وکیل اثبات اقاله

وکیل اثبات اقاله (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل اثبات اقاله

وکیل اثبات اقاله در تهران

وکیل اثبات اقاله

وکیل اثبات اقاله کیست؟ وکیل اثبات اقاله را از کجا پیدا کنیم؟ وکیل اثبات اقاله باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ وکیل اثبات اقاله چه وظایفی دارد؟

وکیل اثبات اقاله از جمله وکلا در حوزه حقوقی محسوب می شود. می توان گفت که حوزه کاری وکیل اثبات اقاله در حیطه کاری قراردادهاست. از این رو برای شناخت کارکرد وکیل اثبات اقاله باید کمی به مفاهیم مربوط به قراردادها آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

اقاله یکی از مهمترین مفاهیم حقوقی در بخش قراردادها محسوب می شود. بسیاری از افراد جامعه از این مفهوم اطلاعی ندارد، این در حالی است که قراردادها به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین عناصر اجتماعی شناخته می شوند. از این رو در این مقاله قصد داریم به کمک یک وکیل اثبات اقاله ابتدا با مفهوم اقاله آشنا شویم، سپس بر اساس آن سراغ یکی از مهمترین دعوی ها در این حوزه یعنی دعوی اثبات اقاله برویم.

وکیل اثبات اقاله و مفاهیم مربوط به اقاله در قانون

وکیل اثبات اقاله فردی قانونی است که با زبان قانون صحبت می کند. از این رو برای این که بتوانیم کارکرد وکیل اثبات اقاله ار بهتر درک کنیم و بیشتر با این کارکرد آشنا شویم باید بتوانیم برخی از مفاهیم را از دید قانون تعریف کنیم. در واقع ما برای این که بتوانیم بهتر وکیل اثبات اقاله بشناسیم باید با الفبای قانون در این حوزه نیز آشنا شویم.

 به بیان ساده تر اقاله یک مفهوم قانونی است و با زبان قانون بیان شده است. بنابراین باید با الفبای زبان قانون در این خصوص آشنا شویم. از این رو در فصل اول مقاله به تعاریفی مانند قرارداد و … خواهیم پرداخت. در واقع هدف ما در فصل اول این مقاله این است که بتوانیم مهمترین مفاهیم مورد نیاز در این موضوع را به صورت خلاصه بیان کنیم و شما را آماده اصلی ترین مفهوم این مقاله یعنی اقاله و دعوی اثبات آن کنیم. در انتهای این فصل به کمک وکیل اثبات اقاله سعی کردیم نگاهی از زاویه اجتماعی به مفهوم اقاله داشته باشیم و ببینیم اساسا این مفهوم به چه منظور در قانون حقوقی کشور گنجانده شده است. این بخش از فصل اول می تواند دروازه ای برای ورود ما به شروع بحث اصلی یعنی اقاله باشد.

وکیل اثبات اقاله (2)
وکیل اثبات اقاله (2)

وکیل اثبات اقاله را بهتر بشناسیم.

وکیل اثبات اقاله کارکردی بسیار گسترده در حوزه قانونی و قراردادها دارد. از این رو در فصل دوم سراغ مفهوم اقاله می رویم. در عمده این فصل شرایط و ضوابط قانونی آن را مورد بررسی قرار می دهیم. از وکیل اثبات اقاله خواسته ایم در این بخش به نحوی مطالب را بیان کند که مهم ترین نکات اقاله با زبانی ساده و قابل فهم به شما ارائه شود.

در فصل سوم سراغ اصلی ترین کارکرد وکیل اثبات اقاله، یعنی دعوی اثبات اقاله خواهیم رفت. این دعوی را از جهات مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. ادله مورد نیاز برای دادگاه مربوطه و شرایط اثبات آن را بیان خواهیم کرد. همچنین به یکی از مهمترین سوالات مطرح شده در این حوزه یعنی هزینه دادرسی خواهیم پرداخت. به نظر شما برای دعوی اثبات اقاله چه میزان باید هزینه کرد؟ در انتهای فصل به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

در فصل چهارم و انتهایی نیز خلاصه ای از تمام اطلاعات مهمی که بیان کردیم ارائه می کنیم و بر اساس این اطلاعات سعی میکنیم بهترین وکیل اثبات اقاله را به شما معرفی کنیم. در واقع هدف نهایی این مقاله این است که بتواند راهکاری عملی در خصوص این دعوی در اختیار شما بگذارد. راهکاری که از هم اکنون می توانیم بگوییم چیزی جز استفاده از یک وکیل مجرب نخواهد بود. از این رو در فصل آخر به شناخت این وکیل خواهیم پرداخت.

