مجازات سقط جنین توسط مادر

مجازات سقط جنین توسط مادر (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات سقط جنین توسط مادر

مجازات سقط جنین توسط مادر

امروزه برخی از افراد بنا به دلایلی مختلفی از قبیل مشکلات اقتصادی و یا اجتماعی سعی در سقط جنین خود دارند. از دلایل عمده این اتفاق ناخوشایند روابط نامشروع و بارداری ناخواسته، مشکلات ژنتیکی و مشکلات بین زن و شوهر می باشد. سقط جنین نه تنها در دین اسلام به شدت منع گردیده بلکه در بسیاری از جوامع غربی ممنوع می باشد و کاری کاملا غیر اخلاقی است. در قانون برای آن دسته از افرادی که مبادرت به سقط جنین می کنند مجازاتی وضع گردیده است که در صورت اثبات، به صورت قطع احکام آن اجرا می شود.

در ادامه این مقاله شما را با مجازات سقط جنین توسط مادر و تمام مسائل پیرامون این موضوع  آشنا خواهیم ساخت.

سقط جنین چیست؟

برخی از زوجین پس از مطلع شدن از بارداری به صورت عمدی فرزند خود را از بین می برند که علل مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد. به این کار ناپسند سقط جنین گفته می شود و در کشور ما جرم محسوب می گردد. به طور کلی سقط جنین به معنای خارج کردن جنین خود از فضای رحم به صورت عمدی پیش از وضع حمل می باشد. این کار غالبا توسط مادر انجام می پذیرد، در مواردی افراد دیگر دست به این کار می زنند یا مادر را مجبور به این عمل شنیع می کنند.

سقط جنین غالبا به سه حالت خود به خود، درمانی و یا جنایی اتفاق می افتد. در سقط جنین خود به خودی، مادر به واسطه بیماری زمینه ای، بلند کردن اجسام، ضربه و یا سقوط جنین خود را سقط می کند. این اتفاق به صورت کاملا غیر عمد و غیر ارادی می باشد. بعضی از زنان در صورت بارداری ممکن است خطراتی سلامتی آنها را تهدید کند، در این صورت پزشک دستور سقط جنین را می دهد. هنگامی که جنین دارای مشکلات جسمی و یا ژنتیکی باشد نیز ممکن است سقط درمانی تجویز شود. سقط جنایی کاملا عمدی است و در اسلام حرام می باشد. این نوع سقط به صورت قانونی مجازات های بسیار سنگینی را در پی دارد.

مجازات سقط جنین

بر طبق قانون اگر جنین به صورت عمدی و بدون داشتن مجوز سقط شود باید مجازات دیه پرداخت گردد. پرداخت دیه بستگی به مرحله تشکیل شدن جنین دارد. اگر جنین در حالت نطفه باشد باید دو صدم دیه کامل انسان پرداخت گردد. در صورتی که جنین به صورت خون بسته شده تشخیص داده شود باید چهار صدم دیه کامل را در نظر بگیرند. اگر پاره گوشت باشد، شش درصد و اگر استخوان داشته باشد هشت درصد باید برای دیه بپردازند. در مواردی که گوشت و استخوان بندی کامل شده باشد ولی روح در آن دمیده نشده باشد، یعنی قبل از 4 ماهگی، یک دهم دیه کامل شامل جریمه می گردد. بعد از 4 ماهگی و پس از دمیده شدن روح، در صورتی که پسر باشد دیه یک انسان کامل، در صورت دختر بودن نصف دیه انسان کامل و در هنگام شک سه چهارم دیه کامل را در نظر می گیرند.

مجازات سقط جنین توسط مادر حتی اگر غیر قانونی صورت گرفته باشد به هیچ وجه حبس و یا جریمه نقدی ندارد. دیه گفته شده باید توسط مرتکب جرم پرداخته شود و ربطی به مادر ندارد.

سقط جنین و سیاست

بسیاری از کشور ها در راستای سیاست های افزایش جمعیت نسبت به موضوع سقط جنین بسیار سخت گیر هستند. از دلایل دیگر این سخت گیری ها پیشگیری از کهولت سن می باشد. در اسلام نیز این امر به شدت منع گردیده است.

مجازات افراد متخصص و غیر متخصص

قانون افرادی را که در سقط جنین دخیل بوده اند اعم از پزشک، ماما، دارو فروش و… مجرم شناسایی می کند و برای آنها مجازات های سختی در نظر گرفته است. با این افراد طبق قانون برخورد می گردد و به حبس و پرداخت دیه محکوم می گردند. مدت زمان حبس برای این افراد در بازه 2 الی 5 سال می باشد. همچنین افراد غیر متخصص که از طریق خوراندن ادویه، دم نوش، وسایل و ابزار مختلف اقدام به سقط کنند نیز قوانین و مجازات هایی در نظر گرفته شده است. بنا بر اصل 623 قانون مجازات اسلامی افراد غیر متخصصی که موجبات سقط جنین زن باردار را فراهم کنند محکوم به حبس، از سه تا شش ماه می شوند. اگر فرد ثابت کند که برای حفظ جان مادر و سلامتی مادر دست به این کار زده است این حکم اعمال نخواهد شد. در هر صورت این کار کاملا غیر قانونی است و مجازات دیه را به دنبال دارد که افراد باید به این نکته توجه داشته باشند.

سقط توسط پدر

تا اینجا مجازات سقط جنین توسط مادر را بررسی نمودیم، اما مجازات سقط توسط پدر چیست؟ برخی اوقات سبب سقط پدر است که با زور و اجبار، مادر را وادار به سقط می نماید، یا به صورت غیر عمد مرتکب این عمل می شود. در صورتی که پدر به صورت کاملا آگاهانه و عمدی مرتکب فعل گردد و جنین سقط شود مجازات وی حبس و پرداخت دیه می باشد. گاهی اوقات پدر نادانسته و غیر عمدی مرتکب سقط می شود که در این صورت تنها باید به پرداخت دیه اکتفا نماید.

مجازات سقط جنین توسط مادر (1)
مجازات سقط جنین توسط مادر (1)

نحوه رسیدگی به جرم سقط جنین

در صورتی که فردی تصمیم داشته باشد در رابطه با سقط جنین شکایت کند، باید درباره نحوه شکایت و قانون آن اطلاعات کافی را داشته باشد. در ابتدا شخص باید در سامانه ثنا ثبت نام نماید و حساب کاربری مختص به خود را داشته باشد. این کار را از طریق دفاتر قضایی نیز می تواند به طور صحیح و کامل تری انجام دهد. در مرحله بعد شاکی باید شکایت یا شکواییه خود را برای جرم مورد نظر خود، که در اینجا سقط جنین است آماده نماید. این شکوایه جهت ثبت و بررسی به مراجع قضایی فرستاده می شود. لازم به ذکر است که این شکواییه به وسیله دفاتر قضایی به دادسرا ارسال می گردد. بعد از ثبت شکایت نامه دادسرا تشکیل پرونده داده و طرفین دعوا را جهت ارائه شواهد و ادله و همچنین دفاع، احضار می نماید. دادسرا با بررسی کامل ادله حکم نهایی را صادر می کند که حکم به دادگاه کیفری فرستاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×