وکیل ابطال قرارداد

وکیل ابطال قرارداد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل ابطال قرارداد

وکیل ابطال قرارداد در تهران

وکیل ابطال قرارداد

وکیل ابطال قرارداد کیست؟ وکیل ابطال قرارداد چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ مهمترین مفهوم در خصوص وکیل ابطال قرارداد چیست؟ ویژگی های یک وکیل ابطال قرارداد چه چیز هایی می تواند باشد؟ بهترین وکیل ابطال قرارداد کیست؟ چگونه می توانیم بهترین وکیل ابطال قرارداد را پیدا کنیم؟

وکیل ابطال قرارداد کسی است که به صورت مستقیم با مفهوم قراردادها سر و کار دارد. اهمیت کاری وکیل ابطال قرارداد به اهمیت قراردادها بستگی دارد. بنابراین برای این که بتوانیم با کارکرد وکیل ابطال قرارداد آشنا شویم باید بدانیم که اساسا قرارداد چیست و چه مفهومی در جامعه دارد. سپس بر اساس این اهمیت و مفهوم سراغ انواع انحلال قراردادها برویم. در واقع ابطال قرارداد یکی از روش های چهارگانه انحلال قرارداد محسوب می شود. اما پیش از این که بخواهیم سراغ این دست از مفاهیم برویم باید به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم.

در واقع وکیل ابطال قرارداد و مفاهیم وابسته به آن مانند قراردادها یک مفهوم کاملا قانونی محسوب می شود. از این رو برای این که بتوانیم ساده تر این موضوع را درک کنیم و به درستی با کارکرد وکیل ابطال قرارداد آشنا شویم باید با زبان قانون آشنا شویم. در واقع باید بدانیم که قانون بر اساس چه مفاهیمی صحبت می کند. از این رو در ابتدای این مقاله سراغ چند مفهوم ابتدایی و مهم قانون در خصوص کارکرد وکیل ابطال قرارداد می رویم. به نوعی هدف ما این است که بتوانیم زبانی مشترک میان خودمان و زبان قانون ایجاد کنیم. توجه داشته باشید که قانون از الفباهایی بسیاری تشکیل شده است که در این مقاله تنها به چند مورد از آن ها اشاره می شود. در واقع ما در این مقاله این قدرت و توانایی را نداریم که بتوانیم تمامی این الفبا ها را مورد بررسی قرار دهیم. از این رو تنها به مفاهیمی اشاره کردیم که به صورت مستقیم در خصوص کارکرد وکیل ابطال قرارداد اهمیت دارد. شناخت این دسته از مفاهیم می تواند به عمده سوالات ما در خصوص کارکرد وکیل ابطال قرارداد و اهمیت آن پاسخ دهد. از این رو پیشنهاد ما این است که حتما این بخش را به دقت مطالعه کنید. چرا که بدون فهم کامل آن امکان درک درست از مفهوم وکیل ابطال قرارداد و کارکرد او وجود ندارد.

وکیل ابطال قرارداد را جدی بگیرید.

وکیل ابطال قرارداد یکی از متخصص ترین وکلایی است که امروزه دارای تجربیات بسیاری در زمینه های مختلف حقوقی است و تسلط کاملی بر مفاد قانونی و قراردادی دارد و می تواند جریان پرونده های مختلف را به نحوی مورد بررسی قرار دهد که بتواند راهکار مناسبی برای جریان دادرسی آن پیدا کند. وکیل ابطال قرارداد جز آن دسته از افراد متخصصی است که می تواند در مدت زمان کوتاهی پرونده را به بهترین نحو ممکن به نتیجه برسانید و از بوجود آمدن آسیب ها و خسارات بسیار شدید و جدی به موکل خود جلوگیری کند. وکیل ابطال قرارداد را به عنوان یک فرد متخصص می توان از طریق راه های مختلفی پیدا کرد و جریان دارسی پرونده خود را به او واگذار کرد.

شرایط کاری وکیل فسخ قرارداد نیز تا حد بسیار زیادی در زمینه حقوقی مربوط به پرونده هایی است که بر اساس قرارداد منعقد می شوند و شرایط نسبی خوبی در صورت فسخ برای آنها ایجاد می گردد. شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که فسخ قرارداد یا ابطال معاملات مختلف دارای آثار حقوقی مختلفی هستند که افراد باید با انها اشنایی داشته باشند تا بتوانند بهترین وکیل ابطال قرارداد را برای جریان پرونده انتخاب کنند.

