اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن

اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن

هر شخصی صاحب یک اقامتگاه است، اقامتگاه محلی است که اشخاص در آنجا زندگی کرده و آن محل تبدیل به بخشی از هویت آنها شده است. ولو اینکه افراد همیشه و در همه حال در آن اقامتگاه حاضر نباشند اما آن اقامتگاه محل سکونت آنها تلقی میشود. در این مقاله از اقامتگاه و مخصوصا اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن بیشتر خواهیم گفت.

اقامتگاه در یک تعریف کلی به محلی اطلاق می شود که فرد امور مهم خودش را در آنجا انجام می دهد. مثلا شما تصور کنید که فردی ساکن شهر رشت است. خانه ای که او در آنجا سکونت دارد اقامتگاه او محسوب میشود. حال اگر فرد علاوه بر محلی که در آن سکونت دارد، بیشتر زمان روزش را در محلی دیگر، (مثلا محلی که در آنجا مشغول کار است) بگذراند چه؟، اقامتگاه او کجا تعیین میشود؟ طبق این تعریف اقامتگاه او محلی است که وی در آنجا امور مهم خودش را انجام داده و در همان جا مشغول به کار است و زمان زیادی از روزش را در آن محل می گذراند. در یک چنین تعریفی محل کار، اقامتگاه فرد تشخیص داده می شود.

لذا بر اساس ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی: اقامتگاه هر شخصی عبارت از محلی است که شخص در آنجا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد اگر محل سکونت ‌شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد مرکز امور او اقامتگاه محسوب میشود. لذا اقامتگاه اشخاص حقوقی مرکز عملیات آنها خواهدبود.

طبق این تعریف یک فرد نمی تواند چند مرکز مهم برای رسیدگی به امور داشته باشد. لذا بر اساس ماده ۱۰۰۳ قانون مدنی: هیچکس نمیتواند بیش از یک اقامتگاه داشته باشد.

اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن از دیدگاه قانون

حال سوالی که مطرح می گردد اینست که اصلا اهمیت اقامتگاه در چیست و چرا اقامتگاه افراد دارای اهمیت می باشد؟

در پاسخ به این سوال بایستی گفت که اهمیت اقامتگاه مربوط به امور حقوقی و امور مربوط به قانون و قضا است.

مثلا اگر قرار باشد که اوراق احضاریه و اوراق اخطار در خصوص مسائل حقوقی و قضایی به جایی یا مکانی فرستاده شوند، این اوراق بایستی به مکانی تحت عنوان اقامتگاه ارسال گردند. همچنین اهمیت دیگر این موضوع یعنی محل اقامت، مربوط به مسائل مرتبط با تحقیقات از جمله کسب اطلاع راجع به احوال شخص و اهلیت می باشد.

مثلا اگر قرار باشد که مراجع قانونی در رابطه با احوال شخصی تحقیق کنند بایستی که محل اقامت شخص ( محلی که وی امور مهم را در آنجا انجام می دهد) از پیش معلوم باشد.

حال که مفهوم اقامتگاه و اهمیت وجود اقامتگاه را دریافتیم لازم است که به سراغ بحث اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن برویم. بر اساس ماده 1114 قانون مدنی: زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل، از پیش به زن داده شده باشد.

بر اساس قانون و بر اساس ماده 1105 قانون مدنی ریاست در خانواده با شوهر یا مرد خانه می باشد. از اینرو زن شوهر دار بایستی تابع همسر باشد.

لذا اقامتگاه شوهر در صورتی اقامتگاه زن محسوب میشود که زن در آنجا سکونت داشته باشد. در چنین صورتی قانون فرض را بر این میگذارد که مرکز امور مهم زن، خانه ی شوهر اوست و او در آنجا اقامت دارد و به امور مهمش در همانجا رسیدگی می کند. اما این مورد یعنی اقامتگاه زن شوهردار، نیز دارای استثنائاتی است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

بر اساس ماده ۱۰۰۵ قانون مدنی: اقامتگاه زن شوهر دار همان اقامتگاه شوهر است معذالک زنی که شوهر او اقامتگاه معلومی ندارد و همچنین زنیکه با رضایت شوهر‌ خود و یا با اجازه محکمه مسکن علیحده (جداگانه) اختیار کرده میتواند اقامتگاه شخصی علیحده ( جداگانه) نیز داشته باشد.

موارد استثنا در ارتباط با  اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن

بر اساس قانون زنی که همسرش اقامتگاه معلومی ندارد میتواند جدا از همسرش زندگی کند، به عنوان مثال اگر محل زندگی همسر مشخص نباشد و یا وی در یک مکان ثابت اقامت نداشته باشد. در چنین شرایطی زن مختار است تا برای خودش مسکن تهیه کرده و جدا از همسرش زندگی کند. و یک اقامتگاه جدا از همسر داشته باشد. و این یکی از موارد استثنا در ارتباط با  اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن می باشد.

و همچنین در موردی که زن بر اساس توافق، در هنگام عقد شرط کند که انتخاب مسکن را بر عهده خواهد گرفت و همسر باید در مکانی که او صلاح میداند زندگی نماید نیز اختیار انتخاب مسکن با زن است.

 و مورد دیگر اینکه، اگر زن با رضایت همسرش و به واسطه ی توافق با او بعد از ازدواج قصد کند تا در مکانی جدا از شوهر زندگی کند. در چنین شرایطی نیز محل زندگی زن و اقامتگاه او متفاوت از اقامتگاه همسرش خواهد بود. به عنوان مثال شوهر در شهر مشهد زندگی میکند اما زن با رضایت همسر و توافقی که بین خودشان ترتیب داده اند تصمیم میگیرد که در شهر تهران زندگی کرده و اقامت گزیند. و این یکی دیگر از موارد استثنا در ارتباط با اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن می باشد.   

ناگفته نماند که انتخاب مسکن جدا از همسر و زندگی در یک اقامتگاه جدا از شوهر، یک استثنا دیگر را نیز شامل میشود. از اینرو در صورتی که ادامه ی زندگی برای زن به سبب آسیب هایی ( مخصوصا آسیب های فیزیکی) که ممکن است از طرف همسر بر او وارد شود سخت و یا غیر ممکن باشد. در چنین شرایطی زن مُحق است و می تواند مسکن جداگانه ای اختیار نموده و در اقامتگاهی که به دلخواه خودش می باشد به زندگی ادامه دهد. این آسیب ها میتوانند آسیب های روحی، مالی یا شرافتی را نیز شامل شوند.

البته این مورد به حکم دادگاه ممکن است. لازم به ذکر است که چنانچه برای دادگاه محرز شود که  شوهر به همسرش آسیب وارد میکند، دادگاه در این زمینه حکم داده و این مورد جزو موارد عدم تمکین محسوب نمی شود و بر اساس قانون زن از حق نفقه برخوردار خواهد بود. و این مورد نیز یکی دیگر از موارد استثنا در ارتباط با اقامتگاه زن شوهردار و نکات مهم آن می باشد.

کلام آخر اینکه قانون زن را تابع شوهر دانسته و بر اساس قانون زن شوهردار بایستی در مکانی که شوهر تدارک

میبیند به زندگی اش ادامه دهد. مگر اینکه استثناهایی درمیان باشند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×