فرق نیابت با وکالت چیست

فرق نیابت با وکالت چیست (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرق نیابت با وکالت چیست

فرق نیابت با وکالت چیست؟

فرق نیابت با وکالت چیست؟ از جمله سوالات مهمی که در حیطه حقوقی مطرح می شود، تفاوت نیابت با وکالت است. نیابت و وکالت دو مفهوم کاملا متفاوت هستند، اما متاسفانه بسیاری از افراد این دو مفهوم را یکی تصور می کنند. وکیل به کسی گفته می شود که به عنوان نماینده یک فرد می تواند اقدامات خاصی را از جانب او در زمینه حقوقی انجام دهد. در حالی که در نیابت حقوقی، جانشین فرد می تواند به جای او اقدامات خاصی را در زمینه های حقوقی انجام دهد. البته نیابت دارای انواع مختلفی می باشد. جهت آشنایی بیشتر در رابطه با مفهوم نیابت و وکالت در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

وکالت حقوقی به چه معناست؟

برای اینکه به سوال ((فرق نیابت با وکالت چیست)) پاسخ دهیم، باید این دو مفهوم را به طور مجزا بررسی نماییم. وکیل به عنوان یک حقوقدان حرفه‌ای با مجوز رسمی، یک سری وظایف و مسئولیت‌هایی را برعهده دارد. بر طبق قانون مدنی، وکالت حقوقی عقدی است که وکیل می تواند با استناد به آن مجموعه اقداماتی را از جانب یک فرد در امور حقوقی انجام دهد. به طور کلی، این مجموعه اقدامات شامل موارد زیر می‌شوند:

1. مشاوره حقوقی: وکیل مسئولیت ارائه مشاوره حقوقی به موکلان خود را دارد. او باید به موکلان خود در مورد حقوق و تعهدات قانونی آن‌ها مشاوره دهد. همچنین به آن‌ها کمک کند تا در انتخاب‌ ها و امور حقوقی بهترین تصمیم را بگیرند.

2. نمایندگی در دادگاه: وکیل می‌تواند به عنوان نماینده در دادگاه حضور یابد و به ارائه دفاع، پاسخ به ادعاها، تهیه مستندات و شواهد به منظور حمایت از حقوق موکل بپردازد. از جمله دیگر وظایف وکیل این است که به نیابت از موکلان خود در پرونده‌های قضایی اقدامات لازم را انجام دهد.

3. تهیه و تنظیم قراردادها و اسناد حقوقی: یکی دیگر از وظایف وکیل، تهیه و تنظیم قراردادها و اسناد حقوقی می باشد. وکیل باید با دقت به تمام جزئیات قراردادها و اسناد حقوقی توجه و منافع موکلان خود در رابطه با تنظیم این اسناد را رعایت نماید.

4. رسیدگی به امور قانونی: وکیل ممکن است به عنوان مشاور و نماینده در امور قانونی مختلفی از جمله ارث و میراث، خانواده، مالیات، ملکی و… به موکلان خود کمک کند. وکیل باید به صورت حرفه‌ای به رسیدگی به این امور بپردازد و در حفظ حقوق و منافع موکلان خود تلاش کند.

زمانی که یک فرد وکالت حقوقی موکل خود را برعهده می گیرد، یک سری وظایف مشخصی را باید انجام دهد. از جمله این وظایف می توان به ارائه مشاوره، نمایندگی در دادگاه، تهیه و تنظیم اسناد حقوقی و رسیدگی به امور قانونی مختلف اشاره نمود. هدف وکیل از انجام این وظایف، رعایت قانون و حفظ حقوق موکلان خود می باشد.

