وظایف و اختیارات امین اموال غایب

وظایف و اختیارات امین اموال غایب (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وظایف و اختیارات امین اموال غایب

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید، که بعد از مفقودالاثر شدن یک شخص تکلیف دارایی‌ها و اموال او به چه شکلی خواهد بود؟ بهتر است کمی جزیی‌تر به این مسئله ورود کنیم. زمانی که شخصی برای مدت طولانی بدون هیچ خبری از محل سکونت خود خارج می‌شود و هیچ اطلاعاتی درباره فوت شخص یا زنده ماندنش در دسترس نباشد، به آن شخص مفقودالاثر گفته می‌شود. در این موقعیت است که با مسئله وظایف و اختیارات امین اموال غایب رو به رو می‌شوید. شخص غایب درصورتی که هیچ فرد قانونی را برای اداره اموال خود نداشته باشد، باید تعیین امین اموالش را بر عهده دادگاه قرار داد.  اما اینکه این شخص باید چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی داشته باشد تا به عنوان امین اموال انتخاب شود از مواردی است که در ادامه با یک‌دیگر بررسی می‌کنیم. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه نداشتید بهتر است با مشاوران حقوقی در موسسه وکلای پارسا صحبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان راهنمایی‌ها و توصیه‌های لازم را به شما بکنند.

امین اموال غایب چیست؟

همانطور که گفتیم زمانی که یک فرد مفقودالاثر می‌شود، مدیریت و حفاظت از اموال و دارایی‌های او با مشکلاتی مواجه می‌شود. در این زمان شخص به فردی به عنوان امین اموال نیاز پیدا می‌کند. دادگاه با در نظر گرفتن احتمال زنده بودن شخص موظف است از اموال شخص غایب حفاظت کند. برای تعیین این فرد امین دادستانی و افراد ذی نفع باید شخص معرفی شده را تایید کند. اگرچه لازم است بدانید وظایف و اختیارات امین اموال غایب از قبل مشخص شده است و باید مطابق با آن قوانین عمل کند.

تحت چه شرایطی انتخاب امین برای فرد غایب لازم است؟

بهتر است قبل از آشنایی با وظایف و اختیارات امین غایب، با شرایطی که انتخاب این شخص را ممکن می‌کند آشنا شویم. زمانی می‌توان برای یک فرد مفقودالاثر امین تعیین کرد یکی از وراث، بستانکاران یا دادستانی درخواستی مبنی بر اداره اموال غایب داده باشند. زمانی که این درخواست ثبت شد، دادگاه باید ابتدا تحقیق کند، که شخص غایب خودش کسی را به عنوان امین انتخاب نکرده باشد، در صورتی که شخصی انتخاب نشده باشد، بعد از احراز هویت دادگاه مطابق با ماده 10122 قانون مدنی باید اقدام به تعیین امین کند. که طبق ماده 132 این قانون، شخصی که عملاً در زمان غیبت عهده دار امور وی است، هنگام تعیین  شخص امین برای عدم حضور فرد غایب  بر دیگران ارجحیت خواهد داشت. همچنین در صورتی که برای زایل کردن جایگاه شخص امین با توجه به ماده 135 قانون دادرسی مدنی باید برای فرد مفقود الاثر یک حکم اعدام فرضی، مرگ یا بقای فرد غایب صادر کرد در نتیجه این کار سبب عزل فرد امین می‌شود. برای اطلاع پیدا کردن از دیگر مراحل و شرایط تعیین امین بهترین کار مشورت کردن با وکلای حقوقی برای آشنایی با وظایف و اختیارات امین اموال غایب است. موسسه حقوقی وکلای پارسا با بکارگیری از بهترین وکلا در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

آشنایی با وظایف و اختیارات امین اموال

همانطور که گفتیم تعیین امین به وسیله دادگاه انجام می‌شود. اما لازم است بدانید وظایف و اختیارات امین اموال غایب از قبل تعیین شده هستند و امین اموال باید مطابق با آن‌ها رفتار کند. در ادامه با این وظایف بیشتر آشنا می‌شویم.

