جرم اسید پاشی در ایران

وکیل برای اسیدپاشی در ایران (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل برای اسید پاشی در ایران

وکیل برای اسید پاشی

جرم اسیدپاشی در ایران

عمل اسیدپاشی  

پرداختن به موضوع جرم اسیدپاشی در ایران، مستلزم دانستن اطلاعات بیشتری از حمله ی اسیدپاشی است. اسیدپاشی به عنوان یک حمله ی وحشیانه برای از بین بردن زندگی آینده ی قربانی صورت می گیرد. اسید به عنوان یک ماده ی شیمیایی با خاصیت خورندگی خود باعث از بین رفتن سلول های پوستی و اعصاب خواهد شد. عمل اسیدپاشی به عنوان یک بزه اجتماعی تأثیرات ناگواری بر قربانی و جامعه دارد. قضات برای تشخیص جرم اسیدپاشی در ایران به قوانین مصوب این بزه اجتماعی مراجعه می کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

جرم اسیدپاشی از دلایل عاطفی و احساسی نشأت می گیرد. اسیدپاشی از تفکری غلط پدید می آید که، حق انتخاب از زن سلب شود تا به حق انتخاب مرد تمکین نماید. حتی این عمل می تواند گاهی منجر به فوت قربانی گردد؛ به نوعی این جرم مصداق بارز خشونت علیه زنان محسوب می شود. جرم اسیدپاشی چهره ی فرهنگ یک جامعه را زشت و قربانی را تا انتهای عمر دچار آزار می نماید.

ایجاد صدمات جسمی و روانی از طریق ارتکاب به جرم اسیدپاشی، عملی انزجارآمیز می باشد، که سبب می شود در نظم عمومی اختلال ایجاد شود. اگر دستورالعمل ها، قوانین و تمهیدات کامل و درستی در این خصوص به تصویب نرسد، باعث فراگیری این جرم و پایمال شدن حق زنان در جامعه می شود. قانونگذاران با توجه به شرایط خاص این جرم، در سال 1337 اقدام به تصویب قوانینی برای مجازات مجرمین این امر نموده اند. اما به دلیل عدم پوشش فراگیر مجازات های آن و خلأ در این بخش، در قانون مجازات اسلامی سال 1392 بطور گسترده تری جرم اسیدپاشی در ایران مشخص شده است، و مجرمین طی این قوانین محکوم و مجازات می شوند. به دلیل اینکه اسید به عنوان سلاح محسوب نیست، عنوان محاربه در فعل اسیدپاشی هیچ وجاهتی ندارد، اما ممکن است با فراگیری و گستردگی آن، عنوان افساد فی الارض به آن داده شود؛ همچنین از پیامدهای آن می توان به اختلال در نظم عمومی نیز اشاره نمود.

ارکان جرم اسیدپاشی

جرم اسیدپاشی در ایران همانند سایر جرائم قضایی از سه رکن قانونی، مادی و معنوی تشکیل شده است.

  • رکن قانونی جرم اسیدپاشی: مجازات مشخص در خصوص جرم اسیدپاشی در ایران مربوط به قانون مجازات اسلامی سال 1392 می شود. اگر حقوقدانان در این قانون برای تشخیص جرم اسیدپاشی دچار تردید هستند می توانند به ماده واحده ی سال 1337 رجوع نمایند. زیرا ماده واحده جزو اصلاحات قانون مجازات عمومی نمی باشد، پس جزو حکم نسخ صریح ماده 729 قانون مجازات اسلامی محسوب نمی شود.
  • رکن مادی جرم اسیدپاشی: اسیدپاشی سبب نقص عضو قربانی یا از کار افتادن دائم عضو وی می شود که خود گواه بر مادی جرم اسیدپاشی در ایران دلالت دارد. عنصر مادی این جرم به قربانی با عنوان یک انسان اطلاق می شود و ارتکاب جرم آن با اسید می باشد.
  • رکن روانی جرم اسیدپاشی: عنصر روانی برای این جرم، سوء نیت آگاهانه در رفتار مجرمانه ی آن است.

شروع جرم اسیدپاشی در ماده واحده 1337

در ماده واحده سال 1337 برای شروع جرم اسیدپاشی در ایران، مجازات حبس جنایی عنوان شده که از دو تا پنج سال می باشد، ولی بخش مجازات حبس جنایی این ماده واحده نسخ شده است. طبق تصویب قانون مجازات اسلامی در سال 1392 کلیه قوانینی که با این قانون مغایر است، نسخ می شود، به شرط اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظر خود را اعلام نماید. برای تحقق شروع جرم اسیدپاشی، مجرم باید شروع به اجرای آن نماید. در ماده 122 و 123 قانون مجازات اسلامی جدید، به این قصد و ارتکاب جرم اشاره شده است. اگر مجرد قصد ارتکاب جرم را داشته و در حال انجام اقدامات مقدماتی دستگیر شود؛ می تواند اثبات کند اقدامات وی ارتباط مستقیمی با وقوع جرم نداشته است. پس نتیجه می گیریم، صرف فعل خرید مواد شیمیایی با قصد ارتکاب جرم، جزو شروط شروع جرم اسیدپاشی نمی باشد.

مجازات اسیدپاشی در ایران

چون در ماده 47 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، اسیدپاشی قابل تعویق و تعویق نیست، و ماده ای دیگر برای جرم اسیدپاشی در ایران تصویب نشده است، پس هدف قانونگذار از این جرم، رجوع به ماده واحده 1337 برای تشخیص آن است، اما برای مجازات طبق قانون مجازات اسلامی 1392 تصمیم گیری می شود.

مجازات جرم اسیدپاشی در ایران طبق ماده واحده 1337 اگر منجر به فوت قربانی شود، اعدام است که طبق ماده ی 381 و 386 قانون مجازات اسلامی 1392 نسخ و مجازات قصاص برای آن درنظر گرفته شده است. در ماده واحده اگر قربانی به بیماری دائم یا از بین رفتن یکی از حواس خود دچار شود، مجرم به حبس جنایی درجه یک، و اگر سبب قطع یا نقص عضو دائم یا موقت شود، مجرم به حبس جنایی درجه دو از 2 تا 10 سال، و اگر باعث صدمات دیگری شود، مجرم به حبس جنایی درجه دو از 2 تا 5 سال محکوم می شود. طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب 1375 و اصلاحات 1392، تمامی قوانین پیشین که به آن ها در ماده واحده اشاره شد، نسخ و مجازات جرم اسیدپاشی در ایران به شرح ذیل مصوب شد:

«هر فردی که عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد نماید تا باعث نقصان یا شکستن یا از کار افتادن بخشی از اعضای بدن یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می شود».

حبس جنایی درجه دو از 2 تا 5 سال حبس برای شروع به جرم اسیدپاشی در ماده واحده عنوان شده است، که طبق ماده 122 قانون مجازات اسلامی 1392 نسخ و طبق ماده های 23 و 25 این قانون، مجازات اعمال می شود. در ماده 47 قانون مجازات اسلامی 1392 جرم اسیدپاشی در ایران قابل تعلیق و تعویق نمی باشد. در ماده های 37 و 38 قانون مجازات اسلامی 1392 به تخفیفات این جرم اشاره شده است که، بیشتر در انگیزه ی مجرم اعمال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×