شکایت از هکر

شکایت از هکر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شکایت از هکر

شکایت از هکر

شکایت از هکر چیست؟ آیا امکان شکایت از هکر وجود دارد؟ در چه صورتی شکایت از هکر امکان پذیر می شود؟ مراحل شکایت از هکر چگونه است؟ برای شکایت از هکر باید به کجا مراجعه کنیم؟ یک وکیل چگونه می تواند نسبت به شکایت از هکر اقدام کند؟ مهمترین شرایط برای شکایت از هکر چیست؟ شکایت از هکر بر اساس چه شرایط قانونی امکان پذیر است؟ شکایت از هکر در کدام حوزه قانونی است؟ مراجع صالح رسیدگی به شکایت از هکر کدام است؟ بهترین وکیل در حوزه شکایت از هکر کیست؟

شکایت از هکر یکی از جدیدترین انواع شکایت هایی است که در دادگاه ایران مطرح می شود. در واقع مفهومی تحت عنوان هک از جدید ترین مفاهیم دنیای امروز و البته قوانین محسوب می شود. اگر به قوانین ایران نگاه کنید، آخرین فصل از قوانین مجازات اسلامی به مسئله جرایم رایانه ای پرداخته است. این مسئله به خوبی نشان می دهد که این موضوع تا چه اندازه تازه و نوپا است. بنابراین کاملا طبیعی است که بسیاری از افراد نسبت به شکایت از هکر اطلاعاتی نداشته باشند و به غلط اینگونه تصور کنند که امکان شکایت از هکر بر اساس قانون وجود ندارد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که هک ( همان ورود و دسترسی غیر مجاز ) در قانون جرم انگاری شده است و قانونگذار در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات هایی را در نظر گرفته است. از این رو می توان گفت وقتی فعلی در قانون جرم در نظر گرفته و برای آن مجازاتی تعیین شده است می توان این انتظار را هم داشت که قانون راه اثبات آن را نیز به ما نشان دهد. زیرا به نظر می رسد سخت ترین مرحله شکایت از هکر، اثبات آن باشد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. در ادامه می خواهیم به بخشی از روند شکایت از هکر بپردازیم.

شکایت از هکر بر اساس قوانین کیفری

شکایت از هکر مفهومی است که در قانون کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع یک وکیل زمانی می تواند نسبت به شکایت از هکر اقدام کند که شرایط گفته شده در قانون کیفری را رعایت کرده باشد و بر اساس آن دست به اقدام بزند. در واقع شکایت از هکر در بستر قوانین کیفری امکان پذیر است.

قانون کیفری قانونی است که بر اساس مفهوم جرم پایه گذاری شده است. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که کدام دسته از افعال جرم است. همچنین در این بخش از قانون به این پرسش پاسخ داده می شود که آیا فعل صورت گرفته جرم محسوب می شود؟ اگر جرم باشد چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفت؟ همچنین این مجازات باید به چه شکلی اجرایی شود؟ این ها همه مواردی است که در بستر قانون کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. زمانی که گفته می شود شکایت از هکر بر اساس بستر قانون کیفری مورد بررسی قرار می گیرد، یعنی همین سه پرسش نیز برای این مسیر طرحی می شود. پرسش اول این است که چگونه می توان اثبات کرد که جرمی تحت عنوان جرم هک رخ داده است؟ پرسش دوم این است که چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفت؟ و پرسش سوم در خصوص نحوه اجرایی شدن این مجازات است. این تمام کاری است که می توانیم از یک وکیل برای شکایت از هکر انتظار داشته باشیم.

شکایت از هکر و اثبات جرم

شکایت از هکر بر اساس آن چیزی که گفتیم زمانی به نتیجه می رسد که جرم اثبات شود. در قانون کیفری زمانی یک جرم اثبات می شود که سه رکن اساسی مادی، معنوی و قانونی در خصوص آن فعل به صورت همزمان اثبات شود. رکن قانونی همان است که نشان می دهد قانون چه صحبتی در خصوص این فعل داشته است. بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی اگر قانون در خصوص فعلی سکوت کرده باشد اساسا نمی توان آن فعل را جرم تلقی کرد. اما در رکن مادی قانون به دنبال پاسخ این پرسش است که آیا فعل دارای آثار منفی و قابل اثبات است یا خیر؟ در صورتی که پاسخ مثبت باشد رکن مادی نیز اثبات می شود. در رکن معنوی هم به نیت فاعل نگاه می کند. به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که اگر ثابت شود فرد بر اساس دانش و نیت قبلی این کار را انجام داده است می توان گفت که رکن معنوی نیز اثبات می شود.

قانون بر اساس اثبات این سه رکن به صورت همزمان می تواند نشان دهد که فعل انجام شده جرم است و باید برای آن مجازات تعیین شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این سه رکن نه تنها برای وکیل شکایت از هکر بلکه برای همه وکلا در گروه کیفری به عنوان سه ابزار بسیار مهم شناخته می شود. در واقع وکیل بر اساس این سه رکن می تواند از موکل خود در مسیر دادگاه کیفری دفاع کند.

شکایت از هکر (1)
شکایت از هکر (1)

شکایت از هکر و سه شرط اصلی که وجود دارد.

برای شکایت از هکر باید به یک نکته مهم اشاره کرد. در واقع بر اساس قانون زمانی شکایت از هکر اثر بخش و قابل بررسی است که یکی از سه شرطی که در ادامه گفته می شود اتفاق بیافتد. در واقع بر اساس قانون زمانی می توان این جرم را اثبات شده بدانیم که یکی از این سه شرط در خصوص جرم صورت گرفته وجود داشته باشد.

اولین شرط این است که هکر به داده هایی دسترسی پیدا کند که به واسطه تدابیر امنیتی محافظت شده باشد. حالت دوم این است که هکر به سامانه های رایانه ای دسترسی داشته باشد که از تدابیر امنیتی بهره می برد. حالت سوم نیز به دسترسی غیر مجازی اشاره می کند که در خصوص سیستم های مخابراتی محافظت شده اتفاق افتاده باشد.

آن چیزی که در این سه حالت بیان شد،، شرط تدابیر امنیتی است. در واقع قانون زمانی امکان شکایت از هکر را برای شما فراهم می کند که شما ثبات کرده باشید که برای سامانه یا اطلاعات خودتان از تدابیر امنیتی استفاده کرده اید. با توجه به گسترده بودن مفهوم ” تدابیر امنیتی ” می توان گفت که داشتن یک رمز عبور عادی نیز به عنوان تدبیر امنیتی شناخته می شود. شما بر اساس همین تدبیر امنیتی می تواند نسبت به شکایت از هکر اقدام کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×