اگر شما جزو کسانی هستید که قصد دارید جریان پرونده خود را به یک وکیل ابطال قرارداد متخصص بسپارید به شما تصفیه می کنیم که رد ادامه متن با ما همراه باشید تا تمامی مسائلی که باید در مورد وکیل ابطال قرارداد بدانید را به شما معرفی کنیم و در مورد آنها توضیح دهیم تا بتوانید با داشتن اطلاعات کامل برای رسیدگی به جریان پرونده های خود اقدام کنید.

وکیل ابطال قرارداد (9)
وکیل ابطال قرارداد (9)

وکیل ابطال قرارداد و ویژگی های او

وکیل ابطال قرارداد دارای ویژگی های مختلفی است که باید با انها اشنایی داشت تا بتوان جریان پرونده خود را به او واگذار کرد و از توانایی های او استفاده کرد. اما مسئله مهمی که وجود دارد آن است که افراد مختلف دقیقا نمی دانند که وکیل ابطال قرارداد باید دارای چه ویژگی هایی باشد. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا به تمامی ویژگی ها و خصوصیات وکیل ابطال قرارداد اشاره کنیم. این ویژگی ها را به صورت طبقه بندی شده می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

اولین و مهمترین ویژگی وکیل ابطال قرارداد آن است که این فرد متخصص و حرفه ای می تواند جریان پرونده های مربوط به این حوزه را به خوبی مورد بررسی قرار دهد و آنها را به نحوی مناسب بررسی کند. دقت داشته باشید که یکی از عمده ترین وظایف وکیل ابطال قرارداد آن است که بتواند اسناد قانونی و مدارک حقوقی مناسبی را برای موکل خود و پیش بردن جریان پرونده او تهیه کند. یکی از مهم ترین و اساسی ترین اقدامات مشترکی که وکیل بطلان معامله نیز انجام می دهد دقیقا در همین حوزه است.

وکیل ابطال قرارداد دارای رزومه کاری بسیار قوی است و تجربه کاری بسیار خوبی در رابطه با پرونده هایی که به ابطال قرارداد مربوط هستند، دارد. پس کاملا طبیعی است که این فرد حرفه ای و متخصص بتواند با تکیه بر دانش و مهراتی که دراد جریان پرونده های مربوط به حوزه قراردادها را به نحوی مناسب پیش ببرد و جریان این پرونده ها را تا حد زیادی با موفقیت روبرو کند. ابطال قرارداد کار ساده ای نیست و برای آن که طرفین معامله بتوانند این قرارداد ها را در مدت زمانی کوتاه مورد ابطال قرار دهند و نتایج نسبتا خوبی را نیز کسب کنند لازم است تا یک وکیل پایه یک دادگستری که در این حوزه دارای تجربه کاری است به افراد کمک کند. افراد متخصص بهتر از هرکس دیگری دارای تجربه کاری هستند و می توانند جریان پرونده هایی را که رد حوزه های مختلف حقوقی مطرح می شوند را پیگیری کنند و در مدت زمان کوتاه انها را به نتیجه برسند.

وکیل ابطال قرارداد کسی است که علاوه بر داشتن دانش حقوقی دارای حوصله و صبر و تحمل است و می تواند پرونده های مختلفی که در این حوزه مطرح می شوند را به بهترین نحو ممکن مورد بررسی قرار دهد. البته به این موضوع توجه داشته باشید اگر شما به دنبال وکیلی هستید که پرونده شما را مطالعه کند و راه های قانونی مختلفی را به شما معرفی کند، وکیل مطالعه پرونده به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کند.

وکیل ابطال قرارداد در جلسات مشاوره حقوقی سعی می کند تا تمامی قوانین و قواعد حقوقی را به موکلان خود بیان کند و به آنها کمک کند تا راهی مناسب را برای جریان پرونده های خود پیدا کنند و به تمامی سوالات آنها پاسخ می دهد تا احساس آرامش و اطمینان خاطر به آنها دست بدهد.

وکیل ابطال قرارداد (7)
وکیل ابطال قرارداد (7)

وکیل ابطال قرارداد به عنوان وکیل حقوقی

وکیل ابطال قرارداد را از نظر قانونی یک وکیل حقوقی می دانند. در واقع وکیل ابطال قرارداد بر اساس بستر حقوقی فعالیت می کند. بنابراین برای شناخت کارکرد وکیل ابطال قرارداد باید با چارچوب کلی بستر کاری وی یعنی حقوقی بودن آشنا شویم. در واقع سوال اصلی ما این است که می خواهیم بدانیم یک وکیل ابطال قرارداد به عنوان وکیل حقوقی چه تفاوت هایی با یک وکیل کیفری دارد؟