بدین ترتیب طی این چهار فصل سعی می کنیم اقاله را از صفر تا جایی که امکان داشته باشد و زبان ما قادر به بیان باشد برای شما توضیح دهیم. لازم به ذکر نیست که برای این که وجاهت قانونی مطلب حفظ شود از یک وکیل اثبات اقاله خواسته ایم تا در کنار ما حضور داشته باشد. عمده نکات قانونی و شرایط مربوط به این مبحث توسط این وکیل بیان شده است. بنابراین نسبت به صحت قانونی آن شک نداشته باشید. ما تمام تلاشمان را کرده ایم تا بهترین ها برای شما آماده شود. پس شما هم با ما همراه باشید تا بتوانیم به نتیجه ای که می خواهیم برسیم.

وکیل اثبات اقاله (4)
وکیل اثبات اقاله (4)

وکیل اثبات اقاله و مفاهیمی که باید بدانیم.

وکیل اثبات اقاله از جمله وکلای مهم در حوزه حقوقی محسوب می شود. همین موضوع به ما نشان می دهد که باید با مفاهیمی مانند حقوقی بودن این قوانین آشنا شویم. همانطور که در مقدمه بیان کردیم برای این که بتوانیم مفهوم را به درستی بیان کنیم و شما این مطالب را به راحتی درک کنید لازم است که الفبای مورد نیاز آن را بیاموزیم. اما این الفبا کدام است؟ مسلما در این جا نمی توانیم تمامی مفاهیم مهم قانونی را بیان کنیم. از این رو ناچارا تنها می توانیم سراغ آن دسته از مفاهیم برویم که به صورت مستقیم در خصوص اقاله و اثبات آن کارایی دارند.

در واقع از نظر وکیل اثبات اقاله برای کشف این چنین مفاهیم و تعاریفی بهتر است یک بار به تعریف اقاله نگاهی بیندازیم. در قانون مدنی به صورت صریح اقاله تعریف نشده است. اما بر اساس ماده 283 قانون مدنی اقاله یکی از راه های سه گانه انحلال قرارداد لازم محسوب می شود.

بر اساس همین تعریف بسیار ساده و کوتاه و البته مبهم می توان حدس زد که مفهوم قرارداد، عقد لازم و انواع انحلال قرارداد از مهمترین مفاهیمی است که باید ما با آن ها آشنا شویم.

یعنی ما باید بدانیم وقتی می گوییم اقاله تنها برای عقود لازم مورد استفاده است، عقود لازم چیست. همچنین زمانی که گفته می شود اقاله یکی از روش های سه گانه فسخ قرارداد لازم محسوب می شود، ذهنیتی از سایر مسیرهای فسخ این نوع قرارداد داشته باشیم. بنابراین در ادامه هر کدام از این مفاهیم را سعی می کنیم به کمک وکیل اثبات اقاله صورت با زبانی ساده و به شکلی خلاصه اما مفید در اختیار شما قرار دهیم.

اما پیش از آن که بخواهیم این تعاریف را شروع کنیم، باید به یک تعریف و مفهوم پنهان اما اساسی دیگر در این تعریف اشاره کنیم. این مفهوم چیزی جز حقوقی بودن این قانون نیست. در واقع بستر واقعی که اقاله و دعاوی مربوط به آن مورد بررسی قرار می گیرد در بستر حقوقی است. از این رو پیش از هر تعریفی باید این بستر را بشناسیم و می خواهیم با حضور وکیل اثبات اقاله سراغ اولین الفبای بحث امروز خودمان برویم.

وکیل اثبات اقاله (5)
وکیل اثبات اقاله (5)

وکیل اثبات اقاله به عنوان یک وکیل حقوقی

وکیل اثبات اقاله یک وکیل حقوقی است. این بدین معنی است که اساسا امکان اعلام یا طرح جرم برای این وکیل وجود ندارد. بگذارید کمی بهتر توضیح دهیم. همانطور که گفتیم اولین الفبایی که باید بیاموزیم، حقوقی و کیفری بودن قوانین است. در واقع این الفبا به عنوان اصلی ترین بستر قانونی محسوب می شود. از این رو لازم است در ابتدای هر مفهوم قانونی بدانیم این مفهوم در کدام بستر قرار دارد. شناختن این بستر می تواند کمک بسیاری به ما در درک مفهوم آن قانون داشته باشد.

همانطور که گفتیم دعوی اثبات اقاله و هر مفهوم مربوط به آن مانند وکیل اثبات اقاله در حوزه حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. اما حقوقی بودن این دعوی به چه معنی است؟

از نظر وکیل اثبات اقاله به طور کلی قانون از دو بخش عمده حقوقی و کیفری ایجاد شده است. به بیان ساده تر هر چیزی که شما در قانون می بینید و هر چیزی که قانون بیان می کند خارج از این دو بخش نبوده و نخواهد بود.

