همه چیز درباره عده زن

همه چیز درباره عده زن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

همه چیز درباره عده زن

همه چیز درباره عده زن

عده زن چیست؟ عده زن به چه معنی است؟ عده زن یائسه به چه معنی است؟ عده زن چقدر است؟ عده زن در چه مواردی متعدد است؟ علت استفاده از عده زن چیست؟ چرا از عده زن استفاده می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عده زن چیست؟ مهمترین عناصر تاثیرگذار در عده زن چیست؟ عده زن چگونه تعیین می شود؟ عده زن چه مدت است؟ عده زن در شرع به چه معنی است؟ عده زن حامله چه تفاوتی با سایر عده ها دارد؟ چرا از عده زن در مسئله نکاح استفاده می شود؟ تاثیر عده زن در طلاق و ازدواج چیست؟

عده زن از جمله شرایط و مواردی است که در خصوص ازدواج مجدد مورد بررسی قرار می گیرد و می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در واقع در صورتی که زنی همسر خود را از دست داده باشد و یا از او طلاق گرفته باید مدت زمانی را صبر کند تا اجازه ازدواج مجدد پیدا کند. بنابراین عملا یک زن نمی تواند با مرگ همسر خود و یا با طلاق گرفتن از وی بلافاصله ازدواج کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. حال سوال این است که آیا عده زن برای تمامی موارد یکسان است؟

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم عده زن دقیقا چیست و چه فلسفه ای در پس پرده آن وجود دارد؟ مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عده زن بر اساس شرایط او مشخص می شود. بنابراین می توان حدس زد که عده یک زن حامله با فردی که یائسه است و یا یک زن عادی کاملا متفاوت است. این ها از جمله مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. همچنین می خواهیم بدانیم نحوه ازدواج (دائم یا موقت) چه تاثیری در این موضوع دارد و آیا این زمان در خصوص مرگ شوهر متفاوت است؟ این ها از جمله شرایطی است که مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

عده زن و مفاهیم و فلسفه آن

عده زن از جمله جنجالی ترین مفاهیمی است که در قانون ایران و شرع اسلام وجود دارد. در کمتر جامعه ای ما شاهد این مسئله هستیم که زوجه بعد از طلاق یا فوت شوهر برای مدتی از ازدواج محروم شود. نکته ای که وجود دارد این است که در شرع و قانون ایران عملا عده زن یک نوع احترام به ازدواج قبلی محسوب شده است. این در حالی است که چنین شرایطی برای زوج در نظر گرفته نمی شود.

نکته دیگری که می توان آن را به عنوان اصلی ترین فلسفه عده زن در شرع دانست این است که این مدت زمان باعث می شود که مسئله اختلال در نسل ایجاد نشود. در واقع هر وکیل حقوقی می داند که شناخت نسب هر فرزند و نوزاد متولد شده اهمیت بسیاری دارد. از این رو برای این که مشخص شود فرزند متولد شده از شوهر قبلی است و یا نتیجه ازدواج جدید است لازم است فاصله منطقی میان این دو ازدواج ایجاد شود. این فاصله بر اساس همین مفهوم عده ایجاد می شود.

بنابراین می توان گفت که در بسیاری از موارد زن یائسه یا همان زنی که عادات ماهانه ندارد و در واقع توانایی باردار شدن ندارد عملا عده ای نیز نخواهد داشت. نکته دیگری که در خصوص عده زن باید به آن توجه داشته باشید این است که عده در صورت جدایی زوجین و یا مرگ زوج ایجاد می شود. در واقع لحظه مرگ زوج و همچنین لحظه جاری شدن صیغه طلاق، به عنوان مبدا زمانی شروع عده در نظر گرفته می شود.

حال بر اساس این مفاهیم در ادامه خواهیم گفت که عده زن برای هر نوع طلاق و برای مرگ زوج چگونه محاسبه می شود. همچنین خواهیم دانست که میزان عده برای هر کدام از زوجه ها چگونه محاسبه می شود. در ادامه با ما همراه بمانید.

همه چیز درباره عده زن (2)
همه چیز درباره عده زن (2)

محاسبه عده زن

حال نوبت به این است که بدانیم عده زن برای هر موقعیت چگونه محاسبه می شود. هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که دو نوع عده وجود دارد که به عده عام و خاص شهرت دارند. عده عام در حالتی است که زوج از دنیا برود. در این صورت فرقی ندارد که زوجه چه شرایطی دارد. در واقع زوجه اگر باردار باشد، اگر یائسه باشد و یا دارای شرایط عادی باشد باید حداقل 4 ماه و ده روز تا ازدواج بعدی صبر کند. این عده را از نوع عده عام می دانیم. چرا که در هر شرایطی صادق است و حتی زنان یائسه نیز مجبور به رعایت آن می باشند.

نکته ای که وجود دارد این است که در این حالت اگر زن باردار باشد و در صورتی که وضع حمل او زودتر از 4 ماه و ده روز انجام بگیرد، او همچنان باید تا پایان مدت عده صبر کند. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص عده عام وجود دارد.

اما در خصوص عده خاص هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که شرایط متنوعی را می توان متصور بود. بهتر است در این خصوص ازدواج دائم و موقت را به عنوان پایه بحث مورد استفاده قرار دهیم.

عده زن در ازدواج دائم که با جاری شدن صیغه طلاق شروع می شود به چند حالت تقسیم می شود. در صورتی که زوجه وضعیت عادی داشته باشد باید به مدت سه پاک شدن (سه بار عادت ماهانه ) صبر کند و در صورتی که عادات ماهانه نامنظمی دارد و یا این که قبل از سن یائسگی به هر دلیل دچار این عادت نمی شود باید به مدت سه ماه عده نگه دارد. عده زن حامله در این شرایط با وضع حمل او پایان می گیرد. بنابراین حتی اگر یک دقیقه بعد از طلاق وی وضع حمل کند عده او پایان می گیرد. زن یائسه در چنین حالتی مشمول عده نیست و می تواند بعد از طلاق بلافاصله ازدواج کند. همچنین زوجه ای که با زوج نزدیکی نکرده باشد نیز چنین شرایطی دارد.

اما در خصوص ازدواج موقت که با فسخ نکاح یا بذل مدت آن به اتمام می رسد عده برابر با دو بار قاعدگی یا 45 روز است. در چنین شرایطی نیز زنان یائسه مشمول عده نخواهند بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×