به طور کلی قانون ایران از دو بخش مهم حقوقی یا کیفری تشکیل شده است. به بیان ساده تر هر چیزی که در قانون می بینید و یا از قانون می شنوید و یا به طور کلی هر چیزی که قانون گذار بیان کرده همه و همه زیرمجموعه ای از این دو گروه بزرگ قانونی است. بنابراین خارج از این دو بستر بزرگ قانونی مورد دیگری وجود ندارد. حقوقی آن بخش از قانون است که در آن قانون گذار سعی کرده است چارچوب های مشخصی برای افراد جامعه تعریف کند. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که چارچوب های روابط انسان با سایر مفاهیم اجتماعی به شکلی باید باشد. در بخش حقوقی قانون حقوق هر فرد در جامعه را مشخص کرده و نشان داده است که در هر موقعیتی چگونه می تواند به این حقوق برسد. بنابراین زمانی که گفته می شود وکیل ابطال قرارداد یک وکیل حقوقی است بدین معنی است که ابطال قرارداد بخشی از یک حقوق فردی و اجتماعی در جامعه محسوب می شود.

اما قانون در بخش کیفری به مفهوم جرم و مجازات پرداخته است. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که کدام دسته از افعال جرم است. در واقع در اینجا قانون مشخص می کند که یک جرم چگونه اثبات می شود و چه مجازات هایی باید برای آن در نظر گرفت. در این بخش از قانون است که امکان شکایت و طرح جرم وجود دارد. بنابراین زمانی که می گوییم وکیل ابطال قرارداد یک وکیل حقوقی است بدین معناست که اساسا این وکیل امکان طرح جرم و شکایت را نخواهد داشت و تنها می تواند به حقوق موکل خود در دادگاه بپردازد. ان مهمترین نکته ای است که باید در خصوص وکیل ابطال قرارداد به آن توجه داشته باشیم.

وکیل ابطال قرارداد (3)
وکیل ابطال قرارداد (3)

وکیل ابطال قرارداد و مفهوم قرارداد در قانون

وکیل ابطال قرارداد فردی است که به صورت مستقیم با مفهومی به نام قرارداد ها سر و کار دارد. از این رو برای شناخت درست کارکرد وکیل ابطال قرارداد باید بدانیم که قرارداد چیست و چه کارکردهای در جامعه می تواند داشته باشد. از این رو در ادامه به مفهوم قرارداد اشاره می کنیم.

به طور کلی اینگونه می توانیم بیان کنیم که قراردادها مهمترین مفهوم در قانون محسوب می شود. چرا که این قرارداد است که می تواند روابط را تعریف کند. به نوعی می توان گفت که تمام قانون بر اساس مفهوم قرارداد قرار گرفته است. قرارداد مفهومی است که بر اساس آن افراد نسبت به دیگر در قبال یک موضوع مشخص تعهداتی را عهده دار می شوند. در واقع بر اساس مفهوم قرارداد انسان ها تعهداتی را نسبت به یک دیگر قبول می کنند که با امضای قرارداد این تعهدات لازم الاجرا محسوب می شود.

نکته ای که در خصوص قراردادها وجود دارد این است که در جامعه برخی از قراردادها آشکار و برخی دیگر ناپیدا است. به طور مثال زمانی که شما از یک سوپرمارکت اقدام به خرید می کنید در حال عمل به توافقی نا پیدا هستید. بر اساس این قرارداد شما تعهد دارید که در قبال محصول دریافت شده هزینه مورد نظر را پرداخت کنید. بنابراین همانطور که می بینید این قرارداد است که عملا روابط انسان در جامعه را مشخص می کند.

در واقع انسان موجودی با قدرت اختیار است. یعنی می تواند در هر موقعیتی که می خواهد هر رفتاری که دوست دارد از خودش نشان دهد. از این رو عملا برای این که جامعه بتواند کارکرد واقعی خودش را داشته باشد و به نوعی بتواند به مسیر خود ادامه دهد باید این قدرت انسانی محدود شود، از این رو مفهوم قرارداد بین انسان ها ایجاد شد. بر اساس این مفهوم انسان تعهد می کند که یک سری از کارها و رفتارها را انجام دهد و در صورت انجام ندادن این رفتارها جریمه می شود. این جریمه معمولا به شکلی تعریف می شود که امکان تعدی از قرارداد برای افراد سخت باشد همچنین این جریمه باید بتواند خسارت های احتمالی ناشی از عدم رعایت تعهدات را در بر بگیرد.

