مزایای چک نسبت به سفته

مزایای چک نسبت به سفته (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مزایای چک نسبت به سفته

مزایای چک نسبت به سفته از دید قانون

مزایای چک نسبت به سفته چیست؟ مهمترین مزایای چک نسبت به سفته چیست؟ معایب و مزایای چک نسبت به سفته چیست؟ مزایای چک نسبت به سفته از منظر قانون چیست؟ مزایای چک نسبت به سفته چگونه مورد بررسی قرار می گیرد؟ مزایای چک نسبت به سفته چه کارکردی دارد؟ تفاوت عملکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مزایای چک نسبت به سفته چیست؟

مزایای چک نسبت به سفته یکی از سوالاتی است که افراد در زمینه امور تجاری و قانونی با آن برخورد می کنند. در واقع با توجه به کارکرد نزدیک چک و سفته اساسا این سوال ایجاد می شود که این دو عنصر تجاری چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند و از نظر قانونی کدام یک می تواند کارایی بیشتری برای ما داشته باشند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا هر کدام از این ابزارهای تجاری در موقعیت های خاصی کاربرد دارند. بنابراین می توان اینگونه گفت که مزایای چک نسبت به سفته عمدتا بر اساس نیاز فرد مورد بررسی قرار گرفت. در واقع مزایای چک نسبت به سفته زمانی مطرح می شود که اساسا نیاز قانونی و تجاری فرد مشخص شده باشد. بنابراین با در نظر گفتن این نیاز است که می توان به صورت دقیق تری مزایای چک نسبت به سفته را مورد بررسی قرار داد. از این رو پیشنهاد ما این است که برای بررسی این مزایا و معایب و انتخاب بهترین آن ها با یک وکیل حقوقی یا یک مشاور قانونی مشورت کنید. این کار می تواند شما را از ورود به پروسه ای سخت و عجیب و غریب دور کند.

مزایای چک نسبت به سفته بر اساس نوع سند

مزایای چک نسبت به سفته را اگر بخواهیم روی کاغذ و از منظر قانونی مورد بررسی قرار دهیم می توانیم به چند نکته اساسی اشاره کنیم. اول این که هر دو این اسناد در دسته اسناد غیر رسمی شناخته می شود. اگر کمی به عقب بازگردیم و با مفهوم اسناد در قانون آشنا شویم می توانیم این شباهت بهتر مورد بررسی قرار دهیم.

در واقع در قانون ایران دو نوع سند تعریف شده است. این اسناد عبارتند از سند رسمی و سند عادی یا همان غیر رسمی. سند رسمی به سندی گفته می شود که در حضور نماینده قانون تدوین و ثبت شود. اما اسناد غیر رسمی فاقد چنین ویژگی هستند. نکته ای که وجود دارد این است که اسناد رسمی اعتبار قانونی بسیار بالایی دارند و امکان استفاده از آن در تمامی مسیرهای قضایی و دولتی وجود دارد. اما اسناد غیر رسمی با وجود این که دارای اعتبار قانونی هستند اما نسبت به یک سند رسمی از اعتبار کمتری برخوردار هستند. مسئله ای که وجود دارد این است که چک و سفته هر دو در دسته اسناد غیر رسمی هستند. اما با این تفاوت که چک کارکرد و عملکردی تقریبا برابر با یک سند رسمی دارد. در واقع امکان صدور اجراییه به واسطه چک وجود دارد و شما می توانید از چک در تمامی مراحل قضایی یا دولتی استفاده کنید. بنابراین شاید بتوان اینگونه بیان کرد که تنها اسم چک تحت عنوان سند غیر رسمی است.

از مهمترین مزایای چک نسبت به سفته را می توان همین قدرت عمل چک نسبت به سفته دانست. در کلام ساده تر و خلاصه اگر بخواهیم بیان کنیم با وجود این که چک و سفته هر دو در دسته اسناد غیر رسمی محسوب می شوند. اما چک اعتبار قانونی و عملکرد اجرایی بالاتری نسبت به سفته دارد که این مسئله می تواند از مزایای چک نسبت به سفته محسوب شود.

مزایای چک نسبت به سفته در پیگرد قانونی

مزایای چک نسبت به سفته تنها در اعتبار آن ها خلاصه نمی شود. مسئله دیگری که وجود دارد این است که چک یک نوع بار حقوقی و کیفری دارد که می تواند حقوق صادر کننده و دریافت کننده را تا حد قابل قبولی تضمین کند. در کلام ساده تر قانونگذار بار حقوقی و کیفری خاصی برای چک در نظر گرفته است. اما این موضوع در خصوص سفته وجود ندارد. در واقع آن چیزی که باعث شده است در معاملات مالی عمدتا از چک استفاده شود دقیقا همین است که در این صورت طرفین نسبت به احقاق حقوق خود تا حدودی مطمئن هستند.

اما عمدتا سفته به عنوان وثیقه یا ضمانت مورد استفاده قرار می گیرد. در کلام ساده تر شما کمتر می بینید که از سفته به عنوان عاملی برای نقدشوندگی استفاده شود. گرچه سفته این قابلیت را دارد. با این حال به نظر می رسد که پشتیبانی های قانونی در خصوص پیگردهای صورت گرفته از چک می تواند دلیل خوبی برای استفاده تاجران و افراد در مبادلات مالی خودشان از آن باشد.

از دیگر مزایای چک نسبت به سفته می توان به نحوه صدور آن ها اشاره کرد. در واقع چک بر اساس یک پروسه نسبتا طولانی و به صورت کاملا قانونی صادر میشود. بانک تنها مرجعی است که قدرت صدور دسته چک را دارد. این در حالی است که سفته را می توان از هر جایی تهیه کرد. شما به سادگی می توانید از یک بانک، یک دکه، اداره پست یا هر جای دیگری سفته مورد نظر خودتان را تهیه کنید. همین موضوع باعث می شود که احتمال تقلبی بودن این دسته از اسناد وجود داشته باشد. اما در خصوص یک برگه چک نمی توان همچنین اتفاقی را پیش بینی کرد.

مزایای چک نسبت به سفته (2)
مزایای چک نسبت به سفته (2)

دیگر مزایای چک نسبت به سفته

با وضع قوانین جدید در حوزه چک مزایای چک نسبت به سفته افزایش پیدا کرد. بر اساس این قانون زمانی چک صادر شده معتبر محسوب می شود که طرفین نسبت به ثبت و تایید آن در سامانه ای موسوم به سامانه صیاد اقدام کنند. بر این اساس طرفین می توانند به سادگی نسبت به اعتبار چک و عملکرد آن مطمئن باشند. اما این ویژگی نیست که بتوانیم برای یک سفته در نظر بگیریم.

در حالت کلی به نظر می رسد که چک رسمی تر از سفته محسوب شود و در مواقعی مانند نقل و انتقالات مالی کارکرد بسیار بالاتری داشته باشد. با این حال پیشنهاد ما این است که در چنین مواقعی از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید. این مشورت و کمک می تواند راهکارهای خوبی را در اختیار شما قرار دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×