نحوه تقسیم ارث

وکیل برای ارث (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نحوه تقسیم ارث

چالش ارث و میراث در میان بازماندگان متوفی

پس از فوت افراد مختلف به ویژه اگر از آن ها مال و اموال بسیار زیادی به جا مانده باشد؛ یک چالش بزرگی میان بازماندگان متوفی بر سر نحوه تقسیم ارث به وجود می آید. این چالش در برخی از خانواده ها به حدی بزرگ جلوه داده می شود که حتی ممکن است به نزاع و درگیری هر یک از بازماندگان متوفی هم تبدیل شود و سبب بهم ریختن رابطه خویشاوندان و حتی قهر و درگیری میان خواهر و برادرها و جداسازی آن ها شود. به همین دلیل است که نحوه تقسیم ارث در این گونه از خانواده ها بسیار حائز اهمیت می باشد و بهتر است به طور کاملا حساب شده و قانونی مورد بررسی و کاوش قرار گیرد تا هر یک از بازماندگان دور و نزدیک فرد متوفی بتوانند ارث خود را کاملا دقیق و قانونی بگیرند. یک وکیل حاذق و توانمند می تواند با توجه به تجربه خود در این زمینه ارث هر یک از بازماندگان را طبق اصول قانونی خود برای آن ها تقسیم نماید تا هیچ گونه درگیری و نزاع میان بازماندگان متوفی پیش نیاید و از قهر و دوری آن ها جلوگیری کند تا بتوانند با صله رحم و رفت و آمد میان خود به مانند گذشته زندگی خود را در کمال مهر و عطوفت نسبت به همدیگر پیگیری نمایند. در همین راستا در ادامه مطلب به ارائه نکاتی در خصوص نحوه تقسیم ارث اشاره خواهد شد که توجه شما را به آن جلب می کنم.

ارث و انحصار وراثت چیست و چگونه محقق می شود؟

ارث یکی از رایج ترین حقوقی به شمار می آید که پس از فوت یک نفر به وقوع می پیوندد. هر فردی تا زمانی که زنده است؛ مالک تمامی دارایی های خود است و پس از مرگ وی، پرونده جدیدی از مال و اموال وی به روی بازماندگان وی باز می شود که در این حالت، اموال وی خود به خود به فرد یا افراد دیگری منتقل می شود. به چنین انتقالی ارث یا وراثت گفته می شود و کسانی که از این به بعد مالک حقوق نامبرده شده می شوند؛ وراث می گویند. به تعبیری دیگر ارث را از نظر حقوقی می توان انتقال قهری اموال و دارایی های فردی دانست که به وراث یا بازماندگان وی دانست. وراث قانونی فرد متوفی به صورت سببی و نسبی به طبقه ها و دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • طبقه اول: پدر و مادر، فرزندان، نوادگان و فرزندان آن ها
  • طبقه دوم: پدربزرگ و مادربزرگ، برادر و خواهر و فرزندان آن ها
  • طبقه سوم: عمه، عمو، خاله، دایی و فرزندان هر یک از آن ها

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در صورت اعطای ارث به طبقه اول سایر طبقه های دیگر از ارث سودی نخواهند برد. حال به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه تقسیم ارث خواهیم پرداخت.

نحوه تقسیم ارث بین طبقات سه گانه

به طور طبع مسئله نحوه تقسیم ارث با تمامی پیچیدگی ها و استثنائاتی که دارد؛ بخشی از وظیفه یک وکیل کاربلد و زبردست می باشد که با علم به تمامی مسائل مربوط به تقسیم ارث و انحصار وراثت می تواند سهم هر کسی را طبق قانون برای وی تعیین کند. همان طور که در بخش فوق مشاهده شد؛ نحوه تقسیم ارث با توجه به طبقه بندی سه گانه مشخص می گردد. به این صورت که در صورتی که وراث فرد متوفی جزء زیرگروه طبقه اول باشند؛ به طور تمام و کمال ارث و میراث به این طبقه داده می شود. اما در صورت فقدان هر یک از افراد این طبقه به افراد طبقه دوم و در صورت نبود آن ها نیز به طبقه سوم داده می شود. بنابراین در صورتی که وراث متوفی جزء طبقه اول باشند؛ ارث تنها به آن ها داده می شود و به سایر طبقه ها و افراد دیگر ارثی تعلق نمی گیرد. حال به صورت دقیق تر برآنیم تا سهم الارث هر یک از بازماندگان متوفی را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی و واکاوی تقسیم ارث به بازماندگان متوفی

نحوه تقسیم ارث به بازماندگان متوفی به این صورت می باشد که به زوجه متوفی که در عقد دائم بوده است: یک هشتم، پدر و مادر: یک ششم، زوج متوفی: یک چهارم، در برخی موارد یک سوم به پدر تعلق می گیرد، یک دوم: برای دختر، دو سوم: به برخی از موارد به عنوان مثال: به پدر یا فرد دیگر که فرزند پسری ندارد و دارای چندین فرزند دختر می باشد. بنابراین بایستی به هر یک از افراد طبق سهمی که قانون برای آن ها در نظر گرفته شده است، ارث تقسیم گردد. هر چند که در زمینه نحوه تقسیم ارث علی رغم وجود این مسائل، نکات و استثنائات بسیار زیادی هم وجود دارد که همه آن ها با وجود یک وکیل توانمند و حاذق به بهترین شیوه ممکن صورت می پذیرد. در ادامه به سهم الارث برخی از بازماندگان متوفی اشاره می شود که به شرح زیر می باشد:

  1. سهم الارث دختر

اگر وارث متوفی فرزند دختری باشد؛ نحوه تقسیم ارث وی به این شرح است:

  • در صورتی که تک فرزند باشد؛ تمام ارث به وی تعلق می گیرد.
  • در صورتی که علاوه بر خود یک یا چند خواهر دیگر هم داشته باشد؛ ارث به میزان مساوی بین آن ها تقسیم می شود.
  • در صورتی که در کنار این دختر یا دختران دیگر، فرزند پسری هم وجود داشته باشد؛ سهم الارث پسران دو برابر دختران به حساب می آید.

نکته: سهم الارث پسر نیز به همین ترتیب صورت می گیرد که یا تک فرزند است یا برادرهای دیگری دارد و یا علاوه بر برادر، خواهر هم دارد که سهم الارث فرزندان پسر دو برابر دختران می باشد.

  • سهم الارث پدر و مادر

در صورتی که بازمانده فرد متوفی، پدر و مادر وی باشند؛ تمامی ارثی که از فرزند متوفی آن ها به جای مانده باشد؛ مطابق با قانون به سه قسمت تقسیم می شود که دو سوم آن به پدر و یک سوم آن به مادر تقسیم می شود.

  • سهم الارث همسر

اگر بازمانده و وارث متوفی تنها همسر وی باشد؛ شوهر تمام ارث را می برد. ولی زن از شوهرش تنها یک چهارم ارث را می برد و تصمیم گیری در خصوص مابقی آن با حاکم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×