نحوه اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری

نحوه اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نحوه اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری

نحوه اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری

اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری چگونه است؟ شرایط اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری چیست؟ مهمترین نکات مربوط به اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری چیست؟ بهترین شرایط اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری چیست؟ چه زمانی می توانیم از اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری استفاده کنیم؟ در کدام موقعیت اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری صورت می گیرد؟ اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری توسط کدام مرجع انجام می شود؟ بهترین شکل اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری چیست؟

اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری، توسط شهرداری صورت می گیرد. در کلام ساده تر رای صادر شده توسط کمیسیون ماده صد توسط شهرداری اجرایی می شود. شهرداری به عنوان یک عامل اجرایی موظف است اجرای دستورات و رای صادر شده این کمیسیون که شامل سه دسته تعطیلی محل کسب، قلع و قمع بنا یا وصول جریمه است را عهده دار شود.

اما برای فهم بهتر شرایط اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری باید با این کمیسیون و کارکرد آن در قانون بیشتر آشنا شویم. در واقع باید بدانیم که کمیسیون شهرداری برای چه مواردی تشکیل می شود و در چه موقعیت هایی می تواند کارایی داشته باشد. به نوعی در ادامه قصد داریم به چند سوال بسیار مهم پاسخ دهیم. اول این که باید بدانیم کمیسیون ماده صد چیست و از چه اعضایی تشکیل شده است. دوم این که باید بدانیم حوزه اختیارات و موارد مورد رسیدگی این حوزه کدام است. سوم این که باید بدانیم آیا امکان اعتراض به رای این کمیسیون وجود دارد. همه این ها می تواند ما را در مسیر فهم درست از اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری قرار دهد. در ادامه با ما همراه باشید. این ها همه مواردی است که هر وکیل حقوقی به آن ها آگاه است.

اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری از نظر بنیادی

زمانی می توان اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری را به درستی مورد بررسی قرار داد که ابتدا بدانیم کمیسیون ماده صد چیست و چه کارکردی در جامعه دارد؟

به طور کلی این کمیسیون موظف به کشف و بررسی تخلفات در حوزه ساخت و ساز شهری است. در کلام ساده تر همه امور فنی، ایمنی و رعایت قوانین شهرسازی در این کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد و با متخلفین در هر کدام از این حوزه ها برخورد می شود. قلع و قمع بنا مهمترین و سخت ترین مجازات این کمیسیون محسوب می شود. در بسیاری از موارد رای کمیسیون مبنی بر دریافت جریمه است.

مسئله ای که وجود دارد این است که این کمیسیون زیر نظر شهرداری نیست. بلکه شهرداری خود به عنوان یکی از طرفین دعوی، یکی از اعضای این کمیسیون و مسئول اجرای رای شناخته می شود. از این روست که به صورت عمومی به این کمیسیون، کمیسیون ماده صد شهرداری گفته می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی این کمیسیون موظف است جرایم و تخلفات مربوط به شهرسازی و ساختمان سازی را مورد بررسی قرار دهد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است زمانی یک ساختمان حق دریافت پایان کار و سند رسمی ملکی را دارد که بتواند امضای کمیسیون ماده صد را داشته باشد. از این رو بر اساس قانون همه ساختمان ها و کارفرمایان یا مالکان آن باید سراغ این کمیسیون بروند و این کمیسیون ساختمان آن ها را از جهات مختلف مورد بررسی قرار می دهد. با تایید این کمیسیون است که امکان دریافت پایان کار و سند برای ساختمان فراهم می شود.

حال سوالی که وجود دارد این است که اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری به چه شکل صورت می گیرد؟ اگر فردی به رای صادر شده معترض باشد آیا راهی برای بیان این اعتراض وجود دارد؟ همچنین چگونه می توان بهترین و سریع ترین حالت در اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری را داشته باشیم؟ این ها سوالاتی است که در بخش انتهایی این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت با ما در ادامه این مقاله همراه بمانید.

اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری بر اساس قانون

همانطور که گفتیم اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری بر عهده شهرداری است. در واقع بعد از اتمام مهلت قانونی برای اعتراض به رای صادر شده و عدم اعتراض مجدد فرد از طریق دیوان عدالت اداری، شهرداری اقدام به اجرای رای می کند.

همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان شد رای صادر شده توسط کمیسیون ماده صد شامل سه بخش تعطیلی کسب و کار، قلع و قمع بنا و دریافت جریمه است. همانطور که گفته شده در غالب موارد دریافت جریمه به عنوان مجازات اصلی متخلف در نظر گرفته می شود. بنابراین در این حالت شهرداری می تواند نسبت به دریافت جریمه از متخلف اقدام کند.

نکته ای که وجود دارد اگر فرد طی ده روز کاری بعد از صدور رای نسبت به این رای اعتراض کند، کمیسیون دیگری متشکل از اعضای دیگر تشکیل می شود. در بسیاری از موارد این کمیسیون رای کمیسیون قبلی را تایید می کند. بنابراین عمدتا پیشنهاد داده می شود که بهتر است به جای استفاده از مهلت ده روزه، از طریق دیوان عدالت اداری نسبت به رای صادر شده اعتراض کرد. برای این اعتراض حدود سه ماه بعد از صدور رای فرصت باقی است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که اجرای رای کمیسیون ماده صد شهرداری و مسائل مربوط به آن مسائلی نسبتا پیچیده و سخت محسوب می شود. به خصوص این که مسیر گفته شده به نوعی متشکل از مسیر قضایی و دولتی است. بنابراین فردی که درگیر چنین مسائلی می شود باید با قوانین قضایی و اداری و دولتی آشنا باشد. از این روست که گفته می شود بهتر است در خصوص این دست از موارد از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان که کارایی و تجربه خوبی دارد استفاده کنید. در واقع این دست از وکلا بر اساس تجربه و دانشی که  دارند می دانند که بهترین مسیر برای رسیدن به هدف مورد نظر چیست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×