جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی

جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی

مجازات جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی

جرم جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که جرم جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن چیست و چگونه اتفاق می افتد؟ امروزه وقتی صحبت از رفتن به سربازی به میان می آید، تصور دو سال دوری از خانه و خانواده برای عده ای سخت خواهد بود. دوران سربازی به همان اندازه که می تواند شیرین و پر از تجربه باشد، سختی ها و مشکلات خود را نیز به همراه خواهد داشت. شاید همین موضوع یکی از مهمترین دلایل افراد برای فرار از خدمت سربازی و حتی جعل مدرک می باشد. به نظر می رسد جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن ارزش ریسک کردن را نخواهد داشت و تحمل دلتنگی موقتی، بهتر از تحمل مجازات خواهد بود. در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد این جرم اشاره خواهیم کرد پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 جعل مدارک پزشکی برای فرار از خدمت سربازی

از آنجایی که امروزه هیچ جرمی بدون مجازات باقی نمی ماند، علاوه بر قانون مجازات اسلامی، در قانون خدمت وظیفه عمومی نیز برای جعل اسناد و مدارک مجازات مشخص و اختصاصی وجود دارد. در قانون مجازات اسلامی جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن را اینگونه شرح داده است که اگر شخصی توسط دیگری و یا شخصا برای معافیت خودش و یا برای معافیت شخص دیگری گواهی پزشکی تقلبی به نام پزشک را جعل کند و این عمل را برای فرار از خدمت دولت، نظام وظیفه و یا برای تقدیم به دادگاه انجام دهد به حبس از شش ماه تا یکسال محکوم خواهد شد و یا مجازات جزای نقدی از سه تا شش میلیون ریال را به دنبال خواهد داشت. 

جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن در نظام وظیفه

جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن در ماده 60 قانون نظام وظیفه نیز شرح داده شده است. در این ماده ذکر شده است که چنانچه افرادی با ارتکاب جرایمی مانند جعل شناسنامه و یا مهر و امضا کارت پایان خدمت و یا معافیت سربازی، استفاده کردن از شناسنامه افراد دیگر و نفوذ شهادت دروغ، گواهی خلاف واقعیت و یا کتمان کردن حقیقت، فریب دادن افراد و دادن رشوه شرایط معافیت را برای خود یا دیگری فراهم کنند، با توجه به شرایط ارتکاب جرم در دادگاه صالح به اتهام آنان رسیدگی خواهد شد و با توجه به دفعات و مراتب جرم به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد. باید توجه داشت که بررسی شرایط و حکم نهایی دادگاه به نظر قاضی بستگی دارد اما حداقل و حداکثر مجازات آن طبق قانون مشخص شده است.

مجازات پزشک برای اظهار خلاف واقع

جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن برای پزشکان نیز مشخص شده است، چرا که این افراد با توجه به سوگند صداقتی که یاد کرده اند باید در انجام فعالیت هایشان صداقت را در اولویت قرار دهند. چنانچه پزشکی یک تصدیق نامه ی کذب و برخلاف واقع را برای فرار از سربازی یا معافیت دیگری از سربازی و یا ارائه خدمت در ارگانی دولتی بدهد، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. علاوه بر این امکان محکومیت پزشک به جزای نقدی معادل ‌سه میلیون تا دوازده میلیون ریال نیز وجود خواهد داشت. ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که چنانچه برای اخذ این گواهی وجهی از طرف شخص مشمول خدمت و یا افراد دیگر پرداخت شده باشد، مبلغ مذکور باید مسترد گردد و به عنوان جریمه ضبط خواهد شد و شخص پرداخت کننده وجه نیز به مجازات رشوه دهنده که در قانون نیز ذکر شده است محکوم خواهد شد.

مجازات جعل مدارک توسط افراد نظامی و کارمندان

جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن برای افرادی که کارمند دولت می باشند و یا نظامی هستند، سنگین تر است. در واقع دلیل این موضوع را می توان عدم انتظار از این افراد برای انجام این فعالیت های مجرمانه دانست. در قانون مجازاتی که مخصوص نیروهای مسلح وضع شده است چنین ذکر می شود که اگر یک نظامی شرایط معافیت یا اعزام شخصی را برخلاف قانون و مقررات فراهم سازد و یا نام شخص مشمول را از لیست مشمولان حذف نماید و یا به کمک دیگری و یا شخصا، گواهی خلاف واقعی را تنظیم و صادر نماید در صورتی که در هیچ قانون دیگری مجازات سنگین تری وجود نداشته باشد به حبس از یک سال تا پنج سال و به جزای نقدی معادل شش تا سی میلیون ریال محکوم خواهد شد. در این قانون هم مانند قانون مجازات اسلامی ذکر شده است که چنانچه وجهی نیز در این راستا پرداخت شده باشد به منزله رشوه خواهد بود و شخص پرداخت کننده به جرم رشوه دهنده محکوم خواهد شد. در قانون نظام وظیفه نیز به مجازات سنگین کارمندان و افراد نظامی اشاره شده است به طوری که در این صورت این افراد به حبس از سه سال تا هفت سال محکوم خواهند شد و علاوه بر این انفصال دائم از خدمات دولتی در انتظار آنها خواهد بود. از آنجایی که انجام خدمت سربازی امری اجباری است، طبیعی است که جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن سنگین باشد.

مجازات مشمولان برای فرار از خدمت سربازی

علاوه بر افرادی که اقدام به جعل مدرک پزشکی و یا هر مدرک دیگری کرده اند و از صفر تا صد آن همکاری داشته اند، جعل مدرک برای فرار از خدمت سربازی و مجازات آن برای مشمولان نیز متفاوت خواهد بود به طوری که در ماده 79 از قانون جرایم مخصوص نیروهای مسلح اشاره شده است که چنانچه شخص مشمول با علم و آگاهی از این گواهی های خلاف واقع استفاده کند به شش ماه تا سه سال حبس و یا به سه تا هجده میلیون جزای نقدی محکوم خواهد شد و علاوه بر این مجازات ها، امتیازی که فرد با تقلب به دست آورده بود لغو خواهد شد و فرد مشمول در هر حال به خدمت نظام وظیفه اعزام می شود. با توجه به مطالب فوق، به نظر می رسد که با یک مقایسه کوتاه بین اعزام به سربازی و یا تحمل مجازات جعل و فرار از سربازی می توان گزینه اول را انتخاب کرد چرا که در بیشتر موارد انتخاب قضات حبس خواهد بود و تحمل یک دوره دو ساله بهتر از چندین سال گرفتاری در طوفان مشکلات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×