سنگسار در قرآن

سنگسار در قرآن (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

سنگسار در قرآن

علما شیعه بر این باورند که سنگسار در قرآن نیامده است بلکه حکم آن تنها از اجماع و احادیث مسلمانان حاصل می شود. اما اکثر اصولیان و فقیهان اهل سنت معتقدند که در قرآن آیه ایی در مورد سنگسار وجود دارد که بر اساس روایاتی در منابع اهل سنت تایید می شود. رجم حد شرعی جهت انجام زنای محصنه است که در مورد زن و مرد زناکار با شرایط خاص آنها را از انجام آن کار باز می دارند. بنابراین حداقل باید ده شرط تحقق یابد تا حکم شخص به اجرای سنگسار داده شود. همچنین در قرآن مجازات شخص زناکار با مجازات سنگسار متفاوت است طوری که اکثر فقه های قدیمی این عمل را رد می کنند ولی به طور کلی در بین فقه ها اجتماعی متفق القول درباره مجازات سنگسار برای اشخاص زنا کننده وجود دارد.

شرایط حکم سنگسار در قرآن

شرایط حکم سنگسار در قرآن حد زنا برای مرد یا زن زناکار است حال اگر حکم سنگسار اجرا نشود در صورت اثبات جرم با بینه دادگاه حکمی موافق رئیس قوه قضائیه و همچنین قطعی صادر می کند که اعدام زن و مرد زناکار را شامل می شود. باز اگر این حکم هم اجرا نشد هر کدام به صد ضربه شلاق حکم داده می شوند. بنابراین شرایط اجرای سنگسار به شرح زیر است.

بالغ بودن طرفین

عاقل بودن زن و مرد زناکار

کنیز یا غلام نبودن مجرم

همسر عقدی و دائم داشتن و توانایی آمیزش با وی

اقرار مجرم یا اثبات آن از طریق شهادت شهود

نحوی اجرای سنگسار در قرآن

اجرای حکم سنگسار در قرآن در چند مرحله زیر صورت می گیرد که باید نکات مربوط به آن رعایت شود.

قبل از عمل اجرای سنگسار به زناکاران دستور داده می شود که غسل میت را به جای بیاورند. بنابراین سه غسل قبل از کفن میت که شامل غسل اول با آب سدر، غسل دوم با آب کافور و غسل سوم با آب خالص صورت می گیرد. در این مرحله باید حنوط انجام گیرد سپس متهم همانند میت کفن می شود.

متهم اگر زن باشد تا قسمت سینه و اگر مرد باشد تا قسمت کمر در گودال خاک فرو می برند سپس اطراف با خاک پوشانده و شروع به سنگ زدن کرده تا در نهایت بمیرد.

سایز سنگ ها تا حدالامکان معمولی باشد طوری که بدون زحمت بتوان آن را بلند و پرتاب کرد.

بعد از مرگ همانند سایر مرده ها نماز میت خوانده و سپس دفن می شود.

اگر جرم توسط شهادت شهود به اثبات رسیده باشد باید همان شاهدان شروع به سنگ زدن کنند حال اگر جرم با اقرار مجرم به اثبات رسیده باشد وظیفه حاکم است که شروع به سنگ زدن کند.

اگر متهم هم زمان با اجرای رجم فرار کند و جرم وی اقرار خودش به اثبات رسیده باشد قابل بخشش است و دیگر رجم نمی شود. اما با اثبات شهادت شهود باشد رجم دوباره وی قطعی است.