حقوقی آن بخش از قانون است که اساسا حقوق هر فرد در جامعه را مشخص می کند و بیان می کند هر فرد در جامعه چگونه می تواند به این حقوق برسد. در واقع در این بخش قانونی مشخص می شود که افراد در جامعه چه حقوقی دارند. برخی از این حقوقی عمومی است. یعنی همه افراد جامعه را شامل می شود. اما برخی دیگر به فراخور موقعیت مکانی یا زمانی و یا هر دو ممکن است شامل افراد مختلفی شود. از جمله قوانینی که در این حوزه بررسی می شود عبارتند از قوانین خانواده، قوانین ارث و قوانین مربوط به امور قرارداد ها. نکته مهمی که باید بدانید این است که در این بخش قانونی تنها از مفهوم تخلف و جریمه استفاده شده است.

وکیل اثبات اقاله (2)
وکیل اثبات اقاله (2)

وکیل اثبات اقاله و تهیه درخواست مجازات

وکیل اثبات اقاله یک کیل کیفری نیست و به نوعی دعوی مطرح شده یک دعوی کیفری نیست. بنابراین نمی توان در این دعوی اعلام جرم کرد. به بیان ساده تر در بخش کیفری داستان کاملا فرق می کند. در این بخش اساسا دو مفهوم جرم و مجازات مورد توجه قرار گرفته است. به بیان ساده تر در این بخش قانونی است که امکان طرح جرم علیه فرد دیگری ایجاد می شود و هر آن چیزی که شما در خصوص دادگاه های قتل و سرقت و … شنیده یا دیده اید مربوط به این بخش قانونی است. پس مهمترین تفاوت قانون حقوقی با کیفری را می توان در مفاهیم جرم و مجازات جست و جو کرد. این نکته ای بود که وکیل اثبات اقاله بیان کرد.

زمانی که وکیل اثبات اقاله می گوید اقاله در بستر حقوقی طرح می شود بدین معنی است که شما در هیچ دعوی آن امکان طرح جرم ندارید. یعنی شما نمی توانید به عنوان شاکی از خواهان شکایت داشته باشید و درخواست مجازات برای او بنمایید. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید. احتمالا اکنون می توانید متوجه شوید که چرا اصرار داشتیم با شناسایی بستر این مفهوم قانونی مبحث را شروع کنیم.

وکیل اثبات اقاله (3)
وکیل اثبات اقاله (3)

وکیل اثبات اقاله و مفهوم قرارداد

وکیل اثبات اقاله یک وکیل در حوزه قراردادها محسوب می شود از این رو بهتر است کمی هم از مفهوم قرارداد ها صحبت کرد. قانون ذاتا یک قرارداد است. به بیان ساده تر قرارداد اصلی ترین مفهومی است که جامعه بر اساس آن شکل می گیرد. انسان ها بر اساس قرارداد وظایف خود نسبت به یکدیگر می دانند و با حقوق خود در هر رابطه ای آشنا می شوند. به گفته وکیل اثبات اقاله هر نوع ارتباطی که در جامعه وجود دارد بر اساس یک قرارداد آشکار یا پنهان است.

وکیل اثبات اقاله می تواند تمامی مفاهیم حقوقی را به طور تخصصی توضیح دهد و زبانی ساده و عامه پسند را برای تفهیم افراد به کار گیرد. قرارداد یک نوع توافق میان دو یا چند نفر است که بر اساس آن طرفین نسبت به یکدیگر تعهداتی را قبول می کنند. نکته ای که وجود دارد این است که اساسا بعد از عقد قرارداد و امضای آن در صورت صحیح بودن قرارداد تمام تعهدات مندرج در آن لازم الاجرا محسوب می شود. از این رو دادگاه و دستگاه قضایی قرارداد را به عنوان یک اساس و شاخص در نظر می گیرد و بر اساس آن مشخص می کند که تعهدات هر کدام از طرفین چگونه است.

بنابراین وقتی گفته می شود اقاله یکی از راه های انحلال قرارداد محسوب می شود بدین معنی است که بر اساس این مفهوم امکان آزاد شدن از تعهدات برای طرفین بدون هیچ پیگرد قانونی ایجاد می شود.

توجه داشته باشید که بنابر صحبت های یک وکیل اثبات اقاله می توان گفت که برای ایجاد یک قرارداد اهلیت طرفین اهمیت بسیاری دارد. در واقع رسیدن به بلوغ فکری و سنی، داشتن سلامت عقل و اختیار در بستن قرارداد از مهمترین شرایط یک عقد صحیح است.  

