فرق سرقت و خیانت در امانت

فرق سرقت و خیانت در امانت (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

فرق سرقت و خیانت در امانت

فرق سرقت و خیانت در امانت بر اساس قانون چیست؟

فرق سرقت و خیانت در امانت چیست؟ فرق سرقت و خیانت در امانت از نظر قانون چیست؟ فرق سرقت و خیانت در امانت در جامعه چیست؟ کارکرد فرق سرقت و خیانت در امانت در مسیر قضایی چیست؟ فرق سرقت و خیانت در امانت از نظر مجازات چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرق سرقت و خیانت در امانت چیست؟ شباهت و فرق سرقت و خیانت در امانت چیست؟ مهمترین فرق سرقت و خیانت در امانت چیست؟ فرق سرقت و خیانت در امانت از نظر مسیر قضایی چیست؟

فرق سرقت و خیانت در امانت را می توان از جنبه های مختلف اجتماعی و قانونی مورد بررسی قرار داد. اگر بخواهیم ساده تر این مسئله را توصیف کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که سرقت به معنی برداشتن و یا استفاده کردن غیر قانونی و بدون اجازه مالک از اموال وی است. از طرف دیگر خیانت در امانت به معنی نقض اعتمادی است که صورت گرفته است. این ها تعاریف کلی است که در خصوص فرق سرقت و خیانت در امانت می توان از آن ها استفاده کرد.

با این حال ما در ادامه به دنبال این هستیم که بدانیم اساسا فرق سرقت و خیانت در امانت از منظر قانون چیست؟ به نوعی می خواهیم بر اساس تعریف جرم و مجازات در قانون کیفری بدانیم که یک وکیل کیفری در این مسیر از چه ابزارهایی می تواند استفاده کند و در هر کدام از این مفاهیم چه مسیری در نظر گرفته شده است. این ها مهمترین موارد و شرایطی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فرق سرقت و خیانت در امانت و بررسی مفاهیم                     

فرق سرقت و خیانت در امانت را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با مفاهیم مربوط به این عناصر آشنا شویم. سرقت به معنای اقدام به بردن مال یا اموال دیگران بدون موافقت یا اجازه آن‌ها است. در اصطلاح حقوقی، سرقت به‌عنوان یک جرم محسوب می‌شود و باعث تخلف از حقوق مالکیت افراد می‌شود. سرقت می‌تواند به صورت مستقیم و برخوردار از اجبار صورت گیرد و همچنین می‌تواند به صورت مخفیانه و بدون اطلاع مالک اموال صورت بگیرد.

از طرف دیگر خیانت در امانت به معنای نقض اعتمادی است که فرد به او واگذار شده است. این مفهوم به اصطلاح به عنوان “فقدان وفاداری” نیز شناخته می‌شود. زمانی که فرد به‌طور ناجوانمردانه و بی‌احترامی از اعتماد و امانتی که به او داده شده است، سوءاستفاده می‌کند، او به عنوان خائن در امانت شناخته می‌شود. خیانت در امانت می‌تواند شامل اطلاعات محرمانه، مال‌ها، اسناد و اموال دیگران باشد.

از شباهت های بنیادی مهم سرقت و خیانت در امانت این است که هر دو این مفاهیم از دسته جرایم محسوب می شود. بنابراین باید بدانیم که جرم در قانون کیفری به چه شکل تعریف شده است. هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که زمانی یک فعل جرم تلقی می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای آن اثبات شود.

رکن مادی به اثرات منفی فعل می پردازد. در واقع اگر فعلی دارای اثر منفی و آسیب زننده قابل اثباتی باشد. رکن مادی برای آن اثبات می شود. رکن معنوی هدف فاعل توجه می کند. در واقع در صورتی که فاعل بر اساس نیت قبلی و با هدفی مشخص دست به این کار زده باشد، مجرم خواهد بود. همچنین اگر فاعل بدون قصد و سهوا باعث بروز چنین فعلی شده باشد، عملا امکان تبرئه وی ایجاد می شود. در رکن قانونی نیز به تعریف قانون از جرم پرداخته می شود. در کلام ساده تر بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی در صورتی که قانون نسبت به یک فعل سکوت کرده باشد، آن فعل جرم محسوب نخواهد شد.

فرق سرقت و خیانت در امانت (1)

فرق سرقت و خیانت در امانت از منظر قانون

همانطور که گفتیم از دید قانون سرقت و خیانت در امانت هر دو جرم محسوب می شوند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که قانونگذار هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه عنوان کرده است. اگر بخواهیم بر اساس قانون تعریفی از خیانت در امانت داشته باشیم می توانیم بگوییم که رای اینکه یک عمل خیانت در امانت محسوب شود، لازم است که فرد متجاوز مال غیر را با استفاده از اعتمادی که شخص دیگری به او دارد، بردارد. این اعتماد می‌تواند ناشی از رابطه بین فرد متجاوز و مالک باشد، یا می‌تواند ناشی از موقعیتی باشد که فرد متجاوز در آن قرار دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک صندوقدار بانک هستید، با این کار به طور ضمنی به مشتریان بانک اعتماد می‌دهید که پول خود را به شما بسپارند. اگر شما از این اعتماد سوء استفاده کنید و پول مشتریان بانک را برداشت کنید، مرتکب خیانت در امانت شده‌اید.

همچنین در خصوص سرقت نیز می توان گفت سرقت عبارت است از برداشتن مال غیر بدون رضایت مالک. برای اینکه یک عمل سرقت محسوب شود، لازم است که فرد متجاوز مال غیر را بدون رضایت مالک بردارد. رضایت مالک می‌تواند صریح یا ضمنی باشد.

حال بر اساس این تعاریفی که در قانون وجود دارد انتظار می رود قانونگذار مجازات های مختلفی در نظر گرفته باشد. مجازات خیانت در امانت بسته به ارزش مال برداشته شده متفاوت است. خیانت در امانت مال تا مبلغ یک میلیون تومان در حکم جزای نقدی درجه هفت و خیانت در امانت مال بیش از یک میلیون تومان در حکم جزای نقدی درجه شش است. همچنین  مجازات سرقت بسته به ارزش مال برداشته شده متفاوت است. سرقت مال تا مبلغ یک میلیون تومان در حکم جزای نقدی درجه شش و سرقت مال بیش از یک میلیون تومان در حکم جزای نقدی درجه پنج است. در برخی موارد، سرقت می‌تواند منجر به حبس نیز شود. حبس برای سرقت مال تا مبلغ یک میلیون تومان تا دو سال و حبس برای سرقت مال بیش از یک میلیون تومان تا پنج سال است.

همچنین در نظر داشته باشید که هر دو این مجازات ها از نوع تعزیری است. البته توجه داشته باشید که در یک مورد خاص امکان حدی بودن مجازات جرم سرقت وجود دارد. در این خصوص بهتر است از یک وکیل کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×