مجازات کودک آزاری

مجازات کودک آزاری (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات کودک آزاری

دوران کودکی مهم ترین بخش در زندگی هر فرد بشمار می آید. زیرا آینده و تصورات هر فردا در این دوران در وجود او شکل می گیرد. حال اگر روح پاک کودک با آزار و اذیت لکه دار شود، قطعا در آینده او تاثیرات غیر قابل جبرانی خواهد گذاشت. آشنایی با قوانین مربوط به کودکان و حق و حقوق آنها بسیار حائز اهمیت می باشد از این رو بهتر است، اطلاعاتی در رابطه با مجازات کودک آزاری در اختیارتان قرار دهیم.

امروزه با گسترش جوامع و همچنین افزایش اخبار در مورد آزار و اذیت کودکان، خانواده های بسیاری نگران شده و در پی گرفتن مشورت از مشاورین و دریافت راهکار برای در امان ماندن از این آسیب اجتماعی هستند.

هر رفتاری که سلامتی جسم یا روان کودک را به مخاطره بیندازد، کودک آزاری تلقی می شود.

بالا بردن سطح آگاهی و اطلاع از حقوق کودک و آموزش صحیح به او و خانواده می تواند کمک شایانی برای دور ماندن از این آسیب و حفاظت از کودکان باشد.

کودک آزاری چیست؟

ابتدا بهتر است بدانید که به هر فرد زیر سن 18 سال در قانون سازمان بهداشت جهانی، کودک گفته میشود.

هر گونه آسیب جسمی، روانی، سوء استفاده جنسی و یا بهره کشی و همچنین عدم توجه به نیاز های کودک، کودک آزاری نام دارد.

به عبارت دیگر می توان گفت هر رفتاری که باعث شود سلامتی جسمی یا روانی کودک به خطر افتد را، کودک آزاری می گویند.

در رابطه با مبحث کودک آزاری، هر کشور دارای قوانین خاص خود بوده و سازمان بهداشت جهانی بر تمامی آن ها نظارت دارد.

اعمال خشونت علیه کودکان اشکال متفاوتی دارد از جمله:

  • سوء استفاده جنسی
  • تنبیه بدنی کودک
  • مجبور کردن کودک به انجام کارهای سخت و خارج از توان او
  • سوء استفاده از کودک برای انجام کار و کسب درآمد

انواع کودک آزاری کدام است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین آشنایی بیشتر با قوانین کودک آزاری به بررسی انواع آن و مجازات کودک آزاری می پردازیم.

کودک آزاری به 4 دسته کلی تقسیم میشود که عبارتند از:

  • آزار و اذیت جسمی کودک
  • آزار و اذیت روحی و عاطفی کودک
  • عدم توجه به نیاز های کودک و غفلت از او
  • آزار و اذیت های جنسی کودک

در تمامی موارد بالا آسیب هایی بر روح و جسم کودک وارد می شود که منجر به اذیت کودک شده و می تواند در آینده و تفکرات کودک تاثیرات بسیاری داشته باشد.

در هر کدام از موارد بالا امکان دارد حتی کودک لمس نشده اما به او آسیب های بدی وارد شود.

به عنوان مثال مشاهده صحنه های مستهجن شاید برای یک بزرگسال آزار دهنده نباشد اما برای یک کودک می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر او وارد کند.

مجازات کودک آزاری در کشور ها متفاوت است. در ادامه به بررسی و توضیح کامل مجازات کودک آزاری می پردازیم.

قوانین مربوط به کودک آزاری در ایران

قوانین مربوط به کودک آزاری در کشورمان کهنه و نا کارآمد بوده و نیاز به بازبینی و تجدید نظر دارد.

در سال 1338 اولین قانون حمایت از کودکان تصویب و تا سال 1381 علی رغم وجود نقص های فراوان هیچ گونه قانونی جدید و کار آمدی تصویب نشد.

به دنبال نقص در قانون گذاری جرایم علیه کودکان روز به روز افزایش یافت که این معضل مجلس را برآن داشت که در سال 1381 قوانین کامل تری در رابطه با حمایت از کودکان و تعیین مجازات کودک آزاری به تصویب برساند.

  • در ماده ی 2 این قانون تمامی افراد زیر 18 سال تحت پوشش این قانون قرار گرفته و کودک آزاری دیگر نیازی به شاکی خصوصی ندارد.

 در صورت مشاهده کودک آزاری می توانید به مراکز مربوطه گزارش داده، و دادستان به عنوان مدعی العلوم باید موضوع را پیگیری نماید.

  • هرگونه خرید و فروش کودکان به عنوان نیروی کار و بهره کشی و انجام کارهای خلاف از قبیل قاچاق و… جرم بوده و قانون مجازات شش ماه تا یک سال زندان یا جزای نقدی از ده میلیون ریال را برای آن تعیین کرده است.
  • هر گونه اذیت، درد و رنج روحی و جسمی،  بی تفاوت بودن به سلامت کودک و بهداشت روانی و جسمی آنها و هر گونه ممانعت از تحصیل جرم محسوب شده و ممنوع می باشد و قانونگذار سه ماه و یک روز، تا شش ماه حبس و یا ده میلیون ریال جزای نقدی را برای مجرمین تعیین نموده است.
  • مطابق با ماده ی 6 این قانون، تمامی افراد وکارکنان در موسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را عهده دار هستند، موظفند تا به محض دیدن کودک آزاری مراتب را جهت پیگرد قانونی و گرفتن تصمیم مناسب به مقامات صالح قضایی اعلام کنند. در صورت نادیده گرفتن، قانون مجازات آنها را حبس تا شش ماه یا پرداخت جزای نقدی تا 5 میلیون ریال مشخص نموده است.
  • ماده ی 4 اصلی ترین این مواد قانونی است و مطابق با آن، مجموعه ای از رفتارها را که موجب آزار کودک می شوند (اعم از روحی و جسمی) جرم تلقی کرده و برای آن مجازات حبس حداکثر تا شش ماه یا جزای نقدی 10 میلیون ریالی تعیین کرده است.
  • در ماده  11 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان آمده است:

هر فردی مرتکب قتل عمد یا ضرب و جرح عمدی کودک و یا نوجوان شود و به هر علتی قصاص نشود، علاوه بر پرداخت دیه طبق مقررات قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

نقص قوانین، در حمایت از کودکان

همانطور که مشاهده می کنید قوانین موجود با توجه به معصومیت کودکان و بی دفاعی آنها، بسیار ناقص بوده و نیاز به اصلاحیه و تصویب قوانین جدید با مجازات های سنگین و بازدارنده است .

قوانین سختگیرانه مانع رسیدن آسیب های جسمی و روانی به سازندگان فردای جامعه شود.

تاثیرات کودک آزاری آنقدر گسترده و قابل تامل است که جامعه می بایست با وسواسیت بیشتری به آن نگاه کند.

 اگر کودکان امروز در امنیت روحی و جسمی نباشند در آینده بزهکار و ناهنجار خواهند شد و این ضرری به جامعه وارد می کند که غیر قابل جبران است.

داشتن قوانینی محکم و قابل اجرا و بازدارنده با مجازات های سنگین می تواند امنیت کودکان را بیمه نماید و به دنبال آن جامعه ای سالم با فرزندانی شاد را به ما هدیه دهد.

امیدواریم روزی برسد که بازدارندگی قوانین حمایت از کودکان و نوجوانان آنقدر عمیق و گسترده باشد که کسی جرات تخطی به حریم کودکان را به ذهن خود راه ندهد.

برای نوشتن لایحه درباره مجازات کودک آزاری میتوانید از سایت و همکاران ما یاری بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×