لایحه برای تقسیط مهریه

لایحه برای تقسیط مهریه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

لایحه برای تقسیط مهریه

لایحه برای تقسیط مهریه و نحوه تدوین آن

لایحه برای تقسیط مهریه چیست؟ شرایط لایحه برای تقسیط مهریه چیست؟ چه زمانی امکان استفاده از لایحه برای تقسیط مهریه وجود دارد؟ کارکرد لایحه برای تقسیط مهریه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص لایحه برای تقسیط مهریه چیست؟ چرا از لایحه برای تقسیط مهریه استفاده می شود؟ زوج چه استفاده ای از لایحه برای تقسیط مهریه دارد؟ زوجه چه استفاده ای از لایحه برای تقسیط مهریه دارد؟ مهمترین کارکرد های لایحه برای تقسیط مهریه چیست؟ نظر قانون در خصوص لایحه برای تقسیط مهریه چیست؟ لایحه برای تقسیط مهریه در کدام دادگاه مطرح می شود؟

لایحه برای تقسیط مهریه یکی از ابزارهای مهم قانونی است که در دادگاه بررسی اعسار از پرداخت مهریه که به دادخواست مرد برپا شده ارائه می شود. بر اساس این لایحه طرفین دعوی می توانند نسبت به ارائه مدارک و دلایل خود به دادگاه مبنی بر اثبات یا رد اعسار زوج اقدام کنند. از این رو تدوین و ارائه صحیح آن به دادگاه می تواند تاثیر مستقیم در روند دادگاه و نتیجه آن داشته باشد.

ما در ادامه قصد داریم مسئله اعسار از پرداخت دیه و چارچوب های مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم تا از این طریق با کارکرد ابزار بسیار مهم لایحه برای تقسیط مهریه آشنا شویم. در این حین لازم است با نحوه تدوین لایحه و شرایطی که باید در این خصوص بدانیم آشنا شویم. از این رو عملا بررسی مفهوم لایحه برای تقسیط مهریه در این مقاله یک بررسی تحلیلی و به نوعی همه جانبه است که به صورت خلاصه در اختیار شما قرار گرفته است. به نوعی ما در ادامه با چارچوب کلی و مفاهیم مربوط به لایحه برای تقسیط مهریه آشنا خواهیم شد. در ادامه با ما همراه باشید.

لایحه برای تقسیط مهریه و مسئله اعسار

لایحه برای تقسیط مهریه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با مفهوم اعسار به خوبی آشنا شویم. در واقع ابتدا باید بدانیم که این لایحه در چه دادگاهی مورد استفاده قرار می گیرد تا بر اساس آن بتوانیم لایحه های تدوین شده در این دادگاه را بشناسیم.

اعسار به معنای عدم توانایی و عجز است. بنابراین زمانی که از عنوان اعسار از پرداخت مهریه استفاده می شود بدین معنی است که زوج توانایی پرداخت مهریه را به صورت کامل ندارد. بنابراین اگر فردی توانایی تامین تنها بخشی از مهریه زوجه را دارد می تواند با ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه شرایط مالی و اقتصادی خود را به دادگاه شرح دهد و دادگاه بر اساس این شرایط نسبت به اثبات یا رد اعسار اقدام کند. با اثبات اعسار دادگاه شرایط پرداختی به صورت قسطی برای زوج معین می کند. بر اساس این شرایط پرداخت است که زوج باید نسبت به پرداخت مهریه به صورت ماهانه اقدام کند.

بنابراین اعسار از پرداخت مهریه به عنوان یک دادخواست جدید شناخته می شود. یعنی یک دعوی جدید در دستگاه قضایی بر اساس این دادخواست شکل می گیرد. اما نکته ای که باید بدانید این است که این دادخواست در دادگاهی بررسی می شود که دعوی دادخواست مهریه در آن اقامه شده است. بنابراین همان دادگاهی که دستور پرداخت مهریه را صادر کرده است نسبت به بررسی دادخواست اعسار از طرف زوج اقدام می کند. زوج با ارائه این دادخواست شرایط اقتصادی و مالی خود را شرح می دهد و سعی می کند بر اساس مدارکی مانند شهادت شاهدان و یا گردش مالی و یا فیش حقوق خود میزان درآمد و دارایی های خود را نشان دهد. این کاری است که یک وکیل حقوقی می تواند از جانب زوج در این مسیر انجام دهد.

توجه داشته باشید که بر خلاف تصور عموم داشتن وکیل در خصوص دادخواست اعسار و دفاع از آن نمی تواند تمکن مالی مرد را اثبات کند. با این حال برخی با این تصور خود را از داشتن وکیل محروم کرده و همین موضوع می تواند صدمات بدی به آن ها وارد کند.

نکات مربوط به لایحه برای تقسیط مهریه

دانستیم که بر اساس دادخواست اعسار، دادگاه شرایط مالی زوج را مورد بررسی قرار می دهد. حال سوال اینجاست که کارکرد لایحه برای تقسیط مهریه چیست؟ در دادگاهی که برای بررسی مهریه و بعد اعسار از پرداخت مهریه تشکیل می شود لازم است که طرفین طی دادرسی دلایل و مدارک خود را به دادگاه ارائه دهند و یا شرایط خود را به دادگاه توضیح دهند و یا ادعایی را ارائه دهند و یا نسبت به ادعای ارائه شده توسط فرد مقابل واکنش نشان دهند. همه این ها تنها توسط ارائه لایحه امکان پذیر است.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت عملی به این موضوع نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که لایحه برای تقسیط مهریه در حین دادرسی کارکردهای متفاوتی می تواند داشته باشد. اما اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم زوج بر اساس این لایحه تمام شواهد و مدارک لازم جهت اثبات ادعای خود را به دادگاه ارائه می دهد. زوجه نیز بر اساس این مدارک و دلایل و همچنین بر اساس دلایلی که در نزد خود دارد با ارائه لایحه برای تقسیط مهریه سعی می کند مانع از اثبات اعسار زوج شود و یا کاری کند که دادگاه تقسیط بهتری در این خصوص در نظر بگیرد. در مقابل این مسئله نیز زوج می تواند در دفاع از خود لایحه ای دیگر تدوین و ارائه کند. این روند تا زمان به نتیجه رسیدن دعوی و اعلام رای توسط دادگاه می تواند ادامه داشته باشد.

نکته ای که باعث می شود تدوین لایحه برای تقسیط مهریه را حساس کند این است که این ابزار یک ابزار قانونی است و بر اساس زبان قانون تدوین شده است. از این رو لازم است کسی لایحه را تدوین کند که با زبان قانون و آن حوزه دعوی مانند مهریه آشنایی کامل داشته باشد. بنابراین پیشنهاد اول ما این است که از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان که تجربه کاری و دانش خوبی داشته باشد استفاده کنید. این کار باعث می شود که لایحه برای تقسیط مهریه تنظیم شده کارایی بهتری داشته باشد. همانطور که گفتیم داشتن وکیل در این مسیر دلیل بر تمکن مالی زوج نخواهد بود. این نکته ای است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×