سردفتر و مسئولیت های آن

سردفتر و مسئولیت های آن (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

سردفتر و مسئولیت های آن

سردفتر و مسئولیت های آن

سردفتر به چه کسی گفته می شود؟ سردفتر چگونه می تواند به افراد جامعه کمک کند تا در مسیر حقوق خود قدم بردارند؟ آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که نیاز به سردفتر داشته باشید و ندانید که چگونه از او کمک بگیرید؟ سر دفتر در چه شرایطی می تواند مسئولیت های خود را به درستی انجام دهد؟ چه کسانی می توانند سردفتر شوند و چه کسانی نمی توانند این مسئولیت را بر عهده گیرند؟ سر دفتر در چه شرایطی مرتکب جرم می شود؟ ممنوعیت های شغلی سردفتر چیست؟ اگر سردفتر نتواند به خوبی وظایف و مسئولیت های خود را انجام دهد تکلیف چیست؟ آیا سردفتری دارای محدودیت های شغلی قانونی است؟

سردفتر یکی از کسانی است که امروزه در جامعه حقوقی و مسائل قانونی تاثیر بسزایی دارد و همه ما با این شغل تا حد زیادی آشنایی داریم. سردفتر مسئول كليه امور دفترخانه بر اساس قانون به حساب می آید و دفتریارانی که تحت نظارت او فعالیت می کنند  وظیفه دارند تا قوانین را رعایت کنند.

سردفتر و دفتر یاران چه می کنند؟

سردفتر و دفتر یارانی که در ای دفاتر مشغول فعالیت هستند باید شرایط خاصی داشته باشند و نمی توان انتظار داشت که عموم بتوانند در این دفتر به فعالیت بپردازند؛ چرا که سردفتر دارای مسئولیت های خاصی است که باید بتواند آنها را انجام دهد و آگاهی و تجربه لازم در این زمینه را داشته باشد. یک وکیل پایه یک دادگستری بهترین کسی است که می تواند در این زمینه به افراد کمک کند تا اطلاعات کامل تری بدست آورند.

‌ تمامی سردفتران و دفتریاران در هر شعبه ای که کار می کنند وظیفه دارند تا تمامی امورات مربوط به تنظيم و ثبت اسناد مراجعين خود را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند و تنها در صورتی از این موضوع باید ممانعت کنند كه مفاد و مدلول سند مخالف با قوانين و‌مقررات موضوعه و نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد، به این نکته رد قانون صراحتا اشاره شده است و کسانی که از آن سرپیچی می کنند باید این نکته را در نظر داشته باشند که موظف می شوند تا علت امتناع را كتباً به تقاضا كننده اعلام نمايند، در غیر اینصورت مسئله در مراجع ذیصلاح قانونی پیگیری میگردد و برای آن مجازات تعیین می شود.

این موضوع را مورد توجه قرار دهید که با وجود مستقل بودن دفتر خانه ها اما تمامی آنها تحت نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می کنند و نباید تمامی قواعد و قوانین حقوقی را رعایت کنند و نمی توانند به هیچ عنوان به صورت سرخود اقدامی انجام دهند.

سردفتر را چگونه بشناسیم؟

سردفتری جز مشاغل حساس است و کسانی که میخواهند در این حوزه فعالیت کنند یا در مورد آن اطلاع پیدا کنند باید از طریق منابع مطمئن اقدام کنند. شاید سما با خود فکر کنید که به راحتی می توانید اطلاعات مربوطه را های مختلفی همچون اینترنت پیدا کنید اما حقیقت آن است که بهترین راه برای شنسایی چنین مشاغل حساسی و وظایف متصدیان ان است که از افراد متخصصی همچون وکیل حقوقی تهران کمک بگیریم.