وکیل اثبات اقاله (9)
وکیل اثبات اقاله (9)

وکیل اثبات اقاله و تعریف عقد لازم و جایز

بنا بر نظر و گفته وکیل اثبات اقاله قانون بر اساس پایبندی به قرارداد به عنوان یک مسئله حقوقی  دو نوع عقد قرارداد در نظر گرفته است. این دو نوع عبارتند از عقد لازم و جایز. در واقع وکیل اثبات اقاله عنوان می کند که بر اساس ماده 186 قانون مدنی  عقد زمانی جایز است که هر یک از طرفین، بتواند هر وقتی بخواهد آن را فسخ کند. بنابراین به گفته وکیل اثبات اقاله برای بر هم زدن قراردادهایی با عقد جایز نیاز به تشریفات قانونی وجود ندارد. به طور مثال وکالت یک عقد جایز است. از این رو امکان فسخ آن به صورت یک طرفه و بدون پیگرد قانون وجود دارد.

از این رو قانون به دنبال این است که بر اساس عقد جایز امکان عقد قرارداد را در شرایطی خاص ساده تر کند. البته این امکان وجود دارد که با چند بند و تعهد کاری کرد که امکان فسخ قرارداد جایز سخت شود.

اما قانون همواره دوست دارد قرارداد سرجای خودش باشد. یعنی هر کسی در هر موقعیتی نتواند آن را زیر سوال ببرد. بنابراین اصلی ترین عقودی که در قانون ایران به آن اتکا شده عقد لازم است. همچنین بر اساس ماده 185 قانون مدنی عقد لازم همان آن است که هیچ یک از طرفین معامله، حق فسخ آن را نداشته باشد. به جز در شرایطی که در ادامه گفته می شود.

بنابراین این عقد لازم است که برای انحلال آن نیاز به تشریفات و شرایط خاص قانونی است. در واقع بر اساس این که برخی از قرارها و قراردادها باید همواره سر جای خود باقی بماند تا جامعه امکان رشد و حیات پیدا کند قانون مهمترین انواع قراردادها را به عنوان عقد لازم شناسایی کرده است. از این رو تنها سه راه مهم برای انحلال این قرارداد پیش بینی شده است. در ادامه به شرایط انحلال در عقد لازم اشاره خواهیم کرد. با ما و وکیل اثبات اقاله همراه بمانید.

وکیل اثبات اقاله (3)
وکیل اثبات اقاله (3)

وکیل اثبات اقاله و شرایط انحلال یک عقد لازم

وکیل اثبات اقاله کسی است که در حوزه انحلال قراردادها فعالیت می کند. بنابراین بهتر است بدانیم که  انحلال چیست؟ انحلال حالتی از قرارداد است که بر اساس آن تمام تعهدات قرارداد غیر فعال شده و باید تمامی شرایط به حالت قبل باز گردد.

همانطور که در بالا مشخص شد تنها سه راه برای رهایی از عقد لازم و انحلال آن وجود دارد. این  شرایط عبارتند از فسخ، اقاله و انفساخ.

با توجه به این که در ادامه می خواهیم به صورت مفصل از اقاله یا همان تفاسخ صحبت کنیم در این جا تنها به معرفی کوتاه و یک خطی دو شرط دیگر می پردازیم. بنا بر وکیل اثبات اقاله در قانون هر کدام از این موارد این گونه تعریف می شوند:

فسخ قرارداد: احتمالا تاکنون بسیار این عنوان قانونی را در خصوص انواع قراردادها شنیده باشید. مثلا شنیده اید که یک مربی فوتبال قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال فسخ کرده است. اما فسخ کردن یک قرارداد به چه معنی است. به طور کلی فسخ قرارداد به معنی انحلال یک طرفه قرارداد و بدون رضایت و توافق طرفین در این خصوص است. در واقع اگر طی قرارداد اختیاراتی ( خیار غبن فاحش، خیار تاخیر ثمن و انواع خیارات دیگر ) به یکی از طرفین داده شود که بر اساس شرایط خاص امکان انحلال قرارداد را به دست می آورد و این فرد بر اساس این خیارات قرارداد را منحل کند، آن را فسخ می گویند. به طور مثال اگر در قرارداد گفته شده باشد که اگر خانه تا فلان تاریخ آماده تحویل نشود طرف خریدار امکان انحلال قرارداد را خواهد داشت. این اختیاری است که به خریدار داده شده تا نسبت به انحلال قرارداد و توانایی بازگشت پول خود مطمئن باشد.

انفساخ اما موضوعی کاملا متفاوت است. انفساخ شرایطی قهری و جبری است که بدون اختیار طرفین ایجاد می شود و این شرایط باعث انحلال قرارداد می شود. به طور مثال اگر یکی از طرفین دچار مرض جنون شود عملا بر اساس انفساخ امکان انحلال قرارداد ایجاد می شود. این نکته ای است که وکیل اثبات اقاله آن را مهم تلقی می کند.

