لایحه دفاعیه مستحق للغیر

لایحه دفاعیه مستحق للغیر (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه دفاعیه مستحق للغیر

واژه مستحق للغیر یعنی چه؟

اکثر واژه های حقوقی در نگاه اول به سختی قابل درک برای شنونده هستند. واژه مستحق للغیر اگر تحت اللفظی معنی شود یعنی مالی که متعلق به شخص دیگری است. برای اینکه درک شیوه تدوین لایحه دفاعیه مستحق للغیر آسان تر شود بهتر است ابتدا در مورد واژه مستحق للغیر کمی بحث کنیم. اگر بخواهیم به زبان حقوقی بحث کنیم می گوییم هرگاه عمل بیع بر مبیعی صورت گیرد و ثابت گردد که کل یا بعض از مبیع مستحق للغیر است بایع باید ثمن مبیع را مسترد دارد.

به طور مثال اگر شخصی مالی را بدون اجازه صاحب مال به فروش در آورد به آن فروش مال مستحق للغیر و به معامله بیع صورت گرفته معامله فضولی می گوییم. حال اگر خریدار مبیع از مستحق للغیر بودن مبیع خبر نداشته باشد بایع ضامن است تا خسارت وارده به مشتری را جبران نماید. با توجه به اختلاف نظر هایی که در میان قضات در مورد میزان پرداخت غرامت به مشتری در جهت جبران خسارات وارده صورت گرفته رای وحدت رویه شماره 733 صادر شده است. جزئیات و مبالغ خسارات وارده در این رای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

با توجه به نتایج بدست آمده از توضیحات مفهوم مستحق للغیر، اکنون یک درک نسبی در مورد این موضوع کسب کرده ایم. در مورد لایحه دفاعیه نیز باید گفت که لایحه انواع مختلفی دارد. لایحه می تواند در مواقع گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع لایحه دادخواستی است که به مقام قضایی در موضوعات مختلف حقوقی ارائه می شود. در ادامه متن در مورد نحوه تنظیم لایحه دفاعیه مستحق للغیر توضیح داده و نکات ظریف در ارتباط با این موضوع را بیان می کنیم.

لایحه دفاعیه مستحق للغیر چه ویژگی هایی دارد؟

معامله فضولی که در آن فروش مال غیر انجام شود باطل اعلام شده است. همانطور که گفتیم اگر بعد از بیع مستحق للغیر بودن مبیع مشخص شود فروشنده ضامن استرداد ثمن مال است. اگر خریدار از مستحق للغیر بودن مال خبری نداشته باشد قادر است کلیه خسارات وارده به خود را از فروشنده استرداد کند. و اگر فروشنده ثابت کند که خریدار از مستحق للغیر بودن آگاهی داشته، هیچ حقی به او تعلق نمی گیرد. البته این نکته نیز باید بیان شود که در موضوع مستحق للغیر بودن مبیع در صورتی می توانیم معامله را فضولی در نظر بگیریم که فروشنده سوء نیتی در فروش مبیع نداشته باشد.

فروش مال غیر برای فروشنده شامل مجازات کیفری می شود. در حالی که در معامله فضولی فروشنده مجرم نیست زیرا در معامله فضولی فروشنده را به داشتن نیت کلاهبرداری محکوم نمی کنیم. علاوه بر این موضوعات با استناد به ماده 391 قانون مدنی فروشنده ضامن، آخرین فروشنده مبیع است و ارتباطی به فروشنده های قبلی مبیع ندارد. بعد از بیان ریز نکات مبحث مستحق للغیر در بخش بعدی به بیان نکاتی در ارتباط با محتوای لایحه دفاعیه در اثبات مستحق للغیر بودن مبیع می پردازیم.

در تدوین لایحه وکیل باید دقت کند که شرایط مال مشاع را رعایت کند. مال مشاع طبق مواد قانون مدنی دارای شرایط خاصی است. ممکن است که ملک مشاع باشد و یکی از شرکا اقدام به فروش زمین کند. همانطور که می دانیم طبق قانون مدنی تصرفات مادی شرکا در ملک مشاع مشروط به اجازه شرکا است. اما باید دانست که تصرفات حقوقی شرکا نافذ است و مشروط به اجازه نیست. در نتیجه ممکن است ملک مشاع باشد و مستحق للغیر محسوب نشود.

