تجدید نظر خواهی چیست

تجدید نظر خواهی چیست (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تجدید نظر خواهی چیست

وکیل برای تجدید نظر خواهی

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که شخصی رایی را صادر کند و شما با آن رای یا نظر مخالف باشید. لذا از وی بخواهید که در تصمیمی که گرفته و یا در رایی که صادر کرده است تجدید نظر نماید؟

اگر مایل هستید که بدانید تجدید نظر خواهی چیست و در قانون چه معنایی دارد تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

تجدید نظر خواهی در دادگاه یکی از معمول ترین و رایج ترین روش های بازنگری در آرای صادر شده می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های تجدید نظر خواهی این است که از وقوع خطاهای احتمالی در هنگام صدور احکام جلوگیری میکند.

زمانی که دادگاه رایی را صادر میکند طبیعی است که افرادی که رای بر علیه شان صادر گشته است نسبت به آن جبهه بگیرند و حتی از قاضی یا کسی که رای را صادر نموده است بخواهند تا در رای صادر کرده تجدید نظر نماید. اینچنین آن افراد اعتراض خودشان به تصمیم صادر شده را نشان میدهند. لازم به ذکر است که تمام آرای صادر شده از قابلیت تجدید نظر برخوردار بوده و دادگاهی که در آنجا آرای صادر شده مورد تجدید نظر قرار می گیرند نیز دادگاه تجدید نظر نام دارد.

البته لازم به ذکر است که درخواست تجدید نظر فقط از جانب کسانی که رای بر علیه شان صادر شده ارایه نمیشود و هر دو طرف ماجرا ممکن است نسبت به حکم نهایی که از طرف دادگاه صادر میشود شکایت داشته باشند و یا فرض کنند که قاضی در تطبیق موضوع با قانون دچار خطا گشته است. لذا دادگاه این حق را برای هر دو طرف یک پرونده قائل است که نسبت به حکم صادر شده اعتراض کنند و تقاضای تجدید نظر داشته باشند.

در چه صورت افراد می توانند تقاضای تجدید نظر مطرح کنند؟

بر اساس ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی جهات درخواست تجدیدنظر به قرار زیر است:

الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه.

ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود.

ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی.

د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای.

ه- – ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و یا مقررات قانونی.

همچنین به عنوان تبصره گفته میشود که اگر درخواست تجدیدنظر به استناد یکی از جهات مذکور در این ماده به عمل آمده باشد در صورت وجود جهات دیگر، مرجع تجدیدنظر به آن جهت هم رسیدگی می نماید.

تجدید نظر خواهی چیست و تحت چه شرایطی اتفاق می افتد؟

در ارتباط با موضوع تجدید نظر خواهی چیست لازم به ذکر است که بر اساس موارد فوق چنانچه که مستندات دادگاه از نظر یکی از طرفین پرونده بی اعتبار تشخیص داده شود، چنانچه که به عقیده ی یکی از طرفین پرونده شهادت شهود بی ارزش بوده و یا شاهدین از اعتبار لازم برخوردار نباشند، و همچنین چنانچه که قاضی پرونده به دلایل مطرح شده توجهی نشان نداده باشد و از صلاحیت برای صدور رای برخوردار نباشد و همچنین اگر رای صادر شده با موازین عقلی و شرعی در یک راستا نباشند،  تجدید نظر درخواست شده توسط یکی از طرفین پذیرفته شده و حکم برای اجرای آن صادر خواهد شد.

در ارتباط با موضوع تجدید نظر خواهی چیست لازم است بدانیم که تجدید نظر خواهی مهلتی دارد و انجام آن بعد از سپری شدن این مهلت قابل اجرا نخواهد بود. در همین زمینه گفته شده که درخواست برای اجرای این حکم دائمی و همیشگی نبوده و اگر شما یکی از طرفین پرونده باشید و برای حکم مربوطه به تجدید نظر نیازمند باشید باید هرچه سریع تر درخواستتان را به اطلاع مراجع مرتبط رسانده و برای تشکیل دادگاه تجدید نظر اقدام نمایید. با توجه به این فرصت محدود لازم است بدانید که چنانچه شما به عنوان فرد معترض به حکم صادر شده شکایت و اعتراض داشته باشد بایستی شکایت خودتان را ظرف مدت زمان 20 روز به مراجع مربوطه ارجاع دهید و نسبت به مطرح کردن آن اقدام نمایید و چنانچه که شما به عنوان فرد معترض در خارج از ایران اقامت داشته باشید بایستی شکایت تان را ظرف دو ماه به اطلاع مراجع مربوطه برسانید و چنانچه این زمان منقضی شود رای قطعی شده و دادگاه هیچ گونه فرصت مجددی را برای درخواست تجدید نظر برای شما به عنوان فرد معترض صادر نخواهد کرد. مگر در موارد خاص و معذوریت هایی که از جانب قانون پذیرفتنی باشند. 

لذا پس از سپری شدن یک سری از مراحل، دادگاه در صورت موجه بودن دلایل ارائه شده به افراد این اجازه را می دهد تا برای تجدید نظر خواهی به دادگاه تجدید نظر خواهی بروند.

تجدید نظر خواهی چیست؟ قضاوت دوباره ی یک پرونده

تجدید نظر خواهی به چه صورت انجام می شود؟

همانطور که قبل تر اشاره کردیم تجدید نظر خواهی یعنی دادگاه دو بار یک پرونده را باز کرده و دو مرتبه آن را قضاوت نماید. در دفعه ی دوم این پرونده بازبینی شده و موارد ذکر شده مجددا مورد دقت قرار می گیرند.

لذا لازم است تا فرد متقاضی درخواست تجدید نظرش را روی یک برگه به زبان فارسی بنویسد، آن را امضا نموده و به دادگاه مربوطه تحویل نماید. مطابق با ماده ی 3411 فرد بایستی موارد زیر را در دادخواست تجدید نظر قید نماید:

– نام و نام خانوادگی و محل اقامت فرد و سایر مشخصاتی که مهم تلقی میشوند و همچنین چنانچه فرد شاکی وکیل داشته باشد وی بایستی نام وکیل و مشخصات او را نیز قید نماید .

– قید کردن حکمی که به علت آن درخواست تجدیدنظر صادر گشته است

– قید کردن نام دادگاه صادرکننده حکم

– قید کردن تاریخ ابلاغ حکم الزامی است

– بیان دلایل تجدید نظر خواهی و علت و دلایل محکمه پسندی که فرد به دلیل آنها درخواست ایجاد دادگاه تجدید نظر را داده است.

بدین طریق دادگاه تجدید نظر پرونده ی فرد شاکی را مجددا بررسی کرده و برای بار دوم درباره ی آن قضاوت میکند. در ارتباط با موضوع تجدید نظر خواهی چیست لازم است بدانیم که دادگاه تجدید نظر خواهی از اختیارات دادگاه بدوی برخوردار می باشد. لذا به منظور تجدید نظر کردن در حکم مربوطه ممکن است کلیه اقداماتی که دادگاه بدوی انجام داده بود را مجددا به اجرا بگذارد. لذا این دادگاه میتواند و مجاز است تا برای احراز واقعیت به اصالت اسناد رجوع کرده و از نو تحقیقاتی را انجام دهد.

در این مقاله با موضوع تجدید نظر خواهی چیست با شما بودیم امید است که این نوشتار برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×