این دو روش در کنار مسیر اقاله تنها مسیرهایی است که امکان انحلال قرارداد را برای طرفین در عقد لازم ایجاد می کند. حال در ادامه به کمک وکیل اثبات اقاله می خواهیم با تعریف مفهوم اقاله و لزوم آن در جامعه فصل اول را ببندیم و سراغ فصل دوم یعنی شرایط قانونی اقاله و نکات مربوط به آن برویم. با ما در ادامه همراه باشید.

وکیل اثبات اقاله (8)
وکیل اثبات اقاله (8)

وکیل اثبات اقاله و لزوم اقاله در قانون

از نظر وکیل اثبات اقاله اقاله یک نوع قرارداد و عقد برای انحلال قرارداد اصلی محسوب می شود که بر اساس آن طرفین با رضای خاطر و اراده نسبت به بر هم زدن یک قرارداد توافق می کنند. این قرارداد می تواند ناظر به آینده باشد و طی شرایط خاص اجرایی شود. آن چیزی که مهم است این است که طرفین در آن اختیار و رضای خاطر دارند. نکته مهم دیگر این است که اگر ثمن و یا مالی رد و بدل شده باشد باید بازگردانده شود.

حال سوالی که بهتر است از یک وکیل اثبات اقاله پرسید این است که چرا در یک عقد لازم قانون چیزی تحت عنوان اقاله را بیان کرده است؟ در واقع همیشه هدف قانون ایجاد ثبات و تنظیم روابط در جامعه است.

به بیان ساده تر قانون به دنبال این است که روابط انسان با سایر مفاهیم موجود در جامعه را تنظیم و مدیریت کند. از طرف دیگر این روابط زمانی کارایی خودش را نشان می دهد که ثبات خوبی داشته باشد. بنابراین وقتی دو انسان با یک دیگر به توافق می رسند قانون به دنبال این است که این توافق را تا جای ممکن ثابت نگه دارد. چرا که انسان موجودی مخیر است و می تواند در هر لحظه هر تصمیمی بگیرد. از این رو اگر بخواهیم همه چیز را به خود انسان واگذار کنیم اساسا نمی توان احتمالی برای ثبات یا انحلال یک قرارداد در نظر گرفت.

وکیل اثبات اقاله (6)
وکیل اثبات اقاله (6)

وکیل اثبات اقاله و حفظ یک قرارداد

همانطور که وکیل اثبات اقاله در بالاتر بیان کرد این عقود تنها تحت سه شرط اصلی امکان انحلال دارد و یکی از مهمترین آن ها اقاله است. در اقاله رضایت طرفین مبنی بر عقد قراردادی برای انحلال قرارداد اصلی به عنوان یک شرط شناخته شده است. بنابراین وقتی طرفین بر اساس اختیار و رضای خود قراردادی مبنی بر انحلال قرارداد اصلی تدوین می کنند بدین معنی است که خسارتی به طرفین وارد نمی شود و یا این خسارت به صورت خودخواسته و بر اساس اندیشه خود فرد بوده است. از این روست که اقاله هم از نظر قانونی از اعتبار بالایی برخوردار است و هم در جامعه به عنوان یک راه سریع شناخته می شود. این نکته بسیار مهم در خصوص اقاله و لزوم استفاده آن در جامعه است.

حال با این اطلاعات و الفبایی که بیان کردیم نوبت به بررسی قوانین و شرایط اقاله در قانون است. در واقع به کمک وکیل اثبات اقاله در فصل دوم می خواهیم بدانیم که اقاله در چه شرایطی امکان پذیر است. آیا همه قراردادهای لازم دارای اقاله هستند؟ آیا قوانین خاصی برای اقاله وجود دارد؟ از آن جایی که اقاله غالبا ناظر بر آینده است، در صورت فوت یکی از طرفین قرارداد آیا اقاله آن قرارداد به وراث می رسد؟ این ها سوالاتی است که در فصل دوم از این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما و وکیل اثبات اقاله همراه بمانید که می خواهیم اقاله را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

وکیل اثبات اقاله (4)
وکیل اثبات اقاله (4)

وکیل اثبات اقاله و شرایط اقاله

وکیل اثبات اقاله به خوبی می داند که اقاله شرایطی دارد. این شرایط عبارت است از توافق و تراضی طرفین قرارداد. مهمترین و اصلی ترین شرط اقاله به بیان وکیل اثبات اقاله این است که طرفین نسبت به انحلال قرارداد تحت شرایط خاص و بر اساس ویژگی های مشخص و در زمان تعیین شده به توافق برسند. رضایت طرفین در این قرارداد شرط اصلی محسوب می شود.