وکیل ابطال قرارداد (1)
وکیل ابطال قرارداد (1)

وکیل ابطال قرارداد و انواع قرارداد ها

وکیل ابطال قرارداد با انواع قراردادهای لازم سر و کار دارد. در واقع عمده فعالیت وکیل ابطال قرارداد در حوزه قراردادهای لازم است. از این رو در این بخش می خواهیم بدانیم قرارداد به چند دسته تقسیم می شوند و هر کدام از آن ها چه کارکردی دارند. این مسئله می تواند به ما در فهم دقیق کارکرد وکیل ابطال قرارداد کمک کند.

به طور کلی دو نوع عقد یا قرارداد در قانون ایران تعریف شده است. انواع قراردادها و یا عقود عبارتند از عقد لازم و عقد جایز. مهمترین تفاوت عقد لازم و عقد جایز در توانایی انحلال آن هاست. در واقع در عقد جایز قرارداد می تواند به صورت یک طرفه و در هر مکان و زمانی بدون هیپ منع قانونی منحل شود. در واقع نیازی به رضایت طرف مقابل برای انحلال این قرارداد وجود ندارد. مثلا در عقد وکالت، موکل می تواند در هر موقعیتی که می خواهد وکیل خود را عزل کند. مگر این که در این نوع قرارداد بند یا تعهدی وجود داشته باشد که امکان انحلال قرارداد به صورت یک طرفه را گرفته باشد.

اما عقد لازم عقدی است که مادامی که تعهدات آن پابرجا باشد غیر قابل انحلال است. در واقع برای انحلال عقد لازم شرایط قانونی خاصی وجود دارد و به سادگی امکان انحلال آن وجود ندارد. در قالب عقود لازم باید دستور قضایی برای انحلال قرارداد وجود داشته باشد. علت این موضوع نیز ساده است. در واقع در دنیای واقعی باید عقودی وجود داشته باشند که بتوان به آن اعتماد کرد. به زبان بهتر، اگر قرارداد در هر زمانی که یکی از طرفین بخواهد قابل انحلال باشد عملا اطمینان پذیری بسیار پایینی دارد. از این رو عقود لازم در جهت حفظ ارزش های مفهوم قرارداد تعریف شده است. یک عقد لازم منحل نمی شود مگر این که یکی از حالت های ابطال، فسخ، انفساخ یا اقاله ایجاد شود. بنابراین همانطور که مشخص است کارکرد اصلی یک وکیل ابطال قرارداد در حوزه ابطال عقود و قراردادهای لازم است. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص کارکرد وکیل ابطال قرارداد به آن توجه داشته باشیم.

وکیل ابطال قرارداد (8)
وکیل ابطال قرارداد (8)

وکیل ابطال قرارداد و انواع عقود لازم

وکیل ابطال قرارداد با قراردادها و یا عقود لازم سر و کار دارد. از این رو اگر بخواهیم به صورت عملی تری بدانیم که یک وکیل ابطال قرارداد دقیقا با چه نوع قراردادهایی رو به روست باید با انواع قرارداد های لازم آشنا شویم. از این رو در ادامه به انواع این قراردادها می پردازیم.

در واقع عقد لازم انواع بسیار مختلفی دارد که مسلما هر کدام از ما حداقل یک بار اقدام به انعقاد یکی از این انواع کرده ایم. به طور مثال مشهور ترین انواع عقد لازم، قرارداد بیع است. بر اساس این قرارداد فردی مالکیت مالی را به فرد دیگر در ازای دریافت هزینه یا سرمایه ای مشخص منتقل می کند. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم عقد بیع یک قرارداد خرید و فروش ساده است. قراردادی که هنگام خرید و فروش ملک امضا می شود را یک نوع عقد بیع می توان شمرد. نوع پر کاربرد دیگر قرارداد های لازم، عقد اجاره است. احتمالا نیاز به توضیح قرارداد اجاره نیست. این قراردادی است که بر اساس آن فردی مال خود را برای مدت مشخص و در قبال مبلغی مشخص در اختیار فرد دیگری قرار می دهد. انواع دیگر عقود لازم عبارتند از عقد مزارعه ( عقدی است که در خصوص مسائل کشاورزی مانند محصولات زراعی تدوین می شود )، عقد صلح و عقد مساقات.

آن چیزی که مشخص است این است که عقد لازم حوزه ای است که غالب قراردادهای مهم و اجتماعی را در خود گرفته است. در واقع شما هر نوع قرارداد مهمی که در جامعه می بینید احتمالا جزئی از عقود لازم است. همین مسئله به خوبی نشان می دهد که تا چه اندازه کارکرد وکیل ابطال قرارداد می تواند مهم و کاربردی باشد. در واقع وکیل ابطال قرارداد با یکی از پرکاربرد ترین مفاهیم اجتماعی سر و کار دارد. از این رو می توانیم برای این وکیل کارکردی وسیع در جامعه تصور کنیم. این نکته بسیار مهمی است که می تواند اهمیت کارکرد وکیل ابطال قرارداد را به خوبی به ما نشان دهد.

