مراحل و شرایط طلاق توافقی

مراحل و شرایط طلاق توافقی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مراحل و شرایط طلاق توافقی

مراحل و شرایط طلاق توافقی

منظور از طلاق توافقی چیست؟ مراحل و شرایط طلاق توافقی به چه صورت می باشد؟ مدارک لازم جهت اقدام به طلاق توافقی شامل چه چیز هایی می باشند؟

در حقیقت طلاق توافقی یک نوع طلاق می باشد که زوجین بنا به دلایل و شرایطی متوجه خواهند شد که قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند و اقدام به جدایی از یکدیگر می کنند. در نتیجه روند طلاق توافقی را پیش می گیرند. از این رو زوجین در رابطه با همه مسائلی که به زندگی مشترکشان مربوط می شود به توافق می رسند.

به عبارتی مراحل و شرایط طلاق توافقی بر مبنای تفاهم زن و شوهر در موارد مهمی اعم از:

توافق زوجین در رابطه با مهریه

جهیزیه، نفقه زن

حضانت فرزندان و نفقه آن ها

و…

توجه داشته باشید زمانی که زن و شوهر در موارد مختلفی به تفاهم برسند، این امر برای دادگاه خوشایند می باشد. به همین خاطر گواهی عدم سازش طرفین در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد. نکته مهمی که لازم است به آن اشاره شود اینکه وکلای مطرح و حرفه ای قبل از هر چیزی همه توافقات زن و شوهر را بررسی نموده و سپس آن را نوشته و در دادگاه این موارد را مطرح می کنند. در اینصورت در دادگاه رای آن مطرح و ثبت می شود.

جهت آگاهی از مراحل و شرایط طلاق توافقی، کار های مربوط به آن و معرفی وکلای شناخته شده و کار بلد تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شرایط طلاق توافقی

در حقیقت شرایط طلاق توافقی به دو گروه اختصاصی و عمومی تعریف می شود.

شرایط اختصاصی: در طلاق توافقی طرفین جهت دریافت رای طلاق بایستی قبل از تقدیم دادخواست برای کسب گواهی عدم ابطال طلاق به بخش مشاور خانواده مراجعه کنند. ناگفته نماند جدا از صدور حکم ( طلاق)، لازم است زوجین در همه موارد حقوقی، مالی، غیرمالی و… به تفاهم رسیده باشند و توافقات را امضاء کرده باشند.

 شرایط عمومی: تفاوت میان طلاق توافقی با طلاق از جانب مرد و زن در این می باشد که در طلاق توافقی حضور زوجین در دفتر خدمات واجب است و بایستی اقدامات مربوط به امضاء دادخواست طلاق را انجام دهند. در حالی که در دیگر انواع طلاق، زوجه یا زوجی که تمایل به طلاق هستند، دادخواست طلاق را به تنهایی ارائه و امضاء می کنند.

مراحل انجام طلاق توافقی

بطور کلی روند طلاق توافقی در چند مرحله پیش میرود. این مراحل به اینصورت می باشند:

مراجعه به مراکز مشاوره:

با توجه به قانون دادگستری استان تهران، ثبت طلاق توافقی در مراکز مهم خدمات الکترونیکی قضایی در صورتی امکان پذیر است که از سوی بخش مشاوره گواهی عدم ابطال طلاق صادر گردد. لازم به ذکر است زوجین باید در سامانه مهم ( تصمیم طلاق) برای اخذ نوبت مشاوره ثبت نام نمایند و سپس زمان مناسب مرکز مشاوره را در سامانه ثبت کنند.

ارائه دادخواست:

دومین مرحله برای پیش بردن روند طلاق توافقی، ارائه دادخواست طلاق زن و شوهر به مراکز خدمات قضایی می باشد. به همین دلیل وکلا یا طرفین بایستی مدارک مهمی را اعم از کارت ملی زن و شوهر، شناسنامه آن ها و در آخر عقدنامه را به مراکز مهم خدمات الکترونیک قضایی ارائه دهند.

تعیین زمان دادرسی:

زن و شوهر بعد از ارائه دادخواست طلاق، بایستی در انتظار تعیین زمان حضور از سوی دادگاه جهت رسیدگی به مسئله باشند. توجه داشته باشید که زوجین از طریق ابلاغ الکترونیکی از زمان رسیدگی مطلع خواهند شد.

