مجازات شهادت دروغ در اعسار

مجازات شهادت دروغ در اعسار (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات شهادت دروغ در اعسار

مجازات شهادت دروغ در اعسار

شهادت دروغ در اعسار چیست؟ آثار شهادت دروغ در اعسار چیست؟ مهمترین نکات مربوط به شهادت دروغ در اعسار چیست؟ چگونه می توان مانع از شهادت دروغ در اعسار شد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص شهادت دروغ در اعسار چیست؟ برای شهادت دروغ در اعسار چه مجازاتی در نظر گرفته شده است؟ آیا شهادت دروغ در اعسار جرم است؟ چرا شهادت دروغ در اعسار جرم است؟ آثار حقوقی شهادت دروغ در اعسار چیست؟ آثار کیفری شهادت دروغ در اعسار چیست؟ کدام نهاد در خصوص شهادت دروغ در اعسار تصمیم گیری می کند؟ نحوه اثبات شهادت دروغ در اعسار چگونه است؟

شهادت دروغ در اعسار یا سایر دعاوی از دید قانونگذار به عنوان یک جرم شناسایی شده است. مجازات جرم شهادت دروغ فارغ از دعوی مربوطه حبس و جزای نقدی خواهد بود. همچنین در صورتی که به واسطه این شهادت ضرری به یکی از طرفین دعوی وارد شده باشد شاهد مکلف به جبران خسارت خواهد بود. این موضوع در خصوص اعسار نیز صادق است.

به طور کلی آن چیزی که اهمیت دارد این است که اگر فردی در دادگاه بر علیه فرد دیگری شهادت دروغ دهد قانون چگونه می تواند از حقوق آن فرد دفاع کند؟ همچنین در صورتی که رای صادر شده قطعی شده و در مرحله اجرا باشد چگونه می توان با اثبات دروغ بودن شهادت یکی از شاهدان نسبت به تعلیق حکم و بررسی مجدد دعوی اقدام کرد؟ این ها مهمترین مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. در واقع ما می خواهیم بدانیم شهادت دروغ در اعسار چه آثاری دارد و دادگاه یا طرف مقابل چگونه می تواند این مسئله را اثبات کند؟ همچنین نسبت به چرایی جرم انگاری این مسئله نیز صحبت خواهیم کرد. با ما در ادامه همراه باشید.

شهادت دروغ در اعسار و مفاهیم ابتدایی

شهادت دروغ در اعسار را زمانی می توانیم به خوبی درک کنیم که ابتدا با برخی از مفاهیم و شرایط ابتدایی مربوط به آن آشنا شویم. ابتدا باید بدانیم که قانون چه نظری در خصوص شهادت در دادگاه دارد و چه اعتباری برای آن در نظر گرفته است؟ آیا یک شهادت می تواند نتیجه دادگاه را تعیین کند؟

به طور کلی شهادت از جمله ادله اثبات در دعاوی حقوقی و کیفری محسوب می شود. این سخن بدین معنی است که قانون شهادت را به عنوان یکی از عوامل اثبات کننده یک ادعا در دادگاه شناخته است. بنابراین دادگاه می تواند بر اساس شهادت نسبت به تعیین حق و صدور رای قطعی اقدام کند. از این رو هر وکیل حقوقی یا کیفری می داند که شهادت از اعتبار قانونی مهمی در دادگاه ها برخوردار است.

مفهوم مهم دیگری که در اینجا باید به آن توجه کنیم، مسئله اعسار است. در واقع ما باید بدانیم که دعوی اعسار چیست و شهادت چه تاثیری در روند دادرسی آن دارد؟ به طور کلی اعسار به معنی عدم توانایی از پرداخت یک حق مالی مانند دیه یا مهریه است. به طور مثال فرض کنید که زوجه ای بخواهد مهریه خود را به اجرا بگذارد. زوج ادعا می کند که توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. از این رو با ارائه درخواست اعسار از پرداخت مهریه از دادگاه می خواهد نسبت به تقسیط آن اقدام کند. دادگاه نیز بر اساس شرایط مالی مرد و تمکنی که دارد نسبت به قبول اعسار و تقسیط مهریه و تعیین میزان قسط اقدام می کند. اما سوال اینجاست که دادگاه چگونه می تواند نسبت به مسئله تمکن مالی مرد واقف شود؟ اینجاست که شهادت می تواند یکی از مسیرهای اثبات میزان تمکن مالی مرد باشد.

در واقع دادگاه به واسطه استعلام سه گانه از بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و سازمان راهنمایی و رانندگی نسبت به تعیین اموال مرد اقدام می کند. حال ممکن است به هر ترتیب در پاسخ این استعلام ها سرمایه یا اموالی برای زوج ثبت نشده باشد. در این حال زوجه می تواند با استفاده از ادله اثبات که شهادت هم جزئی از آن بوده نسبت به اثبات تمکن مالی مرد اقدام کند و یا مرد بر اساس استفاده از این ادله ادعای عدم تمکن مالی را اثبات کند.

مجازات شهادت دروغ در اعسار (2)

آثار شهادت دروغ در اعسار

شهادت دروغ در اعسار یا در هر دعوی دیگر می تواند روند دادرسی را به طور کلی عوض کند و یا باعث شود حکمی صادر شود که عادلانه نباشد. از این رو یک وکیل کیفری به خوبی می داند که قانونگذار شهادت دروغ را جرم دانسته و شاهد در این حالت مجرم شناخته می شود. اما بگذارید این مسئله را از دید قانون کیفری مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی زمانی یک فعل جرم است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای آن به صورت همزمان اثبات شود. رکن مادی زمانی قابل بررسی است که فعل از نظر فیزیکی رخ داده باشد و این فعل اثرات منفی قابل اثباتی بر جای گذاشته باشد. یک شهادت دروغ می تواند روندی دعوی را تغییر دهد و باعث شود حکمی صادر شود که بر خلاف عدالت باشد. رکن معنوی به هدف یا نیت فاعل توجه می کند. هیچ فردی نمی تواند ادعا کند سهوا اقدام به شهادت دروغ کرده و یا نمی دانسته است که شهادت، دروغ بوده است. همچنین رکن قانونی فعل به این نکته اشاره می کند که آیا در قانون مصداقی از فعل تحت عنوان جرم وجود دارد یا خیر؟ در کلام ساده تر آیا قانون شهادت دروغ را جرم شناخته و برای آن مجازات تعیین کرده است یا خیر؟

در ماده 650 قانون مجازات اسلامی قانونگذار تعیین کرده است که شهادت دروغ جرم بوده و دارای مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی است. همچنین اگر این شهادت موجب خسارت به طرفی از دعوی شده باشد شاهد ضامن پرداخت این خسارت خواهد بود. همچنین در نظر داشته باشید در صورت اثبات دروغ بودن شهادت، حتی با قطعی شدن حکم امکان اعاده دادرسی و تعلیق حکم وجود دارد. به نوعی بر اساس اثبات دروغ بودن شهادت می توان درخواست بررسی مجدد دعوی و صدور حکمی دیگر را داشت. این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص شهادت دروغ باید به آن ها توجه داشته باشید. همچنین در این خصوص می توانید از یک وکیل یا مشاور کمک بگیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×