وکیل ابطال قرارداد (4)
وکیل ابطال قرارداد (4)

وکیل ابطال قرارداد و انواع ابطال یک قرارداد

وکیل ابطال قرارداد  به جز قرارداد با مفهوم مهم دیگری به نام ابطال سر و کار دارد. در واقع یک وکیل ابطال قرارداد علاوه بر این که با مفهوم قراردادها سر و کار دارد باید بداند که یک قرارداد چگونه منحل می شود. همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم یک قرارداد به چهار طریق مختلف منحل می شود. در واقع یک قرارداد از طریق ابطال، فسخ، انفساخ و اقاله منحل می شود.

انحلال یک قرارداد بدین معنی است که تمامی تعهدات قرارداد غیر فعال می شوند و طرفین دیگر نسبت به یک دیگر هیچ تعهدی نخواهند داشت. مسئله ای که وجود دارد این است که در قرارداد های لازم حتی عدم اجرای تعهدات توسط یکی از طرفین موجب انحلال قرارداد را فراهم نمی آورد. بلکه بندهای پیش بینی شده در این خصوص در قرارداد اجرایی می شود. اما با انحلال یک قرارداد عملا تمامی بند های این قرارداد از بین می رود و همه چیز باید به حالت پیش از قرارداد باز گردد.

فسخ قرارداد بر اساس اختیاراتی است که یکی از طرفین قرارداد دارد. به طور مثال اگر در قرارداد اگر ذکر شده باشد که باید تا تاریخ فلان هزینه ای مشخص به فروشنده پرداخت شود. عدم پرداخت این هزینه اختیار فسخ قرارداد را در اختیار فروشنده قرار می دهد که بتواند بدون هیچ نگرانی و بدون هیچ جریمه ای قرارداد را منحل کند.

انفساخ قرارداد شرایطی است که در آن شرایطی ایجاد می شود که در اختیار هیچ کدام از طرفین نیست و این اتفاق به ناچار باعث می شود که قرارداد فسخ شود. به طور مثال اگر یکی از طرفین قرارداد دچار جنون شود این فرد اهلیت خود را از دست می دهد و بنابراین ادامه قرارداد از نظر قانونی دیگر نمی تواند صحیح باشد. بنابراین قرارداد منحل اعلام می شود.

در اقاله نیز طرفین بر اساس یک قراردادی جدید تحت عنوان قرارداد اقاله به توافق می رسند که قرارداد را منحل کنند. در واقع در اقاله دو طرف بر انحلال قرارداد و شرایط انحلال آن به توافق می رسند. قانون نیز به این توافق احترام می گذارد و این اجازه را می دهد که این قرارداد منحل شود. تمامی این سه حالت در شرایطی است که قرارداد صحیح بوده و در مرحله اجرا قرار داشته است. اما مفهوم ابطال قرارداد کمی با این سه حالت متفاوت است. همین موضوع است که کمی کارکرد وکیل ابطال قرارداد را متفاوت تر از سایر وکلا کرده است.

وکیل ابطال قرارداد (5)
وکیل ابطال قرارداد (5)

وکیل ابطال قرارداد و اهمیت ابطال قرارداد در جامعه

وکیل ابطال قرارداد با مفهومی سروکار دارد که به صورت مستقیم به مفهوم مهمتری به نام ابطال سند می تواند مرتبط باشد. در واقع با ابطال یک قرارداد تمامی اتفاقات افتاده بر اساس آن قرارداد باطل اعلام می شود و باید همه چیز به پیش از زمان انعقاد قرارداد بازگردد. یکی از مهمترین نتایج این اتفاق ابطال سند رسمی صادر شده بر اساس این قرارداد است.

بگذارید با یک مثال این مفهوم را توضیح دهیم. فرض کنید که فردی خانه خودش را به فروش برساند. این فروش بر اساس قرارداد بیع صورت می گیرد. همچنین بر اساس همین قرارداد انتقال سند به نام خریدار صورت می گیرد و برای او سند تک برگ رسمی ملک صادر می شود. اما خانواده فروشنده معتقد هستند که این فرد به ضرر خانواده و خودش عمل کرده است. از این رو با مراجعه به دادگاه حکم محجوریت این فرد را می گیرند. به نوعی خانواده وی ثابت می کنند که این فرد در زمان عقد قرارداد سفیه بوده و توانایی تشخیص شرایط و مصالح اقتصادی را ندارد. اگر رای محجوریت این فرد صادر شود و زمان محجور بودن این فرد پیش از عقد قرارداد فروش ملک اعلام شود، عملا این قرارداد باطل می شود و سند صادر شده بر اساس این قرارداد نیز از بین می رود. از آن جایی که سند یکی از مهمترین عناصر قانونی محسوب می شود می توان به این نتیجه رسید که وکیل ابطال قرارداد می تواند با ابطال یک قرارداد سند صادر شده بر اساس آن را نیز باطل کند. این موضوع اهمیت و کارکرد این وکیل در جامعه را به خوبی نشان می دهد.

