم شهرها تبصره های زیر را رعایت کنند.

تبصره ۱- از نظر قانون اصلاحات ارضی تغییر حدود شهرها تاثیری ندارد.

تبصره ۲- در عقد این قراردادها عوارضی از فرد گرفته می شود که این عوارض به شهرداری محلی پرداخت می شود.

تبصره ۳- هزینه های مرتبط با عمران و نوسازی بر اساس قانون نسخ شده است. تبصره های کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری

کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری برای رفع ابهام در خصوص این قانون چندین تبصره به شرح زیر بیان نموده است.

تبصره ۱- برای حفاظت از حریم مشخص شده ی شهرهای استان تهران، شهرداری این شهرها موظف هستند که از مقررات تبصره ذیل ماده ۲ قانون نظارت بر گسترش شهر تهران استفاده کنند.

تبصره ۲- برای اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده خارج از حریم شهرها کاهش پیدا کند کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل شد. این کمیسیون با متخلفان برابر قانون برخورد خواهند کرد و در صورتی که صاحبان ساخت و سازها جریمه ها را پرداخت نمایند می توانند برای بنای خود پایان کار دریافت نمایند.

تبصره ۳-

در تمامی شهرهای کشور شهرداری ها وظیفه دارند جدای از اعتبارات دولتی که به این سازمان تعلق می گیرد حداقل هشتاد درصد از درآمدهایی که از جریمه های افراد از حریم استحفاظی شهرها دریافت می کنند را با نظارت فرمانداری و بخشداری های مربوطه صرف عمران و آبادانی روستاها، شهرک های ساخته شده در حریم شهری، عملیات راهسازی، آموزش و پرورش، بهداشت، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی کنند.

اعتراض به آرا کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری

اگر تخلفی در خصوص ماده ۹۹ شهرداری صورت گرفته باشد مسئولیت رسیدگی به این تخلف کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری می باشد. همانطور که گفته شد برای صادر کردن رای در مورد اینگونه تخلفات نمایندگی از قوه قضاییه، وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور در استانداری ها جمع می شوند آرایی که در این کمیسیون صادر می شود قابل اعتراض در مرحله یا در واقع قابل اعتراض در کمیسیون تجدید نظر نیستند. فقط از زمان ابلاغ تا سه ماه قابل اعتراض و طرح شکایت در دیوان عدالت اداری هستند.

اگر درخواست اعتراض در دیوان عدالت اداری ثبت شود و این دیوان در شعبه بدوی آرا خود را صادر کند تا ۲۰ روز خوانده می تواند در شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری اعتراض کند. اگر دیوان عدالت اداری رای کمیسیون را نقض کند دوباره موضوع به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع داده می شود که با بررسی و توجه به رای دیوان عدالت اداری دوباره از نو رای صادر می کنند در دیوان عدالت اداری لازم است که سمت شاکی احراز شود و مهمتر آن است که ملک مورد دعوی باید به اسم فرد ثبت باشد و یا اینکه مبایعه نامه یا سند عادی مستند مالکیت در دادگاه تایید شود و صحت سند احراز گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×