 حضور در جلسات دادگاه:

مسلما حضور زوجین یا وکلای آن ها در دادگاه در زمان تعیین شده به همراه مدارک مشخص شده واجب است.

 مشاوره در دادگاه:

زوجین یا وکلا بعد از پرداخت هزینه مربوط به مشاوره، به بخش مشاوره در دادگاه مراجعه می کنند. مشاور خانواده در ابتدا سعی در ایجاد سازش در میان طرفین می کند. در صورتی که توافق میان آن ها ایجاد نشود، زوجین روند طلاق را پیش می گیرند و مدارک مربوط به توافقنامه که شامل یک سری موارد مهم می باشد را امضاء می کنند. این موارد عبارت اند از:

تعیین تکلیف در ارتباط با مهریه

جهیزیه

حضانت فرزند

حقوق مالی

زمان و تاریخ ملاقات با فرزند

اجرت المثل

نفقه زوجه

و…

 احراز بارداری زوجه:

احراز بارداری همسر ( زن) و یا عدم بارداری از طرف دادگاه به علت صدور گواهی عدم توافق کاملا واجب است. در نتیجه این شرایط باید حتما رعایت شوند. 1_ اقرار زوجه 2_ مراجعه به آزمایشگاه 3_ کسب اطمینان زوجین بر وجود جنین

 حضور دوباره در دادگاه:

پس از طی تمامی اقدامات اشاره شده زن و شوهر جهت به اتمام رساندن طلاق توافقی دادگاه به بخش مربوط به ( خانواده) مراجعه می کنند. دادگاه بر مبنای مواردی نظیر محتویات پرونده زوجین، نظرات مشاور آن ها و توافقات زوجین اقدام به صدور رای می نماید.

مراجعه به دفتر طلاق:

پس از آنکه از سوی دادگاه گواهی عدم سازش صادر شد، زوجین یا وکلار بایستی در مدت 3 ماه مدارک و گواهی عدم سازش را فراهم کنند و به دفاتر طلاق برای اتمام کار مراجعه کنند.

 پس از جاری شدن صیغه طلاق همچنین ثبت آن مراحل طلاق توافقی پایان می یابد.

نفقه

نفقه همانند مهریه از حقوق مالی زن بشمار میرود. منتها تفاوت واضح میان مهریه و نفقه در این می باشد که مقدار و جنس مهریه در سند نکاح ذکر و مشخص می شود. در حالی که برای نفقه اعداد و ارقامی بطور کتبی ثبت نمی شوند.

 در صورتی که زن و شوهر در ارتباط با نفقه توافق نیابند، گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت نمی کنند. مسلما با وجود این شرایط امکان طلاق توافقی میسر نخواهد بود.

مراحل و شرایط طلاق توافقی (3)
مراحل و شرایط طلاق توافقی (3)

توافق در مورد جهیزیه

در حقیقت زن مالک جهیزیه یا وسایلی می باشد که برای منزل مشترک فراهم کرده است. توجه داشته باشید که زن بایستی مالکیت خود را از وسایل مورد نظر ثابت کند. برای حل این موضوع معمولا برخی از خانواده ها ( خانواده دختر) لیستی با عنوان ( سیاهه جهیزیه) تهیه می نمایند. ناگفته نماند یکی دیگر از راه های اثبات مالکیت زن داشتن فاکتور خرید اجناس می باشد.

خدمات وکالت

گروه وکلای پارسا مجموعه ای کاملا حرفه ای که شامل وکلای پایه یک دادگستری می باشد. وکلای تحصیل کرده و شناخته شده ایی در این مجموعه با بیش از ده سال سابقه فعالیت در زمینه های متفاوت حقوقی خدمات عالی را برای تمامی مردم ارائه می دهند. این مجموعه با استفاده از تجربیات و دانش وکلای حرفه ای بهترین عملکرد و راهکار را در مواجه با انواع مشکلات اداری، قضایی و اشخاص به نمایان می گذارند. لازم به ذکر است گروه وکلای پارسا برای تمامی اشخاص خدمات حقوقی را با بهترین نتیجه ارائه می دهند.

 در صورت ایجاد هر گونه مشکلات حقوقی و قضایی همه عزیزان می توانند با مراجعه به سایت https://www.parsalawyers.com از خدمات عالی اعم از آگاهی از مراحل و شرایط طلاق توافقی این مجموعه تخصصی بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×