جرم قاچاق کالا

جرم قاچاق کالا (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جرم قاچاق کالا

جرم قاچاق کالا چیست؟

برای این که بدانیم جرم قاچاق کالا چیست؟ و مجازاتی که توسط قانون و دولت تصویب می شود چگونه است؟ لازم است مطالبی را در رابطه با مرجع رسیدگی به آن که توسط دادگاه انقلاب و دادسرا انجام می گیرد بیان شود. البته بهتر است قبل از بررسی و مطالعه درباره جرم قاچاق کالا، در مورد واژه قاچاق و دلایل قاچاق کالا یا چگونگی مجازات و مهم تر این که ضرورت انتخاب وکیل متخصص و … نیز آگاهی لازم را کسب نماییم.

اگر قصد نوشتن لایحه برای قاچاق کالا دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس گرفته و درخواست نوشتن لایحه را بدهید.

قاچاق چیست؟

قاچاق یا همان نهان فروشی در واقع ورود و خروج کالا است که به صورت مخفیانه از مرزهای کشور وارد یا خارج می شود، و در واقع بدون مجوز دولت بوده و ممنوع است. همچنین به فرد یا افرادی که مبادرت به انجام قاچاق می کنند قاچاقچی می گویند.         

قاچاق کالا چیست؟

قاچاق کالا یک نوع از انواع قاچاق است که در آن جا به جایی کالاهایی از نقطه ای به نقطه دیگر یا از جایی به جای دیگر انجام می گیرد، که ممکن است این جا به جایی در داخل کشور صورت بگیرد که به قاچاق داخلی معروف می باشد و یا به طور مخفیانه وارد مرزهای کشور شده و یا خارج شود که قاچاق خارجی می نامند. به هر حال در هر دو صورت به عنوان جرم قاچاق کالا محسوب خواهد شد و مجازاتی از طرف قانون و دولت به آن ها تعلق خواهد گرفت.

موضوع اقسام کالا

کالاهای ممنوع: این نوع کالاها، کالاهایی هستند که به طور کلی از نظر قانون ورود و خروج آن ها ممنوع می باشد.

کالاهای مجاز مشروط: به کالاهایی اطلاق می شود که برای ورود و خروج آن ها تشریفات گمرکی باید انجام بگیرد تا بر اساس قانون مجوز لازم را از سوی مرجع مربوطه صادر شود.   

کالاهای مجاز: این نوع کالاها که ورود و خروج آن ها با رعایت یک سری کارهای ضروری مربوط به تشریفات گمرکی و بانکی انجام می گیرد، نیازی به دریافت مجوز ندارند. لازم به ذکر است که با استفاده از کمک های یک وکیل مجرب مطمئنا می توانید تمامی مراحل را با آگاهی لازم و با موففقیت به انجام برسانید.

مجازات اشخاص قاچاقچی

مجازات جرم قاچاق کالا با توجه به ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا تعیین می شود، این افراد طبق همین مصوبه علاوه بر ضبط کالایشان جریمه نقدی نیز می شوند. البته لازم به ذکر است، اگر شخصی کالایی را که قاچاق کرده مجاز باشد در این صورت باید مبلغ مشخص شده از طرف قانون که حدود یک یا دو برابر ارزش آن کالای قاچاق شده است را به عنوان جریمه جرم قاچاق کالا به دولت بپردازد. اما افرادی که کالای مشروط را قاچاق می کنند مجازات جرم قاچاق کالا این اشخاص طبق ماده 18 قانون، باید مبلغ تعیین شده را که تقریبا یک تا سه برابر ارزش کالا می باشد را به عنوان جریمه به دولت پرداخت کنند. توجه داشته باشید که چنانچه فردی کالای یارانه ای یا حتی سهمیه ای را قاچاق کند در این صورت باز جریمه خواهد شد که باید حدود چهار برابر ارزش کالایی که قاچاق شده را به دولت پرداخت کند، بهتر است بدانید که این سنگین ترین جریمه نقدی می باشد که اشخاص قاچاقچی باید به قانون بپردازند. چنانچه اشخاصی که شروع به قاچاق می کنند اما به دلایل مختلفی موفق نمی شوند که کالای مورد نظر را از کشور وارد یا خارج نمایند در این صورت طبق قانون 68 مبارزه با قانون قاچاق فقط متهم به ضبط کالا می شوند. بهترین پیشنهادی که می توان به افرادی که مرتکب چنین مجازاتی شده اند کرد این است که از مشاوره های وکیل با تجربه استفاده کنند تا مجازات آن ها کمتر شود. توجه داشته باشید کمک گرفتن از راهنمایی های وکیل متخصص یک ضرورت انکار ناپذیر است.