یک وکیل حرفه ای کسی است که می تواند علاوه بر جزییات قانونی مربوط به سردفتری به تمامی ممنوعیت ها و شرایط شغلی اشاره کند و راه های شکایت یا تنظیم دعوا بر علیه متخلفان را به مراجعان خود توضیح دهد. شاید شما نیز با افراد متخلف برخورد کرده باشید که ندانید از چه طریقی باید آنها را به جزای قانونی برسانید و این موضوع در تمامی مسائل مشهود است حتی ممکن است در مورد شغل سردفتری نیز صدق کند.

شما می توانید از مشاوره حضوری یا غیر حضوری با وکیل استفاده کنید و شغل سردفتری و مباحث قانونی آن را به خود شناسایی کنید. مشاوره غیر حضوری در مورد سردفتری بیشتر مختص کسانی است که دارای محدودیت های زمانی و مکانی هستند و نیاز دارند تا از طریق تلفن و اینترنت با وکیل مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند.

سردفتر و مسئولیت های آن (2)
سردفتر و مسئولیت های آن (2)

سردفتر باید دارای چه ویژگی های قانونی باشد؟

سردفتر نیز باید همانند بسیاری از کارکنان مشاغل دیگر وظایف و مسئولیت های خاصی را ایفا کند و همانطور که اشاره کردیم برای انجام این مسائل به نحو احسن باید دارای ویژگی هایی باشد که در قانون نیز به آنها اشاره شده است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که با مراجعه به یک وکیل حقوقی میتوان اطلاعات کاملتری در مورد این موضوع پیدا کرد. اکنون ما به طور خلاصه به چند نمونه از ویژگی هایی که رد قانون برای سردفتر آمده است، اشاره می کنیم:

  اشخاصي كه داراي ليسانس حقوق در رشته قضائي يا منقول از دانشكده الهيات يا دانشكده سابق معقول و منقول باشند. دفترياراني كه داراي ديپلم كامل متوسطه باشند بشرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول. كساني كه داراي دو سال سابقه خدمات قضائي يا وكالت پايه يك دادگستري باشند.ساير ليسانسيه‌ها بشرط داشتن سه سال سابقه دفتریاری. دفترياران اول كه در تاريخ تصويب اين قانون شاغل بوده و 15 سال سابقه دفتریاری اعم از متناوب و مستمر داشته باشند . اشخاصي كه از مراجع مسلم دارابي تصدیق اجتهاد طبق آئين‌ نامه‌اي كه به تصويب وزارت دادگستري مي رسد باشند. سن سردفتران در بدو اشتغال نبايد كمتر از بيست و چهار سال و بيشتر از پنجاه سال و سن دفترياران نبايد كمتر از بيست سال و بيشتر از‌پنجاه سال باشد. ‌

سردفتر و ممنوعیت های آن

سردفتر نیز بر اساس قانون باید ممنوعیت های خاصی را در نظر داشته باشد و آنها را رعایت کند. به چند مورد از این ممنوعیت که دارای مجازات هستند دقت کنید:  

يك سردفتر مي تواند متصدي امور در دفترخانه باشد كفالت دفترخانه ديگر در مواردي كه به موجب اين قانون مقرر است تصدي‌ محسوب نمي شود. كليه اسناد در دفترخانه‌ هاي اسناد رسمي و در اوراق مخصوصي كه از طرف سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در اختيار دفترخانه قرار‌داده ميشود تنظيم و فقط در يك دفتر كه بنام دفتر سردفتر ناميده مي شود ثبت مي گردد و ثبت سند امضاي اصحاب معامله و سردفتر و دفتريار‌ خواهد رسيد مگر آنكه دفترخانه فاقد دفتریار باشد. سردفتران و دفترياران كه به اتهام ارتکاب جنايت عمدي مطلقاً و يا باتهام ارتكاب جنحه‌هاي مذكور در ماده 19 قانون مجازات عمومي‌از طرف مراجع قضايي عليه آنها كيفر خواست صادر شود تا صدور حكم قطعي معلق خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×