شکایت از خیانت همسر

شکایت از خیانت همسر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شکایت از خیانت همسر

شکایت از خیانت همسر

شکایت از خیانت همسر چیست؟ شکایت از خیانت همسر چگونه است؟ از چه طریق می توانیم نسبت به شکایت از خیانت همسر اقدام کنیم؟ برای شکایت از خیانت همسر باید چه کاری انجام دهیم؟ مجازاتی که برای شکایت از خیانت همسر در نظر گرفته می شود چیست؟ شکایت از خیانت همسر چه زمانی بررسی می شود؟ شرایط اثبات در شکایت از خیانت همسر چیست؟ یک وکیل چه کارکردی در خصوص شکایت از خیانت همسر می تواند داشته باشد؟ مهمترین عناصر شکایت از خیانت همسر کدام است؟ بهترین وکیل برای شکایت از خیانت همسر کیست؟ برای شکایت از خیانت همسر باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

شکایت از خیانت همسر یکی از اتفاقاتی است که متاسفانه طی سالیان گذشته در سیستم قضایی ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. در واقع افزایش روند این مسئله به خوبی نشان می دهد که خانواده در ایران در معرض خطر جدی قرار دارد و به نظر می رسد مسئولان و قانون گذاران کمی باید جدی تر به این مسئله بپردازند. اما نکته ای که وجود دارد این است که چگونه می توانیم خیانت همسر را ثابت کنیم و از او در دادگاه شکایت کنیم؟ به نوعی چه راهی برای شکایت از خیانت همسر وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال و سوالات طرح شده در بالا باید ابتدا بدانیم که خیانت همسر چیست و چه معنایی می تواند داشته باشد؟ در واقع تعریفی روشن و دقیق برای این مفهوم باید داشته باشیم تا به واسطه آن بتوانیم بدانیم در چه موقعیتی می توانیم از شکایت از خیانت همسر استفاده کنیم.

شکایت از خیانت همسر و مفهوم خیانت

شکایت از خیانت همسر بر اساس مفهوم خیانت امکان پذیر است. بنابراین باید بدانیم که قانون خیانت را چگونه تعریف کرده است. بر اساس ماده 637 قانون مجازات اسلامی خیانت به هر رابطه ی خارج از عرف میان زن و مرد نامحرم گفته می شود که حداقل یکی از طرفین متاهل باشد.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که زن و مرد با بستن پیمان زناشویی حریمی را برای خود ایجاد می کنند. حال ورود هر فرد یا افرادی به این حریم بر خلاف قانون و شرع است. این ورود از سمت هر کدام از طرفین که اتفاق افتاده باشد خیانت می توان تلقی کرد. خیانت در عرف با مفاهیمی مانند عهد و پیمان شکنی نیز هم معنی است. آن چیزی که می تواند مرز بین خیانت و یک رابطه عادی را مشخص کند می تواند شرع، قانون و البته عرف باشد.

به طور مثال بوسیدن یک زن نامحرم نه کاری شرعی و قانونی و است و نه بر اساس عرف قابل توجیه است. از این رو این رفتار را می توان مصداقی از خیانت دانست. نکته مهم دیگر این است که در همان ماده 637 مجازات جرم خیانت ( به جز زنا ) 99 ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

در واقع طرفی که به او خیانت شده می تواند از دادگاه بخواهد تا فرد خاطی و خیانت کار را بابت کاری که انجام داده و باعث شده خانواده ای نابود شود مجازات کند. قانون نیز با توجه به جرم انگاری خیانت عملا با اثبات این جرم زمینه اجرای مجازات را فراهم می آورد. توجه داشته باشید که جرم خیانت از جمله جرایم غیر قابل گذشت است. یعنی حتی با گذشت شاکی خصوصی همچنان این جرم قابل پیگیری و اعمال مجازات است. از طرف دیگر در خصوص خیانت زنا ( برقراری رابطه جنسی نامشروعی که یکی از طرفین متاهل باشد ) داستان به طور کامل فرق می کند و قوانین و مجازات های خاصی برای آن موضوع وجود دارد.

شکایت از خیانت همسر (1)
شکایت از خیانت همسر (1)

شکایت از خیانت همسر و راه های اثبات آن

شکایت از خیانت همسر سختی های خاص خودش را دارد. مهمترین سختی این مسئله این است که اگر شما نتوانید در طی شکایت از خیانت همسر، این موضوع را اثبات کنید عملا این امکان را می دهید که فرد مقابل از شما به جرم افترا شکایت کند و به نوعی دست به اعاده حیثیت کند. بنابراین سخت ترین گام در شکایت از خیانت همسر همان گام اول یعنی اثبات این خیانت است.

برای اثبات خیانت قانون چند راه پیش بینی کرده است. اولین و معتبر ترین این مسیرها اعتراف و اقرار متهم به خیانت است. در واقع اگر خود فرد دست به اقرار به خیانت بزند دادگاه این خیانت را اثبات شده می داند. البته اگر مورد خیانت زنا باشد علاوه بر اقرار خود فرد باید چهار مرد عاقل یا سه مرد و دو زن نسبت به وقوع این اتفاق شهادت دهند.

ارائه اسکرین شات، پرینت چت و … می تواند ادله ای کافی برای پیگیری پرونده خیانت محسوب شود اما دادگاه و قاضی نمی تواند بر اساس استناد به آن رای را صادر کند. در واقع خواهان می تواند با ارائه این دست از مدارک نظر قاضی را جلب کند اما قاضی برای صدور حکم نیاز به مدارک محکمه پسندی دارد. به طور مثال دادگاه به واسطه این مدارک دستور گرفتن پرینت مکالمات فرد را صادر می کند. این پرینت می تواند مدرک محکمی برای صدور حکم باشد.

شکایت از خیانت همسر (2)
شکایت از خیانت همسر (2)

شکایت از خیانت همسر و چند نکته بسیار مهم

شکایت از خیانت همسر یکی از مبهم ترین مراحل قانونی است که در ایران وجود دارد. در واقع بسیاری اینگونه تصور می کنند که با اثبات خیانت همسر ( زن ) می توان مهریه او را نادیده گرفت و از دادگاه حکم عدم پرداخت مهریه را دریافت کرد. اما باید گفت که نه تنها اثبات خیانت همسر بلکه هیچ عامل دیگری نمی تواند مانع از پرداخت مهریه توسط شما شود. این موضوع در خصوص پرداخت نفقه نیز وجود دارد.

بنابراین نکته بسیار مهم این است که قبل از هر چیزی با یک مشاور حقوقی مشورت کنید. چرا که عدم اطلاع کامل از قوانین می تواند شما را وارد تعارضات مختلفی بکند. همانطور که گفتیم اگر شما نتوانید خیانت همسر خودتان را اثبات کنید، عملا درگیر جرم افترا خواهید شد. این جرم نیز مجازات خاص خودش را دارد. بنابراین در خصوص شکایت از خیانت همسر باید به موارد مختلفی توجه داشته باشد. از طرف دیگر اینگونه تصور نکنید که با اثبات خیانت همسر می توانید حضانت فرزندان را از طرف مقابل سلب کنید. هیچ کدام از این حقوق به واسطه خیانت از بین نمی رود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×