ابعاد حقوقی اجاره رحم

ابعاد حقوقی اجاره رحم (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابعاد حقوقی اجاره رحم

اجاره رحم یا رحم جایگزین چیست و در ارتباط با ابعاد حقوقی اجاره رحم چه می دانید؟

گاهی پیش می آید که در یک خانواده، زن و مردی برای فرزند دار شدن تلاش می کنند اما به نتیجه ی مطلوب

نمی رسند، لذا پس از بررسی های فراوان و مراجعات متعدد به پزشک های معتمد مشخص میگردد که زوجه مشکلی در رابطه با فرزند آوری دارد و قادر نیست تا فرزندش را در رحمش نگهداری کند.

 با این اوصاف، چنانچه این زوج و زوجه همچنان مایل به بچه دار شدن باشند ناچارا بایستی از رحم فرد دیگری استفاده کنند و بدین سبب ناچارا پای شخص سومی به این موضوع باز خواهد شد.

لذا باز شدن پای شخص سوم به این قضیه دارای ابعاد حقوقی بوده و ما در این مقاله از ابعاد حقوقی اجاره رحم بیشتر خواهیم گفت.

فرزند دار شدن برای عده ای از افراد یک آرزوست، اما اگر در سلامتی این افراد مشکلی پیش آید، آرزوی این دسته از افراد محقق نخواهد شد. بعضی از مشکلات مربوط به فرزندآوری به عدم توانایی رحم برای نگهداری از جنین مرتبط می شوند. در اینجاست که پزشک تنها یک راه را پیش پای افراد میگذارد. و آن اجاره کردن رحم نام دارد. 

رحم اجاره ای یکی از مسائل مهم در علم حقوق می باشد که چند سالی است به شدت مطرح شده و تا حد زیادی مورد استقبال قرار گرفته است.

همانطور که پیشتر گفته شد درخواست برای رحم اجاره ای زمانی اتفاق می افتد که رحم قادر به حمل جنین نباشد. در چنین شرایطی و با استفاده از راهکارهای نوین پزشکی (که چند سالی است در مسیر تعدیل مشکلات افراد قرار گرفته است)، میتوان با پرداخت مبلغی افراد دیگری را مجاب کرد تا این وظیفه ی مهم را انجام دهند. لذا فرد مذکور مبلغ توافق شده را دریافت و برای ماه های متوالی جنین مورد نظر را در رحمش پرورش خواهد داد.

این فرایند نیز به این صورت است که اسپرم و تخمک از زوج گرفته شده و طی یک فرآیند آزمایشگاهی در رحم فرد کاندید شده برای این عمل، گذاشته می شود.

ناگفته نماند که زنی که جنین در رحم وی رشد میکند تنها حامل جنین بوده و هیچ گونه ارتباط ژنتیکی میان او و جنین برقرار نخواهد شد. لذا وی به هیچ عنوان مادر بیولوژیکی آن جنین نخواهد بود.

 ابعاد حقوقی اجاره رحم و پاسخ به برخی از سوال های حقوقی

_ مادر حقیقی جنین کیست؟

گفتنی است که در این قضیه سه عضو دخیل هستند. پدر یا فردی که جنین از اسپرم او به وجود آمده. مادر یا فردی که جنین در تخمک او بارور شده و عضو سوم یا زنی که از رحم وی برای نگهداری از این تخمک بارور شده استفاده میشود.

هیچ شکی نیست که مادر این جنین فردی است که اهدا کننده ی تخمک بوده و نقشی بیولوژیکی را در ایجاد جنین داشته است.

_ ماهیت حقوقی رحم اجاره ای چگونه است؟

یکی از قراردادهای حقوقی، قرارداد میان زوج نابارور و زنی است که قرار است از رحم وی برای رشد و پرورش یک جنین استفاده شود. در چنین قراردادی افراد با یکدیگر توافق می کنند که در ازای رد و بدل کردن یک پاداش که این پاداش می تواند مالی باشد، جنین در رحم یک زن که مادر حقوقی او محسوب نمی شود رشد کند. آن زن نیز توافق می کند تا در قبال استرداد جنین به پدر و مادرِ حقی وی، مبلغ مورد نظر را دریافت نماید.