نکاتی که در تنظیم لایحه دفاعیه مستحق للغیر باید به آنها توجه شود؟

همانطور که گفتیم لایحه دفاعیه انواع مختلفی دارد و در موقعیت های متفاوتی می تواند تنظیم شود. هم اکنون در دنیای وب نمونه های بسیاری از لایحه های مربوط به دعاوی مستحق للغیر وجود دارد که برای همه قابل دسترس هستند. این لایحه ها هم برای ارائه به دادگاه تجدید نظر و هم دادگاه بدوی دارای نمونه های فراوانی هستند. ولی معضل بزرگ جامعه امروز این است که افراد فرض بر این دارند که با یک سرچ ساده می توانند تمام مشکلات حقوقی خود را حل و فصل کنند. اکثر افرادی که در محاکم درگیر پرونده های مستحق للغیر هستند با کپی برداری از این نمونه لایحه های دفاعیه عاقبت پرونده خود را به نیستی می کشانند.

اگر به دنبال موفقیت در دعاوی حقوقی خود در نزد محاکم هستید خوب است که از طریق وب اطلاعاتی در مورد پرونده های شبیه به پرونده خود به دست آورید. تمامی پرونده های حقوقی دارای جزئیات بسیار ریزی هستند و هیچ یک از این پرونده ها کاملا شبیه به هم نیستند. ایده گرفتن از نمونه لایحه های موجود در وب کار بدی نیست ولی بهترین راه این است که برای موفقیت در پرونده مستحق للغیر از یک وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید. هر شخصی که در طول زندگی خود گذرش بر محاکم حقوقی افتاده باشد این را می داند که اگر در ابتدای مسیر پرونده حقوقی قدم اشتباهی برداشته شود طی کردن درست ادامه مسیر غیر ممکن خواهد بود. در نتیجه بهتر است از یک وکیل استفاده کنید که لایحه دفاعیه درست و مطابق با پرونده شما تنظیم کند.

نتیجه گیری

تنظیم لایحه دفاعیه باید توسط یک شخص با تجربه در این زمینه انجام شود. لایحه دفاعیه می تواند در مراحل مختلفی مثل تجدید نظر یا مرحله ابتدایی ارائه دادخواست تنظیم شود. باید دقت کنید که آیا معامله فضولی است یا فروش مال غیر. به طور مثال اگر دادخواست خود را بر اساس فروش مال غیر تنظیم کنید در حالی که در دادگاه توسط خوانده اثبات شود که معامله فضولی است این تضاد باعث سست شدن بنیان ادعای شما در محکمه می گردد. در نتیجه همه این موارد می تواند تاثیر  منفی بر نظر قاضی دادگاه داشته باشد. در نتیجه باید دقت کنید که قدم اول را درست بردارید. مورد بعدی توجه به آگاه بودن خریدار از مستحق للغیر بودن مال است که این نیز تاثیر بسزایی در تعیین جهت پرونده دارد.

مورد قابل توجه دیگر این است که آیا مبیع شامل قوانین مال مشاع می شود یا خیر. همانطور که در سطر بالا اشاره کردیم شرایط بیع ملک مشاع تفاوت هایی دارد که مبیع می تواند بر اساس آن مستحق للغیر محسوب نشود. اگر بدون توجه به این نکات دادخواست تهیه شود برای خواهان نتایج خوبی به بار نخواهد آورد. مورد مهم دیگری که در لایحه باید تکلیف آن مشخص شود میزان خسارتی است که باید به خریدار پرداخت شود. در نتیجه تنظیم کننده دادخواست بر اساس میزان آگاهی خریدار از مستحق للغیر بودن مبیع باید مبلغ مورد نظر را مشخص کند. با رعایت نکات ذکر شده می توانید بر اساس مرحله تنظیم لایحه دفاعیه مستحق للغیر بهترین دادخواست را به محکمه ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×