در صورتی که مال ضایع در بین اموال وجود داشته باشد، فرد امین موظف است آن را بفروشد و با در نظر گرفتن مصلحت شخص غایب تصمیم دیگری برای نتیجه فروش آن بگیرد.

در صورتی که اموال ضایع شدنی در بین اموال منقول شخص غایب وجود نداشت، امین اموال می‌تواند با دریافت اجازه از دادستان مال را بفروشد و مال دیگری که به مصلحت شخص غایب است را خریداری کند.

در صورتی که شخص غایب ملزم به پرداخت نقه و دیون مالی باشد، امین باید آن را پرداخت کند. ( در صورت کافی نبودن اموال و وجوه نقد، باید اموال منقول فروخته شوند. )

در صورت کافی نبودن اموال منقول امین باید اموال غیر منقول را بفروشد.

تنها در صورتی فروش و اجاره اموال منقول مجاز است که فرد امین ملزم به پرداخته نفقه باشد

شرایط عزل امین اموال

از جمله مهم‌ترین وظایف و اختیارات امین اموال غایب صداقت و امانت است، در صورتی که دادگاه تشخیص دهد، شخص امین اموال هیچ یک از این صفات را ندارد با مرتکب خیانت درامانت، اختلاس یا کلاهبرداری شده است تمامی اختیارات از آن شخص سلب می‌شود. به همین دلیل بهتر است از قبل اطلاعاتی درباره انتخاب و تعیین امین را داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید. همچنین بدون شک مطمئن‌ترین افراد در این زمینه وکلا حقوقی هستند.

در چه مواقعی باید یک فرد امین را تعیین کرد؟

انتخاب امین در صورت خیانت

با توجه به ماده 2 قانون اوقاف، در صورتی که فرد متولی خیانت کند، باید یک امین انتخاب کند.

تعیین متولی در صورت عدم صلاحیت ولی

در صورت عدم لیاقت ولی یا پیری یا بیماری یا ترحم و تمایل از طرف ولی، وصی به قیم متصل است.

امین غایب

در ادامه بررسی وظایف و اختیارات امین اموال غایب لازم است بدانید اگر فرد مفقود شده وظیفه‌ای برای اداره دارایی خود تعیین نکرده باشد و شخصی وجود نداشته باشد که حق قانونی رسیدگی به امور وی را داشته باشد، دادگاه متولی را برای اداره دارایی او تعیین می‌کند. شما می‌توانید شخص مورد نظر خود را انتخاب و به دادگاه معرفی کنید. دادگاه با بررسی سوابق و اطلاعات شخص امین می‌تواند او را تایید یا رد کند. بهتر است این وظیفه مهم را به فردی که اطلاعات حقوقی کاملی دارد واگذار کنید، تا بدون کوچک‌ترین مشکلی تا زمان تعیین تکلیف وضعیت حیات شخص مفقود شده به کلیه امور به بهترین شکل ممکن رسیدگی کند.

چرا موسسه حقوقی وکلای پارسا

از بین تمامی وکلای و موسسات حقوقی پیشنهاد ما به شما برای دریافت مشاوره و تعیین امین، موسسه حقوقی وکلای پارسا است. وکلای حقوقی این مجموعه به خوبی با وظایف و اختیارات امین اموال غایب آشنا هستند در نتیجه بهتر می‌توانند به اموال رسیدگی کنند از طرفی نیز مهم‌ترین صفتی که یک شخص امین باید داشته باشد، امانت‌داری و صداقت است. که این دو صفت از مهم‌ترین ویژگی‌های یک وکیل خوب است. برای دریافت مشاوره به صورت حضوری می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با یکی از وکلای این مجموعه دیدار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×