عزل قیم

عزل قیم (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

عزل قیم

4 شرط عزل قیم

عزل قیم شامل چه مواردی می گردد؟ عزل قیم در اصطلاح چگونه انجام می شد؟ چه شرایطی باید وجود داشته باشد تا عزل قیم انجام گیرد؟ آیا شما نیز تاکنون با موارد عزل قیم روبرو شده اید؟ شرط عزل قیم در قانون چیست؟ عزل قیم در چه مباحثی کارایی دارد؟ در صورتی که عزل قیم انجام شود دادگاه چه تصمیمی برای فرد زیان دیده می گیرد؟ عزل قیم با مسائل مربوط به عزل حضانت مرتبط است؟ شروط عزل قیم چند دسته هستند؟ عزل قیم برای چه کسی اهمیت دارد؟

عزل قیم یکی از موضوعاتی است که در مورد پرونده های مختلف ممکن است با ان برخورد کنید. اگر شما تاکنون دچار پرونده ها و دعوی مربوط به تعیین قیم شده باشید این نکته را به خوبی می دانید که عزل قیم در هر شرایطی امکان پذیر نیست و باید حتما شروط قانونی خاصی وجود داشته باشد تا بتوان قیمت را از سمتی که دارد برکنار کرد. قیم در حالت کلی کسی است که به صورت قانونی برای مدیریت امور مالی اشخاص محجور انتخاب می شود و دارای وظیفه نسبتا سنگینی است و به همین دلیل هم حساسیت کاری او در قانون بسیا مطرح است و قانونگذار کشور ما نیز به آن توجه کرده است. عزل قیم باید همراه با ارائه دلایل و استنادات انام گیرد و به صورت معمولی و بدون ارائه هیچگونه دلیل و مدرکی نباید انتظار داشته باشید که بتوان قیمت را از سمتی دارد برکنار کرد.

شروط عزل قیم را بشناسیم

عزل قیم در شرایط مختلفی انجام می شود و مهم ترین و اصلی ترین راهی که می توان از طریق آن قوم را از صفتی که دارد برکنار کرد آن است که این فرد دارای صفات مربوط به امانت داری نباشد. شاید اکنون برای برخی از افراد این سوال پیش اید که اصلا چرا باید عزل قیم صورت گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عزل قیم در مواردی اتفاق می افتد که مشخص شود فرد مربوطه دارای کیفیت لازم برای مدیریت اموال شرط صغیر نیستی و همین موضوع باعث می شود تا قانون شروطی خاص برای عزل قیم را در نظر گیرد تا افراد با توجه به این شروط اقدامات قانونی را در راستای احقاق حقوق خود انجام دهند.

عزل قیم در موارد متعددی اتفاق می افتد و دارای مراحل حقوقی مختلفی است اما یک مورد استثنا وجود دارد که این موضوع به میزان کفایت و توانایی های قیم مرتبط نیست. در مواردی که مادر به عنوان قیم فرزنند خود از جانب قانن معین شده شده باشد و قصد ازدواج داشته باشد با جاری شدن عقد نکاح می توان برای عزل قیم نیز اقدام کرد. بنابراین اگر زن بخواهد به عنوان قیم فرزندان خود باقی بماند باید مجددا عقد نکاح نداشته باشد.

اگر هنوز هم با خود فکر می کنید که سوالات بسیار زیادی در ذهن شما وجود دارد که بخواهید در مورد عزل قیم بدانید به شما توصیه می کنیم به یک وکیل متخصص و با تجربه در حئزه خانواده و قیمومت مراجعه کنید تا به شما کمک کند به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنید. یک وکیل متخصص بحرین کسی است که می توان به او اطمینان کرد تا راهنمایی های لازم در مورد عزل قیم را ارائه دهد و در مورد آنها به نحوی مناسب توضیح دهید و بهترین راهکار ها را معرفی کند. از دیگر موارد عزل قیم در قانون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر معلوم شود که قیم فاقد صفت امانت بوده و یا این صفت از او سلب شود. اگر قیم مرتکب جنایت و یا مرتکب یکی از جنحه‌ های ذیل شده و به موجب حکم قطعی محکوم گردد:‌ سرقت – خیانت در امانت – کلاهبرداری – اختلاس – هتک ناموس – منافیات عفت – جنحه نسبت به اطفال – ورشکستگی به تقصیر یا تقلب.

 اگر قیم بعلتی غیر از علل فوق محکوم به حبس شود و بدین جهت نتواند امور مالی مولی ‌علیه را اداره کند. در صورتی که قیم به صورت حقوقی  ورشکسته اعلام شود. اگر عدم لیاقت و توانائی قیم در اداره اموال مولی‌ علیه معلوم شود. در صورت صلاحدید مدعی العموم و در مواردی که او صلاح ببیند نیز امکان عزل قیم وجود دارد.

عزل قیم (2)
عزل قیم (2)

عزل قیم و نکات قانونی که باید در مورد آن بدانید:

عزل قیم در جریان پرونده های مختلف دارای اهمیت بسیار زیادی است و این اهمیت به گونه ای است که حتی در قانون میز به موارد آن اشاره شده است. به چند نکته قانونی دیگری که باید در مورد عزل قیم بدانید دقت کنید:

قیم مکلف است قبل از مداخله در امور مالی مولی علیه صورت جامعی از کلیه دارائی او تهیه کرده و یک نسخه از آن را به امضای خود برای دادستانی که مولی علیه در حوزه آن سکونت دارد، بفرستد و دادستان یا نماینده او باید نسبت به میزان دارائی مولی علیه تحقیقات لازمه به‌عمل آورد.

مدعی‌ العموم یا نماینده او باید بعد از ملاحظه صورت دارائی مولی‌ علیه مبلغی را که ممکن است مخارج سالیانه مولی‌ علیه بالغ بر آن‌ گردد و مبلغی را که برای اداره کردن دارائی مزبور ممکن است لازم شود معین نماید قیم نمی‌ تواند بیش از مبالغ مزبور خرج کند مگر با تصویب‌ مدعی‌ العموم. قیمی که تقصیر در حفظ مال مولی‌ علیه بنماید مسئول ضرر و خسارتی است که از نقصان یا تلف آن مال حاصل شده اگرچه نقصان یا‌ تلف مستند بتفریط یا تعدی قیم نباشد.

هرگاه معلوم شود که قیم عامداً مالی را که متعلق بمولی‌ علیه بوده جزء صورت دارائی او قید نکرده و یا باعث شده است که آن مال ‌در صورت مزبور قید نشود مسئول هر ضرر و خسارتی خواهد بود که از این حیث ممکن است بمولی‌ علیه وارد شود بعلاوه در صورتی که عمل‌ مزبور از روی سوء نیت بوده قیم معزول خواهد شد.

اگر قیم مجنون یا فاقد رشد گردد منعزل می‌شود. هرگاه قیم در امور مربوط به اموال مولی علیه یا جنحه یا جنایت نسبت به شخص او مورد تعقیب مدعی‌ العموم واقع شود محکمه به تقاضای مدعی‌ العموم موقتاً قیم دیگری برای اداره اموال مولی‌ علیه معین خواهد کرد. خروج از قیمومت را ممکن است خود مولی علیه یا هر شخص ذینفع دیگری تقاضا نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×