دستور موقت ملاقات فرزند

صدور دستور موقت ملاقات فرزند (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دستور موقت ملاقات فرزند

صدور دستور موقت ملاقات فرزند

شرایط صدور دستور موقت ملاقات فرزند چگونه است؟

در حال حاضر یکی از پیامد های جدید  قانون در خصوص حمایت از خانواده بنیادی به اسم دستور موقت ملاقات فرزند می باشد. صدور آن موقعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به علت مشکلاتی که در امور مربوط به خانواده  میان زن و مرد پیش می آید، امکان دارد بررسی این روال به طول بینجامد، در این صورت شخصی که اجازه ملاقات فرزند را دارد می تواند به وسیله درخواست صدور موقت در ملاقات فرزند،  شخص مقابل خود را وادار به ملاقات با فرزند کند. همانگونه که مستحضرید سرپرستی دائم فرزند چه پسر و چه دختر تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر است و پس از آن سرپرستی فرزند پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی و سرپرستی فرزند دختر از ۷ تا ۹ بر عهده پدر می باشد. هر کدام از والدین که سرپرستی فرزند را ندارند حق ملاقات با او را دارد و می تواند در زمان مشخص شده با فرزند  خود دیدار داشته باشد، اگرچه پدر یا مادری که سرپرستی فرزند را برعهده دارد اجازه دیدار را از طرف مقابل سلب نموده باشد  آن طرف با رجوع به دادگاه خانواده می تواند درخواست خود را مبنی بر صدور دستور موقت در ملاقات فرزند ارائه دهد.

دستور موقت چیست؟

دستور موقت در مسائلی اهمیت پیدا می کند که عدلیه ذیصلاح به علت فوری بودن آن به هدف حفظ و بازستانی حق و حقوق عرفی ذینفع به صدور آن  مبادرت می کنند. پیش از طرح دعوای اصلی ، مصادف با آن و یا پس از عرضه تقاضای اصلی می توان دستور موقت را ارائه کرد. دستور موقت همچنین در دعوی خانواده کارایی بسیاری دارد من جمله می توان دعوی ملاقات فرزند، سرپرستی، نگهداری طفل و نفقه زن و … را نام برد.

برحسب ماده ۱۷۴ قانون مدنی والدین می توانند فرزند خود را در موعد مقرر ملاقات کنند. اگرچه میان والدین در خصوص شیوه و مدت ملاقات هماهنگی ایجاد شده باشد براساس این سازش عمل می شود ولی اگر هماهنگی ایجاد نشده باشد دادگاه مدت زمان و محل ملاقات را مشخص می کند و طرفین بایستی حتما به ان توجه کنند. مدت ملاقات فرزند پس از طلاق والدین بدون محدودیت می باشد مگر اینکه فرزند پس از سن قانونی علاقه ای به دیدار یکی از والدین نداشته باشد.

چگونگی نحوه صدور دستور موقت ملاقات فرزند

می توان بدین صورت ذکر کرد که صدور دستور موقت ملاقات فرزند مسئله بسیار کارآمدی است که صدور آن بر اساس قانون جدید پشتیبانی از خانواده نیازمند پرداخت جریمه احتمالی نمی باشد و موقعی که صدور می یابد تنها به مدت زمان ۶ ماه اعتبار دارد. برحسب قانون پشتیبانی خانواده مصوب ۱۳۹۱ بازبینی و بررسی دستور موقت ملاقات فرزند در ذیصلاح دادگاه خانواده بوده که متقاضی بایستی با رجوع به دفتر خدمات قضایی،  شکایت نامه خود را ارائه دهد و پس از آن به وسیله دفتر خدمات قضایی پرونده مورد نظر به دادگاه خانواده واگذار می شود.