اختیار طرفین. در این قرارداد و اقاله باید طرفین با رضا نسبت به چنین کاری اقدام کرده باشند و اختیار آن ها در آن قابل اثبات باشد. در صورتی که اکراه یا اجباری در این قرارداد وجود داشته باشد اساسا اقاله صحیح نخواهد بود.

اهلیت اقاله. همانطور که گفتیم اقاله یک قرارداد و عقد است. جالب است بدانید که خود اقاله نیز در دسته عقود لازم محسوب می شود. از این رو شرط صحیح بودن آن همان شروطی است که برای قراردادهای لازم جاری است. از مهمترین این شرط همان اهلیت است. به طور مثال داشت عقل و بلوغ از مهمترین آن است. نکته مهمی که وکیل اثبات اقاله به درستی به آن اشاره می کند این است که اساسا همانطور که یک عقد لازم بر اساس از دست رفتن این اهلیت مانند به جنون کشیده شدن یکی از طرفین قرارداد فسخ می شود، اقاله نیز در چنین شرایطی فسخ خواهد شد.

این ها عمده شرایطی است که بر اساس آن می توان گفت قرارداد و عقد اقاله صحیح است. در صورتی که این شروط برقرار نباشد دادگاه رای به ابطال قرارداد اقاله می دهد. این نکته را وکیل اثبات اقاله بیان کرد.

وکیل اثبات اقاله (7)
وکیل اثبات اقاله (7)

دعوی اثبات اقاله چیست؟

بیایید با یک مثال کارکرد وکیل اثبات اقاله را توضیح دهیم. فرض کنید که طی یک قرارداد اقاله طرفین در تاریخ مشخص تصمیم به انحلال یک قرارداد گرفته باشند. اما در زمان سر رسید قرارداد یکی از طرفین از باز پس دادن عوضین قرارداد امتناع کند و به نوعی مانع از انحلال قرارداد شود. یعنی قرارداد اقاله را زیر سوال ببرد و آن را اجرا نکند. حال طرف دیگر این قرارداد بر اساس این که این انحلال اقاله بر اساس شرایط سه گانه نبوده حق پیگیری قانونی و ارائه دادخواست به دادگاه حقوقی را دارد. این همان دعوی است که امروز آن را با عنوان دعوی اثبات اقاله در قانون می شناسیم.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم دعوی اثبات اقاله در حوزه دعوی قراردادها در قانون حقوقی محسوب می شود و این دادگاه حقوقی است که به این موضوع می پردازد. بنابراین این گونه می توانیم بگوییم که دعوی مطرح شده در این حوزه غیر قابل پیگیری کیفری است. یعنی در آن وکیل اثبات اقاله نمی تواند اقامه دعوی و طرح جرم علیه خوانده کند. تنها کاری که می توان کرد اثبات خسارت و گرفتن جریمه مربوط به این خسارت است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

بنابراین در دعوی اثبات اقاله و سایر دعوی های مربوط به حوزه حقوقی شما نمی توانید اقامه جرم کنید و مجازاتی برای خوانده درخواست کنید. این نکته را در خاطر مبارک داشته باشید.

وکیل اثبات اقاله، ادله و اثبات

مهمترین کارکرد یک وکیل اثبات اقاله در دادگاه مربوط به این دعوی این است که بتواند از طرق قانونی و مشخص اقدام به اثبات اقاله کند. برای این کار نیاز است که این وکیل از ادله قابل قبول قانونی به دادگاه ارائه دهد. به بیان ساده تر خواهان برای اثبات اقاله باید حداقل از یکی از ادله زیر استفاده کند. این ادله عبارتند از:

اقرار. اقرار یکی از مهمترین راه های اثبات در یک دعوی محسوب می شود. اقرار بدین معنی است که خوانده با اختیار و با رضایت قلبی نسبت به اتفاقی که افتاده اعتراف کند. در خصوص دعوی اثبات اقاله زمانی که خوانده اعلام کند که این عقد وجود داشته و خود آن را قبول نکرده، اقاله اثبات می شود. در این دادگاه یک بار اقرار کافی است و نیاز به دلیل دیگری وجود ندارد.

سند. در صورتی که میان خوانده  و خواهان سند مکتوب و قابل استنادی وجود داشته باشد که بر اساس آن توافقی مبنی بر اقاله وجود داشته باشد، خواهان با ارائه این سند به دادگاه می تواند نسبت به اثبات اقاله اقدام کند. این سند زمانی رسمیت دارد که به امضای طرفین به خصوص امضای خوانده رسیده باشد. همچنین اگر سند رسمی باشد ( یعنی توسط نهادهای قانونی تدوین و ثبت شده باشد ) دادگاه اعتبار بیشتری برای آن قائل خواهد بود.