نکته مهم در مجازات قاچاقچی

طبق ماده 69 قانون مبارزه با قاچاق، اگر افرادی که مرتکب جرم قاچاق کالا می شوند باید طبق قوانین تعیین شده از جانب قانون مواردی مانند کارت مبادلات ارزی، کارت بازرگانی، پروانه کسب، تعطیلی کسب و کار، پروانه حمل و نقل و همچنین گواهینامه رانندگی و حتی ممنوعیت خارج از کشور می باشند و چنانچه قاچاق کالا صورت گیرد مواردی اشاره شده برای آن افراد باطل می شوند و مدت زمان این باطلی که موقتی یا دائمی است را قاضی مشخص خواهد کرد. البته می توانید از کمک و راهنمایی های وکیل در پرونده خود استفاده نمایید زیرا فرآیند پرونده های قاچاق پیچیده می باشند.

نگاهی به شرایط مجازات جرم قاچاق کالا

 -1 دادگاه در مورد مجازات شخصی که قاچاق کرده است باید مطمئن شود که آیا فرد از ممنوعیت کاری که انجام داده است مطلع بوده و عمدا قاچاق کرده است؟.

-2 در شرط دوم برای مجازات در مورد جرم کالای قاچاق شده، دادگاه باید اطمینان کامل داشته باشد از این که آیا شخص قاچاقچی قصد داشته به دولت و درآمد دولت لطمه بزند؟ و قصد سوء نیت داشته، که در این صورت باید حتما مجازات شود.

  انواع قاچاق

-1 قاچاق کالا و ارز

-2 قاچاق انسان

-3 قاچاق مواد مخدر

-4 قاچاق اسلحه

دلایل انجام قاچاق کالا

یکی از دلایل مهم برای قاچاق کالا، تقاضای خریدارانی است که داخلی هستند و مایلند تا از کالاها و اجناس خارجی استفاده کنند، همچنین برخی از بازارهای خارجی تمایل دارند تا از اجناس و کالاهای ایرانی استفاده نمایند در واقع همین تقاضاها باعث می شوند که به صورت غیر قانونی قاچاق کالا و اجناس در بازارها عرضه شوند.

دولت با وضع قوانینی که از ورود کالاها و اجناس خارجی به داخل کشور جلوگیری می کند، البته هدف دولت از اجرا کردن این نوع سیاست ها حمایت و پشتیبانی از تولیدات ملی و داخلی می باشد، اما از جنبه های منفی آن نیز به سود آوری زیاد قاچاق کالا می توان اشاره کرد زیرا اختلاف قیمت کالاها در بازارهای داخلی و خارجی بسیار زیاد بوده و منافع قابل توجهی نصیب وارد کننده می کند.

از دیگر دلایل قاچاق کالا، وجود تعرفه های سنگین گمرک است حتی تا چندین برابر قیمت پایه که باعث افزایش یافتن قیمت کالا می شود.

افزایش بیکاری در کشور به خصوص در مناطق مرزی از جمله عوامل قاچاق کالا می باشد که در برخی نواحی مانند سیستان بلوچستان یا کردستان و خوزستان و آذربایجان غربی و … بیشتر به چشم می خورد.

مراجع رسیدگی کننده به جرم قاچاق کالا

بررسی و رسیدگی به تمامی جرایم در زمینه قاچاق کالا در دادگاه های انقلاب تهران صورت می گیرد البته لازم به ذکر است که چنانچه شخص مجرم در تهران نباشد باید در نزدیک ترین استان پرونده فرد قاچاقچی مورد رسیدگی قرار بگیرد. همچنین یکی دیگر از مراکز که در حوزه جرم قاچاق کالا فعالیت می کند در واقع سازمان تعزیرات حکومتی می باشد. باز لازم به یادآوری است که با مشاوره گرفتن از یک وکیل که اشراف کامل به پرونده های قاچاق کالا را داشته باشد و بهترین لایحه دفاعیه را در خصوص پرونده تهیه نماید، مطمئن باشید که به روند پرونده شما کمک شایانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×