در زمان رجوع به دفاتر خدمات قضایی برای ارائه تقاضا ملاقات فرزند ضروری است که متقاضی این اسناد را تهیه و با خود به همراه داشته باشد:

•اصل شناسنامه متقاضی

•اصل کارت ملی متقاضی

•اصل عقد نامه یا سند ازدواج

•اصل طلاق نامه در صورت وقوع آن

مسئله حائز اهمیت این است که چنانچه هر کدام از دو طرف که سرپرستی فرزند با او است ، از  ملاقات فرزند خود با شخص مقابل خود ممانعت به عمل آورد این مسئله جرم محسوب شده و برحسب قانون مسئولیت کیفری نیز دارد.

مزیت های دستور موقت ملاقات فرزند

عمده ترین ویژگی های دستور موقت ملاقات فرزند عبارتند از:

•احتمال صادر نمودن دستور موقت بدون احتیاج به دریافت تمهید خسارت احتمالی از متقاضی

در امتداد این مصوب امکان دارد به علت ذینفع نبودن متقاضی، جریمه ای به شخص مقابل وارد شود، بنابراین دادگاه جهت انجام  دستور موقت و پیشگیری از ایجاد سود و زیان، مقدار مبلغ تامینی را تعیین می کند و دستور ودیعه آن را می دهد.‌ ولی با دقت به قانون پشتیبانی خانواده مصوب ۱۳۹۱ صدور دستور موقت بدون ادای جریمه احتمالی صادر می شود، این مبحث در امتداد پشتیبانی از حق و حقوق عرفی خانواده مد نظر واقع شده است.

•توانایی اجرایی دستور ملاقات بدون احتیاج به موافقت رئیس حوزه قضایی

•دارنده اعتبار ۶ ماه تا زمان تصمیم دادگاه در اصل دعوی

از دیگر ویژگی های دستور موقت ملاقات فرزند می توان به دارنده اعتبار ۶ ماه تا تصمیم نهایی دادگاه در خصوص اصل دعوی اشاره کرد.

هر زمان عدلیه صالح طی مدت زمان ۶ ماه پیوست به اصل دعوا تصمیمی را اخذ نکند، دستور موقت صدور یافته باطل می شود، بنابراین تقاضای مجدد دستور بی مانع می باشد.

•فقیه صالح برای رسیدگی به تقاضای دستور موقت

برحسب ماده ۴ قانون پشتیبانی خانواده مصوب ۱۳۹۱ ، بررسی دعاوی خانواده من جمله ملاقات فرزند، بر عهده دادگاه خانواده می باشد و با دقت به اینکه دستور موقت مسئله ای تبعی است که همواره با اصل دعوا تقاضا می شود ، در این صورت می توان این چنین ذکر کرد که تقاضای دستور موقت هم در ذیصلاح دادگاه خانواده است.

رفع اثر از دستور موقت ملاقات فرزند

هر موقع در راستای نظارت و بررسی تقاضای ملاقات فرزند و سرپرستی فرزند، متقاضی متهم به بی حقی شد و در راستای بررسی هم دستور موقت ملاقات فرزند و یا سرپرستی فرزند را دریافت کرده باشد ، با تقاضای مربوطه از دستور موقت سو اثر و سبب باطل شدن آن می شود.

با دقت بر اینکه اعمال دستور موقت ملاقات فرزند مستلزم پذیرش رئیس حوزه قضایی نیست ، هر زمان عدلیه در طی ۶ ماه پیوست به اصل دعاوی مزبور تصمیمی را اتخاذ نکند، در نهایت دستور موقت صدور یافته باطل و از آن سو اثر می شود.

این در حالی است که مفاد مندرج در دعوی مبنی بر حضانت خوانده نشده و یا ملاقات فرزند باشد. به این ترتیب دستور موقت مبنی بر ملاقات برای فرزند صادر می گردد. چنانچه چیزی بالغ بر بیست روز پس از صدور اقامه موقت فرزند گذشته باشد اما دادخواست مذکور به دادگاه مربوطه ارائه نگشته باشد در این صورت اقامه دعوی مبنی بر ملاقات فرزند ارزش خود را از دست می دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×