شهادت یا گواهی. اگر شخص یا اشخاصی غیر از طرفین دعوی انجام اقاله را تایید کنند و به نوعی شهادت به وجود این عقد کنند. بر اساس مقررات اثبات دعوی شهادت دو مرد یا شهادت یک مرد و دو شاهد زن می تواند اقاله را اثبات کند.

وکیل اثبات اقاله و دیگر شیوه های اثبات دعوی

وکیل اثبات اقاله در مورد سوگند یا قسم در جلسات مشاوره حقوقی توضیح می دهد. سوگند شیوه ای خاص برای اثبات دعوی در قانون ایران و حتی سایر قوانین می باشد. بر اساس قانون اگر خواهان دلیلی برای ارائه نداشته باشد و نتواند از طرق دیگر ادعای اقاله را اثبات کند از دادگاه می خواهد که خوانده نسبت به رد این ادعا قسم بخورد و سوگند یاد کند. در صورت قبول این اتفاق و قسم خوردن سوگند مبنی بر رد ادعای خواهان دعوی خاتمه پیدا می کند و حکم به نفع خوانده صادر خواهد شد.

اماره. اماره به نوعی چیزی شبه مدرک است. اگر وکیل اثبات اقاله بخواهد این موضوع را کمی ساده تر توضیح دهد این گونه می تواند بیان کند که بر اساس اماره دلایل و مدارکی که دال مستقیم بر اتفاق افتاده نیست اما بر اساس شرایط  و وضعیت پرونده قاضی می تواند آن را مورد بررسی قرار دهد. به طور مثال اگر در دعوی اثبات اقاله مدرک قابل قبولی وجود نداشته باشد و خواهان فیش بانکی را ارائه دهد که مبلغی به حساب خوانده واریز شده و این میزان مبلغ دقیقا به اندازه ثمن معامله است، قاضی می تواند این فیش را به عنوان اماره قبول کند.

این ها ادله و روش های اثبات دعوی اقاله در دادگاه محسوب می شود. یک وکیل اثبات اقاله بر اساس این روش های می تواند پرونده را پیش ببرد و سعی کند از موکل خود به عنوان خواهان یا خوانده دفاع کند.

وکیل اثبات اقاله و هزینه دادرسی

یکی از کارکرد های مهم وکیل اثبات اقاله را می توان در خصوص هزینه های دادرسی بررسی کرد. توجه داشته باشید که این ادله در هر دو نوع اثبات اقاله یعنی دعوی مستقل یا دعوی متقابل کارآمد است. دعوی مستقل دعوی است که آن به صورت اختصاصی برای اثبات اقاله برپا شده است. یعنی خواهان برای اثبات اقاله دادخواست خود را به دادگاه ارائه می کند. اما در دعوی متقابل داستان متفاوت است. در دعوی متقابل طرف خوانده بر اساس مدارک و شواهدی که دارد می تواند به صورت متقابل دادخواستی علیه خواهان ارائه دهد.

به طور مثال فرض کنید در یک دعوی خواهان معتقد است که ملک او در گرو فرد خوانده است و خوانده می تواند با طرح دعوی متقابل دادخواست اثبات اقاله را به دادگاه ارائه دهد. اگر هر دو دعوی از یک منشا مانند یک قرارداد باشد همان دادگاه اصلی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. این تمام چیزی است که می توان در خصوص این دعوی گفت.

 اما در خصوص هزینه ها می توان اینگونه بیان کرد که اثبات اقاله تا 20 میلیون تومان به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود و هزینه آن برابر با 2.5 درصد ارزش خواسته است. همچنین در خصوص اقاله های بالغ بر 20 میلیون تومان دادگاه حقوقی هزینه ای برابر با 3.5 درصد ارزش خواسته را مطالبه می کند.

هزینه دادرسی در مرحله تجدید نظر و یا واخواهی چیزی برابر با 4.5 درصد محکوم به می باشد. اگر دعوی به مرحله فرجام خواهی یا اعاده دادرسی برسد هزینه برابر با 5.5 درصد محکوم به خواهد شد.

علاوه بر این هزینه ها سایر هزینه های جاری در دادرسی ها مانند تشکیل پرونده و … وجود دارد که در این جا فرصت بیان آن وجود ندارد.

در این جا می توانیم خاتمه فصل سوم را اعلام کنیم. به کمک وکیل اثبات اقاله سعی کردیم مهمترین ویژگی های این دعوی را در این فصل بررسی کنیم و با شرایط مختلف آن آشنا شویم. همچنین با نگاه به هزینه های دادرسی می توانیم اهمیت فصل آتی را بیشتر درک کنیم. استفاده از یک وکیل اثبات اقاله مجرب می تواند این هزینه ها را هدفمند تر کند و احتمال موفقیت ما را بیشتر نماید.

