طلاق از شوهر معتاد

طلاق از شوهر معتاد (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق از شوهر معتاد

طلاق از شوهر معتاد بر اساس قانون

طلاق از شوهر معتاد چگونه است؟ روش طلاق از شوهر معتاد چیست؟ چگونه می توان برای طلاق از شوهر معتاد اقدام کرد؟ مهمترین نکات مربوط به طلاق از شوهر معتاد چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص طلاق از شوهر معتاد چیست؟ طلاق از شوهر معتاد توسط کدام نهاد قضایی مورد بررسی قرار می گیرد؟ نظر قانون در خصوص طلاق از شوهر معتاد چیست؟ زوجه چگونه می تواند برای طلاق از شوهر معتاد اقدام کند؟ مهمترین نکات مربوط به طلاق از شوهر معتاد چیست؟ چرا قانون اجازه طلاق از شوهر معتاد را صادر کرده است؟ مهم ترین مسیر طلاق از شوهر معتاد چیست؟

طلاق از شوهر معتاد یکی از شرایطی است که قانون برای زوجه در نظر گرفته است تا وی بتواند به زندگی عادی خود بازگردد. در کلام ساده تر اعتیاد می تواند یکی از مهمترین دلایلی باشد که به زوجه این حق را بدهد تا از زندگی زناشویی خارج شود. نکته ای که باید بدانید این است که در این مسیر، تمام حقوقی مالی زن از جمله مهریه و نفقه باید پرداخت شود. اما اعتیاد زوج دلیل کافی برای گرفتن حضانت از فرزند محسوب می شود. در واقع باید ثابت شود که این اعتیاد می تواند برای پرورش کودک مضر باشد و پدر نمی تواند به درستی از فرزند خود مراقبت کند. از این روست که معمولا در چنین طلاقی، روند دادرسی بسیار طولانی می شود و معمولا تا چند سال ادامه پیدا می کند.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم طلاق از شوهر معتاد چه شرایطی دارد و یک زوجه از چه مسیری برای این کار می تواند اقدام کند؟ همچنین پرسش بسیار مهم تر این است که آیا ممکن است بتوان مسیر دادرسی در چنین طلاقی را کوتاه تر کرد؟ به نظر می رسد این نوع طلاق این قابلیت را دارد که بسیار فرسایشی پیش برود. از این روست که گفته می شود بهتر است در چنین شرایطی از یک وکیل حقوقی مجرب استفاده شود. در ادامه با ما همراه بمانید.

طلاق از شوهر معتاد و شناخت چارچوب

طلاق از شوهر معتاد و مسیر دادرسی آن را زمانی می توانیم به درستی در ذهن داشته باشیم که با چارچوب ها و مفاهیم کلی مربوط به آن آشنا شویم. در واقع ما باید بدانیم که طلاق از شوهر معتاد از چه عناصری تشکیل شده و چه فاکتورهایی در آن تاثیرگذار است.

به طور کلی طلاق در قانون ایران به معنای فسخ یا انحلال قرارداد نکاح است. در واقع در قانون ایران نکاح یا همان پیمان زناشویی تحت قالب یک قرارداد تعریف شده است. نکته بسیار مهم این است که در حق فسخ این قرارداد به مرد داده شده است. یعنی تنها مرد است که می تواند در شرایط مختلف حتی بدون کسب رضایت از همسر خود نسبت به جدایی اقدام کند. اما آیا این بدین معنی است که زوجه در هیچ شرایطی نمی تواند نسبت به طلاق یا فسخ قرارداد اقدام کند؟

در واقع مسئله این است که زوجه به عنوان یک طرف قرارداد این حق را دارد در صورتی که مفاد قرارداد رعایت نشده باشد و یا در صورتی که زوج نسبت به طلاق راضی باشد می تواند برای این کار اقدام کند. بنابراین وجود شرایطی خاص برای اقدام طلاق از سمت زوجه لازم و ضروری است.

در کلام ساده تر اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که زوج این حق را دارد که بدون در نظر گرفتن هیچ شرط خاصی و بدون کسب رضایت از همسر خود تنها با پرداخت حقوق مالی وی، اقدام به فسخ قرارداد کند. اما زوجه برای این کار لازم است فاکتورهای لازم و همچنین شرایط مندرج در قرارداد ازدواج را مورد بررسی قرار دهد و بر اساس آن ها اقدام کند. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص طلاق از سمت زوجه وجود دارد.

حال سوال مهم این است که طلاق از شوهر معتاد آیا می تواند یکی از این شرایط باشد یا خیر؟ در واقع سوال مهم این است که آیا داشتن اعتیاد همسر دلیل کافی از دید قانون برای دادن حق طلاق به زوجه محسوب می شود؟ این سوالی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طلاق از شوهر معتاد (2)
طلاق از شوهر معتاد (2)

شرایط طلاق از شوهر معتاد

طلاق از شوهر معتاد تنها در صورتی که ممکن خواهد بود که ثابت شود این اعتیاد موجب عسر و حرج برای زوجه باشد. در واقع اگر اعتیاد مصداقی از عسر و حرج محسوب شود، زوجه این قدرت را خواهد داشت که نسبت به طلاق از همسر خود اقدام کند. عسر و حرج بدین معنی است که زن در زندگی زناشویی دچار سختی و مشقت است و حتی ممکن است جان وی به خطر بیافتد.

روی دیگر این مسئله این است که دادگاه در هر نوع اعتیاد امکان طلاق را به زوجه نمی دهد. زوجه باید به کمک یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان این موضوع را ثابت کند که این اعتیاد باعث مختل شدن زندگی زناشویی و شخصی وی شده است. بنابراین استعمال تفریحی مواد مخدر و یا استفاده از مواد مخدر به شکلی که موجب سلب آسایش خانواده نشده باشد عملا نمی تواند دلیلی برای طلاق زوجه محسوب شود.

نکته دیگری که باید بدانید این است که در این نوع طلاق نیز حقوق مالی زن پا برجاست و زوج باید نسبت به پرداخت این حقوق از جمله مهریه اقدام کند. در خصوص حضانت فرزند نیز زوجه می تواند نسبت به گرفتن این حضانت اقدام کند و با اثبات سختی زندگی برای فرزندان که به نظر کار ساده ای محسوب می شود نسبت به گرفتن این حضانت اقدام کند. اما در مواردی این شرایط به اندازه ای سخت و پیچیده می شود که ممکن است گاهی تا دو سال یک دعوی طلاق در این حوزه به طول بیانجامد. استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه و همچنین سعی در توافقی کردن طلاق از مهمترین اقداماتی است که باعث می شود شما بتوانید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به دریافت حکم طلاق اقدام کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که سه مسیر برای اثبات اعتیاد زوج وجود دارد. اول اعتراف و اقرار رسمی وی، دوم گزارش پزشکی قانونی و سوم استشهادیه محلی و نظر شاهدان مختلف. زوجه بر اساس این شرایط می تواند نسبت به طلاق از شوهر معتاد اقدام نماید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×