تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477

تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 بر اساس قانون (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477

تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 بر اساس قانون

تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 چیست؟ تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 بر چه اساسی است؟ تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 چه تاثیری در فرایند دادرسی دارد؟ مهمترین نکات تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 چیست؟ شباهت و تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 چیست؟ مهمترین شرایط و تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 چیست؟ اساسی ترین تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 چیست؟ مهمترین شاخص تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 چیست؟

تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 را می توان اینگونه بیان کرد اعاده دادرسی یک مفهوم کلی و قانونی مشخص محسوب می شود. در واقع ماده 477 جزئی از قانون کلی اعاده دادرسی محسوب می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که بسیاری ماده قانون 474 قانون آیین دادرسی کیفری را به عنوان مفهوم کلی اعاده دادرسی می دانند. از این رو عملا منظور ما از تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 عمدتا تفاوت میان دو ماده قانونی 474 و 477 قانون آیین دادرسی کیفری است.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که میان این دو ماده مهم قانونی در خصوص اعاده دادرسی چه تفاوت هایی وجود دارد. این مسئله می تواند از نظر اعتراض به حکم قطعی و یا در خصوص اعتراض به قرار صادر شده تفاوت هایی ایجاد کند. به نوعی می توان گفت در مسیر اعتراض و اعاده دادرسی باید دانست که بر اساس کدام ماده قانونی دادخواست خودمان را ارائه دهیم. این موضوع با توجه به محدود بودن مهلت اعاده دادرسی و سخت بودن شرایط و جهات اثبات اعاده دادرسی می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. در ادامه بیشتر از این موضوع صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 از دید بنیادی

زمانی می توانیم تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 یا بهتر بگوییم تفاوت دو ماده 474 و 477 را مورد بررسی قرار دهیم که مفاهیم مهم مربوط به این مقایسه را به درستی بدانیم. در کلام ساده تر زمانی می توانیم شباهت ها و تفاوت های عمده این دو ماده قانونی را تشخیص دهیم که بدانیم اساسا چارچوب کلی اعاده دادرسی چیست و چه روندی در آیین دادرسی کیفری دارد.

هر وکیل کیفری به خوبی می داند که اعاده دادرسی یک مسیر فوق العاده اعتراض به حکم قطعی صادر شده محسوب می شود. در واقع اعاده دادرسی برای هر دعوی حقوقی یا کیفری قابل استفاده نیست. تنها زمانی می توان نسبت به اعاده دادرسی کیفری اقدام کرد که یکی از جهات تعیین شده در ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری و یا شرط ذکر شده در ماده 477 همین قانون وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که اعاده دادرسی دادخواست جدیدی است که توسط دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که یکی از جهات اعاده دادرسی اثبات شود، این دیوان شعبه ای خاص بر اساس نوع دعوی و اهمیت آن تعیین می کند تا دعوی و موارد مربوط به آن یک بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین توجه داشته باشید از زمان قبول اعاده دادرسی تا اعلام رای نهایی دادگاه می تواند با اخذ تامین مناسب نسبت به توقف حکم قطعی صادر شده اقدام کند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص اعاده دادرسی وجود دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اعاده دادرسی تنها مختص به مسیر کیفری نیست، در واقع از این مسیر اعتراض می توان در خصوص دعاوی حقوقی نیز استفاده کرد. اما شرایط و جهات استفاده از این مسیر در خصوص دعاوی حقوقی متفاوت است. از این رو پیشنهاد ما این است در این خصوص بهتر است از یک وکیل حقوقی مجرب و با تجربه کمک بگیرید.

در واقع اگر بخواهیم ساده و صریح بیان کنیم اعاده دادرسی کیفری یا حقوقی مسیری خاص برای بررسی مجدد احکام صادر شده توسط دادگاه محسوب می شود. نکته ای که وجود دارد این است که زمانی امکان اعاده دادرسی وجود دارد که یکی از جهات ماده 474 و یا دلیل بیان شده توسط ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری برقرار باشد. این مسئله را شاید بتوان مهمترین شباهت این دو ماده قانونی دانست.

تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 در عمل

همانطور که گفتیم تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 یا همان تفاوت دو ماده 474 و 477 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص نوع جهات و دلایلی است که یک دعوی می تواند بر اساس آن وارد مسیر اعاده دادرسی شود.

به طور کلی ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری شرایط خاصی را تحت عنوان جهات اعاده دادرسی معرفی کرده است. دعوی می تواند بر اساس این ماده قانونی اقدام کند که یکی از این جهات وجود داشته باشد. به طور مثال اگر در خصوص یک دعوی کیفری ثابت شود که جرمی رخ نداده است و حکم صادر شده خارج از شرایط قانونی بوده، امکان اعاده دادرسی ایجاد می شود. به این ماده قانونی اعاده دادرسی خاص نیز گفته می شود.

اما در ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری یک شرط عام برای اعاده دادرسی در نظر گرفته شده است. بر اساس این ماده ریاست قوه قضاییه اگر رای صادر شده ( اعم از حکم قطعی یا قرار ) را بر خلاف قانون یا شرع بداند می تواند دستور بررسی مجدد دعوی از طریق اعاده دادرسی را بدهد. توجه داشته باشید که این ماده قانون در خصوص دعاوی حقوقی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو به این ماده، اعاده دادرسی عام گفته می شود.

همانطور که می بینید تفاوت اعاده دادرسی و ماده 477 در نوع رای مورد بررسی، جهات اثبات اعاده دادرسی و دعاوی است که امکان استفاده از آن را دارند. همه این ها نشان می دهد شناخت دعوی و همچنین قوانین مربوط  به آن می تواند در خصوص انتخاب مسیر تعیین کننده باشد. از این روست که پیشنهاد ما این است در این مسیر حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید. چرا که یادتان باشد امکان استفاده از اعاده دادرسی یک بار است و این فرصتی است که می تواند به سادگی از دست برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×