مراحل شکایت از کارفرما

مراحل شکایت از کارفرما (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مراحل شکایت از کارفرما

مراحل شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما چگونه امکان پذیر است؟ برای شکایت از کارفرما به چه مدارکی نیاز است؟ مهمترین شرایط شکایت از کارفرما چیست؟ مراحل شکایت از کارفرما چیست؟ آیا شکایت از کارفرما بدون داشتن قرارداد کار امکان پذیر است؟ شرایط شکایت از کارفرما بدون قرارداد چگونه است؟ مهمترین قوانین مربوط به شکایت از کارفرما چیست؟ حوزه قانونی مربوط به شکایت از کارفرما کدام است؟ مرجع صالح رسیدگی به شکایت از کارفرما کدام است؟ کارکرد یک وکیل در شکایت از کارفرما چیست؟ نقش قرارداد در شکایت از کارفرما کدام است؟ برای شکایت از کارفرما باید از کجا شروع کنیم؟ در چه مواردی می توانیم نسبت به شکایت از کارفرما اقدام کنیم؟

شکایت از کارفرما یکی از اتفاقات رایجی است که ممکن است در روابط کاری ایجاد شود. در یک رابطه کاری میان کارفرما و کارگر مشخص است که کارفرما چه کارکردی از کارگر می خواهد و کارگر چه دستمزدی بابت این کارکرد دریافت می کند. تعارض زمانی ایجاد می شود که در خصوص این دو مفهوم یعنی نوع کار تحویل شده و دستمزد دریافت شده اختلاف نظر وجود داشته باشد. به طور مثال کارفرما از کار تحویل گرفته راضی نیست و بر این اساس حقوق و دستمزد کارگر را پرداخت نمی کند و یا کارفرما بنا بر شرایط خاصی که دارد توانایی پرداخت دستمزد را ندارد. در این حالت کارگر این قدرت را پیدا می کند که بتواند از طریق قانونی نسبت به شکایت از کارفرما اقدام کند.

اگر بخواهیم به شکل ساده تر بیان کنیم شکایت از کارفرما اصولا در چند بعد اصلی خلاصه می شود. بعد اول عدم پرداخت به موقع حقوق کارگر است. بعد بعدی عدم پرداخت مزایای تعیین شده از سوی وزارت کار به کارگر است ( مزایایی مانند سنوات یا پاداش پایان سال ). بعد دیگر عدم پرداخت حق بیمه مربوط به کارگر و بعد آخر نیز در حالتی است که با وجود قرارداد کتبی کارفرما نسبت به اخراج کارگر اقدام کند. این چهار جهت را می توان اصلی ترین تعارضات ایجاد شده میان کارگر و کارفرما دانست. حال می خواهیم بدانیم یک کارگر چگونه می تواند نسبت به هر کدام از این موارد دست به شکایت از کارفرما بزند.

شکایت از کارفرما به کمک قرارداد

شکایت از کارفرما زمانی در دادگاه حقوقی قابل بررسی است که شما دلایل کافی برای اثبات ادله خود داشته باشید. در واقع شما به عنوان کارگر ابتدا باید ثابت کنید که رابطه کاری با کارفرمای مذکور داشته اید. بعد از اثبات این رابطه نوبت به این است که بر اساس نوع رابطه و شرایط مشخص شده در آن شکایت از کارفرما مورد بررسی قرار می گیرد. این موارد غالبا بر اساس قراردادی کتبی میان کارفرما و کارگر مشخص می شود.

در واقع قرارداد نشان دهنده وجود رابطه کاری میان کارگر و کارفرما است. از طرف دیگر در این قرارداد شرایط مختلف کاری ( از جمله ساعت ورود خروج- شروع همکاری و تاریخ پایان آن – شرایط تحویل کار – شرایط پرداخت و … ) بیان شده است. قراردادی کامل است که تمامی موارد ذکر شده را به طور کامل دخیل کرده باشد. هر قدر این موارد کامل و جزئی باشد همانقدر امکان بروز اختلاف و تعارض کمتر می شود.