اما پیش از آن که بخواهیم به شرایط قانونی کارکرد وکیل ابطال قرارداد نگاه کنیم باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم. مسئله ای که وجود دارد این است که ابطال یک قرارداد بدین معنی است که این قرارداد از همان ابتدا شرایط صحت نداشته و نمی توانسته به عنوان یک قرارداد لازم مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع تفاوت ابطال قرارداد با سایر شیوه های انحلال قرارداد در این است که ابطال قرارداد به طور کلی موجودیت قرارداد را زیر سوال می برد. بنابراین اگر ثابت شود که قرارداد از همان ابتدا اشتباه بوده و شرایط صحت نداشته، اساسا تمامی این قرارداد از بین می رود و دیگر هیچ بند آن قانونی و اجرایی محسوب نمی شود. این نکته مهمی است که باید در خصوص کارکرد وکیل ابطال قرارداد به آن توجه داشته باشید.

وکیل ابطال قرارداد (6)
وکیل ابطال قرارداد (6)

وکیل ابطال قرارداد و اهلیت داشتن طرفین

وکیل ابطال قرارداد برای این که بتواند حکم ابطال قرارداد را بگیرد باید بداند که یک قرارداد در چه صورتی صحیح محسوب می شود. با شناخت این شرایط این دسته وکلا می توانند مشخص کنند که کدام شرط صحت قرارداد وجود ندارد و یا به درستی رعایت نشده است تا بر اساس آن بتوانند اقدام به ابطال قرارداد کنند.

یکی از مهمترین شرایط صحت هر قراردادی فارغ از نوع آن، اهلیت داشتن طرفین است. اهلیت داشتن طرفین بدین معنی است که هر کدام از طرفین قرارداد باید سه شرط بلوغ، رشد و عقل را داشته باشند. بلوغ بدین معنی است که دختر حداقل به سن 9 سال و پسر حداقل به سن 15 سال رسیده باشد. بنابراین کسانی که زیر این سنین اعلام شده باشند امکان انعقاد عقد لازم را ندارند. بر اساس شرط رشد فرد باید به آن حد از توانایی رسیده باشد که بتواند برای زندگی خود تصمیم گیری کند. به صورت قانونی سن 18 سال به عنوان سن رشد در نظر گرفته شده است. اما افراد می توانند با مراجعه به پزشکی قانونی در سنین مابین سن بلوغ و سن رشد اقدام به دریافت حکم رشد کنند. به طور مثال یک پسر با داشتن 15 سال سن می تواند حکم رشد بگیرد. همچنین شرط سوم اهلیت عقل است. بر اساس این شرط فرد هنگام عقد قرارداد باید مجنون باشد. در صورت مجنون بودن فرد چه به صورت دائمی و چه به صورت ادواری این قرارداد باطل اعلام می شود. با زیر سوال بردن هر کدام از این شروع سه گانه اهلیت طرفین زیر سوال می رود و بر اساس آن وکیل ابطال قرارداد می تواند نسبت به ابطال قرارداد اقدام کند.

یکی از مهمترین ابزارهای کاری وکیل ابطال قرارداد این است که بتواند بر اساس قانون نشان دهد که فرد هنگام عقد قرارداد اهلیت نداشته است. معمولا برای چین حالتی لازم است که دادگاه دستور محجور بودن فرد را صادر کند، سپس بر اساس این دستور اقدامات لازم جهت ابطال قرارداد صورت بگیرد.

وکیل ابطال قرارداد (10)
وکیل ابطال قرارداد (10)

وکیل ابطال قرارداد و دیگر شرایط صحت قرارداد

وکیل ابطال قرارداد به خوبی می داند که داشتن اهلیت تنها یکی از شروط اصلی صحت قرارداد محسوب می شود. برای این که یک عقد یا قرارداد صحیح باشد شروط دیگری نیز باید وجود داشته باشد. یکی از مهمترین این شرط معین بودن موضوع قرارداد است. در واقع باید مشخص شده باشد که قرارداد در خصوص چه مفهومی صحبت می کند.