هدف سنگسار در قرآن جلوی چشم عموم چیست؟

هدف اصلی سنگسار در قرآن جلوی چشم عموم این است که به جزء تنبیه متهم نقش بازدارندگی را برای سایر اشخاص جامعه بازی کند. به ویژه بعضی جرم ها که بیان کننده بی پروا بودن متهم و عدم پشیمانی او است. بنابراین خطر تکرار مجدد آن در جامعه یا حالت واگیری دارد که زنای محصنه زیر مجموعه اصلی است. حال اگر اجرای عمل رابطه جنسی برای شخص مهیا شود و این عمل باعث خیانت به کانون خانواده شود و مجازات سنگینی برای این جرم تعیین نشود عواقب غیر منتظره ای دامنگیر خانواده ها می شود. البته برای اثبات این جرم شهادت چهار نفر به عنوان شاهد لازم است و تنها افرادی تحویل قانون داده می شوند که به صورت حرفه ای و بدون ترس قصد آلوده کردن جامعه را دارند یا بعد از انجام عمل عذاب وجدان داشته باشند. حال برای رهایی از عذاب قیامت و وجدان اعتراف به جرم خودشان می کنند. بنابراین در شرایط قاضی موظف است شخص را از اعتراف کردن تا جای امکان منصرف کند زیرا احتمال جرم به صورت ناخواسته و یا لحظه صورت گرفته باشد. درنتیجه او را وادار به توبه مابین خود و خدای خود نماید و از بازگو کردن آن به دادگاه و مراکز قضایی باز دارد.

شرایط اجرای حکم سنگسار در قرآن چیست؟

شک و تردید هایی که در مورد حکم سنگسار در قرآن وجود دارد برگرفته از تصورات نادرست و شرایط مجازات آن است. اجرای شرایط رجم بسیار دقیق، سختگیرانه و نادر است در نتیجه با رعایت دقیق این شرایط اشتباه و خطا در این زمینه به صفر می رسد. همچنین از نظر عقلانی بین جرم و مجازات تناسب وجود داشته باشد و هم زمان مجازات کارآمدی خود را اثبات کند. حال در سه حالت اجرای حکم سنگسار لازم می باشد که به شرح زیر است.

شرایط اثبات زنای مستحق سنگسار در قرآن

برخی از منتقدان بر این باورند که حکم سنگسار در قرآن مختص به زن های زناکار است و مردها را شامل نمی شود و اسلام بین زن ها و مردها فرق گذاشته است در حالی که این حکم برای زن ها و مردان زناکاری اجرای می شود که شامل شرایط زیر باشند:

دارای همسر یا متاهل باشند.

اگر هر دو طرف زنا کار همسر داشته باشند حکم سنگسار اجرا می شود حال یکی از آنها متاهل نباشد حکم سنگسار از وی گرفته و متناسب با جرم حد تعزیر یا شلاق برای وی اجرا می شود.

همسر دائم داشته باشند.

قبل از انجام زنا با همسر دائم خود یک بار همبستر شده باشد.

همسر دائم وی جهت ارتباط جنسی در دسترس باشد.

دو طرف زناکار آزاد باشند.

دو طرف زنا کار دین آنها اسلام و در نتیجه مسلمان باشند.

دو شخص متهم شرایط لازم تکلیف عمومی را داشته باشند.

شرایط اثبات گناه مستحق سنگسار در قرآن

وقتی جرم به حقیقت پیوست نوبت به اثبات گناه می شود تا حکم سنگسار در قرآن اجرا شود حال برای اثبات گناه اجرای دو شرایط زیر ضروری است.

شهادت شهود

اگر هر دو متهم دارای همسر باشند و مرتکب عمل زنا شوند رجم نخواهند شد مگر در شرایطی که چهار نفر از جنس مذکر شاهد عمل زنا به صورت کامل باشند.

اقرار مجرم

 برای اثبات زنا جهت اجرای حکم سنگسار نیازمند اقرار مجرم است بنابراین این مجرم باید مختار، بالغ و عاقل باشد که طی چهار مرحله به قاضی مراجعه کند و کاملا آزادانه و بدون هیچ فشاری اقرار به جرم خود کرده و آن را اثبات کند.

شرایط اجرای و اعمال حکم سنگسار در قرآن

با وجود شرایط سخت حکم سنگسار اثبات و صادر می شود حال برای اجرای آن، سیاست های اسلام بهانه های مشروعی جهت اجرا نکردن هم بیان می کند که شامل موارد زیر است:

منحل شدن اجرای حکم رجم در حالی که شاهد فرار کند.

منحل شدن عمل سنگسار اگر متهم بعد از برخورد اولین سنگ فرار کند.

منحل شدن حکم سنگسار اگر متهم بعد از عمل اقرار آن را انکار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×