بنابراین شما برای شکایت از کارفرما باید قرارداد کاری خودتان را به دادگاه ارائه دهید. این قرارداد می تواند مشخص کننده بسیاری از اتفاقات بین شما و کارفرما باشد. شاید این سوال به ذهن شما برسد که اگر در قرارداد حرفی از مزایا و یا پاداش نشده باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ توجه داشته باشید که حقوق تعیین شده توسط وزارت کار فراتر از قرارداد فی مابین کارگر و کارفرما است. در واقع این حقوق بر گردن کارفرما است و وی  – حتی بدون ذکر آن در قرارداد  – موظف به اجرای آن می باشد. از این رو حقوقی مانند پاداش پایان سال یا پرداخت حق بیمه به صرف وجود رابطه کاری از وظایف کارفرما محسوب می شود.

مراحل شکایت از کارفرما (1)
مراحل شکایت از کارفرما (1)

شکایت از کارفرما بدون قرارداد کاری

شکایت از کارفرما به نظر بسیاری از افراد ناآگاه بدون قرارداد کاری ممکن نیست. در واقع برخی از کارفرمایان به سبب شرایط سخت شغلی و نیاز کارگر دست به انعقاد قرارداد نمی زنند. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از کارگران این تصور را داشته باشند که امکان شکایت از کارفرما برای آن ها وجود ندارد.

با وجود این که قرارداد یکی از مهمترین ابزارها در شکایت از کارفرما محسوب می شود اما به عنوان یک ملزوم قانونی شناخته نشده است. یعنی شما حتی بدون داشتن قرارداد کاری نیز می توانید از کارفرمای خود شکایت کنید. اما چگونه؟ همانطور که گفتیم مسئله اصلی اثبات رابطه کاری است. بنابراین شما بدون داشتن قرارداد اگر بتوانید رابطه کاری خود با کارفرما را اثبات کنید می توانید نسبت به شکایت از کارفرما اقدام نمایید.

اساسا برای اثبات یک رابطه کاری بدون داشتن قرارداد دو راه بیشتر وجود ندارد. اول اینکه شما با گرفتن پرینت حساب بانکی خود طی چند ماه گذشته می توانید اثبات کنید که این فرد ماهانه به شما پولی واریز کرده است. این پول از نظر دادگاه می تواند در حکم همان حقوق ماهانه باشد. راه حل دوم جمع آوری استشهادیه محلی است. بدین ترتیب شما می توانید رابطه کاری خودتان را برای قانون توضیح دهید و بعد از آن نسبت به احقاق حق خود اقدام نمایید.

مراحل شکایت از کارفرما (3)
مراحل شکایت از کارفرما (3)

ضمانت اجرایی شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما و اثبات تخلف وی اولین گام در احقاق حقوق کارگر است. گام بعدی ضمانت اجرایی این شکایت است. در واقع مسئله اصلی که وجود دارد این است که اگر کارفرما بعد از صدور رای دادگاه همچنان نسبت به پرداخت حقوق کارگر اقدام نکند و یا به رای دادگاه تمکین چه اتفاقی رخ می دهد؟ به طور کلی کارگر می تواند در این حالت به دایره اجرای احکام قوه قضاییه مراجعه کند و با در دست داشتن حکم دادگاه درخواست اجرای حکم را به این دایره ارائه دهد. بر اساس آن، این دایره مدت ده روزه به کارفرما جهت پرداخت حقوق کارگر می دهد، در صورت عدم پرداخت و تمکین کارفرما به رای، قانون این حق را دارد تا از اموال کارفرما نسبت به پرداخت حقوق کارگر اقدام کند. این نکته مهمی است که در خصوص شکایت از کارفرما باید به آن توجه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×