همانگونه که ذکر شد طرفین این قرارداد در یک سو زوج نابارور و از سوی دیگر زنی است که رحم او قرار است جایگزین شود. لازم به ذکر است که این عمل تنها در صورتی جنبه ی حقوقی پیدا خواهد کرد و تنها در صورتی قابل پیگیری قانون خواهد بود که قرارداد کتبی میان این افراد رد و بدل شده باشد و چنانچه قرارداد کذایی لفظی باشد این مهم تحت حمایت قانون قرار نخواهد گرفت چرا که هیچ سندی دال بر حقانیت آن وجود نخواهد داشت و همچنین شبهه در ارتباط با آن زیاد خواهد بود. 

پس در قرارداد انشایی ارکانی چون مشخص بودن مادر جایگزین، مشخص بودن نوع فرآیند یا فرآیندهای درمانی، معلوم بودن نوع پاداش و میزان آن و قید گشتن تحویل جنین در موعد مقرر به پدر و مادر حقیقی وی جزو ارکان مهم تلقی خواهند شد. این موارد ابعاد حقوقی اجاره رحم را روشن خواهند کرد.

ابعاد حقوقی اجاره رحم و ثبت قراردادهایی در اینباره

_ چگونه بایستی این قرارداد را ثبت کرد؟

به منظور ثبت چنین قراردادی لازم است تا از یک وکیل دادگستری استفاده شود. و تمامی شروط، مقررات، خواسته ها، نیازها، تعهدات، انتظارات و… در تعهدنامه ذکر شده و سپس به ثبت برسند.

_ قانون ارث برای کودکانی که با رحم جایگزین متولد شده اند چگونه خواهد بود؟

کودک متولد شده از این روش، نسبت ژنتیکی با مادر جایگزین نخواهد داشت لذا از نظر قانون، ورثه ی شخص ثالث که مادر جایگزینش می باشد محسوب نخواهد شد.

_ در ارتباط با ابعاد حقوقی اجاره رحم، آیا ممکن است در طول پروسه ی بارداری مشکلاتی پیش آید؟

_ مرگ یکی از طرفین و اختلافاتی که ممکن است در این مسیر برای افراد طرف قرارداد پیش آید

_ ایجاد شدن عاطفه میان جنین و مادر جایگزین و متواری گشتن مادر جایگزین به این دلیل

_ احتمال انتقال ویروس هایی که از راه خون منتقل می شوند ( از مادر جایگزین به جنین و برعکس)

_ برقراری رابطه ی جنسی از طرف مادر جایگزین در مدت زمان بارداری که این عمل ممکن است اختلالاتی را در ژنتیک جنین ایجاد کند.

این موارد تنها بخشی از مشکلاتی هستند که به ابعاد حقوقی اجاره رحم مرتبط می باشند. البته با مکتوب کردن یک قرارداد حقوقی میتوان تا حد زیادی از بروز چنین مشکلاتی ممانعت به عمل آورد.

آیا جامعه، این عمل را زیر سوال خواهد برد؟

 یک قانون کلی در ارتباط با روابط افراد جامعه با یکدیگر وجود دارد و آن اینست که عمل هر فرد تا زمانی که لطمه ای به دیگران نمی رساند قابل قبول است. این لطمه می تواند فیزیکی، یا روحی و روانی باشد. همچنین این حق همواره برای افراد لحاظ می گردد که آنها حاکم بر سرنوشت خویش باشند.

با توجه به این دو اصل می توان نتیجه گرفت که افراد می توانند با رعایت بعضی از چارچوب ها در انجام اعمالی که نتیجه ی آن مستقیما به خودشان مربوط است آزاد بوده و این جامعه است که بایستی برای این افراد آزادی عمل لازم را فراهم آورد. لذا تنظیم قراردادی که به منظور اجاره ی رحم نوشته می شود تا زمانی که به زندگی شخص یا اشخاص دیگر لطمه ای وارد نکند هم نافذ است و هم از اعتبار قانون برخوردار می باشد.

در این مقاله با موضوع ابعاد حقوقی اجاره رحم با شما همراه بودیم. امید است که این موضوع مورد توجه شما واقع گشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×