طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر

پیچ و خم ها و ظرایف قانونی طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر

امروزه موارد بیشماری از انواع اعتیاد اعم از اعتیاد به الکل  ، مواد مخدر ، روانگردان ها و مواد صنعتی نوظهور سلامت افراد و استحکام و آسایش خانواده ها را متزلزل ساخته است.گذشته از آسیب های اجتماعی فراوانی که اعتیاد زمینه ساز بروز آن ها است اعتیاد افراد به ویژه مرد خانواده تاثیرات مخرب جبران ناپذیری بر روح و روان و آینده ی زن و فرزندان وی به جا می گذارد و شاید یکی از دلایل افزایش تقاضای طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر همین آزارهای روحی است که عموما عمق و شدت این آسیب مغفول می ماند و شاید همین غفلت ها باعث شده قانونگذار اعطای حق طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر  به زن را مشروط به اثبات مضر بودن آن بنماید  و همین امر باعث شده بانوان بی پناه و طفلان بیگناهی که شاید آگاهی کافی از قوانین  نداشته و توان  و حمایت مالی و روحی کافی برای رهایی از این وضع اسفناک ندارند یا در آتش تحمل بسوزند و یا  بی هیچ نتیجه ای مدتها سرگردان راهروهای بی انتهای دادگاه شوند. به هر حال متارکه و  طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر حائز ظرافت و پیچیدگی هایی است که آگاهی از آن ها در کنار بهره مند شدن از توان و تجربه ی یک وکیل متخصص می تواند راهگشا باشد.

طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر چه شرایطی دارد ؟

نکته ی تامل برانگیز در مورد قوانین موجود این است که صرف اعتیاد مرد نمی تواند برای زن  دستمایه ای برای طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر شود . بر اساس آنچه در بند هفتم شروط دوازده گانه ی ضمن عقد ازدواج  ذکر شده «چنانچه زوج مبتلا به اعتیاد مضری  اثبات شده ای باشد که دادگاه آن را مخل آسایش زندگی مشترک تشخیص داده و دشواری ادامه ی زندگی برای زوجه در این وضعیت محرز باشد زن به استناد عسر و حرج ایجاد شده می تواند طلاق بگیرد  » حال اینکه چه سطحی از دشواری  و آسیب ناشی از اعتیاد از نظر دادگاه مخل آسایش تلقی شده ، چه عمقی از  آسیب ها و خلاهای روحی ناشی از این بیماری  و یا چند بار تلاش بی نتیجه  برای ترک دادن اعتیاد مرد از مصادیق عسر و حرج خواهد ؛ همه مواردی است که قانون نسبت به آن ها ساکت است. مهمتر اینکه دشواری اثبات تمام آن ها به زن محول شده و البته حتی در صورت اثبات اعتیاد مرد گام اول از سوی دادگاه این است که او را برای ترک به مراکز بازپروری معرفی نموده و مهلتی برای ترک به مرد می دهد و بالاخره  پس از چندین بار تلاش بی نتیجه چنانچه مرد پس از ترک کردن های پی در پی دوباره به اعتیاد روی آورد زن می تواند عسر و حرج خود را اثبات نموده و درخواست  طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر را به نتیجه برساند.

مدارک مورد نیاز برای  اثبات اعتیاد شوهر  و گرفتن طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر

اولین و مهمترین مدرک برای طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر اثبات معتاد بودن مرد است. که این امر با انجام آزمایش های موجود توسط پزشکی قانونی قابل اثبات است اما با وجود تلاش های صورت گرفته  برای مقابله با خطاهای عامدانه در این آزمایش همچنان معتادان ترفندهایی برای ایجاد خطا در نتیجه ی آزمایش اعتیاد در دست دارند.

راه دیگری که برای اثبات اعتیاد پیشنهاد می شود شهادت شهود است . در صورتی که شاهدان واثقی به اعتیاد فردی شهادت دهند هیاتی از دادگاه موظف به پیگیری و تایید یا عدم تایید اعتیاد وی خواهد شد.

بنابراین اولین و مهمترین گام در راه طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر، اثبات اعتیاد مرد است . اعتیاد مرد
می تواند به وسیله ی اقرار صریح یا تلویحی خود مرد ، شهادت شهود ،آزمایش اعتیاد و معاینه ی پزشکی و حتی تحقیقات محلی  احراز شود.

شوهرم معتاد است  برای طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر چگونه عسر و حرج ناشی از اعتیاد را اثبات کنم؟

 برای طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر پس از اثبات اعتیاد شوهر گام مهم بعدی  اثبات عسر و حرج زن در اثر این اعتیاد است  . یعنی زن با مدارک محکمه پسند باید ثابت کند دوام رابطه ی  زوجیت و ادامه ی زندگی مشترک به دلیل اعتیاد مرد و ارتکاب وی به رفتار و اعمال مخل آسایش که حتی گاه تا پای تهدید جان و آبروی زن و فرزند پیش می رود دیگر قابل تحمل نیست.برای اثبات این موضوع زن می تواند به مدارک پزشکی ،شهادت شهود ،سوابق مندرج در مراکز بازپروری که نشان دهنده ی دفعات  متعدد ترک و شروع مجدد اعتیاد باشد و حتی تحقیقات محلی که موید رفتارهای خشونت آمیز و تهدیدات جانی و یا اعمال خلاف  توسط مرد باشد و یا به حکم محکومیت جرایم  ناشی از مواد مخدر وی  و در نهایت به ماده ی 1119 و همچنین  بندهای 2 و 4 ماده 1130 قانون مدنی  استناد کند.

برای سهولت در حل و فصل پرونده ی طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر بهترین راه مشورت با وکیل ماهر و تخصص این زمینه و جمع آوری تمام مدارک لازم اعم از شناسنامه ،عقدنامه ، مدارک مثبّت ازدواج به همراه مدارک مستند دال بر اعتیاد شوهر و شهادت شهود و مدارک پزشکی و سایر موارد لازم برای اثبات عسر حرج است که پس از جمع آوری فرد یا وکیل وی  به همراه دادخواست باید به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه نموده و نسبت به ثبت دادخواست و تشکیل پرونده اقدام نماید.

 نکات مهم درباره طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر

–         هرچند شایع ترین دادخواست طلاق به خاطر اعتیاد ناظر بر طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر است اما بر اساس آنچه در قانون ذکر شده علاوه بر مواد مخدر هرگونه اعتیادی اعم از اعتیاد به الکل ،فضای مجازی و غیره  که مخل آسایش زندگی باشد می تواند دستمایه طرح دادخواست طلاق به علت اعتیاد شود منتها نکته ی مهم طریق اثبات عسرو حرج ناشی از اینگونه اعتیاد ها است که دشوار به نظر می رسد

– حکم محکومیت قطعی  مرد به تحمل مجازات به خاطر ارتکاب به جرایم مواد مخدر و یا سوابق ثبت شده ی وی در کمپ ترک اعتیاد دال بر ترک و سوء مصرف چندین باره و البته گواهی وضعیت روانی وی که نشان دهنده ی توهم ، بدبینی ،احتمال ارتکاب به قتل و خودکشی نافرجام باشد می تواند در کسب نتیجه ی  مطلوب در دعوای طلاق به علت اعتیاد به مواد مخدر تاثیرگذار باشد.

مطالب مرتبط :

نوشتن لایحه توسط وکیل

وکیل متخصص امور شرکت ها

وکیل برای کلاهبرداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×