ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج بدون اجازه پدر (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ازدواج بدون اجازه پدر

وکیل برای ازدواج بدون اجازه پدر

ازدواج بدون اجازه پدر در چه مواردی برای دختر بلامانع است؟

در قانون مدنی کشور ما ازدواج بدون اجازه پدر یا جد پدری برای دختر باکره امکان پذیر نیست مگر در مواردی خاص که در ادامه به ذکر این موارد می پردازیم. مطابق با ماده 1043 قانون مدنی کشور ایران:

” نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.”

همانطور که می بینید در بخش اول این ماده قانونی، رضایت و اجازه پدر یا جد پدری در مورد ازدواج دختر باکره حتی اگر به سن بلوغ نیز رسیده باشد، الزامی در نظر گرفته شده است. علت این ضرورت را می توان اقتباس قانون مدنی ما از منابع فقه اسلامی در این مورد در نظر گرفت؛ علمای دینی بر این باورند که دختر باکره بایستی با اذن و اجازه پدر یا جد پدری به نکاح مردی که قصد ازدواج با او را دارد، در آید.

اگر قصد نوشتن لایحه برای ازدواج بدون اجازه پدر دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس بگیرید و درخواست نوشتن لایحه را بدهید.

در چه مواردی ازدواج بدون اجازه پدر ممکن می شود؟

در صورت داشتن وکیل ازدواج بدون اجازه پدر به راحتی می توانید از مواردی که ازدواج بدون اجازه پدر برای دختران ممکن می شود و چگونگی حل مسئله خود به صورت قانونی اطلاع یابید. در حالت کلی مواردی که ازدواج بدون اجازه پدر بلامانع است را می توان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

  • در صورتی که دختر باکره نباشد.

دختر ممکن است باکرگی خود را به دلایلی از جمله داشتن رابطه نامشروع، بیماری و … از دست بدهد در این حالت ازدواج بدون اجازه پدر برای او ممکن است و نیازی به رضایت و اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج او نیست.

  • در صورتی که دختر قبلا ازدواج کرده باشد.

این مورد شامل دخترانی است که همسر آنها فوت کرده یا از همسر خود جدا شده اند. این دختران بدون اجازه پدر می توانند مجددا ازدواج کنند. البته برخی منابع این مورد را نیز زیر مجموعه ای از مورد اول در نظر می گیرند چرا که دختری که قبلا ازدواج کرده و به هر دلیلی در حال حاضر مجرد است باکره نیست که اجازه پدر برای ازدواج او لازم باشد.

  • در صورتی که اجازه ندادن پدر به ازدواج بدون داشتن دلایل منطقی و موجه باشد.

همانطور که در ماده 1043 قانون مدنی کشور نیز آورده شده است (مذکور در بالا) در صورتی که پدر برای اجازه ندادن به ازدواج دختر خود دلایل معقول و موجهی ارائه ندهد، دختر می تواند مردی که قصد ازدواج با او را دارد به دادگاه معرفی و با کسب اجازه از دادگاه مدنی، ازدواج کند. توجه داشته باشید که در قانون مدنی پیشین به پدر فرصت 15 روزه ای داده می شد تا دلایل خود برای عدم اجازه به ازدواج دختر را اعلام نماید اما این مورد در قانون جدید حذف شده است و مدت مذکور در حال حاضر وجود ندارد.

  • در صورتی که دختر اجازه ازدواج از جد پدری خود را داشته باشد.

مورد دیگری که ازدواج بدون اجازه پدر را برای دختر ممکن می کند داشتن اجازه ازدواج از جد پدری است. به عبارت دیگر در صورتی که پدر دختر اجازه ازدواج به او را ندهد اما جد پدری او این اجازه را به دختر بدهد، دختر امکان ازدواج دارد.

ازدواج بدون اجازه پدر برای دختری که قبلا ازدواج کرده اما باکره است، ممکن نیست!

هر چند که در بالا گفته شد ازدواج مجدد دختری که همسرش فوت شده یا از همسر خود جدا شده است نیازی به اجازه پدر ندارد اما بایستی توجه داشت که در این مورد منظور دختری است که با همسر خود نزدیکی داشته و باکرگی خود را از دست داده باشد. در صورتی که دختر علی رغم ازدواج باکره مانده و طلاق بگیرد برای ازدواج مجدد او اجازه پدر یا جد پدری لازم است.

همچنین توجه داشته باشید که پدر نمی تواند اجازه ازدواج دختر خود را به شخص دیگری از جمله برادر دختر، عمو یا دایی او و … واگذار کند. نکته مهم دیگر قابل رجوع بودن مسئله اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج است یعنی این امکان از نظر قانونی برای پدر وجود دارد که اگر قبلا به ازدواج دختر خود رضایت داده بود پیش از ازدواج دختر تصمیم خود را تغییر داده و با ازدواج او مخالفت کند.

داشتن وکیل در مورد مسئله ازدواج بدون اجازه پدر

مسئله ازدواج بدون اجازه پدر از جمله امور حقوقی محسوب می شود که لازم است از راهنمایی ها و مشاوره با یک وکیل یا مشاور حقوقی در این مورد استفاده کنید. مسلما وکیل در این باره دارای تخصص و تجربه زیادی است و می تواند از حق موکل خود به نحو احسن دفاع کند. جهت استفاده از خدمات وکلای متخصص و مجرب ما در مجموعه گروه وکلای پارسا می توانید با شماره تلفن های مربوطه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول در مورد مسئله ازدواج بدون اجازه پدر

  1. برای کسب اجازه دادگاه در مورد ازدواج بدون اجازه پدر بایستی به کدام دادگاه مراجعه کرد؟

پاسخ: دادگاه خانواده

  • آیا اجازه پدر برای ازدواج موقت دختر نیز لازم است یا این موضوع فقط در مورد ازدواج دائم وجود دارد؟

پاسخ: هم در مورد ازدواج موقت و هم در مورد ازدواج دائم، اجازه پدر برای ازدواج دختر باکره لازم است.

  • در صورت فوت پدر اجازه ازدواج دختر با کیست؟

در صورت فوت پدر، اجازه ازدواج جد پدری برای ازدواج دختر باکره لازم است.

  • در صورت فوت پدر و جد پدری اجازه ازدواج دختر با کیست؟

در صورت فوت و جد پدری دختر خود به صورت آزادانه می تواند در مورد ازدواجش تصمیم گیری کند و نیاز به اجازه کسی ندارد.

  • در صورت مجهول المکان بودن پدر و جد پدری تکلیف اجازه پدر برای ازدواج دختر چه می شود؟

در این مورد نیز بایستی از طریق مراجعه به دادگاه و کسب اجازه ازدواج از سوی این نهاد اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×