شناخت بهترین وکیل اثبات اقاله

ما طی این سه فصل سعی کردیم اقاله و حتی وکیل اثبات اقاله را بشناسیم و بر اساس آن دعوی اثبات اقاله و شرایط حاکم بر آن را توضیح دهیم. همانطور که مشخص است هزینه های دادرسی در این نوع دعوی به اندازه قابل توجهی زیاد است و این هزینه بالا می تواند ریسک حضور در چنین دعوی هایی را افزایش دهد. از این رو منطقی ترین راه این است که از همان ابتدای راه از یک وکیل اثبات اقاله در این خصوص کمک بگیریم.

از ما انتظار نداشته باشید که در این جا نامی خاص به شما معرفی کنیم. اما می توانیم مهمترین نکات و ویژگی هایی را که باید به آن توجه داشته باشید را برایتان بیان کنیم.

به طور کلی بهترین وکیل در این حوزه برای شما باید کسی باشد که تجربه بسیار خوبی داشته باشد. در واقع تجربه نشان می دهد که در هر قدم باید چه کار کرد و چگونه رفتار نمود. این تجربه است که بهترین مسیر آن هم در یک جریان پرهزینه نشان می دهد. بعد از آن دنبال وکیل اثبات اقاله ای باشید که تخصص خوبی در حوزه قوانین مدنی داشته باشد. همچنین به خاطر بسپارید که قوانین مربوط به اقاله منشا و مبدا اسلامی و شرعی دارد. از این رو سراغ وکیلی بروید که به این حوزه نیز وارد باشد. گاهی استفاده از اصل شرعی و فقهی می تواند نظر قاضی را جلب کند و این دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

 وکیل اثبات اقاله  و نکات قانونی در خصوص این قانون

وکیل اثبات اقاله به خوبی می داند مواد 283 تا 288 قانون مدنی به مبحث اقاله اختصاص داده شده است. بیایید با یک دیگر و به کمک وکیل اثبات اقاله به مهم ترین عناوین این مواد نگاهی بیندازیم.

بر اساس ماده 283 قانون مدنی که اقاله را مختص طرفین قرارداد در نظر گرفته و با توجه به سکوت قانون در خصوص به ارث رسیدن قرارداد اقاله می توان به این نتیجه رسید که اقاله به ارث نمی رسد و وراث نمی توانند آن را ادامه دهند. به بیان ساده تر اگر یکی از طرفین قرارداد اقاله فوت کنند این قرارداد نیز باطل خواهد شد و به نوعی اهلیت خود را از دست می دهد.

در ماده 285 قانون مدنی بیان شده است که موضوع اقاله ممکن است برای تمام معامله (قرارداد مادر ) واقع شود یا فقط مقداری از مورد آن را شامل شود. بدین ترتیب لزوما اقاله بر تمام قرارداد اصلی شامل نمی شود و به عنوان یک قرارداد جدید می تواند تنها بخشی از تعهدات قرارداد مادر را شامل شود.

نکته مهمی که در ماده 286 قانون مدنی بیان می شود این است که در صورت تلف شدن یکی از عوضین قرارداد اصلی هم می توان عقد اقاله را تدوین و اجرا کرد. در این صورت با اجرایی شدن اقاله و با توجه به لزوم بازگرداندن عوضین مانند ثمن یا مال باید عین آن عوضین تلف شده  داده و یا ثمن آن پرداخت شود.

همچنین در ماده 287 قانون مدنی عنوان شده است که اگر بر اساس قرارداد مادر منافع منفصله وجود داشته باشد ( منافعی مانند محصولات زمین کشاورزی و … که قابل منفک شدن از مال اصلی باشد ) در زمان اقاله متعلق به کسی است که به واسطه قرارداد اصلی مالک آن شناخته شده است. بر اساس همین ماده قانونی اگر منافع متصله بر اساس قرارداد ایجاد شود ( منافعی مانند افزایش ارزش مادی و … که غیر قابل تفکیک از مال اصلی است ) مال کسی است که طی اقاله مالک آن می شود.

اما یک نکته مهم دیگر به جز این موارد وجود دارد در مورد چند عقد لازم نمی توان از اقاله استفاده کرد. این عقود به سبب حمایت از دارایی ها و منافع طرفین است. این عقود عبارتند از:

عقد وقف، عقد نکاح، عقد ضمانت، عقد اقاله ( یعنی برای خود اقاله نمی توان اقاله ای دیگر تنظیم کرد ) به گفته وکیل اثبات اقاله این ها مهمترین و اساسی ترین قوانینی است که در خصوص اقاله وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×