آشنایی با انواع وکالت

وکالت به معنای اجازه یک فرد یا گروه از افراد به یک وکیل جهت نمایندگی در مسائل حقوقی می باشد. انواع مختلفی از وکالت در قانون مدنی کشور وجود دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

وکالت کیفری

وکالت حقوقی

وکالت مدنی

وکالت تجاری

وکالت ملکی

وکالت خانواده

وکالت کاری

نیابت به چه معناست؟

جهت پاسخگویی به سوال ((فرق نیابت با وکالت چیست))، یک سری نکات مهم را باید مدنظر قرار داد. نیابت و وکالت در حقوق دارای دو مفهوم کاملا متفاوت می باشند. نیابت به معنای اجازه و انتقال قدرت به یک فرد دیگر برای انجام کاری خاص است. در این حالت فرد نائب، به نمایندگی از فرد دیگر (معطی) عمل می‌کند. فرد نائب می تواند اقدامات حقوقی را به نمایندگی از معطی انجام ‌دهد. معطی در اینجا فردی است که قدرت و اختیار خود را در رابطه با موارد حقوقی به یک نماینده قانونی واگذار می‌کند.

آشنایی با انواع نیابت

به طور کلی، دو نوع نیابت وجود دارد که بهتر است در رابطه با مفهوم آنها اطلاعات بیشتری کسب نمایید. انواع نیابت در نظام حقوقی کشور ما عبارتند از: نیابت در عرف و نیابت در حقوق.

نیابت در عرف

به هرگونه اذن در فروش یا اعطای نمایندگی به یک فرد دیگر، نیابت در عرف گفته می شود. بطور مثال، فرض کنید شما مالک یک خانه هستید و می‌خواهید آن را بفروشید. دلایل مختلفی وجود دارند که  قادر به حضور در معامله و انجام امور مربوطه نیستید. در این صورت، شما می‌توانید به یک نماینده نیابت دهید تا به نمایندگی از شما، فعالیت های مرتبط با فروش خانه را انجام دهد. با اعطای نیابت به نماینده، او می‌تواند در دادگاه حاضر شود، قرارداد فروش را امضا کند، مذاکرات با خریداران و سایر امور مربوط به فروش خانه را به نمایندگی از شما انجام دهد.

در این حالت، شما به عنوان مالک خانه می‌توانید از اقدامات و تصمیمات نماینده خود در رابطه با فروش خانه مطلع شوید و در صورت لزوم، توافقات را تایید یا عدم تایید کنید. این یک مثال ساده از مفهوم نیابت در حوزه حقوقی است. با اعطای نیابت، شما به شخص دیگری اجازه می‌دهید تا به نمایندگی از شما در امور حقوقی، اقدامات لازم را انجام دهد.

فرق نیابت با وکالت چیست (2)
فرق نیابت با وکالت چیست (2)

نیابت در حقوق

به هرگونه اعطای نیابت در رابطه با امور خاص به دادگستری سایر حوزه قضایی، نیابت در حقوق گفته می شود. نیابت قضایی یک مفهوم حقوقی است که به انتقال صلاحیت قضایی از یک دادگاه به دادگاه دیگر اشاره دارد.

در این حالت، دادگاه اول به دادگاه دیگر نیابت قضایی می‌دهد تا درخواست‌ها و امور قضایی مربوط به پرونده‌ای را که در دست بررسی بوده است را پیگیری نماید. دادگاه دیگر که دریافت کننده نیابت قضایی است، می‌تواند اقدامات مختلفی در رابطه با جمع آوری شواهد و شهادت شهود را در محل وقوع جرم انجام دهد. این نوع نیابت باعث تسریع روند قضایی، کاهش هزینه‌ها و راحتی طرفین در دسترسی به دادگاه می شود.

برای مثال، فرض کنید یک جرم در شهر شیراز اتفاق افتاده است و دادگاه محلی در شیراز صلاحیت رسیدگی به آن را دارد. در حالی که شاهد یا شهود جرم در شهر ارومیه حضور دارند و نمی‌توانند در دادگاه شیراز حضور یابند. در این صورت، دادگاه شیراز می‌تواند به دادگاه ارومیه نیابت قضایی بدهد تا امور مربوط به جرم در دادگاه ارومیه مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب، شاهدان و شهود می‌توانند در دادگاه محل زندگی خود شهادت دهند و نیازی به حضور در دادگاه اصفهان ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×