وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی

وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی

وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی

وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی از چه طریقی امکان پذیر است؟ وادار کردن مالک آپارتمان برای پرداخت بدهی چه شرایطی دارد؟ چه نکاتی را باید در خصوص وادار کردن مالک آپارتمان رعایت کند؟ چه ضمانت های اجرایی در خصوص وادار کردن مالک آپارتمان برای پرداخت بدهی وجود دارد؟ چگونه می توان نسبت به وادار کردن مالک آپارتمان اقدام کرد؟ مهمترین نکات وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار برای پرداخت بدهی چیست؟ چگونه می توان نسبت به وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی اقدام کرد؟

وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار برای پرداخت بدهی یکی از چالش برانگیز ترین دعوی هایی است که امروز در شهرهای بزرگ به وجود آمده است. در واقع می توانیم اینگونه بیان کنیم که با گسترش آپارتمان نشینی نیاز است که افراد نسبت به قوانین مربوط به این حوزه آگاه باشند. چرا که بدون استفاده و آگاهی از این قوانین امکان همزیستی در شرایط آپارتمان نشینی سخت می شود.

در واقع در شرایط امروز دیگر نمی توان این انتظار را داشت که مالک اختیاری صد در صد و بدون در نظر گرفتن سایر شرایط بر ملک خود داشته باشد. چرا که ملک او جزئی از ملکی بزرگ تر است که در این ملک سایر مالکین نیز شریک هستند. از طرف دیگر آپارتمان ها امروز تبدیل به جامعه ای کوچک شده است. همانطور که هر جامعه ای نیاز به قوانین خاص خودش را دارد و بدون قانون هیچ جامعه ای نمی تواند به حیات خود ادامه دهد، می توان انتظار داشت که در خصوص آپارتمان نشینی نیز قوانین خاصی وجود داشته باشد. یکی از مهمترین و اساسی ترین این حقوق و قوانین، پرداخت شارژ ماهیانه و دیگر هزینه های مشترک ساختمانی است. حال سوال این است که اگر یکی از مالکان نسبت به پرداخت این بدهی سهل انگاری داشته باشد و یا نخواهد آن را پرداخت کند چه ضمانت های قانونی برای آن وجود دارد؟ آیا قانون در خصوص این موضوع کارکردی دارد؟ آیا قانون می تواند نسبت به وادار کردن مالک آپارتمان برای پرداخت این بدهی کاری انجام دهد؟

وادار کردن مالک آپارتمان برای پرداخت بدهی از طریق اظهارنامه

وادار کردن مالک آپارتمانی که نسبت به پرداخت بدهی خود سهل انگاری می کند و یا اصرار به عدم پرداخت بدهی دارد شرایط و مراحل خاصی دارد. اولین گام این است که مدیر ساختمان به عنوان یک شخصیت حقوقی باید اظهارنامه ای با ریز بدهی ها از طریق سیستم قضایی برای مالک بدهکار ارسال کند.

توجه داشته باشید که اعلام بدهی به صورت شفاهی و یا اطلاعیه های کتبی و مندرج در تابلوی اعلانات هیچ سندیت قانونی ندارد و شما به واسطه آن نمی توانید نسبت به وادار کردن مالک آپارتمان اقدام کنید. اولین اقدامی که شما باید انجام دهید این است که اظهارنامه ای آماده کنید و این اظهارنامه را از طریق سیستم قضایی برای مالک بدهکار ارسال کنید.

نکته بسیار مهمی که در خصوص این اظهارنامه وجود دارد این است که اساسا اظهارنامه ها یک سند غیر عادی محسوب می شود و قابلیت اجراییه ندارد. در واقع شما نمی توانید به واسطه اظهارنامه نسبت به دریافت اجراییه اقدام کنید. اما بر اساس برخی استثناهایی که در قانون وجود دارد اظهارنامه در خصوص وادار کردن مالک آپارتمان به پرداخت بدهی از جمله اسناد رسمی محسوب می شود. در واقع این استثنا از این جهت است که این پرونده خارج از نوبت و سریع به نتیجه برسد و امکان استفاده از ظرفیت های قانونی برای مدیر ساختمان و دیگر مالکان وجود داشته باشد.

وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی (1)
وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی (1)

وادار کردن مالک آپارتمان بعد از صدور اظهارنامه

وادار کردن مالک آپارتمان مراحل متعددی دارد. بعد از آن که اظهارنامه برای مالک بدهکار صادر و ابلاغ شد، وی ده روز مهلت دارد تا نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند. اگر وی طی این مدت نسبت به پرداخت بدهی اقدام نماید همه چیز تمام می شود اما اگر بعد از گذشت ده روز نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکند، قانون این قدرت را به مدیر ساختمان می دهد تا این مالک را از تمام خدمات و امکانات عمومی ساختمان محروم کند.

بنابراین اولین و مهمترین راهکار برای وادار کردن مالک آپارتمان این است که این مالک را از خدمات عمومی ساختمان تا جایی که امکان پذیر است محروم کرد. بنابراین مالک برای این که بتواند دوباره از این خدمات استفاده کند ناچار است که بدهی را پرداخت نماید.

اما اگر وضعیت ساختمانی به شکلی بود که امکان قطع امکانات عمومی برای یک فرد خاص وجود نداشت و یا فرد مالک در ساختمان اقامتی ندارد که بخواهد از این خدمات استفاده کند، قانون چه شرایطی را پیش بینی کرده است؟ در این حالت مدیر ساختمان با در دست داشتن اظهارنامه ( همانطور که گفتیم این اظهارنامه یک سند رسمی محسوب می شود و قابلیت دریافت اجراییه را دارد ) به اداره ثبت مراجعه کرده و نسبت به دریافت اجراییه اقدام کند.

وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی (1)
وادار کردن مالک آپارتمان بدهکار به پرداخت بدهی (1)

وادار کردن مالک آپارتمان و حق اعتراضی که برای او وجود دارد.

وادار کردن مالک آپارتمان همواره بدین معنی نیست که مالک بدهکار و مدیر ساختمان طلبکار است. در مواقعی نیز مدیر ساختمان طلبی را مطالبه می کند که قبلا وصول شده و یا بیش از طلب واقعی مالک بدهکار است. از این رو مالک این حق را دارد که در دادگاه نسبت به اظهارنامه دریافت شده اعتراض کند. توجه داشته باشید تا زمانی که دادگاه رای قطعی را صادر نکرده باشد مالک باید از تمامی خدمات ساختمانی برخوردار باشد و مدیر ساختمان قادر به قطع این خدمات نخواهد بود.

به هر حال قانون به دنبال این است که بتواند رابطه ای منطقی میان اهالی یک ساختمان برقرار کند. به هر حال مسئله ای که وجود دارد این است که بخش مشاع ساختمان برای همه مالکان است و همه آن ها در خصوص حفظ و نگهداری آن باید کوشا باشند. بنابراین بر اساس قانون هیچ کدام از مالکان نمی توانند خود را از نگهداری و یا بهسازی این بخش از ساختمان بری بدانند. به جز این قوانین مربوط به آپارتمان نشینی قوانینی کاملا اجرایی و قابل پیگیری است. بنابراین این تصور را نباید داشته باشیم که قوانین آپارتمان نشینی قابل پیگیری از مراجع قضایی نیست. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×