شرط دیگر صحت قرارداد مالیات داشتن مال مورد معامله یا مورد قرارداد است. همچنین این قرارداد باید مشروع باشد. در واقع در صورتی یک قرارداد لازم صحیح است که بر اساس قوانین کشوری تنظیم شده باشد. بنابراین معامله یا قرارداد در خصوص مال یا فعلی حرام باطل است. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص صحت قرارداد به آن توجه داشته باشیم. همچنین آن چیزی که در قرارداد بیان شده باید معلوم و معین باشد. به طور مثال اگر مورد معامله یا قرارداد یک ملک باشد باید تا جایی که عرف و قانون مشخص کرده این ملک را مشخص بیان کرد. به طور مثال باید گفت که این ملک چند متر است و از چه شرایطی برخوردار است. مبهم بودن مورد معامله یا مورد قرارداد می تواند باعث شود که قرارداد باطل اعلام شود.

این ها مهمترین شرایط صحت یک قرارداد محسوب می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا وکیل ابطال قرارداد به خوبی می داند که شرایط صحت قرارداد در هر نوع قراردادی می تواند متفاوت باشد. این شرایط عنوان شده شرایط عمومی صحت قرارداد است. بنابراین وکیل ابطال قرارداد باید بر اساس نوع قرارداد و شرایط خاص آن تلاش کند که دستور ابطال قرارداد را از دادگاه بگیرد. این نکته بسیار مهمی بود که باید در خصوص کارکرد وکیل ابطال قرارداد به آن اشاره می کردیم. بر اساس همین موضوع است که می توانیم متوجه شویم که وکیل ابطال قرارداد کارکردی مهم و البته سخت و پیچیده دارد. چرا که این فرد باید بتواند بر اساس نوع قرارداد و شرایط صحت مربوط به آن قرارداد، موردی را پیدا کند که در آن قانون رعایت نشده تا بتواند بر اساس آن امکان ابطال قرارداد را فراهم کند.

وکیل ابطال قرارداد و احکام بیع

شما باید این موضوع را بدانید که بیع نیز نوعی قرارداد است که احتمال ابطال در آن وجود دارد. وکیل ابطال قرارداد در جریان پرونده های بیع بر اساس قانون مدنی عمل می کند. به چند مورد از اساسی ترین این قوانین که وکیل ابطال قرارداد آنها را به طور کامل به موکلان خود شرح می دهد، دقت کنید:

بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم. پس از توافق بایع و مشتری در مبیع و قیمت آن عقد بیع به ایجاب و قبول واقع می‌شود. ممکن است به داد و ستد نیز واقع گردد. در ایجاب و قبول الفاظ و عبارات باید صریح در معنی بیع باشد. بیع ممکن است مطلق باشد یا مشروط و نیز ممکن است که برای تسلیم تمام یا قسمتی از مبیع یا برای تأدیه تمام یا قسمتی از ثمن ‌اجلی قرار داده شود.

مقدار و جنس و وصف و مبیع باید معلوم باشد و تعیین مقدار آن به وزن یا کیل یا عدد یا ذرع یا مساحت یا مشاهده تابع عرف بلد است. اگر مبیع به شرط مقدار معین فروخته شود بیع واقع می‌شود اگرچه هنوز مبیع شمرده نشده یا کیل با ذرع نشده باشد. اگر در عقد بیع شرطی ذکر نشده یا برای تسلیم مبیع با تأدیه قیمت موعدی معین نگشته باشد بیع قطعی و ثمن حال محسوب است مگر‌ اینکه این که بر حسب عرف و عادت محل یا عرف و عادت تجارت در معاملات تجارتی وجود شرطی یا موعدی معهود باشد اگرچه در قرارداد بیع ذکری‌ نشده باشد.

هر یک از بایع و مشتری باید علاوه بر اهلیت قانونی برای معامله اهلیت برای تصرف در مبیع یا ثمن را نیز داشته باشد. عقد بیع باید مقرون به رضای طرفین باشد و عقد مکره نافذ نیست. بیع چیزی که خرید و فروش آن قانوناً ممنوع است و یا چیزی که مالیت و یا منفعت عقلائی ندارد یا چیزی که بایع قدرت بر تسلیم آن‌ ندارد باطل است مگر این که مشتری خود قادر بر تسلیم باشد. بیع مال وقف صحیح نیست مگر در موردی که بین موقوف‌ علیهم تولید اختلاف شود به نحوی که بیم سفک دماء رود یا منجر به خرابی ‌مال موقوفه گردد و هم‌چنین در مواردی که در مبحث راجع به وقت مقرر است.

