مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی بر اساس قانون

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟ مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چگونه تعیین می شود؟ مهمترین نکات در خصوص مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟ بهترین کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟ نحوه تعیین مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چگونه است؟ شرایط مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟ نظر قانون در خصوص مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟ نهاد تصمیم گیری کننده در خصوص مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی یکی از مهمترین سوالاتی است که در جامعه حقوقی و کیفری وجود دارد. بر اساس قانون جرم فتل ( عمد یا غیر عمد ) از جمله جرایم غیر قابل گذشت محسوب می شود. به عبارت ساده تر با گذشت شاکی خصوصی پرونده مربوطه مختومه نمی شود و همچنان جنبه های مختلف آن از نظر کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. به طور کلی مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی در بسیاری از موارد حبس خواهد بود. در زبان ساده تر با گذشت شاکی امکان آزاد شدن مجرم ( قاتل ) وجود ندارد. هر وکیل کیفری به خوبی می داند که قتل جرمی است که باید مجازاتی داشته باشد. حتی اگر اولیای دم رضایت خود را اعلام کنند همچنان قانون اجازه مجازات قاتل را خواهد داشت.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست و چرا قانون گذار با گذشت شاکی اجازه آزاد شدن وی را صادر نمی کند؟ همچنین می خواهیم بدانیم مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چگونه تعیین می شود؟ در واقع دیه و اعدام از مهمترین مجازات هایی است که برای قاتل در نظر گرفته می شود؛ حال سوال این است که اگر شاکی رضایت دهد یا مجرم از دیه و اعدام نجات پیدا می کند؟

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی و بررسی مفاهیم

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا مفاهیم مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع ما باید بدانیم از نظر قانون قتل چه نوع جرمی است و زمانی که گفته می شود این جرم در دسته جرایم غیر قابل گذشت محسوب می شود به چه معنی است؟

به طور کلی قتل از جمله جرایم مهم و غیر قابل گذشت در قانون کیفری ایران محسوب می شود. به طور کلی قتل به فعلی گفته می شود که فردی به صورت عمد، غیر عمد یا شبه عمد باعث مرگ فرد دیگری شده باشد. در ساده ترین حالت ممکن اگر بخواهیم این مسئله را توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که قتل یعنی کشتن انسان توسط انسان دیگری. حال ممکن است این اتفاق به صورت عمدی یا غیر عمدی رخ دهد. در هر صورت کشتن انسان به هر شیوه و با هر دلیلی جرم بزرگی محسوب می شود.

مفهوم دیگری که باید در این جا به آن توجه داشته باشیم این است که جرایم از دید فردی و اجتماعی به دو دسته قابل گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می شود. در واقع برخی از جرایم آثار و آسیب منفی علیه اشخاص دارد. به طور مثال در جرم سرقت یک فرد یا گروهی از افراد متضرر می شود اما جامعه به صورت مستقیم درگیر آن نخواهد شد. اما دسته ای از جرایم بخش عمده ای از جامعه را درگیر خود می کند. این دسته از جرایم حتی با گذشت شاکی قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد جرایم قابل گذشت تنها در صورتی قابل پیگیری است که شاکی خصوصی برای آن وجود داشته باشد. اما جرایم غیر قابل گذشت بدون حضور شاکی قابلیت پیگیری دارد. در این حالت مدعی العموم به عنوان شاکی شناخته خواهد شد. جرم قتل از جمله جرایم غیر قابل گذشت محسوب می شود. از این رو می توان حدس زد که با گذشت شاکی در خصوص جرم قتل همچنان روند بررسی دعوی ادامه خواهد داشت و نمی توان انتظار بخشش و آزادی مجرم را داشته باشیم.

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی (1)
مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی (1)

مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟

تا به این جا دانستیم قتل از جمله جرایم غیر قابل گذشت محسوب می شود. بنابراین روند بررسی دعوی و دادرسی در خصوص این جرم ربطی به حضور یا رضایت شاکی خصوصی ندارد. حال سوال اینجاست که تاثیر مجازات قاتل در صورت رضایت شاکی چیست؟

در واقع هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که رضایت شاکی تنها در کاهش و تعدیل مجازات می تواند تاثیرگذار باشد. در کلام ساده تر رضایت شاکی می تواند باعث شود که فرد از پرداخت دیه و یا قصاص معاف شود اما نمی تواند دلیلی برای آزادی وی باشد. از این رو همچنان دادگاه و قانون بنا بر شرایط جرم و نحوه ارتکاب قتل اقدام به تعیین مجازات برای قاتل می کند.

بر اساس نوع قتل، تاثیر قاتل و سایر فاکتورهای مختلف می توان گفت که دادگاه مجازات حبس حداکثر ده سال را برای مجرم در نظر می گیرد. همچنین این مسئله در خصوص معاونت در قتل نیز صدق می کند. مسئله ای که وجود دارد این است که قتل از دید اسلام و قانون جرمی است که آثار منفی اجتماعی و فردی زیادی دارد از این رو حتی اگر این اتفاق به صورت غیر عمد صورت گرفته باشد به هر حال باید تاوانی پرداخت شود. از اینرو حتی در صورت گذشت شاکی و یا نبود شاکی مجرم به چند سال حبس محکوم می شود.

همانطور که گفتیم در این خصوص فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار است. شما می توانید در این خصوص از یک وکیل مجرب و با تجربه در حوزه کیفری کمک بگیرید. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که مسیر کیفری یک مسیر نسبتا سخت و پیچیده است. از طرف دیگر در دعاوی قتل جو روانی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. از این رو استفاده از یک وکیل با تجربه در این حوزه می تواند بسیار کارایی باشد. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که رضایت شاکی در خصوص جرم قتل ( عمدی یا غیر عمدی بودن آن ) تنها موجب تعدیل و کاهش مجازات می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×