چک بهتر است یا سفته

چک بهتر است یا سفته (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

چک بهتر است یا سفته

چک بهتر است یا سفته

چک بهتر است یا سفته؟ شاید این سوال شما نیز باشد که در شرایط فعلی بازار کدام یک از این دو بهتر می باشد. این دو به عنوان یک سند تجاری برای مراودات تجاری آحاد جامعه می باشد که به دلیل محدودیت سقف دریافت وجه می توانید از آنها استفاده کنید. برتری هر کدام از این دو نسبت به دیگری بستگی به شرایط و موقعیت دارد و افراد باید بر اساس آن تصمیم گیری داشته باشند. سند های تجاری به دو دسته تقسم بندی می شوند، عام و خاص. چک، سفته و برات به عنوان اسناد تجاری خاص در نظر گرفته می شوند. با دانستن مزایا و معایب هر کدام می توانید بهترین انتخاب و استفاده را در موقعیت های خاص تجاری داشته باشید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوال چک بهتر است یا سفته را به طور دقیق و واضح دریابید.

چک و سفته چیست؟

به طلب سند تجاری که شخص متعهد می شود که مبلغ درج شده بر روی آن را به صورت عندالمطالبه پرداخت نماید سفته می گویند. تاریخ امری است که طرفین نسبت به شرایط و موقعیت خود نسبت به آن به توافق می رسند. برای جلوگیری از حمل و نقل پول و رواج تجارت های مختلف، تاجران و بازرگانان زیادی سفته را ترجیح می دهند. برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت از این سند تجاری استفاده زیادی می شود. چک نیز سند تجاری دیگری است که می توان آن را جایگزین پول نقد نمود. امروزه افراد در معاملات خود استفاده بسیار زیادی از چک می کنند. فرد صادر کنندهباید به موجودی حساب خود نیز توجه داشته باشد و بر طبق گردش های حساب خود چک را صادر کند.

تفاوت چک و سفته جهت ضمانت

نحوه صدور چک و سفته در اعمال تجاری بسیار اهمیت دارد و باید بر طبق قوانین جدید انجام گیرد. صدور چک باید با درج تاریخ، نام گیرنده، صادر کننده و ثبت در سامانه صیاد همراه باشد. این ثبت کاملا الزامی و اجباری است و بدون آن چک از درجه اعتبار ساقط می باشد و کار سازی از طریق شعب مختلف تقریبا نا ممکن است. در هنگام صدور سفته تنها نام صادر کننده و دریافت کننده درج می گردد و هیچ تاریخی بر روی آن نوشته نمی شود. نیازی به تایید سفته در سامانه خاصی نیست و بر روی آن قید شود که بابت ضمانت چه چیزی صادر گردیده است.

از مهمترین تفاوت های چک و سفته در میزان مبلغ آنها است. چک را تا هر مبلغی که مد نظر طرفین است می توان صادر کرد در صورتی که سفته تنها محدود به مبلغ چاپی آن است. هزینه های مربوط به دادرسی و مطالبه وجه چک بسیار کمتر از سفته است و مدت زمان کمتری نیز برای بررسی روند پرونده و به نتیجه رسیدن آن نیاز است.  با در نظر گرفتن تمام این شرایط و ضوابط افراد می توانند بر طبق شرایط خود از یکی از این دو مورد استفاده کنند.

اولویت در معاملات

به طور قاطع چک دارای امتیازاتی است که سفته هرگز آنها را نخواهد داشت. ترجیح بسیاری از افراد، تجار و بازرگانان در اولویت اول چک می باشد، چرا که دارای اعتبار بسیار بالاتری است. یکی از اسناد لازم الاجرا در امور ثبتی به طور یقین چک است و به راحتی می توان مبلغ آن را وصول کرد. افراد بدون طرح دعوی و گذراندن مسائل دادرسی می توانند اموال شخص صادر کننده چک را توقیف کنند و در صورت نیاز آن را به مزایده بگذارند. برای وصول سفته افراد باید بر طبق مراحل حقوقی و قانونی پیش روند و دادخواست خود را تقدیم دادگاه کنند. وصل سفته توسط ثبت اجرا نخواهد شد دلیل آن این است که دارای جنبه های کیفری نمی باشد. پس از صادر شدن دادنامه توسط دادگاه، شخص صادر کننده سفته بازداشت می شود. در مرحله بعد اموال وی توقیف خواهد شد و مطالبه ها وصول می گردد.

مدت زمان لازم برای مطالبه

برگشت زدن سفته درای مراحل بسیار طولانی و دشواری است که نیازمند مراجعه به دفاتر مشاوره حقوقی و آگاهی از شرایط آن می باشد. برای برگشت زدن چک فرد می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون صرف هزینه های زیاد اقدام کنند. افراد باید توجه داشته باشند که مدت زمان رسیدگی برای پرونده های مربوط به سفته حدودا 2 ماه یا حتی بیشتر می باشد. هزینه واخواست سفته نیز 25 درصد است، هزینه های دادرسی از طریق دادگاه نیز بیش از 5 درصد می باشد که افراد باید به این نکات توجه داشته باشند. برای مطالبه سفته بر طبق قانون نیازی به برگشت زدن آن نمی باشد، در صورتی که برای برگشت زدن چک ابتدا باید آن را به بانک ببرد و برگشت بزند تا دادگاه به این موضوع رسیدگی کند.

چک صیادی چیست؟

بانک مرکزی از طریق سامانه صیاد و بر طبق قوانین جدید چک های صیادی را رایج کرده است. چک صیادی رنگ بنفش به معنای ثبت در سامانه صیاد و لازم الاجرا بودن آن می باشد. در سال های اخیر بیشتر مراودات تجاری از طریق این چک ها انجام می گیرد. چک های صیادی نسبت به نمونه های قدیمی از درجه اعتبار بسیار بالاتری برخوردار هستند و امنیت آنها برای مبالغ کلان بیشتر ست.

چک بهتر است یا سفته (2)
چک بهتر است یا سفته (2)

سوالات متداول

اعتبار سفته بیشتر است یا چک؟ افراد باید توجه داشته باشند که از لحاظ اعتبار بر طبق قوانین جدید، چک ها دارای قدرت نقد شوندگی بسیار بالایی هستند. افراد می توانند در معاملات خود با خیالی آسوده از چک استفاده کنند.

برای دادن یا گرفتن ضمانت چک بهتر است یا سفته؟ با توجه به شرایط بسیار آسان تهیه سفته برای دادن ضمانت سفته بسیار بهتر است. افراد به صورت متداول برای ایجاد تعهد و حسن انجام کار از سفته استفاده های بسیار زیادی می کنند. برای اخذ ضمانت به دلیل قدرت نقد شوندگی چک و لازم الاجرا بودن آن، چک از اعتبار بسیار بیشتری برخوردار است. سرعت رسیدگی به پرونده های مربوط به چک نیز بسیار بالا می باشد و قوانین بسیار خوبی در جهت این مورد وضع گردیده است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×