مبیع ممکن است مفروز باشد یا مشاع یا مقدار معین به طور کلی از شیء متساوی‌الاجزاء و هم‌چنین ممکن است کلی فی‌الذمه باشد. در در صورتی که مبیع کلی یعنی صادق بر افراد عدیده باشد بیع وقتی صحیح است که مقدار و جنس و وصف مبیع ذکر شود. بیع فضولی نافذ نیست مگر بعد از اجازه مالک به طوری که در معاملات فضولی مذکور است.

وکیل ابطال قرارداد و رای وحدت رویه

وکیل ابطال قرارداد از تمامی ارای وحدت رویه اطلاع دارد و میتواند این احکام را به بهترین نحو ممکن مورد بررسی قضایی قرار دهد. آرای وحدت رویه معمولا در دیوان عالی کشور مطرح می گردند. وکیل دیوان عالی کشور نیز می تواند نقش مهم و موثری را در این حوزه ایفا کند. به یک نمونه رای وحدت رویه در مورد ابطال قرارداد اشاره می کنیم:

در خصوص پرونده وحدت رویه قضایی ردیف ۴/۱۴۰۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور به نمایندگی از دادستان محترم کل کشور به شرح زیر اظهار عقیده می‌نمایم: بر اساس گزارش معاونت هیأت عمومی دیوان عالی کشور ملاحظه می‌گردد اختلاف نظر بین شعب سوم و نوزدهم دیوان عالی کشور در خصوص شمول اسقاط غبن فاحش به افحش می‌باشد، به طوری که شعبه سوم غبن فاحش را اعلی مرتبه غبن دانسته که اسقاط غبن فاحش شامل آن نمی‌شود لیکن شعبه نوزدهم به لحاظ مفهوم عرفی و تعریف قانونی غبن، استناد به غبن فاحش را در موارد اسقاط غبن فاحش خالی از وجه دانسته، لذا با بررسی گزارش ارسالی اولاً، اختلاف نظر راجع به شرط سقوط خیار غبن که معمولاً در قراردادها از آن به عنوان شرط اسقاط کافه خیارات یاد می‌شود از موضوعات با سابقه در فقه بوده و فقهای عظام در مورد اینکه این شرط فقط غبن فاحش را شامل می‌شود و یا تمامی مراتب غبن اعمّ از فاحش و افحش، بحث‌های مفصل و ظریفی را مطرح نموده‌اند.

برخی بر این عقیده‌اند که خیار یک حق واحد است و سبب واحد دارد. سبب خیار غبن، تفاوت ثمن با قیمت واقعی است و اگر تفاوت این دو بیشتر شود، موجب تعدد خیار نخواهد بود و با شرط اسقاط خیار غبن اعمّ از فاحش و افحش ساقط می‌شود، لیکن به زعم اینجانب با شرط اسقاط کلیه خیارات حتی غبن خیار، غبن افحش ساقط نمی‌شود، چون اسقاط غبن افحش مورد طیب نفس و قصد نبوده و مغبون فقط به اسقاط غبن فاحش که مرتبه ادنی از غبن می‌باشد، رضایت داده و به بیشتر از آن رضایتی نداشته است و از طرفی اسقاط خیار غبن به فرد عرفی غبن که همان غبن فاحش است، منصرف می‌باشد و شامل غبن افحش نمی‌گردد. لذا با عنایت به مطالب معنونه و با توجه به مفاد مواد ۴۱۷، ۴۱۸ و ۴۱۹ قانون مدنی که ناظر بر اهمیت شرایط معامله و قابل مسامحه بودن غبن می‌باشد در جایی که در متن قرارداد، خیار غبن را با قیودی مانند اعلی مرتبه و یا غبن افحش اسقاط شده باشد؛ آنچه مسلم است اراده طرفین مندرج در قرارداد مبنی بر اسقاط خیار غبن به نحو کلی یا عبارت اسقاط غبن فاحش منصرف از افحش بودن تفاوت قیمت است و از این حیث نمی‌توان در اینگونه موارد اسقاط غبن فاحش را به طرف متضرر نسبت داد. بنابراین از آنجا که معامله قابل تجزیه نمی‌باشد تا تبعض وصفقه را همراه داشته باشد، به نظر اصل ادعای غبن افحش، دعوایی قابل استماع می‌باشد و باطل شمردن چنین دعوایی مغایر با شرع مقدس و موازین قانونی است. لذا به زعم اینجانب نظر شعبه سوم دیوان عالی کشور، موافق با موازین قانونی و شرعی است و از این حیث، مورد تأیید می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×